Cykelbanornas hall of shame
Wow har de anlitat konsulter från Sverige, inte bra !?Fick dessa fina bilder nyss, från Finland. Vet inte om det är Helsinki eller Tampere.
Visa bilaga 702833 Visa bilaga 702834
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Wow har de anlitat konsulter från Sverige, inte bra !?Fick dessa fina bilder nyss, från Finland. Vet inte om det är Helsinki eller Tampere.
Minnet är kort men den har nog varit i bruk typ en månad? Kan inte läsa artikeln, om de nämner något om hur länge de planerar att använda den men de har ju faktiskt kostat på med att asfaltera (vilket inte händer så ofta med tillfälliga omledningar) så jag antar att den är tänkt att användas ett tag framöver…Om den tillfälliga omledningen är väldigt tillfällig - några dagar eller någon vecka - är det
väl inte så mycket att uppröras över för någon.
Visa hänsyn! Ha uppsikt! Var försiktig! Så agerar ju alla alltid?!
Men är omledningen mer permanent verkar den vara ogenomtänkt och en massa
andra saker som jag inte ska skriva här och nu.....
Helsingfors. Spårvagn u seeFick dessa fina bilder nyss, från Finland. Vet inte om det är Helsinki eller Tampere.
Tanken kanske var att tidigt fostra barn och ungdomar att titta vänster titta höger titta vänster innan de korsar en cykelbana? När de har växt upp kommer Nyköping vara Sveriges säkraste stad att cykla i.Visa bilaga 702772
![]()
Fick en cykelbana – rakt igenom arenan : "Livsfarligt"
Nydragna gång- och cykelvägen genom Folkungavallen upprör berörda klubbar. "Det är bara en tidsfråga innan något händer" säger Jeremias Varas, sportchef...sn.se
Hade gärna suttit med som en fluga på väggen när de planerade den här
Wow har de anlitat konsulter från Sverige, inte bra !?
Tammerfors har spårväg sedan 2021 men röda vagnar. Gröna vagnar är Helsingfors.Helsingfors. Spårvagn u see
Förutom på cykelbanan med vänstertrafik, där de plötsligt måste komma ihåg att titta höger, vänster, höger...Tanken kanske var att tidigt fostra barn och ungdomar att titta vänster titta höger titta vänster innan de korsar en cykelbana? När de har växt upp kommer Nyköping vara Sveriges säkraste stad att cykla i.
Haha, där var det nån som hade rejäl otur när den tänkte...Förutom på cykelbanan med vänstertrafik, där de plötsligt måste komma ihåg att titta höger, vänster, höger...
https://www.cyklistbloggen.se/2020/04/sverige/
Lämpar sig väl för ryttare såväl som för höghjulingar.
Skellefte?fin men väl kort
Yes men den ska väl bli längreSkellefte?
Vilken fin avslutning när man cyklar rakt in i en bom. /sfin men väl kort
Så att man inte cyklar rakt ut i trafik. Hänsyn, kallas det. :)Vilken fin avslutning när man cyklar rakt in i en bom. /s
Undrar vad reaktionerna skulle bli på en sådan bom på en tvåfilig (bil)väg som kommer fram till ett T-kors, t.ex. ut på en huvudled.fin men väl kort
Var i Malmö är detta?En cykelbana enl. Malmö stad.
Visa bilaga 715474
Börjar med asfalt, slutar med grusväg på ömse sidor. Eller tvärtom.
Gissar att det är huvudgatan genom byn.Var i Malmö är detta?
Mellan Lockarps kyrkoväg och SofiedalsvägenVar i Malmö är detta?
Genidrag av Malmö stad!En cykelbana enl. Malmö stad.
Visa bilaga 715474
Börjar med asfalt, slutar med grusväg på ömse sidor. Eller tvärtom.
Lika bra att lägga in en disclaimer, det finns ju människor som inte förstår. ?Genidrag av Malmö stad!
Genom att definiera alla skogsområden som cykelbana är det nu tillåtet att cykla EL-mountainbike där!
(Obs, jag är inte seriös i ovan inlägg)
Slår vad om att de mätt och att ingen använder den GC-banan ändå. Alltså finns inget behov. ?Visa bilaga 716549
Örtofta (intill sockerbruket) Lunds kommun.
Dubbelriktat GC-bana. Att lösa in 1 ×100 meter mark av SSAB/DANISCO/Nordic Sugar går tydligen inte.
Varje gång jag kommit där under de senaste tio åren har jag fått möte. Dvs jag eller mötande fått invänta. Gott att veta att man är ingen.Slår vad om att de mätt och att ingen använder den GC-banan ändå. Alltså finns inget behov. ?
Jag har cykelpendlat där länge och aldrig insett att det är en cykelbana där. ?Visa bilaga 716549
Dubbelriktat GC-bana. Att lösa in 1 ×100 meter mark av SSAB/DANISCO/Nordic Sugar går tydligen inte.
Finns säkert här. Nånstans..Borde kanske införas en minimibredd
Finns inga skall-krav när det gäller cykelbanors utformning, mest en del ”bör” – som ju går att skita i totalt utifall man måste placera en stolpe någonstans eller ifall den intilliggande vägen måste ha två filer plus parkeringsyta i vardera riktningen.Finns säkert här. Nånstans..
![]()
Cykeln i detaljplanering
I detaljplanen ska cykel ses som ett färdsätt. Vilken påverkan har planen - underlättar den att cykla eller uppmuntrar den till att ta bilen - det är viktigt att veta.bransch.trafikverket.se
Det kan ju också tyckas konstigt att de inte blir ålagda att åtgärda det, en vanlig stackars villaägare hade väl fått böter för att snöröjaren/gräsklipparen inte kommer fram ordentligt ?Visa bilaga 716549
Jag ser det som inbjudan till hoppträning! Östra Storgatan?Den här är ganska fin. Nyköping. Det är alltså mellan trottoaren till höger och prickade linjen man ska cykla av målningen att döma.
Det vill M Sverige ändra på, hoppas de inte får något inflytande över cykelpolitiken.Som tur är får man använda körbanan även om det går en cykelväg parallellt med den, om man anser det mer lämpligt!
Fy dig! ?Jag har cykelpendlat där länge och aldrig insett att det är en cykelbana där. ?
Jag var faktiskt förbi där idag och sträckan på bilden är inte skyltad GC-bana utan passar bättre i trottoarernas hall of shame-tråd.Fy dig! ?
Klart det går att cykla på vägbanan men den glädjen har sina begränsningar under betkampanjen.
Den är egentligen bara markerad som cykelbana, se bilden.Jag var faktiskt förbi där idag och sträckan på bilden är inte skyltad GC-bana utan passar bättre i trottoarernas hall of shame-tråd.
Cyklister som kommer från Lund och ska vidare mot Eslöv förväntas cykla vänster i tunneln under järnvägen och korsa 34:an precis vid korsningen med vägen till Eslöv.
Tyvärr har Eslövs kommun "glömt" att skylta några ledtrådar om detta, så är man inte local så är man utelämnad till bilvägen. Som dock fungerat fint för mig innan överfarten byggdes, men den vägen är längre.

Det är möjligt att jag är blind, men var då?
... om det är högst 50 på vägen och du är över 15. Men båda är väl uppfyllda i detta fallet.Som tur är får man använda körbanan även om det går en cykelväg parallellt med den, om man anser det mer lämpligt!
Det med 50 har jag inte hört, hur skulle man annars cykla på landsväg? Fast vill man cykla på landsväg om det finns en cykelbana bredvid som man är medveten om? Mycket att tänka på..... om det är högst 50 på vägen och du är över 15. Men båda är väl uppfyllda i detta fallet.
Regler: https://www.transportstyrelsen.se/s...t-motorcyklist/trafikregler/regler-for-cykel/Det med 50 har jag inte hört, hur skulle man annars cykla på landsväg? Fast vill man cykla på landsväg om det finns en cykelbana bredvid som man är medveten om? Mycket att tänka på..
Men det är innan korsningen. Jag tolkar det som att cykelvägen (som är sparsamt skyltad genom byn som GC-väg) slutar vid infarten till bruket/tunneln under järnvägen. Men kan ha fel.