Gjorde en sista rekartur idag. Tyvärr hinner jag inte köra övre halvan före helgen (Ajaureforsen - Hemavan - Slussfors), måste ägna mig åt förberedelsejobb nu. (XL kräver inte så mycket jobb så här på slutet eftersom det är ett självsupportat race, men råddar vanliga motionsloppet också.)
Nu körde jag först delen på andra etappen från Slussfors ned förbi Grannäs och Kungavägen mot Kaskeluokt, men när jag nådde biten jag rekat innan sneddade jag över och körde istället första etappen från Ullisjaur till Silverberget.
Vi börjar från portbron och upp på Älsoliden. Man är mest inne i skogen som brukligt, men det spricker upp med fin utsikt nära toppen, och på väg ned mot Sparmanselet får man också en fin utsikt mot Slussfors.

I kategorin oväntade väghinder träffade jag på detta övergivna bilvrak i den branta backen ned mot Sparmanselet. Man ser den på långt håll så ingen risk man blir överrumplad. Notera fårorna i vägen. Det har inte direkt varit en torr sommar här, så vissa av vägarna i de brantaste utförsbackarna kan vara rätt risiga. Det ska dock inte överdrivas, det är bara på ett fåtal ställen.
Hela vägen längs Kirjesån - Slussfors - Forsnacken - Portbron är man ganska nära vatten men det är svårt att nå, branta stränder. Kan man hålla sig att fylla på vatten till man kör längs stranden i Sparmanselet så finns det enkel åtkomst där. Rinner bäckar ned från berget också.
Det har som sagt inte varit en torr sommar och regnat till och från, så varit lite orolig att vägarna skulle vara jättemjuka. Man märker mycket riktigt att de är mjukare, men jag skulle tro man tappar bara typ 5-10% rullmotstånd eller så, inte så man irriterar sig på det.
Vi kör gamla vägen in mot Grannäs, ganska brant backe upp, och navigationsfilen säger "Crux 300m" för att göra en uppmärksam på att det kommer ett litet krux på banan. Som syns i andra bilden nedan är det inte jättetydligt var man viker av på den gamla vägen (styret pekar mot den), den används nu bara som skoterled. Den är dock fullt cyklingsbar, och i och med att det är ganska kraftig uppförsbacke nästan hela vägen så är ens fart naturligt låg. Lite smisk av riset får man emellertid räkna med.

Utsikt från Grannäs över Jippmokksjön och Södra Grannäs på andra sidan.
Från Grannäs kör vi Kungavägen, den är enskild väg här men ändå ungefär lika välunderhållen som den del som är allmän. En del långa raksträckor, men också lite kuperat. Man kan hålla ganska hög fart stora delar av den.

Och så hux-flux över till första etappen vid Ullisjaur med Ullisklumpen här i bakgrunden. Snabb allmän väg även här, lite böljande.

Vi viker av från finvägen och kör en ganska tuff stigning förbi Börtingtjärnen och sen några kilometer på platten däruppe. Jag tycker sån här sällanunderhållen grönsträngad väg är riktigt rolig cykla på. Hårt snabbt underlag, men man får välja sina linjer väl och undvika gropar mm.

Bakom Daikanberg kommer ett krux till (det är bara här och vid Grannäs vi kör på icke-väg), även här kan det vara lite lurigt att se exakt var man ska svänga av, så var uppmärksam.
Detta är ett fyrhjulingsspår, det är cyklingsbart om vattnet hunnit sjunka undan (början är våt), men knöligt, så jag höll 8 - 15 km/h beroende på ställe. Passagen är dock bara ca 1 km så inget man behöver optimera för.

Så här ska det inte se ut. Jag har inte haft en enda punka på turerna, men nu blev det inte så bra, precis när jag krafttrampade kom en gren in i hjulet/kedjan och kilade sig fast. Grenen var lätt få loss men sen var kedjan fastkilad enligt bild. Kuk-Garbaruk ?. Hipster-delar ser coola ut, men lite pålitlighet offrar man allt. Jag som precis köpt en ny uppdaterad version av växelkorgen för att just detta *inte* skulle hända

. Nåja, bara fram med insex-nyckeln och skruva isär korgen för att kunna få loss kedjan.
Jojustja, jag har inte pratat om mygg, flugor och broms tidigare. Det är för att det är noll mygg, flugor och broms när man cyklar. När cykeln däremot havererar mitt inne i skogen och man står där och fipplar med sitt miniverktyg då är det inte noll mygg, flugor och broms.
Efter några minuters mekande och med lite mindre blod i kroppen tog jag mig vidare. Här ser vi utsikten ut från Dajkanberg ned mot Harrvik, man ser rätt långt. Det är lite för flacka berg och fjäll häromkring för att det ska se mäktigt ut på bild, men det är fint i verkligheten. Men växeln alltså ?. Den blev inte sig lik efter den där grenkörningen, nåt blev snett, växelörat kanske. Rassel rassel tugg tugg. Och så klantade jag mig med en gel, klibb klibb klibb på växlehandtaget, och så hakade flaskpipen i topprörsväskan när jag skulle sätta tillbaka flaskan efter jag druckit, och så hade jag för hög växel i och så kom ett back-knix. Klibb klibb, rassel och tugg och motsträvig flaskjävel och backjävel. Jag höll på kasta cykeln i skogen ??

.
In mot Storberg
Långrakan in mot Mårkan
Framme vid Mårkan blir den några kilometer asfalt, innan man svänger av och tar stigningen upp över Silverberget, eller mer korrekt sadeln mellan Silverberget och Stenträskliden, vilken är den man ser i bakgrunden på andra bilden, så det är en tuff stigning. Men den har jag berättat om vid en tidigare rekartur.

Efter detta var det färdigcyklat för denna gång, men jag tog bilen en sväng till Hemavan för att käka och spana lite. Det är nog mest Fjäll's Kitchen att hoppas på i restuarangväg (trevliga burgare mm), som stänger kl 19. Det är troligt Wärdshuset/Stockstugan har öppet men det är nog kanske inte den typen av mat man vill ha på ett sånt här lopp.
Ica-butiken har öppet till 21. Det är en "ICA Nära", men anpassad för gränshandel så den är rätt stor och har det mesta en hungrig cyklist kan önska sig, de har emellertid inte gels och annat supertekniskt. Behöver man skölja av cykeln t ex om den blivit lerig och man tänkt ta in den på hotellrummet, finns vatten på Ingo-macken.
Detta är bommen som finns just i början av grusvägen upp till Björk i Hemavan, den måste man runda, vilket är enligt plan, och det varnas för den i navigationsfilen. Bommen ligger bra till, ingen risk man kör in i den varken upp eller ned. Vän av ordning ser förstås att det är en "fordonstrafik förbjuden"-skylt på den och vet att cykel är ett fordon. Vi har emellertid tillstånd från väghållaren så det är bara köra. Jag hade hoppats att jag inte skulle behöva prata om den här skylten, för tanken var att den vid den här tiden skulle ha ersatts med en korrekt "motorfordon förbjuden"-skylt vilket är avsikten, man har inget emot cyklar, det har bara blivit fel skylt. Detta har dock inte hänt, så vi får påminna väghållaren vid tillfälle. Vi är förstås tacksamma att vi får använda vägen för loppet och vill inte tjata i onödan så vi får se hur länge den här skylten blir kvar. Det står ju iofs "gäller ej fordon med tillstånd", och vi har ju tillstånd...
Då det gäller vädret för helgen så verkar det nu ganska säkert att det kommer bli lite regnskurar ?, men det är ju omöjligt säga var de landar. Troligt att några kommer bli blöta, men inte sannolikt att man behöver cykla stora delar av banan i regn. Dvs det kommer bli lite som det varit i sommar, spridda skurar, vissa lätta, vissa kraftiga, och rätt fint däremellan. Så man får hoppas på lite tur.