[Byggtråd] Custom, rostfritt, italienskt från Cicli Barco

Snyggt, såg inte det förens du uppmärksammade! Sadeln är ny, samtidigt gör det nog inte så mkt ändå då jag förmodligen kommer försöka strippa den svarta färgen på railsen.

Då har du tur vid oturen (säger man så på svenska?).

Trodde först att C i nämnet stöd för coolfiber skenor, men det verkar vara bara färgen som är skadat.

EDIT: och färgen verkar vara enkelt att tar bort, ännu mer tur!

Ja det hade ju varit nice men tänket nog att när det är dags för nya däck så blir det ett par Challange criterium rs med vita sidor för att plocka upp det vita i ramlogo och höljen ;)

Snyggt, såg inte det förens du uppmärksammade! Sadeln är ny, samtidigt gör det nog inte så mkt ändå då jag förmodligen kommer försöka strippa den svarta färgen på railsen.
Ser ut som karbonpasta, för att stomen inte ska glida. Eller ser jag fel?

Tror också det kan vara någon form av pasta på sadelrailsen

Blev kanonsnyggt med vit text. Och vilken finish på den, inte minst svetsarna - sånt är kul att se :)

Senast ändrad:
Hjul införskaffade, vare sig världens lättaste eller snabbaste men fina är dom :)
341516121_1183625102296737_1702590726721516659_n-jpg.620127

Hoppas du inte tycker jag är negativ, men jag tycker precis det du själv skriver i #1;
Din cykel förtjänar hjul med blankpolerade fälgar!

Ett par sådana fälgar jag kan tipsa om är Velocity A23 och asymmetriska Velocity A23 OC (för bakhjulet). Om du vill ha en aning bredare och med CXP-liknande profil finns även Velocity Aileron som blankpolerade (+ säkert många fler som inte jag känner till).

341516121_1183625102296737_1702590726721516659_n-jpg.620127

Hoppas du inte tycker jag är negativ, men jag tycker precis det du själv skriver i #1;
Din cykel förtjänar hjul med blankpolerade fälgar!

Ett par sådana fälgar jag kan tipsa om är Velocity A23 och asymmetriska Velocity A23 OC (för bakhjulet). Om du vill ha en aning bredare och med CXP-liknande profil finns även Velocity Aileron som blankpolerade (+ säkert många fler som inte jag känner till).

Ja alltså jag lade ganska mkt tid på att försöka hitta rätt fälgar, ekrar och nav men orkade inte leta upp någon som kunde bygga, kikade blandannat på lite olika velocityfälgar men även dessa från Boyd https://boydcycling.com/collections...ls/products/altamont-alloy-rim-brake-wheelset

Slutade med att jag hittade ett par begagnade campagnolo neutron här i stockholm för en bra peng, dom får duga tills vidare :)

Och så var dagen kommen, väderleksrapporten visade strålande sol och 22c för imorgon. Jag dealar till mig 2.5 timmar under pappaledigheten för att ta invigningsturen, får godkänt!

Springer ner till källaren så fort dottern somnat runt klockan 8, packar upp cykeln och gör den redo för årets första tur nästkommande dag. Kan inte hålla mig så tar en sväng runt kvarteret och märker dessvärre att den ger ifrån sig mindre angenäma ljud på högre sidan av kassetten, största drevet vill den inte ens växla till.

Tänker spontant att vöxelörat måste blivit böjt under transporten till Sverige, att en italiensk cykelmekaniker inte indexerat växlarna korrekt finns inte på kartan!

Örat var böjt med kanske ca 2mm, korrigerar det och börjar tveka på den italienska mekanikern, kanske var han kränkt? Jag hade ju trots allt begått kardinalsynden att besudla den italienska cykeln med den italienska gruppen med pedaler, såväl som styre och styrstam från ärkerivalerna i fjärran öst.

Ger mig på att indexera bakväxeln med tiden springer iväg och klockan blir halv ett så jag kastar in handduken.

Tog idag cykeln till Stockholms bästa lbs. Medans jag väntar på min tur hör jag hur kunden framför mig blir avvisad pga det är helt fullt i verkstan. Börjar fundera på alternativ, ECI är ju bra och på söders cykel finns en äldre mekaniker som kan sina grejer.

Nu blir det min tur och man ser genast hur glad Richard blir av att se cykeln, förklarar problemet sen snackar vi cyklar i typ 30 min. Frågar om han kan ta in och kika på den och eventuellt rikta hjulen. Inga problem! Dock är det ju fullt i verkstan och han vill inte riskera skada den fina lacken så han ställer majestätiska upp cykeln mitt i butiken på en av visningsplattformarna. Såg även att han hade kool stop dura 2 klossar så stödköpte givetvis en uppsättning till en annan cykel, även om mina nuvarande har några km kvar :)

Shoutout till Richard @ cycling på norrtulsgatan, mängden tips, hjälp och kul anekdoter jag fått från han är ovärderliga, har hänt fler än en gång att jag kommit förbi med en cykel och specifikt problem och istället för att lämna in cykeln fått en grundlig genomgång, ibland med demonstration nere i hans verkstad av hur jag kan lösa problemet ♡

Och så var dagen kommen, väderleksrapporten visade strålande sol och 22c för imorgon. Jag dealar till mig 2.5 timmar under pappaledigheten för att ta invigningsturen, får godkänt!

Springer ner till källaren så fort dottern somnat runt klockan 8, packar upp cykeln och gör den redo för årets första tur nästkommande dag. Kan inte hålla mig så tar en sväng runt kvarteret och märker dessvärre att den ger ifrån sig mindre angenäma ljud på högre sidan av kassetten, största drevet vill den inte ens växla till.

Tänker spontant att vöxelörat måste blivit böjt under transporten till Sverige, att en italiensk cykelmekaniker inte indexerat växlarna korrekt finns inte på kartan!

Örat var böjt med kanske ca 2mm, korrigerar det och börjar tveka på den italienska mekanikern, kanske var han kränkt? Jag hade ju trots allt begått kardinalsynden att besudla den italienska cykeln med den italienska gruppen med pedaler, såväl som styre och styrstam från ärkerivalerna i fjärran öst.

Ger mig på att indexera bakväxeln med tiden springer iväg och klockan blir halv ett så jag kastar in handduken.

Tog idag cykeln till Stockholms bästa lbs. Medans jag väntar på min tur hör jag hur kunden framför mig blir avvisad pga det är helt fullt i verkstan. Börjar fundera på alternativ, ECI är ju bra och på söders cykel finns en äldre mekaniker som kan sina grejer.

Nu blir det min tur och man ser genast hur glad Richard blir av att se cykeln, förklarar problemet sen snackar vi cyklar i typ 30 min. Frågar om han kan ta in och kika på den och eventuellt rikta hjulen. Inga problem! Dock är det ju fullt i verkstan och han vill inte riskera skada den fina lacken så han ställer majestätiska upp cykeln mitt i butiken på en av visningsplattformarna. Såg även att han hade kool stop dura 2 klossar så stödköpte givetvis en uppsättning till en annan cykel, även om mina nuvarande har några km kvar :)

Shoutout till Richard @ cycling på norrtulsgatan, mängden tips, hjälp och kul anekdoter jag fått från han är ovärderliga, har hänt fler än en gång att jag kommit förbi med en cykel och specifikt problem och istället för att lämna in cykeln fått en grundlig genomgång, ibland med demonstration nere i hans verkstad av hur jag kan lösa problemet ♡
"Richard @ cycling på norrtulsgatan" har hållit på sedan tidigt 80-tal med racercyklar och andra cyklar som han tycker är kul. Både trevlig och kunnig.

Att den är tjusig som få är klart ?, men hur var den att cykla då?
Om man hade fått önska något hade jag velat se den utrustad med super record och djupa silvriga fälgar ?.

Att den är tjusig som få är klart ?, men hur var den att cykla då?
Om man hade fått önska något hade jag velat se den utrustad med super record och djupa silvriga fälgar ?.
Den är fantastiskt, snabb, lätt, kvick, accelerar fort men känns ändå väldigt stabil. Sadeln är också fantastisk, första gången det kändes rätt för rumpan från start och hela cykelturen. Har annars aldrig kört en landsväg på min vanliga 100km rutt utan att känna av något i kroppen, tex kramp i vadef, värk i ländrygg, nacke eller handleder. Med denna känns allt fantastiskt, ett himla lyft!

Att be bike fitter (shout out till painfreepower) rita geometrin var helt rätt val och väl värt den extra tusenlappen, även om jag inte för en sekund betvivlar att cicli barcos egna geo hade varit dålig.

Ang hjulen, ja som jag nämnde tidigare i tråden så började bygget gå över budget hehe så hjulen fick bli lidande. Sneglade på att be någon hjulbyggare slänga ihop något fint med silvriga nos record nav och inte allt för djupa fälgar, max 30mm...Men det får bli när jag kört slut på nuvarande hjul :)

Låter magiskt!
Vad landade vikten på förresten?
Hittade äntligen mina fina dura ace 7810 pedaler som jag var bombsäker på att jag av misstag slängt när jag rensat i förrådet haha så tog och bytte ut PD es600 (spd) pedalerna, som förövrigt är fantastiska spd pedaler, kär dom på mina 3 andra lvg cyklar, däremot är dom långt ifrån lika vackra som pd-7810

PXL_20240814_190342970.jpg

PXL_20240814_190412755.jpg

Passade även på att väga cykeln då den är äntligen feature complete! Precis allt satt på förutom cykeldatorn wahoo bolt v2 samt garmin varia radarn

**Drumroll**

PXL_20240814_191342699.jpg

Nu är jag ingen weight wheenie så allt under 10kg är jag nöjd med då främsta fokus med cykeln har varit komfort och skönhet!

Men som av en slump hade jag redan sen innan knåpat ihop ett gsheet med vikt :)

1000034862.jpg

Förvånansvärt nog vägde min gamla fondriest over x, storlek 56, columbus new slx (tydligen samma som columbus tsx) rör in på 8.9kg, sitter dura ace 7700 grupp på den men annars förövrigt ganska lik setup.

1000000424-jpg.716016

Hittade äntligen mina fina dura ace 7810 pedaler som jag var bombsäker på att jag av misstag slängt när jag rensat i förrådet haha så tog och bytte ut PD es600 (spd) pedalerna, som förövrigt är fantastiska spd pedaler, kär dom på mina 3 andra lvg cyklar, däremot är dom långt ifrån lika vackra som pd-7810

Visa bilaga 719245
Visa bilaga 719246

Passade även på att väga cykeln då den är äntligen feature complete! Precis allt satt på förutom cykeldatorn wahoo bolt v2 samt garmin varia radarn

**Drumroll**

Visa bilaga 719248

Nu är jag ingen weight wheenie så allt under 10kg är jag nöjd med då främsta fokus med cykeln har varit komfort och skönhet!

Men som av en slump hade jag redan sen innan knåpat ihop ett gsheet med vikt :)

Visa bilaga 719250

Förvånansvärt nog vägde min gamla fondriest over x, storlek 56, columbus new slx (tydligen samma som columbus tsx) rör in på 8.9kg, sitter dura ace 7700 grupp på den men annars förövrigt ganska lik setup.

1000000424-jpg.716016
Slangar och sadel kan du ju för en rätt billig peng spara in ett par hekto på.

Slangar och sadel kan du ju för en rätt billig peng spara in ett par hekto på.
Ja verkligen, flite sadeln med titanium rails jag har på fondriest cykeln väger nästan 200 gram mindre och med dom lättaste tpu slangarna blir det ytterliggare 200 gram.

Men orka :) cambium sadeln är magisk och ljusår skönare för mig och vet inte om jag litar på tpu med fälgbroms. Conti race tubes har jag kör flera tusen mil på under många år och har aldrig haft ett par som gått sönder.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp