Cykelvasan med CX

Cykelvasan med CX
En kompis rullade in P12 i motion med krokstyre (Diverge m softtail). Satt och kollade på loppet en stund och grunnade på hur mycket snabbare en gravel skulle vara på CV.

Cykelvasan med CX
Så ojämnt som det ändå är på vissa delar hade jag velat ha 50mm om jag skulle köra helstelt. Jag tänkte flera gånger under loppet att jag inte hade klarat snabbare på min gruscykel med 40mm rullade nu fs med 2,4”.
Mestadels båda dämpare låsta.

Cykelvasan med CX
Jobbar han för nån som säljer fullgung? ?
Sen som vi diskuterat otaliga gånger , dom/han/proffsen om nån orkar kanske sitta och gunga bort dessa % men vi klena motionärer har inte psyke för det. ?
Han har ju rätt, men påstår ju också att han har kört ht och stelt men särskilt stelt, då krävs det att vara väldigt duktig för att få en bra tid. 3:25 är ju bra men väldigt långt ifrån en vinnartid, just saying.

Men vad åkte vinnarna i år då? Fullgung?

Cykelvasan med CX
För loppet spelar det väl egentligen ingen roll. Regeln med flat bar sätter atleten i fokus, lika förutsättningar för alla. Vilket är bra. Men för mig som prylnördar hade friare regler varit mer underhållande. Som det är nu är det enda jag tänker när jag tittar på loppet att de inte sitter på optimerade cyklar och att det hade kunnat gå ännu fortare, att kanske fler skulle kunna bryta sig loss om de var mer aero optimerade etc. Det hade även varit kul att se hur folk bygger sina cyklar och testar sig fram.

Lachlan Morton, Dylan Johnson och nu även Keagan Swenson tänker utanför boxen med sina cyklar. De hade väl även piskat skiten ur CVgänget också, flat bars or not.

Cykelvasan med CX
Pratar för mig själv nu, men ur säkerhetssynpunkt har jag mycket bättre kontroll på min XC än min gravel.
Det är ju en otroligt viktig aspekt vid ett så här stort arrangemang!

Cykelvasan med CX
Emil Lindgren var rätt tydlig i sin ståndpunkt under sändningen, fullgung var bäst tyckte han.
Under sändningen till stora massan ja. Han har ju själv kört på helstelt som sagt. Pratade lite med han på en parkering o då sa han att han gärna valt min gravel om han fått välja fritt. Beror lite på sammanhang osv. Det är ju absolut en gravelbana för eliten. Det hade väl räknats som ett snällt gruslopp i usa.

Cykelvasan med CX
Pratar för mig själv nu, men ur säkerhetssynpunkt har jag mycket bättre kontroll på min XC än min gravel.
Det är ju en otroligt viktig aspekt vid ett så här stort arrangemang!

Kanske är det då så att reglerna borde ändras. Endast flat bar för motionärer och valfritt för elit? Tvärt om från hur det är nu. För man får hoppas på att elitåkaren har lite bättre kontroll på cykeln än oss dödliga.

Cykelvasan med CX
Kanske är det då så att reglerna borde ändras. Endast flat bar för motionärer och valfritt för elit? Tvärt om från hur det är nu. För man får hoppas på att elitåkaren har lite bättre kontroll på cykeln än oss dödliga.
Tycker det är vettigt att eliten kör på samma som motionärerna då det bidrar till tjusningen att ställa upp i loppet. Men snabbast för eliten är gruscykeln

Cykelvasan med CX
Han har ju rätt, men påstår ju också att han har kört ht och stelt men särskilt stelt, då krävs det att vara väldigt duktig för att få en bra tid. 3:25 är ju bra men väldigt långt ifrån en vinnartid, just saying.

Men vad åkte vinnarna i år då? Fullgung?
Sist Emil vann åkte han HT med dämpgaffel, men han ville/skulle köra på stel gaffel. Då, 2022 hade han vunnit oavsett vilken cykel han hade haft med den utgången som blev av det racet.
Hade du kört 5 Elit stela mot 5 Elit Fs så hade antagligen Fs vunnit om dom ryckt vid det tekniska, och vise versa. Racetaktik har lite med utgången att göra också.
För eliten spelar det ingen roll vad dom sitter på, som vanligt styr deras sponsorer vad dom ska sitta på.
För Allebike blir det lite fel om deras Alugravel (MB31?) vinner Sveriges största MTB-race ?

