Mtb-åkare som tänker komplettera med en gravel.

Ulca03

Medlem
Hjälp med prisvärda val. Jag är 162 så gissar på att jag ska ha en xs. Om jag mot förmodan vill köpa en ny. Vilket märke ska jag välja?
Jag kan även tänka mig begagnat men känns onekligen som en djungel.
Jag önskar ha cykeln till grus, Stig, pendling, Vätternrundan. Den ska vara hyfsat lätt.
Tack på förhand Med vänlig hälsning, Ulrica

Canyon har inga gravelcyklar kvar i storlek 2XS. Finns en på Köp&Sälj:
Jag hade samma cykel i 2XS men från 2019 och unisexmodellen och sålde den för några månader sen, nuvarande ägare kommer nu sälja den vidare då geometrin inte riktigt passade (nära Växjö, tror ca 16.000). Hojta om den är av intresse.

Annars hittar jag inte så många prisvärda gruscyklar just nu, särskilt i 2XS, XS eller S.

Hjälp med prisvärda val. Jag är 162 så gissar på att jag ska ha en xs. Om jag mot förmodan vill köpa en ny. Vilket märke ska jag välja?
Märke har jag ingen aning om, jag hör dessutom till de som tycker att strl (dvs stack och reach) liksom övrig geometri är det som verkligen gör märkbar skillnad.
Efter den långa inledningen undrar jag om du har koll på vilken stack och reach som funkar bäst för dig? En mig närstående cyklist på 164 cm trivs bäst på cyklar med en reach på ~36 cm och stack på ~56 cm.
Kanske inte den strl som funkar bäst för dig, men förhoppningsvis en ledtråd för att göra jobbet hitta en passande cykel lite lättare.

Sittkomfort dålig på en mtb? Justera den.
Hastighet? Ändra utväxling kanske kan hjälpa.

Finns inget en gravel kan göra en mtb inte redan kan.
Gravelbikes i all öra, de har fått roadies att se bortom asfalt men speciellt bekväma är de inte. De vibrerar en del på grusväg så det är inte konstigt utvecklingen går åt dämpade framgafflar och större hjul på gravelbikes. Genren återuppfinner ju mtb.
Gravelfolket är ju trots allt mtb-light de vill utöva. Har du fel typ av mtb så köp en till mtb bättre lämpad. Eller uppgradera den du har.

Gravelbikes i all öra, de har fått roadies att se bortom asfalt men speciellt bekväma är de inte. De vibrerar en del på grusväg så det är inte konstigt utvecklingen går åt dämpade framgafflar och större hjul på gravelbikes. Genren återuppfinner ju mtb.
Gravelfolket är ju trots allt mtb-light de vill utöva. Har du fel typ av mtb så köp en till mtb bättre lämpad. Eller uppgradera den du har.
Du beskriver en del av gravelgänget som vill köra stig och mtb-light på 45+ däck. Den andra delen vill kunna pendla till jobbet, köra lite asfalt och vanliga grusvägar med vettig komfort och hastighet...

beroende på vilken mtb vi jämför med kan en gruscykel vara betydligt mer bekväm sittandes. de branta sadelrören och breda styrena osv på moderna mtb:s är inte utvecklade för att vara just bekväma. ett bockstyre ger fler positioner på cykeln. gruscyklar kommer inte återuppfinna den moderna mtb:n som är optimerad mer kring ståcykling.

däremot håller jag med om att gruscyklar ofta vibrerar alldeles för mycket, eftersom de har för smala och därmed obekväma och långsamma däck för en realistisk blandning av svenska grusvägar. om jag var ts skulle jag därför titta på gruscyklar som klarar rejält breda däck, gärna 50 mm eller mer. sen kan en ju byta till smaldäck till vättern.

Cannondale topstone 1 är en fin alucykel med bra komponenter, inte superlätt men då behövs en högre budget om du inte hittar något begagnat med något är på nacken troligtvis.

Merida silex 400 (nya ramen), 2x10 grx gruppset mindre hopp mellan växlarna än singelklinga fram som på cykeln ovan vad som passar dig bäst är svårt att säga men båda kommer säkerligen fungera alldeles utmärkt

Två stora och välrenommerade märken, det bästa är egentligen att åka till en bra välsorterad cykelbutik och provcykla.

Kona Rove är ju snygga cyklar men jag tyckte de var lite dyra i förhållande till vad de kom med för komponenter.

Jag valde en Canyon Grizl i alu med GRX 2x10 växlar. Fortfarande nöjd med den efter snart två år. Det var ett bra komplement för mig men då äger jag redan en mtb och lvg. Cyklar minst 50% asfalt med min grizl och det fungerar bra det också med 45mm däck. Men det är skönt att ha komfort och möjlighet till lite stökigare vägar då man cyklar lite längre sträckor.

men vad säger ni en begagnad för 20000 kr eller ny för samma pris.
Jag vill ha en cykel som håller några år och har ett bra växelsystem

Tillbaka
Topp