Första trainer för nybiten cyklist

Beelaim

Medlem
Halloj alla ??
Första tråden i forumet. Jag och frugan köpte varsina cyklar i början av semestern (jag en Orbea OIZ H10 och frugan en Merida Big Nine) och cyklar ca 3 dagar i veckan. Börjar så smått oroa oss för vintern då vi gärna vill hålla igång även under 50cm snö säsongen och det lutar åt att skaffa någon typ av smart trainer. Men när man börjar läsa får man ju mardrömmar om priser, kasetter, och allt meck med att hålla på att byta kadetter och cykel. Så vi har funderat på följande. Att skaffa en Direct drive trainer istället för roller. Och sedan köpa en billig Landsvägscykel som får stå kopplad på traineen hela tiden. Vi vill gärna köra Zwifit men vare sig frugan eller jag har pulsband, cadance sensorer eller liknande jag kör med Strava på mobilen. Så vad rek. Ni för produkter att skaffa efter er erfarenhet gällande detta. Länkar vore tacksamt. Tack för er tid ❤️

Halloj alla ??
Första tråden i forumet. Jag och frugan köpte varsina cyklar i början av semestern (jag en Orbea OIZ H10 och frugan en Merida Big Nine) och cyklar ca 3 dagar i veckan. Börjar så smått oroa oss för vintern då vi gärna vill hålla igång även under 50cm snö säsongen och det lutar åt att skaffa någon typ av smart trainer. Men när man börjar läsa får man ju mardrömmar om priser, kasetter, och allt meck med att hålla på att byta kadetter och cykel. Så vi har funderat på följande. Att skaffa en Direct drive trainer istället för roller. Och sedan köpa en billig Landsvägscykel som får stå kopplad på traineen hela tiden. Vi vill gärna köra Zwifit men vare sig frugan eller jag har pulsband, cadance sensorer eller liknande jag kör med Strava på mobilen. Så vad rek. Ni för produkter att skaffa efter er erfarenhet gällande detta. Länkar vore tacksamt. Tack för er tid ❤️
Kan rekommendera Wahoo kickr core, de brukar också ha erbjudande så man får Zwift i ett år gratis när man köper av dom. Inte så stort meck som de låter, men jag håller med dig. Jag köpte min trainer i vintras och fick ringa en duktig bekant som förklarade för mig. Man tycker ju att de borde kunna göra en enkel beskrivning.

Först kolla vilken kassett du har på din egen hoj, om ni har tur så har ni ju samma, du och frugan. Om den är 10,11 eller 12-speed. Jag själv har en 12 speed 11-34 på min hoj. 11 står då för 11 kugg på högsta växeln och 34 antalet kugg på lägsta. Wahoo brukar skicka med en kassett i sina trainers men dessa tycker inte jag håller riktigt måttet och har du fel kuggantal även om antal växlar stämmer så kommer den växla dåligt, då kedjan inte riktig går som den ska. Så rekommendation är att köpa exakt den kassett du har på hojen och montera den på trainern.

Kolla sen så att din rear hub är kompatibel men de är den med största sannolikhet om ni inte har något väldigt speciellt. Jag har en 12x142mm Thru Axle. Adaptrar följer med så du kan passa trainern efter din cykel.

Denna länk kan du kolla:

Sen är de egentligen bara att tuta och köra. Ta bort bakdäcket och flytta cykeln mellan trainern och däcket gör du på 2min efter några försök. De finns bra videos att kolla på som beskriver hur du ska göra. Zwift funkar skitbra och känner av trainern direkt, vill du ha puls så köp ett billigt pulsband för några hundra.

I ert läge, där båda vill köra hade jag rekommenderat typ Zwift Ride

Då slipper ni ha två uppsättningar, och allting för att Zwifta hela vintern finns. Är man inte trainervan och har starka preferenser för ngt annat än zwift är den gameifierade set-upen perfekt för att komma igång och tycka det är kul.

Rätt rimligt pris också.
Elite Square är liknande men där kan man välja vilken trainer man vill till och är inte låst till just zwift.
Men den kommer först senare och verkar kosta som hela Zwift Ride setupen.

En dedikerad smartbike blir också jäkligt dyr så där är Zwift Ride fortfarande hyfsat överkomlig.
Sen funkar ju andra appar än Zwift också med Ride, förutsatt att man kör i ERG mode.

