[OT] Rengöra metallstolpar

DarkMatter

Aktiv medlem
Jag har ett gammalt staket med två metallstolpar som skulle behöva rustas upp lite. En är lös medan den andra är förankrad och sitter där den sitter.

Jag är helt grön på området och undrar vad bästa sättet är att ge dem lite kärlek.
Nån sorts stålborste på borrmaskin?
Nåt kemiskt?

Tanken är att rengöra och sedan måla om.
Därefter åter montera staketet (av trä).

Tips mottages tacksamt!

IMG_4994.jpeg

Jag hade skrapat för att få bort där färgen flagnar och sen målat om med järnmönja (linolja med järnoxidpigment). Svårt att se men det under kan vara blymönja så undvik att slipa eller göra något som dammar, ganska hög giftighet på blypigmentet.

Finns även en variant avsedd att fästa på vinkelslip

Jag hade skrapat för att få bort där färgen flagnar och sen målat om med järnmönja (linolja med järnoxidpigment). Svårt att se men det under kan vara blymönja så undvik att slipa eller göra något som dammar, ganska hög giftighet på blypigmentet.
Finns det något sätt att se* om det är blymönja?

*edit: alltså få reda på genom undersökning av objektet utan avancerade metoder

Finns det något sätt att se* om det är blymönja?

*edit: alltså få reda på genom undersökning av objektet utan avancerade metoder
Blymönja är orange så syns det ett sånt lager under är det nästan säkert blymönja, men svårt att avgöra från bilden. Tekniskt mycket bra färg så ingen anledning att ta bort.

Även vita färger var ofta med blypigment, blyvitt, ibland rent men ofta i blandning med zinkvitt, blyvitt användes också i kombination med andra pigment för att det förbättrar linoljefärgen som blir hållbarare. Men till rostskydd var det oftast den orangeröda blymönjan som användes.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp