[OT] Blu-ray

[OT] Blu-ray
staine skrev:
-------------------------------------------------------
> jaha var det så enkelt alltså? Vad tillför då
> blu-ray som inte en dvdspelare har?

Att kunna spela blu-rayskivor?

[OT] Blu-ray
jaha jaså. så enkelt. Tackar för svaren.

Förresten, sjukt snabbt man alltid får svar här! Som vanligt! :-)

Senast ändrad:
[OT] Blu-ray
Värt att tänka på är att i alla fall gamla spelare för blu-ray kan vara väldigt långsamma i uppstarten och är man vad vid snabbheten hos en CD/DVD bör man beakta detta innan man köper en Blu-ray som alltiallo där merparten av det som spelas är just CD eller DVD.

Jag röstar för separata enheter för respektive medium.

För vi vill ju inte cykla i skogen med en racer eller landsväg med DH-riggen, ungefär lika bra blir det med CD i en Blu-ray =)

[OT] Blu-ray
JT skrev:
> Finns det folk som fortfarande spelar CD-skivor?

Jag är en sån. Köper CD varje månad och älskar att spela ur min samling. Just nu spotify dock

[OT] Blu-ray
Tycker tråden börjar lite

1293900_520_292.jpg

[OT] Blu-ray
JLarsson skrev:
> C20H25N3O

Jag var tvungen att flyga till de gyllene klarinetternas molnrike för att hitta svaret på vad den formeln var.

[OT] Blu-ray
staine skrev:
> Vad tillför då blu-ray som inte en dvdspelare har?

Cinavia.

[OT] Blu-ray
Det blir mycket krispigare bild om man kör en DVD i en blurayspelare än om man kör den i en DVD-spelare. Blurayspelare förbättrar kontrast, ljus, skärpa, manus och skådespelarinsatser. Jag såg Armageddon på DVD i en blurayspelare, shit alltså, Bruce Willis och Ben Affleck är plötsligt Oscarsmaterial. Rosebud, liksom.

[OT] Blu-ray
Med risk att outa mig som en boomer så blev sugen på en Blu-ray spelare då sambon har ett gäng filmer och själv har jag en bunt DVD-filmer.

Trodde i min enfald att man kunde få en hyfsad 4K Blu-rayspelare för drygt tusenlappen, DVD-spelare hittar man ju för några hundra som har det mesta. När man börjar söka desto mer förvirrad blir man!

De flesta modellerna verkar ju vara ett antal år gamla och jag är inte sugen att droppa 12000:- på en nyare Blu-rayspelare! ;)

Någon som köpt nyligen har har några tips?

[OT] Blu-ray
Ska den vara ny? Om inte skulle jag kolla på second hand eller Tradera. Även om det mest är DVD-spelare man ser där har jag sett nån Bluray lite då och då här i Uppsala för ett par hundringar.

[OT] Blu-ray
Ska den vara ny? Om inte skulle jag kolla på second hand eller Tradera. Även om det mest är DVD-spelare man ser där har jag sett nån Bluray lite då och då här i Uppsala för ett par hundringar.
Det dräller nog inte så många billiga spelare som klarar att spela 4K (inte bara skala upp). Som väl heter Ultra HD Blu ray. Om det nu är viktigt.

[OT] Blu-ray
Redan Playstation 3 kan väl spela Blu-ray? En sådan eller t.om. en PS 4 får man väl för en tusenlapp?
Kunde i alla fall styra min PS3 med TVns fjärrkontroll när man skulle bara använda den för att kika film.

[OT] Blu-ray
Just ja, ska kolla Tradera, kollade Blocket.

Helst ny, Blu-ray är väl kinkigare än DVD när det kommer till avläsning? Eller är det bara gamla CD-spelare som lasern ger upp på?

[OT] Blu-ray
Jag har sedan just 2012 en Panasonic DMP-BDT220EG som jag är väldigt nöjd med. Har nu återigen kommit till användning när jag köpte en stor James Bond box.

För aktuella modeller finns lite vägledning te här: https://www.whathifi.com/best-buys/home-cinema/best-blu-ray-and-4k-blu-ray-players
Kliar i fingret att slå till på en sån här just nu: https://www.amazon.se/gp/product/B01BH4GY98/ref=ox_sc_act_title_1?smid=ANU9KP01APNAG&th=1

Hittar dock väldigt lite info om just den. :/

Verkar som HD upplösning ser bra ut på 4K TV också, så kanske kan släppa på det och hitta ännu billigare?

[OT] Blu-ray
Med risk att outa mig som en boomer så blev sugen på en Blu-ray spelare då sambon har ett gäng filmer och själv har jag en bunt DVD-filmer.

Trodde i min enfald att man kunde få en hyfsad 4K Blu-rayspelare för drygt tusenlappen, DVD-spelare hittar man ju för några hundra som har det mesta. När man börjar söka desto mer förvirrad blir man!

De flesta modellerna verkar ju vara ett antal år gamla och jag är inte sugen att droppa 12000:- på en nyare Blu-rayspelare! ;)

Någon som köpt nyligen har har några tips?
Måste det vara 4k? Om inte så sparar du många pengar..

[OT] Blu-ray
Det måste finnas bättre alternativ än ps4 om man bara ska spela film. Jag har lämnat BR spelare i soprummet efter att försökt att ge bort - ingen är intresserad! Så det borde gå att köpa billigt beg. Ps4 låter som ett as och är för bökig om man bara ska kolla film IMO

[OT] Blu-ray
Tillbaka
Topp