Mina 27BMI hade lika ont i rygg som om jag kört 10mil gravel-före så nog skulle jag säga att gravel passar för vasan.

Cykelvasan med CX
Det går bra att köra valfri cykel på öppetspår dagarna. Då Cykelvasan är en MTB-tävling(UCI sanktionerad), så är det bara cyklar som är MTB klassade av UCI, som är godkända. För motionärer som kör _samma dag/lopp_ så ska det se ut som en MTB.

Enklast är väl om de kör en gravel tävling en annan dag?

Som MTB-lopp är det ju väldigt lite MTB, så en gravel skulle vara snabbare.

Cykelvasan med CX
Det går bra att köra valfri cykel på öppetspår dagarna. Då Cykelvasan är en MTB-tävling(UCI sanktionerad), så är det bara cyklar som är MTB klassade av UCI, som är godkända. För motionärer som kör _samma dag/lopp_ så ska det se ut som en MTB.

UCI= Nej
Motionsklass = Ok med Gravel
Snabbast med gravel= Ja, eller vi är snart eniga :ROFLMAO:

Tävlingsregler​

Loppet är sanktionerat av Svenska Cykelförbundet, SCF, och genomförs i enlighet med SCF:s tävlingsregler TR 1, TR 4 och TR 12. Läs fullständiga regler på SCF:s webbplats.

I tävlingsklass leder brott mot regel 1.3.008 i TR 1 till diskvalifikation.

scf.se

Utrustning​

Det är obligatoriskt att använda godkänd cykelhjälm. Den ska användas under hela loppet, samt vid cykling i startområdet och mellan målområde och dusch.

Vi rekommenderar att du cyklar på mountainbike med grova däck.

På grund av olycksrisken är det inte tillåtet att cykla med:

• lurar i öronen, med exempelvis musik
  • flaskor som inte är anpassade för flaskhållare
  • påhängscykel, elcykel, enhjuling, barnstol på pakethållaren eller cykelkärra
  • cykel med bockstyre i tävlingsklass
  • tandemcykel i tävlingsklass och de främre leden i motionsklass.

Tandemcykel är tillåten i motionsklass från startgrupp 12 och uppåt. Cykel med bockstyre får användas i motionsklass.

Cykelvasan med CX
Är verkligen CV är ett UCI sanktionerat lopp?

En MTB ar utvecklad för att vara snabbast på banan, må det vara XCO eller DH.

Om nu en helstel XC hoj eller grusräcer med MTB däck + dämpad gaffel är snabbast på banan blir det ju lite fånigt. Eller mer rättvist då alla har samma sämre förutsättningar, typ Keirin banrejsing. Beror på hur man vill se det.

Senast ändrad:
Cykelvasan med CX
Alla SCF-sanktionerade tävlingar är också UCI-sanktionerade. Men motion behöver inte vara det. Så tävlingsklassen på Cykelvasan borde vara ett "UCI-klassat" lopp

Cykelvasan med CX
I begynnelsen när cv ville gå från motionslopp till tävling med resultat . Fanns inte gravel som disciplin under scf/uci, gick bara att anordna tävlingar under deras paraply med deras licensierade cyklister i lvg, cx eller mtb .
I dom två första kategorierna får man inte ha bredare styre än 44cm eller är det 48cm? max 700×38 repektive 700×33 däck. i mtb får man inte ha bockstyre .. cv valde då mtb tävling .
Om gravel hade funnits som alternativ då hade det förmodligen blivit en gravel tävling vilket jag tror man får ha vilket styre och däck man vill i .
Om jag inte gissar helt fel tror jag dom kommer byta till gravel inom några år ...

Cykelvasan med CX
I begynnelsen när cv ville gå från motionslopp till tävling med resultat . Fanns inte gravel som disciplin under scf/uci, gick bara att anordna tävlingar under deras paraply med deras licensierade cyklister i lvg, cx eller mtb .
I dom två första kategorierna får man inte ha bredare styre än 44cm eller är det 48cm? max 700×38 repektive 700×33 däck. i mtb får man inte ha bockstyre .. cv valde då mtb tävling .
Om gravel hade funnits som alternativ då hade det förmodligen blivit en gravel tävling vilket jag tror man får ha vilket styre och däck man vill i .
Om jag inte gissar helt fel tror jag dom kommer byta till gravel inom några år ...

Någon som vill spekulera i hur mycket snabbare loppet skulle gå då?

Cykelvasan med CX
Kan dom inte ha en gravel- och en mtb-klass med samma bana?
Då skulle vi ju äntligen få veta vilken hoj som går snabbast för eliten. Och alla gubbmotionärer får "tävla" på sina nya gravelbikes. ?

Cykelvasan med CX
Anledningen till att vilja använda en cykel utrustad med bockstyre är vinsterna i minskat luftmotstånd. Om man sedan vill ha 45mm däck grusdäck eller 2,2" mtb däck, och val kring dämpning HT eller FS vet jag ej.

Det vi har sett från Life Tine Grand Prix är att de snabbaste åkarna börjar testa mer otraditionella cyklar som suddar ut gränserna mellan grus och MTB. Av den anledning att en traditionell grushoj och mtb ofta inte är snabbaste valet. Tror Dylan Johnson sa att hans Unboundhoj sparade dryga 10 min (grushoj med MTB däck och laufgaffel) och Leadvillecykeln (FS med bockstyre) ca 6 min.

Edit: Förstår att reglerna är som de är i dagsläget men tycker det kul att diskutera ämnet.

Lachlan Mortons Leadvillecykel från förra året hade varit regelrätt på CV och en annan variant på att tänka utanför boxen. I år körde han dock med bock.

Senast ändrad:
Cykelvasan med CX
Anledningen till att vilja använda en cykel utrustad med bockstyre är vinsterna i minskat luftmotstånd. Om man sedan vill ha 45mm däck grusdäck eller 2,2" mtb däck, och val kring dämpning HT eller FS vet jag ej.

Det vi har sett från Life Tine Grand Prix är att de snabbaste åkarna börjar testa mer otraditionella cyklar som suddar ut gränserna mellan grus och MTB. Av den anledning att en traditionell grushoj och mtb ofta inte är snabbaste valet. Tror Dylan Johnson sa att hans Unboundhoj sparade dryga 10 min (grushoj med MTB däck och laufgaffel) och Leadvillecykeln (FS med bockstyre) ca 6 min.

Edit: Förstår att reglerna är som de är i dagsläget men tycker det kul att diskutera ämnet.

Lachlan Mortons Leadvillecykel från förra året hade varit regelrätt på CV och en annan variant på att tänka utanför boxen. I år körde han dock med bock.

Ja precis. Ett brett mtb styre är helt onödigt för ett proffs på vasan. Tror laufgaffel på gravel med mtbdäck hade varit mitt val om jag fått välja fritt. De "tekniska" partierna är inte så tekniska för proffsen. Det är väl därför wengelin hade 100 pers i ryggen hela loppet.

Cykelvasan med CX
Ja precis. Ett brett mtb styre är helt onödigt för ett proffs på vasan. Tror laufgaffel på gravel med mtbdäck hade varit mitt val om jag fått välja fritt. De "tekniska" partierna är inte så tekniska för proffsen. Det är väl därför wengelin hade 100 pers i ryggen hela loppet.

Ja, bättre aero ökar möjligheterna att kunna bryta sig loss och gå fri.

Cykelvasan med CX
Ja, bättre aero ökar möjligheterna att kunna bryta sig loss och gå fri.
Fast den som jagar har lättare att stänga luckan med smalare styre ...
Förresten tror jag du får ha hur smalt styre du vill i mtb ? Möjligtvis samma gräns som i lvg 33cm eller vad det nu är .
För året kom en av motalapojkarna bra placerad med rakt styre på sin cx hoj ..

Cykelvasan med CX
Fast den som jagar har lättare att stänga luckan med smalare styre ...
Förresten tror jag du får ha hur smalt styre du vill i mtb ? Möjligtvis samma gräns som i lvg 33cm eller vad det nu är .
För året kom en av motalapojkarna bra placerad med rakt styre på sin cx hoj ..
Nja, för de som jagar ligger oftast i grupp och sparar huvudsaken av energin med att ligga på rulle med långt många fler watt sparade än vad man kan vinna med ett bockstyre. Utbrytare som går solo behöver alla aero gains de kan få för att hålla sig undan.

Lachlan hade 64cm styre, -40grad stam och styrlinda bredvid stammen.

1723557039645.png

Cykelvasan med CX
Tack, orkade inte gräva fram en bra referens som svar på den kommentaren.

Förrutom att även ledaren i en klunga drar fördel av gruppens minskningen i luftmotstånd så roteras vanligtvis den som ligger först. Gruppen är alltid starkare än den som ligger solo.

Så, en utbrytare har större fördel av aero vinster som exempelvis ett bockstyre skulle ge på CVn.

Blir väl inte förrän organisatörerna inför en gruskategori som vi får ett riktigt svar på den här frågan.

Cykelvasan med CX
Fattar inte bilden?? Vad den har med styrmedel att göra .
Är den högra för breda styren och den vänstra för bockstyre .
Eller har den längst fram i gruppen rak styre och dom som ligger bakom i gruppen bock? Eller tvärtom

Senast ändrad:
Cykelvasan med CX
Min lilla erfarenhet av gravellopp har bara kört 2st sm och vm samt ganska många lvg lopp samt oräkneliga mtb långlopp..
Men jag vill iaf påstå att klungorna är mycket mycket mindre på mtb loppen och hålls ihop bättre på gravel och lvg lopp ..
Har förmodligen andra orsaker än bara styrbredden . Utan snarare på lenare underlag och därmed framförallt högre (medel)fart . Men om vi nu ponerar att att cv skulle gå fortare med smalare styren ser jag ingen som helst anledning till att det skulle va lättare att bryta sig loss och gå solo om nu alla hade smala styren . Samarbetet i klungan skulle förmodligen underlättas på dom relativt smala vägarna med smalare styren . Så nej jag ser ingen som helst anledning till att wegan i detta fall lättare kunnat lämnat övriga bakom sig tack vare bock vore tillåtet.
Edit: Skulle även påstå det vore mycket osannolikt att norrmanen och dansken Skulle kunna gå solo från start till mål i ett så pass flack lopp om det varit bättre/snabbare underlag så gravelcykel vore optimalt och tillåtet med en så pass motiverad klunga bakom sig med svenska Eliten från lännasport Motala och allebike som försökte samarbeta,även fast dansken och norrbaggen visade sig tydligen var klart starkare ..
Edit2: kom även på att flacka långa mtb gör det även något pyttelitet mindre gynnsamt att ligga på rulle jämfört med att ligga på rulle med kortare hojar :)

Senast ändrad:
Cykelvasan med CX
Min lilla erfarenhet av gravellopp har bara kört 2st sm och vm samt ganska många lvg lopp samt oräkneliga mtb långlopp..
Men jag vill iaf påstå att klungorna är mycket mycket mindre på mtb loppen och hålls ihop bättre på gravel och lvg lopp ..
Har förmodligen andra orsaker än bara styrbredden . Utan snarare på lenare underlag och därmed framförallt högre (medel)fart . Men om vi nu ponerar att att cv skulle gå fortare med smalare styren ser jag ingen som helst anledning till att det skulle va lättare att bryta sig loss och gå solo om nu alla hade smala styren . Samarbetet i klungan skulle förmodligen underlättas på dom relativt smala vägarna med smalare styren . Så nej jag ser ingen som helst anledning till att wegan i detta fall lättare kunnat lämnat övriga bakom sig tack vare bock vore tillåtet.
Edit: Skulle även påstå det vore mycket osannolikt att norrmanen och dansken Skulle kunna gå solo från start till mål i ett så pass flack lopp om det varit bättre/snabbare underlag så gravelcykel vore optimalt och tillåtet med en så pass motiverad klunga bakom sig med svenska Eliten från lännasport Motala och allebike som försökte samarbeta,även fast dansken och norrbaggen visade sig tydligen var klart starkare ..
Edit2: kom även på att flacka långa mtb gör det även något pyttelitet mindre gynnsamt att ligga på rulle jämfört med att ligga på rulle med kortare hojar :)
Vet knappt vad det är som diskuteras längre. Men för att skriva nånting: Norrbaggen hade gått loss i startbacken på vilken cykel som helst.

Bilagor

• Screenshot_2024-08-11-11-02-18-35_1c337646f29875672b5a61192b9010f9.jpg
    Screenshot_2024-08-11-11-02-18-35_1c337646f29875672b5a61192b9010f9.jpg
    150.1 KB · Besök: 83
Cykelvasan med CX

Nej, CV är inte registrerat som MTB lopp. Kanske var det förr. Frågade CV varför de inte tillåter bockstyre och flick det konstiga svaret att folk inte vet vad gravel är.

Tillbaka
Topp