[OT] Rekommendera en TV-serie...

Jag känner att det vore lite av en kulturgärning gentemot mig själv att kolla igenom Hedebyborna, men jag vet inte om jag har tålamodet även om jag egentligen uppskattar gamla tv-serier. 🙂

Det tröga och lite utmanande är väl inledningen i första avsnittet….. sedan lättar det upp ganska bra tycker jag.

Serien ZeroZeroZero är fantastisk och får en stark rekommendation från mig: https://www.imdb.com/title/tt8332438/

Streamas på amazon om jag minns rätt.
:'(

1788346849639.webp

Nu finns två sevärda säsonger på SVT Play
1784099364

Det var först efter att jag hade sett första avsnittet av andra säsongen som jag förstod vad det var frågan om

Nytt avsnitt snarare.
En av de sämre serierna att se med en vecka mellan avsnitten, tycker den tappar avsevärt i momentum då. Så denna säsongen blir det att, likt jag gjorde med S1, vänta in tills alla avsnitt är tillgängliga.
Ja, säsong 6 börjar, första avsnittet idag, N*tflix har "förstört" konceptet med serier genom att släppa hela säsongen på en gång för att blidka generationen med kort uppmärksamhetsspann. ;)

Ja, säsong 6 börjar, första avsnittet idag, N*tflix har "förstört" konceptet med serier genom att släppa hela säsongen på en gång för att blidka generationen med kort uppmärksamhetsspann. ;)
Jag tycker snarare att Netflix gick i bräschen för ett perfekt sätt att se på teve, och att många av de andra streamingtjänsterna pajar hela grejen genom att släppa avsnitt veckovis.

Relaterar lika lite till detta som till att uppskatta att endast kunna läsa ett kapitel i veckan i en riktigt bra bok :giggle:

Edit: Det är ju såklart inte lika illa när narrativet inte sträcker sig över flera avsnitt. Antikrundan t ex blir inte lidande av att inte kunna maratonkollas.

Senast ändrad:
Vad är då syftet med en serie istället för en mastodontfilm? Tillfredsställelse med att få klicka ”hoppa över intro”?
Lättare att hugga av tycker jag. Ett avsnitt på en timme är ungefär lagom en vardagskväll när barnen har somnat.
Är det mastodontfilm sitter man kvar och får för lite sömn (jag vet, jag har dålig karaktär)

Lättare att hugga av tycker jag. Ett avsnitt på en timme är ungefär lagom en vardagskväll när barnen har somnat.
Är det mastodontfilm sitter man kvar och får för lite sömn (jag vet, jag har dålig karaktär)
Det var nog egentligen inte motstridigt mot vad jag just menade. Ska man ändå sitta kvar och sträck-kolla en serie, så kan det väl lika gärna vara en film. En serie är ju till för att kika på avsnitt vid olika tillfällen.

Jag ser förhållandevis lite serier, eftersom min karaktär är ännu sämre. Jag har väldigt svårt att undvika "nä men bara ett avsnitt till" fram tills att det knappt är värt att gå till sängs. :giggle:

Det var nog egentligen inte motstridigt mot vad jag just menade. Ska man ändå sitta kvar och sträck-kolla en serie, så kan det väl lika gärna vara en film. En serie är ju till för att kika på avsnitt vid olika tillfällen.

Jag ser förhållandevis lite serier, eftersom min karaktär är ännu sämre. Jag har väldigt svårt att undvika "nä men bara ett avsnitt till" fram tills att det knappt är värt att gå till sängs. :giggle:
Jag sitter inte kvar och sträckkollar, men vill gärna ha nästa avsnitt kvällen efter istället för att vänta en vecka.

En serie är ju till för att kika på avsnitt vid olika tillfällen.
Här håller jag absolut inte med. Hela stramingtillväxten drevs ju av att folk gillade att kolla på flera avsnitt på raken. Anledningen till att många tjänster nu sölar ut avsnitten är knappast för att kunder har skrivit in och bett dem att snälla sluta leverera så mycket content på en och samma gång, utan för att undvika att kunderna hoppar mellan tjänster från månad till månad vilket är dåligt för intäkterna.

Här håller jag absolut inte med. Hela stramingtillväxten drevs ju av att folk gillade att kolla på flera avsnitt på raken. Anledningen till att många tjänster nu sölar ut avsnitten är knappast för att kunder har skrivit in och bett dem att snälla sluta leverera så mycket content på en och samma gång, utan för att undvika att kunderna hoppar mellan tjänster från månad till månad vilket är dåligt för intäkterna.
Tycker du inte att det är lite väl kategoriskt att "Absolut inte hålla med", för jag antar att du är med på att det iaf var tanken med serier under linjär-teve-dagarna, eller när tv-serier kom till?

Så det är alltså något inbyggt behov av att få "klicka bort introt" mellan avsnitten? Eller varför skulle det då inte kunna vara en film istället? Skulle det kunna vara så att där det ska tvingas in reklam så vet mediabolagen att de flesta blir mer förbannade om det kommer mitt i en film, än mellan serie-avsnitt även om det i praktiken inte är ngn skillnad i handlingen?

River Cottage om ni finner den , matlagning fiske å brittisk humor :0)

Annars så finns alltid någon säsong med Fallout som sändes på Amazon Prime :0)

Growing Belushi om Jim belushis nya karriärsval intressant vändning visst det är lite knarkigt men om man bortser från det så har han några poänger i Symbios&spiritualism .

Tillbaka
Topp