Cykelbanornas hall of shame

Det med 50 har jag inte hört, hur skulle man annars cykla på landsväg? Fast vill man cykla på landsväg om det finns en cykelbana bredvid som man är medveten om? Mycket att tänka på..
Ja om det finns en cykelbana som alternativ alltså. Annars får du ju cykla så länge det inte är motortrafikled eller motorväg.
Ja, många cyklister som hellre cyklar på vägen. Ibland förstår jag, men finns flera exempel häromkring där jag verkligen inte förstår valet. Tex när vägen har chikan och urdålig asfalt men det ligger en rak nyanlagd cykelväg 2 m bredvid.

Ja om det finns en cykelbana som alternativ alltså. Annars får du ju cykla så länge det inte är motortrafikled eller motorväg.
Ja, många cyklister som hellre cyklar på vägen. Ibland förstår jag, men finns flera exempel häromkring där jag verkligen inte förstår valet. Tex när vägen har chikan och urdålig asfalt men det ligger en rak nyanlagd cykelväg 2 m bredvid.
Var finns denna fantastiska cykelväg?

Var finns denna fantastiska cykelväg?
Öster om Särö finns den jag tänker på. Men finns flera exempel
Edit: blått= ny asfalt på rak cykelväg
Rött= chikan. Bilvägen har också väldigt grov asfalt. Cykelvägen fortsätter en bra bit utanför bild.

Bilagor

• Screenshot_20240803-210736.png
    Screenshot_20240803-210736.png
    823.7 KB · Besök: 89
Senast ändrad:
Öster om Särö finns den jag tänker på. Men finns flera exempel
Edit: blått= ny asfalt på rak cykelväg
Rött= chikan. Bilvägen har också väldigt grov asfalt. Cykelvägen fortsätter en bra bit utanför bild.
Ca 2 km cykelbana på landet. Cyklar man söderut börjar och slutar CB på fel sida av vägen, det kanske spelar in. Vad tror du, som cyklist, är anledningen?

Ca 2 km cykelbana på landet. Cyklar man söderut börjar och slutar CB på fel sida av vägen, det kanske spelar in. Vad tror du, som cyklist, är anledningen?
I ärlighetens namn är jag mer löpare än något annat just där. Det passar mig bra att ha banan för mig själv.
Men nej jag förstår inte varför man väljer dålig asfalt och chikaner framför rak ny asfalt. Min misstanke är väl att man hellre är i vägen för snabbare fordon än har långsammare fordon i vägen för sig.

Jag var på Öland igår och stötte på denna läckra kombo (bild från Google Streetview).
Screenshot_20240809_124810_Maps.jpg

Man undrar hur Trafikverket tänkte här.

Jag har iofs en rimlig hypotes om att detta är skyltar som slutade vara begripliga för 20-25 år sedan men det är också typiskt för svenska väghållare att glömma bort de icke-motordrivna trafikslagen.

Jag var på Öland igår och stötte på denna läckra kombo (bild från Google Streetview).Visa bilaga 717989

Jag har iofs en rimlig hypotes om att detta är skyltar som slutade vara begripliga för 20-25 år sedan men det är också typiskt för svenska väghållare att glömma bort de icke-motordrivna trafikslagen.
Hos Trafikverket har kunden alltid ratt!

Jag var på Öland igår och stötte på denna läckra kombo (bild från Google Streetview).Visa bilaga 717989

Den första skylten visar väl påbjuden riktning för cykel, vilket är rakt fram (inte svänga höger, för där blir det strax cykelförbud)?

Den första skylten visar väl påbjuden riktning för cykel, vilket är rakt fram (inte svänga höger, för där blir det strax cykelförbud)?
Rekommenderad färdväg, inte påbjuden körriktning.

Men märket borde inte vara uppsatt vid ett körfält som varken leder rakt framåt eller mot en sträcka där cykling är tillåten - och det tror jag inte att märket var för 20-25 år sedan. Jag är nästan helt säker på att denna bro hade två körfält och två breda, genomgående vägrenar vid den tiden.

Rekommenderad färdväg, inte påbjuden körriktning.

Men märket borde inte vara uppsatt vid ett körfält som varken leder rakt framåt eller mot en sträcka där cykling är tillåten - och det tror jag inte att märket var för 20-25 år sedan. Jag är nästan helt säker på att denna bro hade två körfält och två breda, genomgående vägrenar vid den tiden.
Tack, jag lär mig saker. Jag visste t.ex. inte att det fanns blå vägskyltar som rekommenderar färdväg.

Förvisso är det väl inte korrekt. Dock känns risken för att den skulle ställa till några egentliga problem som rätt låg. Så, jag skulle nog, i alla fall i jämförelse med en del annat i tråden, mer se det som en "kuriositet" än något att gå i taket över (vilket jag inte menar att du gjorde).

Edit: Skrivet med brasklapp för att jag inte är hundra procent säker på att jag korrekt förstår situationen.

Senast ändrad:
... Jag är nästan helt säker på att denna bro hade två körfält och två breda, genomgående vägrenar vid den tiden.
Det stämmer. Jag har cyklat över bron ett par gånger tidigt 90-tal (och/eller sent 80?). Då var det tillåtet.

Var bättre köra bil över också då. Dagens lösning med tvåfiligt i båda riktningar är inte bra alls, för smalt för det. Jäkligt läskigt ligga i ytterfilen när kör om husvagnar odyl och samtidigt får möte i motgående ytterfil. För nära fordonen på båda sidor för att det ska kännas riktigt tryggt. Men hade förstås varit svårt behållit gamla lösningen med all den trafik som är på bron numera under högsäsong.

Tack, jag lär mig saker. Jag visste t.ex. inte att det fanns blå vägskyltar som rekommenderar färdväg.
De ströks ur vägmärkesförordningen 2007. Förmodligen för att ingen längre mindes vad de betydde.
Man ska komma ihåg att ur vissa perspektiv höll det svenska cykelnätet en oerhört mycket högre standard för 40 år sedan än det gör idag. Gång- och cykeltrafik fanns t.ex. inte.

Jag har hittat en hej-kom-och-hjälp-mig-sträcka i Älmhult:
Visa bilaga 726137

Finn fem fel. Eller är de ännu fler?
Redigerat: femton sekunder senare hittade jag ett sjätte.
Bara en? Finns nog flera sådana cykelbanor i Älmhult.
I Malmö har jag gett upp. Ocykliga cykelbanor, cykelbanor som slutar i intet, felaktiga skyltningar ( som ovan och även tvärtom), bommar och barriärer är så rikligt förekommande att det skulle ta åratal att dokumemtera allt.
I "Cykelstaden Malmö"

Bara en? Finns nog flera sådana cykelbanor i Älmhult.
I Malmö har jag gett upp. Ocykliga cykelbanor, cykelbanor som slutar i intet, felaktiga skyltningar ( som ovan och även tvärtom), bommar och barriärer är så rikligt förekommande att det skulle ta åratal att dokumemtera allt.
I "Cykelstaden Malmö"
Du får gärna posta en bild.

Man har alltså beslutat att asfaltera om MELLAN viadukterna. Men inte hitanför... Kanske tänkte man att naturen (efter några års negligerande) själv börjat fylla i sprickorna, så att lagning inte behövs längre?
Betongkanten (mot asfalten) är rejäl på bägge sidor av närmaste viadukten. Inte heller åtgärdat. Man får göra ett litet framhjulslyft för att inte få en smäll.

20240901_173615.jpg

Behövs XC på nya cykelbanan på Såggatan i Göteborg med.. återkommer med cyklingsrapport när jag ser hur de gör på de nedre delarna som har stora hål och uppstickande brunnslock.

Bilagor

• PXL_20240925_124318714~2.jpg
    PXL_20240925_124318714~2.jpg
    1.7 MB · Besök: 83
Det här helt omärkta staketet utan varningsskyltar eller ens en reflex på sig felanmälde jag för flera månader sedan. Då dök det upp en reflex på det och även en skylt har jag för mig (cyklar inte där så ofta). Nu när det börjar bli höst och mörkt så har någon tagit ett aktivt beslut att bort reflexer och skyltar och återigen så är det bara ett omärkt staket som plötsligt dyker upp rakt över hela gc-banan…

Som ni kan se så är det ett antal skyltar som varnar trafikanter som använder vägen att den blir en aning smalare

Bilagor

• IMG_5648.jpeg
    IMG_5648.jpeg
    1.1 MB · Besök: 113
  • IMG_5649.jpeg
    IMG_5649.jpeg
    2.2 MB · Besök: 121
Det här helt omärkta staketet utan varningsskyltar eller ens en reflex på sig felanmälde jag för flera månader sedan. Då dök det upp en reflex på det och även en skylt har jag för mig (cyklar inte där så ofta). Nu när det börjar bli höst och mörkt så har någon tagit ett aktivt beslut att bort reflexer och skyltar och återigen så är det bara ett omärkt staket som plötsligt dyker upp rakt över hela gc-banan…

Som ni kan se så är det ett antal skyltar som varnar trafikanter som använder vägen att den blir en aning smalare

Där jag bor är det på många ställen bommar över typ halva GC-banan. Några har reflexer, men väldigt solblekta så tveksamt om dom reflekterar något.
Det är både inne i stan och på cykelbanor "på landet" typ gamla järnvägar.

Har några precis utanför min lgh, det gråa smälter ju fint in i bakgrunden. En gång när jag snackade i tfn så råkade jag ha blicken ut genom fönstret. Då såg jag en som cyklade rakt in i bommen. Jag rusade ut, men han hade som tur var klarat sig hyfsat. Jag höll faktiskt på att cykla in i den själv en gång, lyckades styra undan i sista sekunden.

Angående att dom tagit bort reflex och skylt på den i ditt inlägg, tror att någon kommit på att det skulle vara mycket jobb och pengar att göra så på alla liknande bommar. Bättre då att inte ha det på någon.

Där jag bor är det på många ställen bommar över typ halva GC-banan. Några har reflexer, men väldigt solblekta så tveksamt om dom reflekterar något.
Det är både inne i stan och på cykelbanor "på landet" typ gamla järnvägar.

Har några precis utanför min lgh, det gråa smälter ju fint in i bakgrunden. En gång när jag snackade i tfn så råkade jag ha blicken ut genom fönstret. Då såg jag en som cyklade rakt in i bommen. Jag rusade ut, men han hade som tur var klarat sig hyfsat. Jag höll faktiskt på att cykla in i den själv en gång, lyckades styra undan i sista sekunden.

Angående att dom tagit bort reflex och skylt på den i ditt inlägg, tror att någon kommit på att det skulle vara mycket jobb och pengar att göra så på alla liknande bommar. Bättre då att inte ha det på någon.

Jag är fortfarande lite chockade över såna saker, även om jag nu har bott i Sverige i mer än tio år. I Stockholm har de flesta hinder på cykelbanor några reflexer. Men i Nederländerna har man ingen hinder på cykelbanor alls. När jag var ung fanns det en låg stolpe här och där (har faktiskt kraschat i en när jag var ung, enda gång jag gick till läkaren vid en olycka). Nuförtiden ingen hinder och om det finns något, t.ex. trafikljus vid en korsning, finns det bra reflexer.

Jag skulle polisanmäla det som allmänfarligt beteende. Polisen kommer troligen lägga ned ärendet men förhoppningsvis efter att de meddelar berörda.

Nu är de fredag och på väg hem från vinbaren (tog 2 glas av årets skörd) såg jag att de blivit klara med delarna längre ner ner på Såggatan i Göteborg, där denna P-ficka blivit omgjord till slalom- ..förlåt.. cykel-bana.
1000024042.jpg

Har svårt att se vem som inte cyklar rakt fram huvudkörban mellan de två övergångsställena.

Blev ingen paus för cykelbanan på Såggatan i Göteborg och nu har de fortsatt med delarna längre ner, där denna P-ficka blivit omgjord till slalom- ..förlåt.. cykel-bana.
Visa bilaga 737135

Har svårt att se vem som inte cyklar rakt fram huvudkörban mellan de två övergångsställena.
Man vill ju extra gärna svänga där det samlas löv. Genialt!

Nu är de fredag och på väg hem från vinbaren (tog 2 glas av årets skörd) såg jag att de blivit klara med delarna längre ner ner på Såggatan i Göteborg, där denna P-ficka blivit omgjord till slalom- ..förlåt.. cykel-bana.
Visa bilaga 737135

Härligt trafiksäkerhetstänk när cyklisterna ska rakt ut framför den “riktiga” trafiken för att passera det andra övergångsstället.

Visa bilaga 737135

Att döma av lastpallarna med staplade betongelement som står på nästa parkeringsficka så tänker man fortsätta på samma sätt på resten av gatan...

Svänga in på "cykelbanan". Undvika "vingliga staketet". Inte halka på löven. Bunnyhoppa. Undvika pallen. Och när pallen är borta är det bara att fortsätta bunnyhoppa för en rak, säker och bekväm färd på cykeln. Enkelt!

De få som vågar cykla blir jä*ligt bra cyklister. Lite som att man trampar snabbare på smala/dåliga vägar med mycket trafik. Win win! Förutom att det dör cyklister. Men, folk dör ju av allt möjligt nuförtiden! Man måste vara positiv...Eller nåt.

De få som vågar cykla blir jä*ligt bra cyklister. Lite som att man trampar snabbare på smala/dåliga vägar med mycket trafik. Win win! Förutom att det dör cyklister. Men, folk dör ju av allt möjligt nuförtiden! Man måste vara positiv...Eller nåt.
Trafikverkets taktik att ta fram framtida elitcyklister: De svaga skall dö och de starka skall överleva.

Visa bilaga 737135

Otroligt!! Finns det verkligen ingen på trafikavdelnigen som har lite koll på trafiksäkerhet för cyklister?

En av de få gånger att jag är glad att jag bor i Stockholm. Där har kommunen i en något liknande situation på Surbrunnsgatan lämnad parkeringar kvar och färgar nästan hela körbanor i både riktningar röda för att måla upp en cykelgatan. Rakt fram och man har alltid företräde, nästan otroligt!

Jo men jag ger nog ändå bygget 3 pedaler av 5 möjliga. Tydligt att det inte är färdigt än, som synes på bilden ovan så står det fortfarande en del materiel som inte placerats ut och det kanske är en del omskyltning kvar. Avsmalningen som byggts för att få bilar att sakta ner vid övergångsställena vid skolan drabbar ju cyklister kraftigt negativt, men det är ändå på ett enskilt segment på en gata som är knappt kilometerlång. Fullt förståeligt också att man inte vill att cyklar ska komma i 30+ km/h och döna in i skolbarnen.

Jo men jag ger nog ändå bygget 3 pedaler av 5 möjliga. Tydligt att det inte är färdigt än, som synes på bilden ovan så står det fortfarande en del materiel som inte placerats ut och det kanske är en del omskyltning kvar. Avsmalningen som byggts för att få bilar att sakta ner vid övergångsställena vid skolan drabbar ju cyklister kraftigt negativt, men det är ändå på ett enskilt segment på en gata som är knappt kilometerlång. Fullt förståeligt också att man inte vill att cyklar ska komma i 30+ km/h och döna in i skolbarnen.
Det handlar nog också om att projektet är en del av det som kallas för "Pilotområde cykel" som går ut på att göra åtgärder som inte kräver så stora investeringar, i syfte att utvärdera och sedan kanske förbättra om det faller väl ut och ska permanentas.

Så synpunkter från cyklister tas nog tacksamt emot på goteborg@goteborg.se så att det kan bli bättre sen. Specificera ordentligt vad det gäller bara så brukar de vara grymma på att lotsa det vidare till rätt mottagare.

Det handlar nog också om att projektet är en del av det som kallas för "Pilotområde cykel" som går ut på att göra åtgärder som inte kräver så stora investeringar, i syfte att utvärdera och sedan kanske förbättra om det faller väl ut och ska permanentas.
Jo, förstås. Och även om jag kan se poängen med att försöka göra förbättringar där det går att göra med små medel, så tycker jag det är ganska provocerade att just cykelinfrastruktur inte får kosta något.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp