Storuman Gravel XL 2024: Gruslopp 45 mil (2 x 22 mil)

Om någon väntar på min rekognoserings-rapport av att testköra banan i ett (tvådelat) svep så blir det nog besvikelse ? . Efter ha varit fri från förkylningar i långt över ett år har jag nu varit förkyld i inte mindre än sex veckor i sträck. Kan inte minnas att jag varit med om något liknande förut. Omväxlande halvsjuk, helsjuk och ibland tillsynes på väg att bli frisk för att sen bli sämre igen. Jag var på vårdcentralen idag och de tog lite prover men kunde inte se nåt onormalt, så rådet var att återkomma om det inte gått över på ännu en månad. Kanske mest trolig diagnos är flera olika förkylnings-virus efter varandra, varav någon kanske en besvärlig covid-kusin. Uppgradering av immunförsvaret pågår...

Med noll träning under perioden det var tänkt att rampa upp volym rejält så är åtminstone början av säsongen körd för egen del. Men vem vet, det kanske går över på en vecka. Eller så fortsätter det flera veckor till, har ingen aning.

Inga problem @atorger , du verkar ha nog att stå i ändå, har det ens tinat på alla ställen än? Här kring bottenvikskusten är ju inte allt cykelbart än

Är det någon här som lyckats boka boende på Storuman camping och kunnat nyttja rabatten?
Ja, har försökt boka via mejl (enligt instruktionen) för lite drygt en vecka sedan men har inte fått någon återkoppling från dem. Skickade även en påminnelse i måndags. Någon här som lyckats boka?

Är det någon här som lyckats boka boende på Storuman camping och kunnat nyttja rabatten?
Ja, har försökt boka via mejl (enligt instruktionen) för lite drygt en vecka sedan men har inte fått någon återkoppling från dem. Skickade även en påminnelse i måndags. Någon här som lyckats boka?
Jag har sett att paret som har campingen är på semester med husbilen, *och* de söker också personal, så det är nog dåligt med bemanning just nu skulle jag tro, åtminstone av mejl-läsande typ.

Kanske prova igen om nån vecka. Om det inte funkar då heller kan jag försöka få tag på dem och se hur landet ligger.

Jag hade bokat ett boende inne i Storuman (privat, via AirBnB) på en hus - men det har jag nu precis avbokat. Verkade vara ett kanonläge men brorsan fixade annat boende åt oss. Så det finns ju just nu iaf en möjlighet om nu någon vill ha eget boende och inte på en camping. Har inte skummat igenom vad som finns i övrigt.

Hej Bullen!
En kompis till mig har just fått veta att hans svåger har bokat vigsel den 3 Augusti i år. Han är orolig i själen och vet inte vad han ska göra, om hans liv ens har en mening längre.. ?

Hej Bullen!
En kompis till mig har just fått veta att hans svåger har bokat vigsel den 3 Augusti i år. Han är orolig i själen och vet inte vad han ska göra, om hans liv ens har en mening längre.. ?
Ajdå. Men de flesta äktenskap slutar ju i skiljsmässa numera, kanske kan säga att du kommer på nästa bröllop istället? ?

Eller så får du köra nästa år, om inget oförutsett händer kommer det bli fler år även med XL.

Vi har redan fått in några återbud så vi har betat av väntelistan en del, men det är fortfarande sju stycken kvar i den. De i väntelistan är förstås tacksamma att så fort man vet att man inte kan köra så lämnar man återbud så kan vi ge platsen till näste person i kö.

Jag hoppas fortfarande att se ångrar sig men det verkar inte så hoppfullt! ?Så fort jag får den officiella inbjudan så gråter jag en skvätt och ställer jag min startplats till förfogande ?

Jag ska bara köra 116 km och har en fråga om däck. Jag har ett par Vittoria Voyager 37 mm på en gravel/ pendlarhoj som jag har tänkt använda, häromdagen fick jag dock punka efter att ha passerat ett vägarbete och det var ju inte så kul. Jag har tittat på en film om Storuman gravel och jag blir lite fundersam på underlaget. Vad rekommenderas?

Jag ska bara köra 116 km och har en fråga om däck. Jag har ett par Vittoria Voyager 37 mm på en gravel/ pendlarhoj som jag har tänkt använda, häromdagen fick jag dock punka efter att ha passerat ett vägarbete och det var ju inte så kul. Jag har tittat på en film om Storuman gravel och jag blir lite fundersam på underlaget. Vad rekommenderas?

Vittoria Voyager kommer funka.

Har ett svagt minne av att @Alltid vilse kommenterat att han skulle föredra ruffigare vägar ?, men vägarna är ju som de är här. Virkesfordon, jägares personbilar mm ska kunna köra på vägarna så de kan inte vara hur kassa som helst, så det blir inte som Unbound Gravel med flinta som yr runt öronen.

Det händer att folk kör med cyclocross-däck 33 mm. Jag frågade en efteråt hur det gick och han sa att det gick ok, men att han på enstaka ställen fick sänka farten. Brukar vara ett ställe efter hängbron i Kaskeluokt med 50 meter ganska grov sten för det brukar vara problem med vatten på våren som förstör vägen. I övrigt är det sällan grovt underlag, det kan vara buckligt och knöligt, men inte särskilt stenigt så länge man ligger i packat spår. Sen vet man ju aldrig, nåt år kanske man råkar ut för att de har nysladdat någon väg och då kan det vara lite besvärligt med smala däck. Det brukar inte sladdas just vid den tiden på året som loppet går dock så vi har inte råkat ut för det än.

Det finns några backar då man kommer upp i ganska hög fart, 60+ km/h på nåt ställe, och det brukar kännas lite mer läskigt om man har smala däck.

Själv kör jag 40 mm, och rekommendationen till vanligt folk är 40 - 45 mm, och skulle säga samma för XL. Man kan emellertid köra 35 mm utan att det känns som allt för mycket under-biking. Angående däckmönster så väljer jag själv nåt med något slags mönster, typiskt grusdäck för torra förhållanden, men många kör med ganska släta däck (Voyager är egentligen ett touring-däck så ganska slätt), han som brukar vara snabbast runt har kört med Challange Strada Bianca och Rene Herse Barlow Pass (släta däck), om min däck-spotting-förmåga inte sviker mig.

Ska också sägas att Voyager 37 mm mäter 37,0 mm på en 17,8 mm fälg, och Terra Speed 40 mm mäter 37,6 mm (plus lite extra nabb). Dvs Voyager är ungefär lika stort som de 40 mm-däck som är små i storleken (jag kör alltid såna för stora ryms inte i min ram).

Senast ändrad:
Ta det säkra före det osäkra och välj 114mm som jag gjorde ifjol! ?
1000008489.png

Vittoria Voyager kommer funka.

Har ett svagt minne av att @Alltid vilse kommenterat att han skulle föredra ruffigare vägar ?, men vägarna är ju som de är här. Virkesfordon, jägares personbilar mm ska kunna köra på vägarna så de kan inte vara hur kassa som helst, så det blir inte som Unbound Gravel med flinta som yr runt öronen.
Jag gillar att köra på så breda däck som passar på cykeln. 50 mm ger bra volym och man behöver inte oroa sig ifall det blir lite stökigt. Men då är ju inte jag ngn lättviktare

Testat mina nya Tufo Thundero HD ett par gånger senaste veckan. 40mm. Känns bra, riktigt trevliga däck! Men lokalt håller man tydligen på med en ny trend på skogsbilvägarna, och det är grov sten som slitlager - alltså runt 95mm "makadam". Det är inte tårta om man säger så. Då skulle nog 45 vara bättre. Men på asfalt når jag i stort samma fart på grushojen som med min racer och 28mm, så något skumt är det.

Jag körde ifjol (och kör iår igen) på 33 mm Pirelli Cinturato på en Allebike Intustrie. Det funkar, men visst, i en del nedförsbacke med grovt grus var det inte optimalt. Det vibrerar en del och man får bromsa lite. Det är lika fint i omgivningen ändå ?? Kör med det du har, det kommer funka fin fint!

Var i Storuman i helgen och rekade starten för XL. Man kommer köra första biten längs cykelväg och det är en tunnel under landsvägen efter några hundra meter som är lite halvkass sikt i. Tänkte att det skulle vara synd med en epic klungkrasch loppets första minut. Det är ju nära till sjukan då i och för sig. Men nu när jag kollade in den på nära håll ser det rätt ok ut ändå, tunneln är förvisso lite sned, men man ser ut på andra sidan så det ska nog gå bra.

signal-2024-05-26-201850_003.jpeg

Några kilometer längre fram är man på gamla Vilhelminavägen och ska över den gamla bron. Man hade egentligen tänkt ta bort bron när man byggde nya E45, men så tänkte man på ryssen, och så behöll man den. Man satte dock upp hinder på båda sidorna så att bilar inte ska kunna köra. Tidigare var det bara en dryg meter bred passage, men nu har man plockat bort halva hindret så det är ganska brett ändå, så det ska nog inte heller vara några problem här, och man har nog hunnit dela upp sig lite redan här skulle jag tro.

signal-2024-05-26-201850_002.jpeg

Passade på att kolla att målgångsbacken är kvar också:

signal-2024-05-26-201740_002.jpeg

Och så var jag på radioskugga-safari för att testa spårsändarna på plats. Längs Kirjesåvägen (Brånaberg till Slussfors) har alla operatörer inklusive Telia radioskugga längs ganska långa avsnitt. Så där kommer man lagga fast i kartan tills man kommer ut på andra sidan.

signal-2024-05-26-203210_002.jpeg

Var i Storuman i helgen och rekade starten för XL. Man kommer köra första biten längs cykelväg och det är en tunnel under landsvägen efter några hundra meter som är lite halvkass sikt i. Tänkte att det skulle vara synd med en epic klungkrasch loppets första minut. Det är ju nära till sjukan då i och för sig. Men nu när jag kollade in den på nära håll ser det rätt ok ut ändå, tunneln är förvisso lite sned, men man ser ut på andra sidan så det ska nog gå bra.

Visa bilaga 701978

Några kilometer längre fram är man på gamla Vilhelminavägen och ska över den gamla bron. Man hade egentligen tänkt ta bort bron när man byggde nya E45, men så tänkte man på ryssen, och så behöll man den. Man satte dock upp hinder på båda sidorna så att bilar inte ska kunna köra. Tidigare var det bara en dryg meter bred passage, men nu har man plockat bort halva hindret så det är ganska brett ändå, så det ska nog inte heller vara några problem här, och man har nog hunnit dela upp sig lite redan här skulle jag tro.

Visa bilaga 701977

Passade på att kolla att målgångsbacken är kvar också:

Visa bilaga 701979

Och så var jag på radioskugga-safari för att testa spårsändarna på plats. Längs Kirjesåvägen (Brånaberg till Slussfors) har alla operatörer inklusive Telia radioskugga längs ganska långa avsnitt. Så där kommer man lagga fast i kartan tills man kommer ut på andra sidan.

Visa bilaga 701980
Om stjärnorna står rätt och allt går som planerat så tänkte jag stå vid den bron och heja och kanske bju på kaffe kokat på vatten från ån.

Bild från i somras för inspiration.
IMG_7231.jpeg

Jag som ser framemot här i grannlandet för XL ordnade ett likadant lopp här i Finland förra helgen att veta på förhand hur det känns att cykla så långt :) Loppet hette Likaanen Lakeus (det finns på instagram med namnet @likaanenlakeus). Det var nästan 460 km och gick från västra kusten in till landet och svängde tillbaka hos min farmors gamla hus. Rutten gick längs lite trafikerade grus- och skogsvägar genom skogar och åkrar i den historiska Österbotten, men det fanns även en hel del xc-stigar och det så kallade ”mardrömsgruset” som deltagarna älskade ;) Generellt sett rutten var relativt utmanande med tanke på underlaget, den enorma distansen gör sitt också.

Det är intressant att se hur det är där i Storuman, terrängen och underlaget är säkert helt annat. Åtminstone måste man vara mycket mer förberedd, här var det ju lätt att hitta mataffärer och bensinstationer, dessutom hade vi två egna depåstopp också. Den snabbaste gruppen genomförde loppet med 15 h 41 min cykeltid plus lite över en timme för att fylla på flaskorna, lägga på kläderna och dyl. Loppet var också slutsåld väldigt fort, tydligen finns det mycket intresse för sådant för tillfället.

Bilderna (c) @marko_kuoppala och @kuva_lehtinen (bilden på hångbroet) på instagram.

Bilagor

• P1170165.jpeg
    P1170165.jpeg
    293.3 KB · Besök: 99
  • P1170735-Enhanced-NR-3.jpeg
    P1170735-Enhanced-NR-3.jpeg
    271.1 KB · Besök: 101
  • IMG_1112.jpeg
    IMG_1112.jpeg
    328.9 KB · Besök: 93
  • IMG_1086.png
    IMG_1086.png
    743.7 KB · Besök: 96
  • IMG_1080.png
    IMG_1080.png
    216.6 KB · Besök: 111
  • 6755035B-2506-4C77-829B-967C9BB6C191.jpeg
    6755035B-2506-4C77-829B-967C9BB6C191.jpeg
    198.6 KB · Besök: 97
  • CA707913-0F95-4A84-BF61-F3A98361ED40.jpeg
    CA707913-0F95-4A84-BF61-F3A98361ED40.jpeg
    108.3 KB · Besök: 93
  • IMG_0808.jpeg
    IMG_0808.jpeg
    676.2 KB · Besök: 96
Intressant! Underlagsmässigt är det normala för Storuman-trakten på sensommaren att det är hyfsat slätt men kan vara lite buckligt/gropigt, gäller ha ögonen på vägen och välja ett bra spår. När vägar är nysladdade (de större grusvägarna sladdas varje år) kan det vara en del grovt vasst grus på hårt underlag, men de brukar inte vara nysladdade den tiden på året. De små grusvägarna underhålls mycket mer sällan, bara vid behov, så där är det växtlighet i mittsträngen, gropar här och var. När jag tittar på bilderna från Österbotten här ovan så ser vägarna slätare ut men har grövre grus och kanske lite långsammare rull än ett bra spår på vägarna vi kan bjuda på.

Ibland kan jag känna att det vore coolt med jävligare underlag, men man får se det som att varje plats i landet har sin egen karaktär och så får man fokusera på det platsen man arrangerar på har att erbjuda. Här kan vi bjuda på ganska snabb gruscykling. En och annan ruffigare sträcka kommer det emellertid vara.

På det sinnesstört överarbetade bandiagrammet på hemsidan (det går zooma och panorera på hemsidan, skärmdump bifogad här) så finns underlagen markerade längs distans-axeln, ljusgrått är småväg på asfalt (11%), mörkgrått är asfalterad landsväg (6%), ljus-orange är mindre underhållen grusväg (35%) och orange är mer underhållen grusväg (48%).

Den mer underhållna är den som typiskt sladdas varje år och kan räknas med vara ganska slät och ganska snabb, så ungefär hälften av det, och mer nära Hemavan. Den mindre underhållna varierar mer i karaktär. Kan vara lite grövre grus på sina ställen, men oftast handlar det mer om att det är gropigt och lite igenvuxet. Då det gäller kuperingen är det ofta avsnitt med korta backar upp och ner, vägen följer landskapet. Själv tycker jag sånt är roligt, backar som är tillräckligt korta att man orkar pusha över krönet, blir mer aktiv cykling. Fast ska man köra 46 mil gäller det nog att inte frestas spurta i varenda backe för det blir drygt ett dussin mil in...

Och kommer det regnväder då blir det jävligt med marginal, som i alla gruslopp. Men det hoppas jag vi slipper. Det brukar inte regna, men det har hänt... skulle det regna kommer det mest troligt inte göra det hela loppet.

1716876402163.png

Senast ändrad:
Intressant! Underlagsmässigt är det normala för Storuman-trakten på sensommaren att det är hyfsat slätt men kan vara lite buckligt/gropigt, gäller ha ögonen på vägen och välja ett bra spår. När vägar är nysladdade (de större grusvägarna sladdas varje år) kan det vara en del grovt vasst grus på hårt underlag, men de brukar inte vara nysladdade den tiden på året. De små grusvägarna underhålls mycket mer sällan, bara vid behov, så där är det växtlighet i mittsträngen, gropar här och var. När jag tittar på bilderna från Österbotten här ovan så ser vägarna slätare ut men har grövre grus och kanske lite långsammare rull än ett bra spår på vägarna vi kan bjuda på.

Ibland kan jag känna att det vore coolt med jävligare underlag, men man får se det som att varje plats i landet har sin egen karaktär och så får man fokusera på det platsen man arrangerar på har att erbjuda. Här kan vi bjuda på ganska snabb gruscykling. En och annan ruffigare sträcka kommer det emellertid vara.

På det sinnesstört överarbetade bandiagrammet på hemsidan (det går zooma och panorera på hemsidan, skärmdump bifogad här) så finns underlagen markerade längs distans-axeln, ljusgrått är småväg på asfalt (11%), mörkgrått är asfalterad landsväg (6%), ljus-orange är mindre underhållen grusväg (35%) och orange är mer underhållen grusväg (48%).

Den mer underhållna är den som typiskt sladdas varje år och kan räknas med vara ganska slät och ganska snabb, så ungefär hälften av det, och mer nära Hemavan. Den mindre underhållna varierar mer i karaktär. Kan vara lite grövre grus på sina ställen, men oftast handlar det mer om att det är gropigt och lite igenvuxet. Då det gäller kuperingen är det ofta avsnitt med korta backar upp och ner, vägen följer landskapet. Själv tycker jag sånt är roligt, backar som är tillräckligt korta att man orkar pusha över krönet, blir mer aktiv cykling. Fast ska man köra 46 mil gäller det nog att inte frestas spurta i varenda backe för det blir drygt ett dussin mil in...

Och kommer det regnväder då blir det jävligt med marginal, som i alla gruslopp. Men det hoppas jag vi slipper. Det brukar inte regna, men det har hänt... skulle det regna kommer det mest troligt inte göra det hela loppet.
Tack, detta är bra att veta! I Norra Finland kan det vara väldigt grovt grus även i sensommaren så det är skönt att få höra att underlaget kommer att vara lite snabbare. Just nu i helgen var de flesta vägarna här nyligen sladdade (vilken tur, haha).

Har för övrigt precis beställt 13 till spårsändare så nu kommer vi ha 25 st om allt går vägen. Vi har lite överbokning med 29 i startlistan så om verkligen alla dyker upp (osannolikt) är det någon stackare som blir utan ändå, men som sagt livetracken är "just for show", så inte nödvändig. Det blir lite bättre loppkänsla, och det är lättare vara på plats och ta emot vid mål när man faktiskt kan se när någon är på gång. Och så kan man ju som deltagare själv hala upp mobilen och kolla på webbkartan var alla är om man är nyfiken.

Stället jag köpte på senast hade förstås sålt slut på sin kina-container ? så fick vända mig till en ny säljare, denna gång på tyska Amazon. 4G-versionen med 5000 mAh batteri som vi kör med har visat sig finnas i två olika versioner, jag har nu försökt säkerställa att jag får den nyare som är lite bättre (snabbare återsändningar, och startar inte om för att den tycker en basstation-handover är jobbig). Får se vad som landar i brevlådan.

Att hålla på med egna spårsändare istället för att hyra en färdig lösning är verkligen att skaffa sig merarbete, men jag tycker det är ganska kul att pyssla med, och det blir en billigare lösning på sikt. En sån här spårsändare (TK905-4G) kostar 900 kr, och kontantkortskostnaden är just nu 79 kr (återkommande varje år). Att hyra en spårsändare från exempelvis Follow My Challenge verkar kosta runt 500 kr per person varje år.

Det vettiga som arrangör är naturligtvis att hyra och bara baka in det i anmälningsavgiften, men hade redan en plattform med mobilapps-spårning och det verkade kul utöka den med spårsändar-stöd (detta innan jag visste hur rappliga kina-spårsändare är ?)

5000 mAh batteri som vi kör med är nog liiite overkill. Follow My Challenge kör med 2600 mAh och har då en sändare som väger 95 gram istället för 145 gram som vi har (mesta av vikt och storlek är batteriet). Om nån verkligen är ute och rör sig hela maxtiden 40 timmar behövs den större batteristorleken, men de flesta kommer nog ha rätt mycket ström kvar i den vid målgång. Vi kommer sända uppdateringar var 6:e sekund under goda radioförhållanden, var 18:e under dåliga och när återsändningar pågår. Förhoppningsvis blir det var 6:e sekund större delen av banan, men jag har inte full koll på det då jag inte än släpat den här typen av spårsändare hela varvet runt.

Kul att läsa detta, även om det inte är för mig. Och alla fixningar och grejjer som krävs för att ro det i hamn. Snyggt jobbat !!

Nu finns en briefing-video för deltagare i loppet. Alltså en seg powerpoint-presentation som med fördel spelas upp med dubbel hastighet. Ber om ursäkt, men i dessa moderna tider vill vissa ta till sig information via en video hellre än läsa på en webbsida.

17% stigning. Det är drygt. Jag har cyklat 15% uppför, det är lite som en vägg. Kommer bli intressant efter ett antal mil att dyka in i något så brant.

Lyfter frågan om bokning av boende på Storuman camping igen. Är det någon här som lyckats boka boende på Storuman camping via mejl som vi fått instruktion om? Jag har fortfarande inte fått någon återkoppling på mina två mejl som jag skickat. Skulle vara skönt att ha det mesta av logistiken klar för att kunna fokusera på allt annat.

Lyfter frågan om bokning av boende på Storuman camping igen. Är det någon här som lyckats boka boende på Storuman camping via mejl som vi fått instruktion om? Jag har fortfarande inte fått någon återkoppling på mina två mejl som jag skickat. Skulle vara skönt att ha det mesta av logistiken klar för att kunna fokusera på allt annat.
Jag ska börja jaga på lite och se vad problemet är, återkommer.

Kanske fel mejladress? De har precis bytt, använd storumanscamping@sbturismab.se . Pratade precis med Tina över telefon och de har fått in ett gäng bokningar associerat till Storuman Gravel, fler än tidigare år faktiskt (de gör inte skillnad mellan vanliga loppet och XL så vet inte fördelningen). Om problemet kvarstår så ring receptionen, men mejladressen *borde* funka den användes för en bokning så sent som i helgen sa Tina.

Kanske fel mejladress? De har precis bytt, använd storumanscamping@sbturismab.se . Pratade precis med Tina över telefon och de har fått in ett gäng bokningar associerat till Storuman Gravel, fler än tidigare år faktiskt (de gör inte skillnad mellan vanliga loppet och XL så vet inte fördelningen). Om problemet kvarstår så ring receptionen, men mejladressen *borde* funka den användes för en bokning så sent som i helgen sa Tina.
Jaha, ojdå....tack så mycket för den nya adressen. Jag skickade min bokning till storumanscamping [at] storuman [punkt] se som jag gissar att jag inte hittat på själv. :giggle:
Nu har jag i alla fall skickat ett nytt mejl till den nya adressen och hoppas att det fungerar bättre och att det inte är fullbokat. Tack igen!

Jaha, ojdå....tack så mycket för den nya adressen. Jag skickade min bokning till storumanscamping [at] storuman [punkt] se som jag gissar att jag inte hittat på själv. :giggle:
Nu har jag i alla fall skickat ett nytt mejl till den nya adressen och hoppas att det fungerar bättre och att det inte är fullbokat. Tack igen!
Heh, förståeligt, ser att den adressen fortfarande finns kvar på en av deras webbsidor, har gjort dem medveten om det så de ska fixa webbsidan. Det är också tänkt att det ska komma ett autosvar från gamla adressen men det har nog slutat funka då ?, de skulle kolla upp det också. Det är ju inte direkt bra för affärerna att ha kontaktadresser som inte funkar...

Nu har vi för övrigt formella medgivanden på enskilda vägar och marker hela vägen runt. Ett par små detaljer att lösa bara annars underlag klart för att söka tävlingstillstånd för nästa år så vi kan ta emot fler deltagare då. För årets upplaga betyder det ingenting särskilt, men det kan ju ändå vara skönt att veta att alla väghållare vet om att loppet går och har sagt ok.

Jag var inne i Teliabutiken idag och skulle hämta ut SIM-kort i form av kontantkort för det blir billigaste lösningen för spårsändarna. Det blev fiasko förstås ? , visade sig finnas en burner phones-begränsning så systemet sa ifrån vid 9 kort. Säljaren trodde det var en hård begränsing max 10 per person. I efterhand insåg jag dock att jag har 11 st abonnemang knutet till mig, 1 jag skaffade för ett par veckor sen när jag var ute och testade, 1 som är flera år gammalt (sjukvårdar-telefonen för vanliga loppet), och så nu 9 som jag fick med mig från Teliabutiken. Så kanske det är max 10 per månad eller nåt sånt. Öppnat ett ärende hos kundtjänst så får vi se vad de säger.

Om det inte går att ordna att jag får ha fler kontantkort knutet till min person så blir det lite mer besvärligt att rådda SIM-korten än jag hade tänkt, men det går lösa. Får då ha några målvakter medhjälpare som har en bunt SIM-kort knutna till sig, blir inte lika smidigt att fylla på korten veckan inför loppen men det går leva med.

Edit: hade researchat dåligt, hittade tidigare bara dyra M2M/IoT-tjänster för denna typ av en-gång-per-år-användande med krav på fjällvärldstäckning, därav försöket med Telia kontantkort med en vecka refill när loppet går (just nu 59 kr). Nu efter debaclet med burner phones-spärren (de kunde inte öka gränsen) har jag dock luskat ut några bättre M2M/IoT-alternativ, så det blir nog inte kontantkortsvarianten i slutänden i alla fall. Italienska ThingsMobile är hyfsat ok (roamar på bla Telia i Sverige), men har massor av små dolda avgifter, så blir ändå ca 100 kr enhet/år, märkbart dyrare än kontantkortslösningen. Svenska Telness M2M/IoT kör i Telias nät och verkar gå få ned till 43 - 86 kr enhet/år lite beroende på hur månadsbytena hamnar i förhållande till sitt lopp, men man måste komma ihåg att aktivera/deaktivera sina kort varje år inom en månad, men ändå betydligt smidigare än att hålla på med kontantkortsmålvakter. Bäst och smidigast hittills verkar tyska 1nce.com vara, engångsköp för 10 år (€10+moms), blir alltså ca 15 kr enhet/år om man orkar arrangera detta i 10 år, men redan efter 3 år är man nere på 50 kr/år. De kör i Deustche Telecoms nät, som roamar med Telia i Sverige. Nackdelen är att det går bara köpa som momsregistrerat företag vilket vår förening inte är. Ska se vad jag kan göra åt det, annars blir det nog Telness, och i sista hand kontantkort med målvakter...

Senast ändrad:
Japp, klarade av en övningsrunda jag förutsatt mig fixa innan XL-loppet. Ett test, ett steg på vägen för att se hur det funkar med några extra timmar i sadeln jämfört med vad jag är van. Hade spanat in slingan tidigare, men äntligen kom jag till skott. Det blev lite drygt 30 mil, tyvärr enbart asfalt men som test får det duga.
(Jo, alltså min första Vättern. Den var ju ett slags slutmål tidigare, men efter anmälan här blev det plötsligt bara ett delmål, ett steg på vägen mot sommarens riktiga cykeläventyr!)

Jag är sugen på ändra en regel, men är kanske lite sent för det. Så här vill jag skriva:
  • All packning man startade med ska antingen fraktas av en själv eller annan deltagande cyklist vägen runt, med undantaget att man får lämna delar man inte längre behöver vid platsen för övernattning. Allt man lämnar måste förstås tas reda på av en medhjälpare eller en själv efter loppet.
    • Syftet med denna regel är att göra det praktiskt för en deltagare som väljer att ta med tält och annat för övernattning att lämna det, samt att deltagare som cyklar tillsammans kan hjälpas åt och fördela packningen mellan varandra. Det är emellertid inte tillåtet att kasta väskor och flaskor för att exempelvis spurta i målgångsbacken (tömma flaskan är ok), eller utnyttja de få ställen där banan passerar samma plats mer än en gång för att tillfälligt frigöra sig från sin packning, eller använda sig av ej deltagande medhjälpare för att ta hand om packning man inte längre behöver (undantaget vid övernattningen).
  • Sopor får under loppets gång kastas i publika sopkärl, men endast det som är att betrakta som sopor, dvs gelförpackningar och liknande, inte kläder, utrustning och oförbrukad näring (undantag: man får tömma ut uppblandad sportdryck).
  • Övernattning defineras som ett stopp på minst fyra timmar. Gör man mer än ett långt stopp räknas endast det första som övernattning, dvs det ställe man kan välja att lämna packning man inte längre behöver och hämta upp förutplacerad packning.
    • Om man kör hela banan utan ett längre stopp kan man alltså inte heller nyttja undantagen runt packning som gäller endast vid övernattning.
Detta efter jag kom på att nuvarande skrivning om packning skulle kunna användas till en del dribblande, kanske främst i anslutning till Hemavan där vägen in och ut är samma, men även mot slutet av banan där man återkommer till en plats 50 meter från där man var fyra mil innan. Inte för att jag tror någon kommer göra det första upplagan, men ju mer av folks tävlingsinstinkt som aktiveras desto mer kan deltagare tänka på såna grejer. Jag väntar nog till nästa upplaga till att ändra skrivningen. Som det är skrivet nu på officiella webben kan man till exempel lämna sina väskor i botten av målgångsbackarna, eller lämna väskorna tillfälligt vid den där fyramils-loopen mot slutet.

Tanken med loppet är att det ska vara lättillgängligt och man ska kunna hjälpas åt, så "självförsörjande"-kravet är lite avslappnat, drafting är tillåtet, fördela packningen mellan andra deltagare är tillåtet, och övernattar man kan man dribbla lite med packningen och utrustningen där. Samtidigt vill man inte att det ska bli en massa specialtrixande bland de mer tävlingstänkande deltagarna.

Jag är sugen på ändra en regel, men är kanske lite sent för det. Så här vill jag skriva:
  • All packning man startade med ska antingen fraktas av en själv eller annan deltagande cyklist vägen runt, med undantaget att man får lämna delar man inte längre behöver vid platsen för övernattning. Allt man lämnar måste förstås tas reda på av en medhjälpare eller en själv efter loppet.
    • Syftet med denna regel är att göra det praktiskt för en deltagare som väljer att ta med tält och annat för övernattning att lämna det, samt att deltagare som cyklar tillsammans kan hjälpas åt och fördela packningen mellan varandra. Det är emellertid inte tillåtet att kasta väskor och flaskor för att exempelvis spurta i målgångsbacken (tömma flaskan är ok), eller utnyttja de få ställen där banan passerar samma plats mer än en gång för att tillfälligt frigöra sig från sin packning, eller använda sig av ej deltagande medhjälpare för att ta hand om packning man inte längre behöver (undantaget vid övernattningen).
  • Sopor får under loppets gång kastas i publika sopkärl, men endast det som är att betrakta som sopor, dvs gelförpackningar och liknande, inte kläder, utrustning och oförbrukad näring (undantag: man får tömma ut uppblandad sportdryck).
  • Övernattning defineras som ett stopp på minst fyra timmar. Gör man mer än ett långt stopp räknas endast det första som övernattning, dvs det ställe man kan välja att lämna packning man inte längre behöver och hämta upp förutplacerad packning.
    • Om man kör hela banan utan ett längre stopp kan man alltså inte heller nyttja undantagen runt packning som gäller endast vid övernattning.
Detta efter jag kom på att nuvarande skrivning om packning skulle kunna användas till en del dribblande, kanske främst i anslutning till Hemavan där vägen in och ut är samma, men även mot slutet av banan där man återkommer till en plats 50 meter från där man var fyra mil innan. Inte för att jag tror någon kommer göra det första upplagan, men ju mer av folks tävlingsinstinkt som aktiveras desto mer kan deltagare tänka på såna grejer. Jag väntar nog till nästa upplaga till att ändra skrivningen. Som det är skrivet nu på officiella webben kan man till exempel lämna sina väskor i botten av målgångsbackarna, eller lämna väskorna tillfälligt vid den där fyramils-loopen mot slutet.

Tanken med loppet är att det ska vara lättillgängligt och man ska kunna hjälpas åt, så "självförsörjande"-kravet är lite avslappnat, drafting är tillåtet, fördela packningen mellan andra deltagare är tillåtet, och övernattar man kan man dribbla lite med packningen och utrustningen där. Samtidigt vill man inte att det ska bli en massa specialtrixande bland de mer tävlingstänkande deltagarna.
Nu börjar det bli lite mycket regler på detaljnivå. Hur ska man kunna komma ihåg allt? Var får man lämna grejer, vad räknas som ett sovstopp, hur många kilometer från "centrum" på Hemavan får jag sova och kunna nyttja tredje part/egen stuga och förvara matpaket osv. Bästa hade varit att skippa alla specialregler och skippa matpaket (om det inte finns en möjlighet att få paketet fraktat till en officiell neutral plats) och typ lägga upp det som en helt vanlig brevet istället.

Senast ändrad:
Nu börjar det bli lite mycket regler på detaljnivå. Hur ska man kunna komma ihåg allt? Var får man lämna grejer, vad räknas som ett sovstopp, hur många kilometer från "centrum" på Hemavan får jag sova och kunna nyttja tredje part/egen stuga och förvara matpaket osv. Bästa hade varit att skippa alla specialregler och skippa matpaket (om det inte finns en möjlighet att få paketet fraktat till en officiell neutral plats) och typ lägga upp det som en helt vanlig brevet istället.
Ja du kan ha rätt. Det ska väl iofs nämnas att brevet har mycket regler också, det är bara det att de inte skrivs ut.

Angående den specifika frågan så får man lägga sin övernattning precis var man vill på banan, det enda är tidtagningen är fast, så att om man lägger den utanför Hemavan så blir tiden för sträckan man sover på lidande förstås.

Reglerna som de är nu handlar det mesta om att tillåta saker. Det gör emellertid reglerna mer krångliga, eller åtmistone omfattande eftersom det finns fler saker att beskriva. Om man helt enkelt gör färre saker tillåtna så blir de enklare. Det är inte så att det är tänkt vara ett minfält av grejer man inte får göra, det är bara det att jag inte vill att man ska frestas göra en massa konstiga saker.

Jajust glömde nämna följande ovan:

Man behöver inte komma ihåg en massa regler -- man planerar hur man ska köra sitt lopp, och så ser man om det är kompatibelt med reglerna, om det är det så är det bara köra. Om det inte är det behöver man justera. Hade man tänkt ha en följebil och läser att man inte får ha följebil så är det ju inte något man behöver anstränga sig för att komma ihåg medan loppet går, och de flesta regler är av den typen, dvs den avgränsar hur man kan lägga upp loppet, vilket man planerar i lugn och ro i förväg.

Men ska väl erkännas att jag går händelserna lite i förväg. Nu för första upplagan spelar regelverk inte så stor roll. Förhoppningen är att vi på sikt ska kunna köra detta lite mer som en tävling, det lär nog aldrig bli en formell tävling med priser och så, men kanske ett lopp som lockar folk i ultra-svängen att prestera bra på, och håller vi igång tillräckligt många år kanske det blir lite prestige att ha presterat bra på loppet. Och med tävling och folk med tävlingsinstinkt är det så att reglerna (ut)nyttjas till max, det är i princip en naturlag, därför vill man vara tydlig med vad som gäller.

Ambitionen att vara ett lopp som kan locka erfarna ultracyklister att prestera bra på och samtidigt tilltala nybörjare är en utmaning. Jag vill förstås inte skrämma bort folk med ett regelverk som upplevs som krångligt. Om jag orkar till nästa år ska jag nog göra webbsidan lite mer som att det finns flikar man kan vika ut om man vill veta mer, så drabbas man inte av informationschock på samma sätt som nu.

Men rent faktiskt är det så att vi har färre regler än sanktionerade brevet-lopp. Regelverket för randonnéelopp finns här, 44 st regelpunkter:
Storuman Gravel XL kan inte anordnas under de reglerna eftersom det inte går 100% på väg, vi har ett helt annat koncept med kontrollpunkter, i just detta fall är det här loppet för kort, och randonnée kan inte köras i tävlingsliknande format.

Men hursomhelst point taken. Ska försöka balansera allt detta på nåt bra vis.

Enklast är förstås att bara kunna referera till ett färdigt regelverk, som ett Brevet-lopp eller för all del vårt egna motionslopp (SCF:s motionsloppsregler), men jag har inte lyckats hitta något färdigt som passar på det koncept som jag vill XL-loppet ska vara. I ultra-sammanhang är vi dock i hyfsat gott sällskap, det är inte helt ovanligt att ultralopp har egna regler för att kunna passa det upplägg arrangören vill att just sitt lopp ska ha.

Senast ändrad:
Det är ju ändå ett motionslopp iaf i år, om än krävande. Håll det så enkelt som möjligt?
Jo... jag tänker bara högt inför kommande år, kanske inte bästa stället att göra det på här i tråden men det var segt på kontoret och hade ingen att bolla med just då ?. Kommer hursomhelst inte göra nåt drastiskt nu sista sekund, inga ändringar i år som inte är av absolut nödvändig karaktär och det kommer knappast uppkomma.

Som typ halv-autistisk ingenjör brukar jag vara mer detaljerad än folk kanske förväntar sig i sammanhanget, och jag tror kanske det är mer av ett problem än formatet i sig. Får kanske ta hjälp av nån mer effektiv kommunikatör som kan konsten att vara kortfattad till nästa upplaga. Att dela upp i klasser, typ "soloklass" för de mer tävlingsinriktade och "slackerklass" för oss andra kan vara tänkbart och skulle göra slackerklassen lite mer "gör-va-fan-du-vill", medan man är lite mer detaljerad i soloklassen med fler avgränsningar i vad man får göra. Som det är nu är det emellertid enklare för den här (slacker)arrangören om samma regler gäller alla deltagare, och då blir det lite mer finurliga regelskrivningar. Nåja tål att tänkas på.

Det blir också intressant att se vilken typ av cyklister som kommer och hur man kör loppet, jag har faktiskt inte jättebra koll på hur många som kommer rejsa och planerat sin körning i detalj, och hur många som tar det lite mer som det kommer. Det kommer förstås också påverka hur man tänker inför finputs för nästa år.

Tro inget annat än att jag är djupt imponerad av allt arbete du lägger ner! Hemsidan är bloody amazing! Tack!

Laddar för det här på fullt allvar, med helt uttalad målsättning att klara tidsgränsen. Allt utöver det är bonus.
Började tråden på runt 95 kg vid mitt första inlägg, hyfsat otränad, men vägde i morse 72 kg och med en smula bättre fysiska förutsättningar än vad jag hade då. (Vid den tidpunkten kom jag inte i en Siroko jersey strl XXL utan att den satt som en spärrballong, idag är rätt storlek på Sirokos ganska tighta tröjor Large)

Det här loppet är av någon jäkla anledning världens största trigger för undertecknad. Kommer följa varenda regel som sätts upp, för jag ska fan i mig fullfölja!

Hur mycket planear ni att sova? 1-2 timmar halvvägs? 10 min när det blir akut? Inte alls? Jag har ingen erfarenhet av tävlingar som är längre än 10 timmar, därav mina funderingar. ?

Kan vara värt att nämna att vi tar tre stycken tider, etapp 1 (Storuman-Hemavan), etapp 2 (Hemavan-Storuman) och totaltid hela varvet. Så om man vill kan man satsa på att göra bra etapp-tider men låta totaltiden bli vad den blir, och ta en ordentlig övernattning i Hemavan så man är någorlunda fräsch för etapp 2. Blir man tvungen bryta loppet efter man klarat etapp 1 så har man åtminstone den tiden säkrad i sitt resultat.

Jag har fått höra att några kommer satsa på att köra allt i ett svep. De som är absolut snabbast kommer sannolikt klara det runt 15-16 timmar (28 - 30 km/h snitt), så man går i mål runt 22-tiden på lördagen. Kanske bara ett enda stopp för att fylla på vatten (+blanda till mer sportdryck) och fördela om packning så man kommer åt att langa ännu mer gels. De snabbaste kör gissningsvis med vätskerygga + flaskor så 3 - 3,5 liter vätska på cykeln, och är det inte jättevarmt kan det räcka med en påfyllning då om man kör på 16 timmar.

En motionär som jag själv behöver kanske 22 timmar för att ta sig runt (20 km/h snitt), och då blir det drygt att hålla på i ett sträck, men är man bra på vaka så är vara uppe ett dygn inget problem, det är då mer att hålla igång kroppen så länge som är det svåraste tror jag. Jag själv är helt värdelös på vaka sen jag nådde medelåldern så jag skulle definivt välja att sova, gärna på hotell ?. Men jag har också hört från minst en av motionärerna i startlistan att de tänkt köra i ett sträck och ta kortare lurer "vid behov", och sannolikt stanna för middag på nåt matställe och fylla på proviant i närbutiken i Hemavan.

Så lite beroende på vad man är sugen på kan man köra loppet lite mer som ett adventure race (då plåga sig genom natten är en del av grejen), eller så kör man det som en mini-tour med två etapper. Och för elit / elitmotionärer är loppet så pass kort att det går klara på en lång dag, men man behöver lasta rätt mycket kolhydrater på cykeln, och mycket vätska om man inte vill behöva stanna och fylla på ofta.

Tillbaka
Topp