Vilken cykel? En mil, asfalt, tur och retur

rädisan

Medlem
Halloj,

Var på väg ringa cykelaffären men tänkte sen att jag borde fråga cykelproffsen om råd innan jag ev gör något dumt. Har en mil till jobbet och cyklar idag på en vanlig tantsnurra, 7 växlad. Jätteskön men den börjar bli för lätt och i nerförsbacke så vevar jag bara med pedalerna utan att komma framåt. Vad ska jag köpa om jag vill jaga tid? Målet är att jaga tid (för att det är roligt) och få en bra kondis. Det är nästan ingen trafik ute på morgonen så det går bra att köra på.

IMG_3534.jpeg

Gissningsvis vill du ha fler växlar och därav några tyngre. Då blir det nog utanpåliggande växlar. Bara en mil så behövs ju inte ovan, om du inte har försovit dig, så en hybrid kanske kan vara bra. Inte alltid så, men en pakethållare och skärmar är bra vid pendling. Vad tänker du om en slik modell?
Det är liksom ett utgångsbud. Fundera och jämför. Finns det något som fattas, eller som är onödigt? 15 kg är väl inte för lätt?

Allt beror på budget. Jag skulle satsa på en lätt hybrid med singelklinga fram, typ denna https://nishiki.se/hybrid/dam/comp-nine-pg-2209 eller om du vill lägga litet mer och få litet bättre komponenter, denna https://nishiki.se/hybrid/dam/rush-pg-1825. Båda dessa väger under 12kg även om du sätter på skärmar. Kan också förses med pakethållare och stöd. Jag har själv precis köpt en Rush för pendling motsvarande sträcka och är riktigt nöjd.

En hybridcykel med utanpåliggande växlar kan vara ett lämpligt nästa steg efter en stadscykel.

White AX+ 24 3999:- 5499:- är på REA nu. Lite större växelspann än på stadscyklar och med en något mer framåtlutad sittställning.
Till skillnad från många andra cyklar så har den Shimano Cues med Linkglide teknik som gör att drivlinan håller längre än andra drivlinor med utanpåliggande växlar, perfekt för en pendlarcykel som går många mil.
Cykeln är inte så stöldbegärlig som cyklar från finare märken, vilket är en fördel om cykeln skall låsas utanför arbetsplatsen.
1d1e6371795b407ab9f1a0f039bf2362

För ännu snabbare framfärd så möjliggör en framväxel större klinga & därmed högre topphastighet. Bockstyre underlättar en mer aerodynamisk sittställning.

White GX LTD 24 11 990:- 13 990:- är prisvärd och nu dessutom på REA.
Hydrauliska skivbromsar med bättre bromsverkan än de mekaniska skivbromsarna som sitter på de andra gravel cyklarna i prisklassen.
d04cd4ec4bde4d9dad63e582bda26b0a

Senast ändrad:
Tack alla för så fina svar. Saknar redan min tantcykel haha. Vet inte om jag kommer kunna köra på såna här cyklar efter att ha suttit så bekvämt. Jag är ju ingen elitcyklist utan en amatör som ibland gör en och annan felbedömning men på morgonen är nog risken störst för fiskmåsar och mig själv. Tänkte om man kan börja med att sätta på fler kuggar eller något så att jag får tyngre växlar? Då kanske jag kan öka hastigheten även i nerförsbacke? Vad är egentligen skillnaden mellan en racer och en tantcykel? Tänker att luftmotstånd är en sak när man sitter rakt mot lutat.

Ett kanske tråkigt men billigt och enkelt (med det inte sagt nödvändigtvis lätt) svar är att bli lite mer bekväm med en högre kadens ("trampfrekvens"). Det kräver bara lite tillvänjning och är gratis, kan påbörjas imorgon och kräver absolut inget annat än att man försöker ett tag.

En vanlig damtralla med 7-växlat rullar 8,5-9 meter per varv med pedalerna, det ska räcka till en 45 km/t eller mer innan det känns som att man trampar luft.

Edit: ser nu att tex. https://skeppshult.se/sv/cyklarna/dam/natur-colour-dam-7-vxl/ har så låg utväxling som 38/18, vilket ger ca 7,2 meter per varv med pedalerna. Det var oväntat lågt, jag har lärt mig något.

Senast ändrad:
Luftmotstånd gör skillnad i högre farter. Men största skillnaden är nog att en sportigare sittställning gör det lättare att få ut mer kraft ur benen.

Edit:
En damcykel är oftast konstruerad för att vara bekväm och ge god uppsikt. Inte för effektivitet.
Om du tycker att de föreslagna cyklarna ser farliga ut så kan jag nog nästan garantera dig att de har betydligt bättre bromsar än din nuvarande cykel (killgissning, jag vet ju inte vilka bromsar du har).

Edit2:
Men som svaret ovan lyder. Det är säkert relativt enkelt att dreva om en damcykel. Byt kransen bak mot en mindre bara.

Senast ändrad:
Ett kanske tråkigt men billigt och enkelt (med det inte sagt nödvändigtvis lätt) svar är att bli lite mer bekväm med en högre kadens ("trampfrekvens"). Det kräver bara lite tillvänjning och är gratis, kan påbörjas imorgon och kräver absolut inget annat än att man försöker ett tag.

En vanlig damtralla med 7-växlat rullar 8,5-9 meter per varv med pedalerna, det ska räcka till en 45 km/t eller mer innan det känns som att man trampar luft.
Har försökt det i nerförsbackarna men det går bara inte i vissa backar. Vet inte hur hög hastigheten är för jag har ingen cykeldator, inte än iaf. Rullar racerhybriderna längre per tramptag?

Luftmotstånd gör skillnad i högre farter. Men största skillnaden är nog att en sportigare sittställning gör det lättare att få ut mer kraft ur benen.

Edit:
En damcykel är oftast konstruerad för att vara bekväm och ge god uppsikt. Inte för effektivitet.
Om du tycker att de föreslagna cyklarna ser farliga ut så kan jag nog nästan garantera dig att de har betydligt bättre bromsar än din nuvarande cykel (killgissning, jag vet ju inte vilka bromsar du har).
Fotbroms och en vanlig handbroms? ? Jo jag får åka och prova. Vill ju bli bättre så tillslut så lär det ju bli en såndär ändå.

Har försökt det i nerförsbackarna men det går bara inte i vissa backar. Vet inte hur hög hastigheten är för jag har ingen cykeldator, inte än iaf. Rullar racerhybriderna längre per tramptag?
Inte särskilt. Den White som länkas tidigare i tråden rullar runt 9,15m per tramptag. För en fullfjädrad tävlingscykel för landsväg så gäller bortåt 10 meter, men det är rätt sällan man försöker trampa luft på tyngsta växeln på en sådan.

Om du räkna antal pedalvarv per minut så får du kadensen(takten). Hur hög kadens man håller är lite individuellt. Googla "optimal kadens cykel" så hittar du säkert intressanta diskussioner.
Då kan du avgöra om du borde träna upp din kadens eller dreva om cykeln.

Edit:

Edit2:
Men som svaret ovan lyder. Det är säkert relativt enkelt att dreva om en damcykel. Byt kransen bak mot en mindre bara.
Det går oftast inte att gå mindre än 16T på navväxlat, så det beror på vad man har idag (jag har det problemet på en av mina cyklar).

Det går oftast inte att gå mindre än 16T på navväxlat, så det beror på vad man har idag (jag har det problemet på en av mina cyklar).
Aha. Jag har bara drevat om åt andra hållet (på tok för hög utväxling på barncykel).
Ja då kan det ju vara lite knepigare. Vet inte om framdrevet sitter skruvat på en vanlig damcykel eller om det kräver byte av hela vevpartiet. ?

Jag får ta om lite, jag ser att tex. https://skeppshult.se/sv/cyklarna/dam/natur-colour-dam-7-vxl/ har så låg utväxling som 38/18, vilket ger ca 7,2 meter per varv med pedalerna. Det var oväntat lågt, jag har lärt mig något.

@rädisan Börja med att gå til en cykelbutik och fråga om de kan byta kransen (kuggarna) bak till ett mindre som föreslagits ovan. Och jo, beroende på vad du har för krans både fram och bak (du kan gärna räkna antal tänder själv och rapportera här) så kan det göra en halvstor skillnad att byta cykel.

Aha. Jag har bara drevat om åt andra hållet (på tok för hög utväxling på barncykel).
Ja då kan det ju vara lite knepigare. Vet inte om framdrevet sitter skruvat på en vanlig damcykel eller om det kräver byte av hela vevpartiet. ?
På samma cykel så är det ett härke att byta till större fram då det kräver nytt kedjeskydd utöver nytt vevparti (inte utbytbara klinga). Det slutade med att jag gav upp och lät det vara en långsamåkarcykel. ?

En stor skillnad är utväxlingsomfång. Din 7 växlade (Shimano Nexus antar jag) har ett utväxlingsomfång på ca 1:2.5, dvs på tyngsta växeln kan du med samma kadens cykla 2.5 gånger snabbare. På en hybrid/gravel/racer med framväxel/bakväxel kan man laborera med både kassett och vevparti så man får större utväxlingsomfång. XXL's gravel, den för ca 11 tkr har ett omfång på nånstans 1.3.5 (kanske lite mer). Men om du drevar om så kommer något att bli lidande, antingen kan du cykla fortare, men får kämpa mer i uppförsbackar, eller cykla långsammare men cykla lätt i uppförsbackar. Vad som går att göra på din cykel är oklart, men enklast om det går är att sätta på ett mindre bakdrev. Då behäver du troligen ta bort någon länk. Som bonus får du nog högre kedjeslitage, men jag tror att kedjor till din cykel är billiga. Byter du klingan fram (om det går) får du nog förlänga kedjan.

PS. Hittar detta, drev, 16 tänder, https://www.bikester.se/sv/articles/2.3055.10055/bakdrev-shimano-nexus-16t

Senast ändrad:
Jag får ta om lite, jag ser att tex. https://skeppshult.se/sv/cyklarna/dam/natur-colour-dam-7-vxl/ har så låg utväxling som 38/18, vilket ger ca 7,2 meter per varv med pedalerna. Det var oväntat lågt, jag har lärt mig något.

@rädisan Börja med att gå til en cykelbutik och fråga om de kan byta kransen (kuggarna) bak till ett mindre som föreslagits ovan. Och jo, beroende på vad du har för krans både fram och bak (du kan gärna räkna antal tänder själv och rapportera här) så kan det göra en halvstor skillnad att byta cykel.
Ska räkna taggarna imorgon och berätta vad jag ser fram och bak ?

En stor skillnad är utväxlingsomfång. Din 7 växlade (Shimano Nexus antar jag) har ett utväxlingsomfång på ca 1:2.5, dvs på tyngsta växeln kan du med samma kadens cykla 2.5 gånger snabbare. På en hybrid/gravel/racer med framväxel/bakväxel kan man laborera med både kassett och vevparti så man får större utväxlingsomfång. XXL's gravel, den för ca 11 tkr har ett omfång på nånstans 1.3.5 (kanske lite mer). Men om du drevar om så kommer något att bli lidande, antingen kan du cykla fortare, men får kämpa mer i uppförsbackar, eller cykla långsammare men cykla lätt i uppförsbackar. Vad som går att göra på din cykel är oklart, men enklast om det går är att sätta på ett mindre bakdrev. Då behäver du troligen ta bort någon länk. Som bonus får du nog högre kedjeslitage, men jag tror att kedjor till din cykel är billiga. Byter du klingan fram (om det går) får du nog förlänga kedjan.

PS. Hittar detta, drev, 16 tänder, https://www.bikester.se/sv/articles/2.3055.10055/bakdrev-shimano-nexus-16t
Vill ju helst ha kvar de växlarna jag har nu förstås, bara lägga till några tyngre. Ettan och tvåan klarar jag mig nog utan iof. Ska kolla med mekanikern vad han kan göra. Och prova lite sportigare cyklar då.

Kan man säga att en cykel med utväxling 1:2.5 på tyngsta växeln åker 2,5 gånger så långt på tyngsta växeln per tramptag jämförts med den lättaste växeln?

Senast ändrad:
Om du räkna antal pedalvarv per minut så får du kadensen(takten). Hur hög kadens man håller är lite individuellt. Googla "optimal kadens cykel" så hittar du säkert intressanta diskussioner.
Då kan du avgöra om du borde träna upp din kadens eller dreva om cykeln.
Provade att trampa på i nerförsbacke men det gör att mitt skadade knä blir lite vingligare så jag vevar hellre lite långsammare. Du har rätt i att jag kan trampa på mer

Vill ju helst ha kvar de växlarna jag har nu förstås, bara lägga till några tyngre. Ettan och tvåan klarar jag mig nog utan iof. Ska kolla med mekanikern vad han kan göra. Och prova lite sportigare cyklar då.

Kan man säga att en cykel med utväxling 1:2.5 på tyngsta växeln åker 2,5 gånger så långt på tyngsta växeln per tramptag jämförts med den lättaste växeln?
Jag hade lite fel men i princip rätt. Det är navet som har ett utväxlingsomfång där tyngsta växeln har en utväxling som är 2.5 gånger högre än den lägsta. Men hela cykeln kommer att får det utväxlingsomfånget. Och det stämmer som du säger, på tyngsta växeln kommer du 2.5 gånger längre per tramptag jämfört med lägsta växeln. På en cykel med både fram och bakväxel så får du större utväxlingsomfång, så du kommer förhållandevis längre per tramptag på tyngre/högre växlar.

Sen går det tyvärr inte att lägga till växlar. Det enda du kan göra med en navväxlad cykel är att "skjuta" alla växlar uppåt eller nedåt i utväxling.

Jag hade lite fel men i princip rätt. Det är navet som har ett utväxlingsomfång där tyngsta växeln har en utväxling som är 2.5 gånger högre än den lägsta. Men hela cykeln kommer att får det utväxlingsomfånget. Och det stämmer som du säger, på tyngsta växeln kommer du 2.5 gånger längre per tramptag jämfört med lägsta växeln. På en cykel med både fram och bakväxel så får du större utväxlingsomfång, så du kommer förhållandevis längre per tramptag på tyngre/högre växlar.

Sen går det tyvärr inte att lägga till växlar. Det enda du kan göra med en navväxlad cykel är att "skjuta" alla växlar uppåt eller nedåt i utväxling.
Tack för så bra svar. Tror jag förstår ??

Jag slår ett slag för Bergamont Vitess. Har en 7 själv och tycker att den är helt perfekt för mig. Pendlar 22km ToR delar av året på den. Bekväm sittställning och fullt utrustad med pakethållare, skärmar och bra lyse fram och bak med navdynamo. Utanpåliggande växlar som täcker allt från snabba utförsbackar till branta uppförsbackar. Det som talar emot den är väl vikten som inte är den lägsta, men ändå helt ok med tanke på vilken rejäl cykel det är. Förmodligen väger den inte så mycket mer än en vanlig damtralla. Tredelat vevparti fram är väl inte heller top of the line, men till användningsområdet tycker jag det funkar bra. Det finns i alla fall växlar så att det räcker. Har haft min sedan 2018 och den har använts flitigt och alltid stått utomhus. Känns som rejäl kvalitet på den. Endast normalt underhåll som byte av kedja, kassett och bromsbelägg har behövts.

Tillbaka
Topp