Storuman Gravel XL 2024: Gruslopp 45 mil (2 x 22 mil)

Hur mycket planear ni att sova? 1-2 timmar halvvägs? 10 min när det blir akut? Inte alls? Jag har ingen erfarenhet av tävlingar som är längre än 10 timmar, därav mina funderingar. ?
Jag är inte helt säker på hur jag ska göra. Kommer tar det lite på uppstuds och korrigerar planen utifrån humör och dagsform. Hade tänkt att köra med lite ambitioner först, men i och med att jag endast har hunnit cykla sju rundor i år så har ambitionerna lagts lite åt sidan. Upplägget med tre olika tidtagningar gör även att det blir lite svårt att veta vilket ben jag ska stå på. Grundplanen från början var att köra vidare efter Hemavan och ta ett stopp någonstans i mitten på etapp två om det skulle behövas. Nu är jag inte lika säker på det längre. ?

Senast ändrad:
Jag har haft problem med träningen och ryggen och alltmöjligt så det blev inget av den där rekrundan på riktigt vis 2x22 mil jag hade tänkt göra. Men nu har jag i alla fall varit ute på en 16-milsrunda (ryggen ⚰️) och rekat delar av banan närmast Storuman. Bilder följer:

Storhälla parkering, här startar vi, för att sen ta cykelvägen ner mot Stensele. Ska mycket till för att vi inte ska få plats...
01.jpeg

Dovamyrvägen, första grusvägen man kommer till. Den är ofta väldigt mjuk och idag var inget undantag, särskilt då det varit skyfall senaste dagarna så jag trodde Luspholmen skulle sjunka ner i sjön. Blir man lite desillusionerad när man känner hur trögt det går så här i början, fear not, det är nog troligen den mjukaste vägen på alla 45 milen.
02.jpeg

Nylagt punkagrus på stormyrvägen, den här ingår i våra 30 -116 km-banor också, kanske följebilen får lite mer jobb i år i det loppet...
03.jpeg

Lubbsbäcken, andra passagen, passade på fylla på vatten här. Jag var bara ute 16 mil / 7 timmar men packade ändå ungefär samma grejer som om jag kört ända till Hemavan, för att känna på cykeln med packning. Märkte inte av den alls faktiskt, det går nog lite tyngre att klättra, men inte så jag tänker på det, tar inte märkbart vind heller. Eller jo en sak märkte jag av den på, när jag försöker hoppa med cykeln över gupp med min usla teknik så hängde inte bakhjulet med upp när den blivit tyngre av packningen.
04.jpeg

Lubbträsket, fint och lite böljande förbi här och öppet mot sjön på sina ställen.
05.jpeg

"Här slutar allmän väg", stora delar av banan går på enskild väg, därav en hel del arbete med tillstånd. Men nu har vi alla på pränt så nästa år ska vi förhoppningsvis kunna få tävlingstillstånd från Länsstyrelsen och därmed öppna upp för större startfält.
06.jpeg

Då man halar fram kameran och fotar är det ju ofta på nån risig väg, men det är mycket av vägen som är så här också, så det finns goda möjligheter att cykla med bra fart stora delar av banan. Det är mer blandade underlag nära Storuman, och mer välordnad allmän väg närmare Hemavan (dock inte utan kupering).
07.jpeg

Från att ha cyklat början av banan, körde jag ett par mil på tvären så jag kunde fortsätta köra slutet av banan. Här vid Långvattsbäcken längs Kungavägen från Grannäs.
08.jpeg

Läge blanda till en ny sportdryck. Jag drack 2,5 dl sportdryck i timmen och åt en gel, så cirka 50 gram kolhydrater i timmen. Det gick utan problem trots att jag inte hunnit träna på käka, normalt när jag är ute brukar jag köra mest på kroppsfettet för det är jag bra på lägga på.
09.jpeg10.jpeg

En liten extra loop runt Nipen, lite igenväxt väg, men riktigt rolig, och lätt utför så man kan blåsa på.
11.jpeg

Man får betala utförskörningen med en märkbar stigning efteråt innan man kommer tillbaka ut på Kungavägen.
12.jpeg

Självporträtt uppe på Kaskeluoktliden. Denna är en del av vanliga Storuman Gravel, man är lite inne på de banorna och kör sista biten mot Storuman. Vissa delar baklänges så har man kört vårt vanliga lopp innan får man ändå lite variation. Några djävulska backar var alldeles för lockande för att inte ta med även på XL.
13.jpeg14.jpeg

Små bäckar här och var i bergen runt Vallträsk, passade på fylla på. Man får ha spetsade öron och/eller koll på kartan för att inte missa dem för skogen är tät. Smaksatt av blötmyr. Började tillföra lite resorb nu också, första halvan av dagen var hyfsat sval och mulen, men nu började det bli solstekan.
15.jpeg

Det gick bra fyra första timmarna, helt ok den femte, men de sista två märktes bristen på träning av. Började få problem med kramp, och fick två gånger stiga av cykeln och gå bort krampen. I det här läget börjar man hata uppförsbackar. Det går bra på platten där man kan spinna på med ok fart med bara 150 watt på pedalerna, men när man behöver 300 watt för att ta sig upp då kommer krampen. Jag är glad att jag inte planerat köra målgången (stigning upp på utsikten i Storuman), den hade jag definitvt behövt gå.
16.jpeg

Och så en bra illustration på vad som kan finnas längs såna här vägar. Detta i en nedförsbacke där jag kom dundrades i 45 km/h, men med ögonen på vägen inga problem att hinna stanna. Hade inte varit kul att köra över trädstammarna även om det nog kanske gått. Lyfte dem åt sidan så gott det gick så nästa cyklist ska slippa. Lite av ena trädet blev kvar på halva sidan dock för det var så kraftigt fastkilat och intrasslat i risiga skogen att jag inte fick loss det.
17.jpeg

Om jag hinner och ryggen repar sig (igen) så kanske jag hinner köra en tur eller två till för att reka övre delarna av banan, men det är inte så länge kvar till start nu.

Kanske värt att nämna om man kör Garmin med ClimbPro är att på vissa ställen kan den dra igång den där jäkla skärmen (och tar bort kartvyn till exempel om det var den man tittade på) precis när man ska svänga och så kommer svängaviseringen försenad när man kört förbi svängen. Irriterande. Så om man väljer ha igång den funktionen behöver man vara lite extra uppmärksam.

Annars tycker jag en bra strategi för navigeringen är att när det närmar sig sväng så byter man till kartvyn (om man har en sån) så har man lite extra koll. Hursomhelst, skulle man köra fel nånstans så skriker GPS:en "off course" om och om igen så man hittar tillbaka igen, men det är ju irriterande om det händer.

Förutom att bli överrumplad av ClimbPro i ett känsligt moment är det andra sättet att köra fel på när det kommer en högfartssväng som är på ett par ställen. När det går 60 km/h vill man ha ögonen på vägen och inte kika på cykeldatorn. Utförsbacken från Övre Strandkulla, och efter Kaskeulouktliden vid Bergmyrhobben (som även ingår i vårt vanliga lopp) är de två jag kommer på som kan vara lite luriga på det sättet.

Hade man flyttat fram eller bak loppet någea veckor så att det inte drabbar Cykelvasan hade jag kunnat tänka mig att köra längsta distansen med militärcykeln i ett kör utan övernattning .

Hade Ejendals sponsrat med logi, resa och deltagaravgift hade jag kunnat utföra loppet iförd deras arbetsskor!

Kom ihåg vad jag skrev och om någon på Ejendals läser detta och uppfyller mina önskemål och loppet körs annat datum lovar jag att köra! Man vet ju inte vilka datum det blir i framtiden!

Haha :)

Hade man flyttat fram eller bak loppet någea veckor så att det inte drabbar Cykelvasan hade jag kunnat tänka mig att köra längsta distansen med militärcykeln i ett kör utan övernattning .

Hade Ejendals sponsrat med logi, resa och deltagaravgift hade jag kunnat utföra loppet iförd deras arbetsskor!

Kom ihåg vad jag skrev och om någon på Ejendals läser detta och uppfyller mina önskemål och loppet körs annat datum lovar jag att köra! Man vet ju inte vilka datum det blir i framtiden!

Haha :)
Vem är du?

Kör mycket militärcykel (nästan 500 mil förra året, i år har jag bara kommit upp i runt 220 pga tillskott i familjen . Jag gillar att ta ut mig fullständigt. Jag gillar tungt monotont arbete under längre perioder:)

Allt börjar med att man slänger ur sig något som inte är så genomtänkt. Sen får man stå för det man säger :) de är så allt galenskap man ger sig in på börjar :)

Detta verkar som ett mycket intressant lopp då det pratas grusväg och långa distanser.
Det ligger ju lite för nära inpå Cykelvasan. De är kunde som man laddar för i 4-5 månader.

Nästa år kommer det troligtvis ligga en vecka tidigare (sista veckan i juli). Vill dock inte lägga loppet i början av sommaren, det är ändå ett norrländskt lopp, och man vill ju hinna ställa undan skidorna innan man ska cykla 45 mil :giggle:

Rekade lite till igår, en kortare bit Silverberg till Gardikfors där det händer ganska mycket. Nu ska jag åka iväg och bygga verandatak några dagar så blir inget mer rekat på ett tag. Jag hoppas jag ska hinna med en tur till i alla fall. Kanske ryggen hinner bli lite bättre, men får nog hålla mig till korta turer. Nu körde jag bara 74 km.

Men först Slussfors som ligger mitt på banan, man passerar på etapp två, men det är inte så långt från Umnäs heller som man passerar på etapp ett, sä här ser busskuren ut vid skolan om man skulle behöva bryta där. Tak över huvudet i alla fall.
01.jpeg

Det kan också vara bra att känna till raststugan vid portbron mellan Umnäs och Slussfors. Man passerar där på andra etappen (cirka 95 km in), det går cykla ända fram till den på stigen, som går 100 meter ut på udden. En vacker plats med brant berg ned i vattnet.

23.jpeg25.jpeg24.jpeg

Så tillbaka på banan på första etappen, här passagen över Silverberg, där finns två av banans tre bommar. De ligger bra till, så ingen risk man kör in i dem, och den här är så hög att man kan styra cykeln under utan att ens luta den.
02.jpeg

Ganska tuff klättring upp och en fin utsikt på toppen. Vägen på baksidan är lite ruffigare, och mycket gräs på sina ställen. Anledningen att vägen är bommad är att det inte är direkt rimligt att köra en vanlig personbil på den. Efter andra bommen kommer man ut på vad som kan se ut att vara en gårdsplan med byggnader på vardera sida om "väg" (en gräsplan), men det är inte på tomten och vi har pratat med stugägaren och det är lungt, bara att cykla på.
03.jpeg04.jpeg05.jpeg

Vägarna till Ripfjäll och mot Stålklippen bjuder på kilometerlånga raksträckor, det är emellertid inte helt plant, så lite får man jobba ändå.
06.jpeg
Från Stålklippen ner mot Umnäs är det mycket utför, bra läge att blåsa på, men vägarna är också av lite grövre skick, så man får vara försiktig.
07.jpeg08.jpeg

Ganska långa avsnitt med sånt här grövre grus tills man kommer fram på asfalten vid Umnäs. Jag tycker man flyter bra ovanpå med 40 mm däck så det går hålla fart, men man vill saka ner i kurvorna för rullar det gör det. Har man fetare däck så får man hursomhelst nytta av dem på de här vägarna.
10.jpeg

Vid Umnäs blir det några kilometer asfalt. Man kan också passa på rasta vid Badar-selet som ligger direkt intill vägen vid bron över Holmträskbäcken och är öppen för allmänheten (underhålls av byaföreningen). Där kan man också fylla på vatten smidigt, inte från badvattnet förstås, men från Holmträskbäcken intill.
11.jpeg12.jpeg13.jpeg

Nästa moment är loopen förbi Holmträsk. Där kör vi gamla Holmträskvägen upp, och den nya ner. Det är lite uppför dit, men så pass lite att man knappt märker av, och det är böljande och varierande, riktigt trevligt avsnitt tycker jag. Skyltarna jag tagit bild på hör förstås till skoterleden.
14.jpeg15.jpeg16.jpeg

Därefter kommer en ganska rejäl stigning längs Brattikenvägen upp till stenbrottet. Det är ett aktivt stenbrott på toppen så när man cyklar en vardag som jag gjorde så är det aktivitet där, och det kan komma tunga fordon lastade med sten dundrandes ned för vägen. Det är inga problem ta sig igenom då heller, det är stora ytor så man behöver inte vara i närheten av maskinerna. Loppet går emellertid på helgen så då kommer det vara lugnt här.
17.jpeg
Det kan vara lite lurigt att hitta ut på andra sidan, det är en stooor grusplan, och det finns två vägar ut. Jag cyklade ut på fel förstås trots att jag själv lagt banan. Man ska lite till höger som navigationsfilen säger, inte cykla rakt fram ännu högre upp på berget. "Off course" skrek GPS:en, jag fick skämmas litegranna och var snabbt tillbaka på banan.
18.jpeg19.jpeg

Mycket brant utför på gammal väg på baksidan, och bra fototillfälle, man ser byn Forskmark med Hemberget bakom.
21.jpeg20.jpeg

Och så sist en bild från Gardikforsdammen. Några av de här bilderna har jag tagit förut, det är ju som det brukar vara att vissa ställen är uppenbara fotoplatser. Nu har jag dock full packning på cykeln, så tänker att det blir bra material för webbsidan sen. Bilderna jag har där nu visar cykeln med bara en futtig cykelväska vilket förstås är missvisande, för man behöver ju ganska mycket packning när man kör hela loppet. Känns frustrerande att jag inte var i form i år för att kunna testa hela längden i ett svep, men det kommer fler år...
22.jpeg

@atorger När kommer infomejlet som nämns på hemsidan? Och discordinbjudan? Och inte minst: gpx-filen? :)

Lars
Jajust, jag har redan skickat ut det, jag har nog glömt skicka till några som kommit in via väntelistan. Ska gå igenom och skicka ut till de jag missat.

Navigationsfilen finns på hemsidan, här: https://www.storumangravel.se/xl/#navigation
Finns lite olika varianter beroende på vad man föredrar. Det är TCX-filer eftersom det är inbakat aviseringar, det står mer beskrivet om det under navigationsavsnittet.

Edit: hittade bara en jag inte skickat ut till, mejlet gick ut i original 3:e juni med rubriken "Storuman Gravel XL 2024: Information", så alla som var anmälda innan 3:e juni borde ha fått det då. Om nån känner sig utelämnad dra iväg ett mejl till info@storumangravel.se med ditt startnummer så kan jag kolla att mejladressen matchar och kan skicka om mejlet. Vi vill inte skicka ut det helt publikt då det innehåller rabattkod för hotellet mm.

Senast ändrad:
Jajust, jag har redan skickat ut det, jag har nog glömt skicka till några som kommit in via väntelistan. Ska gå igenom och skicka ut till de jag missat.

Navigationsfilen finns på hemsidan, här: https://www.storumangravel.se/xl/#navigation
Finns lite olika varianter beroende på vad man föredrar. Det är TCX-filer eftersom det är inbakat aviseringar, det står mer beskrivet om det under navigationsavsnittet.

Edit: hittade bara en jag inte skickat ut till, mejlet gick ut i original 3:e juni med rubriken "Storuman Gravel XL 2024: Information", så alla som var anmälda innan 3:e juni borde ha fått det då. Om nån känner sig utelämnad dra iväg ett mejl till info@storumangravel.se med ditt startnummer så kan jag kolla att mejladressen matchar och kan skicka om mejlet. Vi vill inte skicka ut det helt publikt då det innehåller rabattkod för hotellet mm.
Tack! Jag har nåt svagt minne av att jag har fått ett mejl men hittar inget!

Drog en träningsrunda igår och testade samtidigt att kliva upp en däckstorlek från 40 till 44. Intressant att det lilla steget kan få en cykel kännas så trögrullad! Blir att byta tillbaka. (Samma tillverkare, samma modell - TUFO Thundero HD, slanglöst på båda)

452892016_9112288258787908_1896813856052567250_n.jpg

Drog en träningsrunda igår och testade samtidigt att kliva upp en däckstorlek från 40 till 44. Intressant att det lilla steget kan få en cykel kännas så trögrullad! Blir att byta tillbaka. (Samma tillverkare, samma modell - TUFO Thundero HD, slanglöst på båda)

Visa bilaga 714768

Intressant, har själv funderat på samma uppgradering. Gjorde du någon korrigering med däcktryck mellan de olika varianterna?

Jag har för gammal cykel själv så har inte kunnat prova, ryms helt enkelt inte större än 40 mm däck. Jag skulle tro att de ruffiga bitarna där man drömmer och jättedäck är cirka 5-7% av banan, så om man har en jobbig stund där så är det inte en stor del. När det läggs nytt slitlager på skogsbilvägarna häromkring så läggs det ibland fint grus, nästan sand, och i vissa fall grus av lite större storlek. Slitlager byts lite ny och då så man ska ha rekat nyligt för att ha koll på nuvarande status. Nu har jag som sagt inte hunnit köra hela banan, så vissa delar körde jag senast i höstas.

Värsta-fallet i fråga om jobbig väg att köra på brukar vara allmän grusväg som man just sladdat. Stenhårt underlager med potatisstora stena som ligger huller om buller ovanpå. Det brukar emellertid göras i början av säsongen så tror inte man kommer träffa på något sådant.

Intressant, har själv funderat på samma uppgradering. Gjorde du någon korrigering med däcktryck mellan de olika varianterna?
Körde enligt Silcas rekommendationer, så det "borde" stämma. https://silca.cc/pages/pro-tire-pressure-calculator

Jag är lite förvånad själv, för att vara ärlig. Nu är ju min analys helt subjektiv, jag har inga mätdata annat än "Känslan" - men det var ganska markant. Jag har dragit runt en del på 40mm-däcken även på landsväg och jag var en hårsmån från att ta gruscykeln runt Vättern i år helt enkelt bara därför att den går så bra och lätt på de däcken. Jag hade aldrig drömt om att göra det på 44mm-varianten.

Men jag glömde, det fanns en skillnad till: Hjulen. På 44mm-testet igår hade jag ett hjulpar som väger kanske 200 gram mer, men jag tror inte det var detta som påverkade. Så jag nämner det mer i förbifarten. Båda hjulparen har DT Swiss-nav med ratchet drive så där är ingen skillnad.

Nu sitter 40mm-paret på cykeln igen och jag håller på att plocka fram allt som ska med uppöver. Far väl iväg om två-tre dagar, mellanlandar hos min bror innan vi gemensamt åker upp till Storuman/Hemavan i slutet nästa vecka.

Men jag glömde, det fanns en skillnad till: Hjulen. På 44mm-testet igår hade jag ett hjulpar som väger kanske 200 gram mer, men jag tror inte det var detta som påverkade. Så jag nämner det mer i förbifarten. Båda hjulparen har DT Swiss-nav med ratchet drive så där är ingen skillnad.
Nu skriver du ju inget mer om hjulen, men det kan vara mer än viktskillnad mellan hjul som ger skillnad i den så viktiga känslan.
En sådan skillnad kan vara det laterala(sidledes) flexet, det finns många som tycker att hjul med mer lateralt flex ffa kan kännas just tröga och detta även om de flexigare hjulen är lättare, allt inom rimliga gränser förstås.

Nu sitter 40mm-paret på cykeln igen och jag håller på att plocka fram allt som ska med uppöver.
Nu är du väl upptagen med viktigare och mer intressanta saker
Men om du blir nyfiken så varför inte prova igen och då gärna med däcken på de andra hjulen?

Far väl iväg om två-tre dagar, mellanlandar hos min bror innan vi gemensamt åker upp till Storuman/Hemavan i slutet nästa vecka.
Hoppas att allt går bra och ffa:
Att det blir en kul cykling!

Nu skriver du ju inget mer om hjulen, men det kan vara mer än viktskillnad mellan hjul som ger skillnad i den så viktiga känslan.
En sådan skillnad kan vara det laterala(sidledes) flexet, det finns många som tycker att hjul med mer lateralt flex ffa kan kännas just tröga och detta även om de flexigare hjulen är lättare, allt inom rimliga gränser förstås.

Nu är du väl upptagen med viktigare och mer intressanta saker
Men om du blir nyfiken så varför inte prova igen och då gärna med däcken på de andra hjulen?

Hoppas att allt går bra och ffa:
Att det blir en kul cykling!
Du har ju helt rätt i att en "variabel" saknas i mitt test, och det är själva hjulen. Vad jag kan säga är att båda hjulparen är nya och använder samma modell av ekrar. Så det "bör" inte vara någon större skillnad. 350 nav eller 240 bör inte spela roll heller, och variabeln som finns kvar är då själva fälgen.
Men jag kanske missar något, och som sagt var och är det min subjektiva uppfattning och inget annat.

Oavsett vilket, rundan kommer tacklas på 40mm.

Och du, tack för lyckönskningen! ?

Apropå GPX-filen: Efter import till Komoot hittar jag en märklighet. Strax efter Slussfors, innan man ska svänga söderut på bron över Umeälven, så ser spåret ut att göra en snabb avstickare ner i någons trädgård.
Ska vi ner där för att ta en punkt, eller är det bara något vingel med filen?
Skärmbild 2024-07-26 174404.png

Det är ju ett 2-minutersjobb att redigera bort de där på egen hand, vill bara kolla att dom inte ska vara med innan jag ger mig på det.

Det är ju ett 2-minutersjobb att redigera bort de där på egen hand, vill bara kolla att dom inte ska vara med innan jag ger mig på det.
Om man inte har 100% järnkoll på vad man gör när man mekar med Gpx-filer manuellt så ber jag alla använda sättet att navigera på som står beskrivet på hemsidan, TCX-filen med tillhörande cykeldatorinställningar. Problemet är att såna där system som komoot m fl kan hitta på egna saker när man importerar så man kan få en annan bana än det är i filen. Även cykeldatorer kan hitta på egna saker och dra om rutter, så se till att cykeldatorn har rätt inställningar också.

Du kan titta på hur rutten ser ut exakt på livetrack-sidan: https://xlt.it4u.net/sumgvlxl

För att inspektera TCX eller GPX-fil kan du även använda gratis-programmet GPXSee, man behöver emellertid slå av “Eliminate GPS Outliers” i programmets inställningar, annars filtreras vissa datapunkter bort.

Finns mer beskrivet om inställningar och fallgropar under navigeringsavsnittet på hemsidan: https://www.storumangravel.se/xl/#navigation

Apropå GPX-filen: Efter import till Komoot hittar jag en märklighet. Strax efter Slussfors, innan man ska svänga söderut på bron över Umeälven, så ser spåret ut att göra en snabb avstickare ner i någons trädgård.
Ska vi ner där för att ta en punkt, eller är det bara något vingel med filen? Visa bilaga 714910
För att vara övertydlig: det är vingel i komoot. GPX-filen ser inte ut sådär. Komoot tar in GPX-filen och sen gör den om rutten som den tycker är lämpligt. Det som händer här är att komoot ser att du tänker cykla, och så analyserar den vägarna rutten går på, och så ser den att det är ett avsnitt landsväg och då tycker den att den kan ta en lite omväg som är vänligare att cykla på. Du missar ingen checkpoint på de där två krumelurerna du visar, så det blir ett giltigt genomfört lopp ändå, men det är inte närmsta vägen :giggle: .

Andra ställen såna här system som komoot kan göra knasiga saker är när rutten går på stig, som den kanske kan tycka inte är cyklingsbar alls och då dra en omväg runt hela. Vi kör på stig på två ställen, Daikanberg och Grannäs, så där kan det potentiellt bli väldigt stora fel. Det kan också bli fel om kartmaterialet systemet man importerar i inte stämmer överens med kartmaterialet filen är byggd på. De flesta använder openstreetmap så det borde vara lugnt, men jag kan inte ge garantier hur alla olika verktyg beter sig vid fil-import.

Så om man använder dessa verktyg dubbel och trippelkolla mot verkliga rutten att den rutt man själv bygger är samma som den officiella.

Kanoners!

Edit: Har nu glanat igenom komoot-filen kontra officiella kartan på hemsidan, och det ser korrekt ut efter justeringarna av de där "vinglen" jag listade ovan. Komoot är lurigt ibland, jag har insett det, men det är systemet min dator av enklare snitt använder sig av, så det får bli så.

Senast ändrad:
Delar upp loppet på två, med halvtidsvila i Hemavan. Så i packningsväg blir det inte så mycket med saker, mest reparationsgrejer och lite käk. Vattenflaska på 1 liter, en flaskhållare med nämnda reparationsprylar i en verktygsflaska, lite förstärkningsplagg i en sadelväska och vattenblåsa i en camelback-rygga där käket också får plats. Lampa fram och bak, batteribank i topprörsväskan och det blir väl i stort det hela. Det är ju faktiskt "bara" 2 x 22 mil. Bild från häromdagen, kommer köra på smalare däck enligt tidigare inlägg. Likaså blir det annan sadelväska, men hojen i sig är den tilltänkta.
452892016_9112288258787908_1896813856052567250_n.jpg

Jag kör min gamla trotjänare, Salsa Vaya, med 50/47 mm däck. Inte det stilrenaste åket, men oj så bekväm på längre turer.

Var och cyklad 20 mil förra helgen på liknande terräng som i Storuman, och det kändes bra.

Planen är att cykla i ett svep, med matstopp i Hemavan, därför ingen direkt packning. Kommer komplettera med en vätskerygga.
IMG_7897.jpeg

Bilagor

• IMG_7898.jpeg
    IMG_7898.jpeg
    515.1 KB · Besök: 61
  • IMG_7899.jpeg
    IMG_7899.jpeg
    270.8 KB · Besök: 54
Jag siktar på att köra loppet i ett sträck med min Lauf Seigla och 42 mm S-Works Pathfinder däck. Drivlinan består av 46T oval framklinga av Wolftooth på Power2max spider/Rotor vevar, resten är GX AXS T-type. Ramväskan är från Ride and Get Lost och matväskan från Revelate Designs. Hjulen har jag byggt själv. Åtminstone cykeln är i skick, jag själv har hunnit träna allt för lite, men det borde ändå gå helt okej med bra rutin :)

IMG_2634.jpeg

Kul att se cyklarna!

Att ladda om väderprognosen var tioende minut är min "favorit"-sysselsättning så här sista veckan. Det har varit lite regnskurigt här i sommar och mycket svårbestämt. Just nu säger YR jättefint, och SMHI bytte precis till en mer pessimistisk prognos. Jag kan säga att bönderna här lokalt har inte varit imponerade på prognoserna så långt i år, dvs de är inte mycket att lita på och just nu är det väl långt i förväg med en vecka kvar till start.

Man cyklar också över stora områden över ganska lång tid, och regn har senaste tiden varit i skurar (omöjligt förutspå var de landar). Gäller hursomhelst att vara förberedd på att man kan bli blöt även om det ser lovande ut för stunden. Så länge man kommit iväg, har kläder så man inte börjar frysa, och det inte är allt för ihållande brukar det inte vara nån fara med lite regn.

Gjorde en sista rekartur idag. Tyvärr hinner jag inte köra övre halvan före helgen (Ajaureforsen - Hemavan - Slussfors), måste ägna mig åt förberedelsejobb nu. (XL kräver inte så mycket jobb så här på slutet eftersom det är ett självsupportat race, men råddar vanliga motionsloppet också.)

Nu körde jag först delen på andra etappen från Slussfors ned förbi Grannäs och Kungavägen mot Kaskeluokt, men när jag nådde biten jag rekat innan sneddade jag över och körde istället första etappen från Ullisjaur till Silverberget.

Vi börjar från portbron och upp på Älsoliden. Man är mest inne i skogen som brukligt, men det spricker upp med fin utsikt nära toppen, och på väg ned mot Sparmanselet får man också en fin utsikt mot Slussfors.
01.jpeg02.jpeg

I kategorin oväntade väghinder träffade jag på detta övergivna bilvrak i den branta backen ned mot Sparmanselet. Man ser den på långt håll så ingen risk man blir överrumplad. Notera fårorna i vägen. Det har inte direkt varit en torr sommar här, så vissa av vägarna i de brantaste utförsbackarna kan vara rätt risiga. Det ska dock inte överdrivas, det är bara på ett fåtal ställen.
03.jpeg

Hela vägen längs Kirjesån - Slussfors - Forsnacken - Portbron är man ganska nära vatten men det är svårt att nå, branta stränder. Kan man hålla sig att fylla på vatten till man kör längs stranden i Sparmanselet så finns det enkel åtkomst där. Rinner bäckar ned från berget också.
04.jpeg

Det har som sagt inte varit en torr sommar och regnat till och från, så varit lite orolig att vägarna skulle vara jättemjuka. Man märker mycket riktigt att de är mjukare, men jag skulle tro man tappar bara typ 5-10% rullmotstånd eller så, inte så man irriterar sig på det.
05.jpeg

Vi kör gamla vägen in mot Grannäs, ganska brant backe upp, och navigationsfilen säger "Crux 300m" för att göra en uppmärksam på att det kommer ett litet krux på banan. Som syns i andra bilden nedan är det inte jättetydligt var man viker av på den gamla vägen (styret pekar mot den), den används nu bara som skoterled. Den är dock fullt cyklingsbar, och i och med att det är ganska kraftig uppförsbacke nästan hela vägen så är ens fart naturligt låg. Lite smisk av riset får man emellertid räkna med.
07.jpeg08.jpeg09.jpeg
Utsikt från Grannäs över Jippmokksjön och Södra Grannäs på andra sidan.
10.jpeg

Från Grannäs kör vi Kungavägen, den är enskild väg här men ändå ungefär lika välunderhållen som den del som är allmän. En del långa raksträckor, men också lite kuperat. Man kan hålla ganska hög fart stora delar av den.
11.jpeg12.jpeg

Och så hux-flux över till första etappen vid Ullisjaur med Ullisklumpen här i bakgrunden. Snabb allmän väg även här, lite böljande.
15.jpeg16.jpeg

Vi viker av från finvägen och kör en ganska tuff stigning förbi Börtingtjärnen och sen några kilometer på platten däruppe. Jag tycker sån här sällanunderhållen grönsträngad väg är riktigt rolig cykla på. Hårt snabbt underlag, men man får välja sina linjer väl och undvika gropar mm.
17.jpeg18.jpeg

Bakom Daikanberg kommer ett krux till (det är bara här och vid Grannäs vi kör på icke-väg), även här kan det vara lite lurigt att se exakt var man ska svänga av, så var uppmärksam.
19.jpeg

Detta är ett fyrhjulingsspår, det är cyklingsbart om vattnet hunnit sjunka undan (början är våt), men knöligt, så jag höll 8 - 15 km/h beroende på ställe. Passagen är dock bara ca 1 km så inget man behöver optimera för.
20.jpeg21.jpeg

Så här ska det inte se ut. Jag har inte haft en enda punka på turerna, men nu blev det inte så bra, precis när jag krafttrampade kom en gren in i hjulet/kedjan och kilade sig fast. Grenen var lätt få loss men sen var kedjan fastkilad enligt bild. Kuk-Garbaruk ?. Hipster-delar ser coola ut, men lite pålitlighet offrar man allt. Jag som precis köpt en ny uppdaterad version av växelkorgen för att just detta *inte* skulle hända ☹️. Nåja, bara fram med insex-nyckeln och skruva isär korgen för att kunna få loss kedjan.

Jojustja, jag har inte pratat om mygg, flugor och broms tidigare. Det är för att det är noll mygg, flugor och broms när man cyklar. När cykeln däremot havererar mitt inne i skogen och man står där och fipplar med sitt miniverktyg då är det inte noll mygg, flugor och broms.
22.jpeg

Efter några minuters mekande och med lite mindre blod i kroppen tog jag mig vidare. Här ser vi utsikten ut från Dajkanberg ned mot Harrvik, man ser rätt långt. Det är lite för flacka berg och fjäll häromkring för att det ska se mäktigt ut på bild, men det är fint i verkligheten. Men växeln alltså ?. Den blev inte sig lik efter den där grenkörningen, nåt blev snett, växelörat kanske. Rassel rassel tugg tugg. Och så klantade jag mig med en gel, klibb klibb klibb på växlehandtaget, och så hakade flaskpipen i topprörsväskan när jag skulle sätta tillbaka flaskan efter jag druckit, och så hade jag för hög växel i och så kom ett back-knix. Klibb klibb, rassel och tugg och motsträvig flaskjävel och backjävel. Jag höll på kasta cykeln i skogen ??
23.jpeg
.
In mot Storberg
24.jpeg

Långrakan in mot Mårkan
25.jpeg

Framme vid Mårkan blir den några kilometer asfalt, innan man svänger av och tar stigningen upp över Silverberget, eller mer korrekt sadeln mellan Silverberget och Stenträskliden, vilken är den man ser i bakgrunden på andra bilden, så det är en tuff stigning. Men den har jag berättat om vid en tidigare rekartur.
26.jpeg27.jpeg

Efter detta var det färdigcyklat för denna gång, men jag tog bilen en sväng till Hemavan för att käka och spana lite. Det är nog mest Fjäll's Kitchen att hoppas på i restuarangväg (trevliga burgare mm), som stänger kl 19. Det är troligt Wärdshuset/Stockstugan har öppet men det är nog kanske inte den typen av mat man vill ha på ett sånt här lopp.

Ica-butiken har öppet till 21. Det är en "ICA Nära", men anpassad för gränshandel så den är rätt stor och har det mesta en hungrig cyklist kan önska sig, de har emellertid inte gels och annat supertekniskt. Behöver man skölja av cykeln t ex om den blivit lerig och man tänkt ta in den på hotellrummet, finns vatten på Ingo-macken.

Detta är bommen som finns just i början av grusvägen upp till Björk i Hemavan, den måste man runda, vilket är enligt plan, och det varnas för den i navigationsfilen. Bommen ligger bra till, ingen risk man kör in i den varken upp eller ned. Vän av ordning ser förstås att det är en "fordonstrafik förbjuden"-skylt på den och vet att cykel är ett fordon. Vi har emellertid tillstånd från väghållaren så det är bara köra. Jag hade hoppats att jag inte skulle behöva prata om den här skylten, för tanken var att den vid den här tiden skulle ha ersatts med en korrekt "motorfordon förbjuden"-skylt vilket är avsikten, man har inget emot cyklar, det har bara blivit fel skylt. Detta har dock inte hänt, så vi får påminna väghållaren vid tillfälle. Vi är förstås tacksamma att vi får använda vägen för loppet och vill inte tjata i onödan så vi får se hur länge den här skylten blir kvar. Det står ju iofs "gäller ej fordon med tillstånd", och vi har ju tillstånd...
28.jpeg

Då det gäller vädret för helgen så verkar det nu ganska säkert att det kommer bli lite regnskurar ?, men det är ju omöjligt säga var de landar. Troligt att några kommer bli blöta, men inte sannolikt att man behöver cykla stora delar av banan i regn. Dvs det kommer bli lite som det varit i sommar, spridda skurar, vissa lätta, vissa kraftiga, och rätt fint däremellan. Så man får hoppas på lite tur.

Men ååå, jag grämer mig att jag inte kan vara med! Fantastiska vägar och vyer. "Kul" ändå att det inte bara var glass och ballonger på din tur utan även en del elände. Tänker att det kan vara bra för deltagarna att mentalt vara förberedd på mek, kladd och mygg ?

Glömde min garmin-klocka i sommarstugan på väg upp till brorsan, så jag måste lösa en annan metod att logga loppet. Kan jag lösa det med en app i android?

Brorsan sa samma sak, och jag antar då att det går få ut en verifierbar fil av loppet som funkar som kvitto på rätt genomförande. Har ju även datorn, men det är en Sigma så om det filformatet duger vet jag inte. Men navigeringen går ju klockrent i den så mitt enda bekymmer är att på rätt sätt kunna redovisa att jag gjort loppet korrekt. Dock; med lite tur ska bror min ha en extra klocka liggande, så kanske det hela löser sig problemfritt.

Brorsan sa samma sak, och jag antar då att det går få ut en verifierbar fil av loppet som funkar som kvitto på rätt genomförande. Har ju även datorn, men det är en Sigma så om det filformatet duger vet jag inte. Men navigeringen går ju klockrent i den så mitt enda bekymmer är att på rätt sätt kunna redovisa att jag gjort loppet korrekt. Dock; med lite tur ska bror min ha en extra klocka liggande, så kanske det hela löser sig problemfritt.
Du kan dela din aktivitet med vem du vill i strava. Tar arrangören inte strava-aktiviteter så hade jag anmält mig till ett annat lopp.

Strava-aktivitet går bra, man behöver dock ställa in rättigheterna så det går ladda ner GPX-fil så vi kan köra den genom verifieringen. Det går själv-certifiera sin tid också om man har ingenting att dela, den blir då markerad som själv-certifierad i resultatlistan, men ett resultat får man. Grundmodellen är att man mejlar en GPX-fil till oss som beskrivet på hemsidan. De flesta etablerade plattformar för träning möljiggör att man delar en GPX-fil via en länk till passet om man ställer in rättigheterna på rätt sätt, om man nu inte orkar ladda ner filen själv och bifoga i ett mejl ?.

Funkar spårsändningen som den ska finns den som backup också. Vi fick två återbud idag så nu är vi nere på 26 deltagare och vi har 25 spårsändare, så det är troligt att alla kommer få en. Det är premiär för hobbyhack-kinaspårsändar-lösningen dock så kan inte garantera 100% tillförlitlighet av dem.

Tänk också på att man behöver nåt för navigeringen, kan vara bökigt att hitta genom att bara kika på en karta nu och då, det är verkligen tänkt att man ska ha en navigator, det är många fler svängar här och var än på ett vanligt randonnée-lopp.

Om man använder mobilen för inspelning och navigering så behövs definitivt en fet powerbank.

Det går också självcertifiera sin tid, tiden blir då markerad som självcertifierad i resultatlistan, och då behöver vi ingenting, bara en tid och ett hedersord. Men det är som sagt inte direkt smidigt att köra loppet utan navigator, och har man en navigator kan man också spela in.

Jag och brorsan provade just sista uppförsbacken i Hemavan, sedan utförslöpan till hotellet. Lite träning, sådär.

Min bror är starkare än jag så han cyklade hela vägen upp. Jag gick några passager.

Utför bär det sedan av tämligen brant mot hotellet, och jag har någon tanke när det gäller den sträckan.
Jag kommer gå nedför, hela vägen från där stickspåret börjar från sista skarpa svängen på grusvägen, och tills jag gott och väl passerat andra bäcken. Det är provisoriska broar över de båda bäckarna, och brant både före, mellan och efter dessa, så för min del handlar det om säkerhet efter en lång dagsetapp. Man måste delvis bära cykeln, om än kort, vid båda övergångarna. Efter den andra är det brant och bar, sprucken berggrund som spår, och är det lite skymning är det nog läge att vara en smula vaksam.

Väl nere vid hotellet är det nog bra att köra nära själva huset när man svänger runt det (på vänstra sidan) för i närheten av de containrar som står på baksidan är det gott om glassplitter.

Tillbaka
Topp