En dedikerad cykel för trainern är ju da shit, då det snabbt blir för krångligt/tråkigt att sätta dit en cykel varja gång man får feeling så du är inne på rätt spår :-)
Men hur mycker skiljer i storlek mellan dig och frugan?

Är det inte lättast och smidigast med Kickr Core + zwift cog?
Har inte testat själv så har ingen erfarenhet men det låter smidigt.

En dedikerad cykel för trainern är ju da shit, då det snabbt blir för krångligt/tråkigt att sätta dit en cykel varja gång man får feeling så du är inne på rätt spår :-)
Men hur mycker skiljer i storlek mellan dig och frugan?
Jag kör en Orbea OIZ H10 storlek Large och lag väger ju över 100 pannor. Frugan kör en Small Merida Big Nine. Och väger typ hälften ?

Jag kör en Orbea OIZ H10 storlek Large och lag väger ju över 100 pannor. Frugan kör en Small Merida Big Nine. Och väger typ hälften ?
Blir ju svårt då också att ha en cykel ni ska samsas om, någon får sitta riktigt obekvämt. Kollade och din är ju 12-speed och frugans är 11 så de passar ju inte heller. Enkel trainer som någon tidigare sa Zwift Ride är nog enklast

Håller med om Kickr Core. Wahoo säljer ibland "certified reconditioned" för mindre pengar än en beg på Köp & Sälj.

Även om du inte vill köra Zwift kan du styra trainern med någon av Wahoos appar:

Wahoo-appen är kostnadsfri och för styrning av trainern. SYSTM-appen är för deras träningsabonnemang. Köp pulsband på Netonnet:

Det kostar nästan inget och funkar mycket bra.

Red: korrigering av ord

Köp två stycken. Nu vill säkert träna samtidigt ibland.
Exakt. Dessutom finns möjligheten att Zwift ”håller ihop” sällskapet, trots att den ene är starkare eller kör hårdare. Låter fånigt men jag tycker det är lite mysigt, faktiskt.

Jag tror det är låga odds att ni kommer ha varsin om någon säsong om ni fastnar i E-cyklingen, så lika bra att riva av plåstret.

Annars en ”rigg” som de Jonte rekommenderar ovan, det bör bli överlägset enklast. Men å andra sidan. Om man inte redan äger en racer, och köper en för innecyklingen, så har man ju plötsligt en racer till utecyklingen nästa sommar…

I övrigt behöver ni bluetooth-pulsband av valfritt fabrikat (en användare brukar tipsa om ett billigt från Netonnet tex), fläktar (ja, plural) och en setup (dator, AppleTV eller padda). Lycka till!

Tycker strukturerade pass kan man lika gärna köra ensam....och det handlar om plats också så jag är sugen på en rivet men vi får se.

Nu är det en 12 åring jag har så blir mindre stress att inte träna samtidigt....beroende på om frugan kräver mer eller mindre service än en 12åring då

Edit. Beror också på priset rivet ramkit vs zwift men vill egentligen inte ha en zwift pga anledningar

Tycker strukturerade pass kan man lika gärna köra ensam....och det handlar om plats också så jag är sugen på en rivet men vi får se.

Nu är det en 12 åring jag har så blir mindre stress att inte träna samtidigt....beroende på om frugan kräver mer eller mindre service än en 12åring då

Edit. Beror också på priset rivet ramkit vs zwift men vill egentligen inte ha en zwift pga anledningar

Min fru vill absolut inte träna samtidigt som mig - tvärtom är träningen ju "egentiden" och en time out från vardagsbestyren med familjebestyr osv.

Jag tycker det är en intressant "dum smart bike" dvs. en justerbar ram som paras med smart trainer är en intressant nisch där nog mycket kommer hända de kommande åren.
Rivet är galet ful (tycker jag) och för dyr för vad det är - Zwifts paket är jäkligt vasst för att rikta sig till "nya" inomhuscyklare.

Funktionsmässigt sett ser Elites Square jäkligt bra ut, men estetiskt är det en rätt ful sak tyvärr. Priset återstår också att se.

Själv hade jag helst köpt en Wahoo Kickr Shift smart bike som verkar ha löst de flesta irritationsmomenten med stora Kickr biken, men nu har vi varsin cykel + varsin trainer redan så det är svårt att motivera prislappen men det hade varit gött att bara ha en setup i garaget - som sagt vi kommer aldrig vara där samtidig. Men vill man samträna funkar det så klart inte.

Min fru vill absolut inte träna samtidigt som mig - tvärtom är träningen ju "egentiden" och en time out från vardagsbestyren med familjebestyr osv.

Jag tycker det är en intressant "dum smart bike" dvs. en justerbar ram som paras med smart trainer är en intressant nisch där nog mycket kommer hända de kommande åren.
Rivet är galet ful (tycker jag) och för dyr för vad det är - Zwifts paket är jäkligt vasst för att rikta sig till "nya" inomhuscyklare.

Funktionsmässigt sett ser Elites Square jäkligt bra ut, men estetiskt är det en rätt ful sak tyvärr. Priset återstår också att se.

Själv hade jag helst köpt en Wahoo Kickr Shift smart bike som verkar ha löst de flesta irritationsmomenten med stora Kickr biken, men nu har vi varsin cykel + varsin trainer redan så det är svårt att motivera prislappen men det hade varit gött att bara ha en setup i garaget - som sagt vi kommer aldrig vara där samtidig. Men vill man samträna funkar det så klart inte.
Jag är skraj för kvalitetsproblemen. Känns tryggare med två delar.

Vet inte om rivet ramkit var så dyrt egentligen... ska kolla närmare i oktober.
Vill helst använda egen vev...och bryr mig inte om zwift växlar eller bockstyre

8 lax typ plus frakt för en högst rudimentär stålram som ser ut som kom och hjälp mig? Visst det finns dyrare vanliga cykelstålramar som ser ut som skit men liksom vi snackar chromo osv.
Sen ska du på med vevar, styre, stolpe, sadel och någon form av enklare växelgrupp så är man snabbt uppe i 10 k i alla fall - UTAN trainern. Då är Zwift ride väldigt mycket mer attraktivt designad och trainern ingår.

Ska bli intressant om Zwift släpper lös ram bara om nåt år när marknaden tagit fart för produkten.

Hade Rivet inte sett ut som kiss och det åtminstone hade ingått en stolpe och ett styre och ett basic vevparti så hade jag tyckt det var mer OK.
Hushåll med flera användare kommer liksom på sin höjd palla justera längden respektive sadelhöjden, och har man olika sadelpreferenser är det nice att bara byta stolpe, men styre respektive vevar, eller att byta position på pedalerna på vevarmen kommer ingen orka med varje gång utan är man två som ska dela lära men enas om en vevlängd och ett pedalsystem.
Det ska gå snabbt att byt mellan användare liksom.

Med det sagt är Rivet en bra utmanare som hjälper till att etablera ett segment som faktiskt tillför nåt.

8 lax typ plus frakt för en högst rudimentär stålram som ser ut som kom och hjälp mig? Visst det finns dyrare vanliga cykelstålramar som ser ut som skit men liksom vi snackar chromo osv.
Sen ska du på med vevar, styre, stolpe, sadel och någon form av enklare växelgrupp så är man snabbt uppe i 10 k i alla fall - UTAN trainern. Då är Zwift ride väldigt mycket mer attraktivt designad och trainern ingår.

Ska bli intressant om Zwift släpper lös ram bara om nåt år när marknaden tagit fart för produkten.

Hade Rivet inte sett ut som kiss och det åtminstone hade ingått en stolpe och ett styre och ett basic vevparti så hade jag tyckt det var mer OK.
Hushåll med flera användare kommer liksom på sin höjd palla justera längden respektive sadelhöjden, och har man olika sadelpreferenser är det nice att bara byta stolpe, men styre respektive vevar, eller att byta position på pedalerna på vevarmen kommer ingen orka med varje gång utan är man två som ska dela lära men enas om en vevlängd och ett pedalsystem.
Det ska gå snabbt att byt mellan användare liksom.

Med det sagt är Rivet en bra utmanare som hjälper till att etablera ett segment som faktiskt tillför nåt.
Ja,möjligen är det rivet 2.0 man vill köpa.
Stolpe får jag kolla vad det är för standard.
Det kommer med deras justerbara stam, det är lite finessen. Om den nu är bra.

Min största invändning är bådas vevar är att de inte justerar under 170mm. Jag vill köra 160 eller möjligen 165. Dottern kör idag 155 och jag 170. Rivet vinner då på standard 68mm bsa

Men vi får se om jag kan motivera det hela...

Det finns en 3e lösning som du kanske tycker ät kul att kolla på. Var det elite kanske?

I ert läge, där båda vill köra hade jag rekommenderat typ Zwift Ride

Då slipper ni ha två uppsättningar, och allting för att Zwifta hela vintern finns. Är man inte trainervan och har starka preferenser för ngt annat än zwift är den gameifierade set-upen perfekt för att komma igång och tycka det är kul.

Rätt rimligt pris också.
Elite Square är liknande men där kan man välja vilken trainer man vill till och är inte låst till just zwift.
Men den kommer först senare och verkar kosta som hela Zwift Ride setupen.

En dedikerad smartbike blir också jäkligt dyr så där är Zwift Ride fortfarande hyfsat överkomlig.
Sen funkar ju andra appar än Zwift också med Ride, förutsatt att man kör i ERG mode.
Har kollat på denna nu, verkar inte finnas någon svensk leverantör som säljer den ännu men det är ju mindre viktigt. Däremot en fråga. Om man cyklar Zwift med denna setup kan man koppla det till Strava på något sätt?

Zwift syncar till strava, training peak och säkert andra.

För zwift behöver man någon form av device. Apple TV, tablet eller dator tex.

Har kollat på denna nu, verkar inte finnas någon svensk leverantör som säljer den ännu men det är ju mindre viktigt. Däremot en fråga. Om man cyklar Zwift med denna setup kan man koppla det till Strava på något sätt?
Absolut! Du väljer i Zwift vilka appar du vill synca med. Jag kör exempelvis till min Garmin-klocka och Strava. Då får jag upp karta i de landet jag kört, watt, puls, kadens ja hela paketet. Den är till och med så jäkla bra att den laddar upp min träningsbelastning till klockan så jag kan se om jag övertränat eller inte när jag både springer och cyklar. Efter passet så hoppar de upp en ruta som frågar om du vill spara träningen och vilka appar du vill ladda upp till, du kan även välja vilka bilder du vill ladda upp. Zwift tar några random screenshots under passet. Som ja skrev innan så är jag riktigt imponerad över både Wahoo kickr och Zwift, allt bara funkar. Inte vart något som helst strul för mig någon gång. Sätt på dig pulsbandet och plugga i strömmen för trainern. Sen hittar Zwift allt på nån sekund.

Zwift syncar till strava, training peak och säkert andra.

För zwift behöver man någon form av device. Apple TV, tablet eller dator tex.
Går ju även att köra från telefonen, jag kör min IPad på en ställning framför. Sett många som har en telefonhållare på styret och kör via den. Tänk på att du måste ha ett fungerande Wi-Fi bara i garaget ?

Grejen med Zwift Ride setupen är väl att man köper den av Zwift direkt= all marginal till Zwift.

Elite var det 3 alternativet. Jag tror det kommer mer, billigare och bättre
1723702560528.png

Jag tycker faktiskt inte rivet är så ful och vill man byta sadel inkl stolpe ska man inte köpa z. Hittar inte vad det är för stolpe men säkerligen standard och bb är 68 bsa
1723702927693.png

Är den ful så är det väl för att den är climb kompatibel...

Det har kommit upp ett svenskt pris och pre-order. Känns lite för dyrt. Ska kolla discount. Hade behövt pris på zwift + att någon kollar faktisk bb standard

Rivet ram kit på pre-order är 7 831 kr. Jag tror det är för dyrt jämfört med en hel zwift cykel men det vet vi inte.

Stolpe är 30.9mm

hur som helst så spelar det ingen roll eftersom frakten är 7-8000 spänn. Klantskallar.

Jag ska maila dem en gratis marknadsanalys och fråga om de vill sälja en stam till mig.

Börjar så smått oroa oss för vintern då vi gärna vill hålla igång även under 50cm snö säsongen och det lutar åt att skaffa någon typ av smart trainer.

Jag gick i samma tankegångar förra hösten och landade i att köpa en Fatbike. Bästa jag gjort. Höll mig igång hela vintern (2-4 ddgr/veckan) och det var bara några enstaka dagar som jag inte kunde komma ut och cykla pga nysnö. Fantastiskt att vara ute i naturen oavsett väderlek. Du har säkert redan övervägt detta alternativ, men vill ändå slå ett slag för vintercykling. Jag har dock fördelen att bo nära Nackareservatet där stigarna blir upptrampade och farbara bara någon dag efter snöfall.

Rivet ram kit på pre-order är 7 831 kr. Jag tror det är för dyrt jämfört med en hel zwift cykel men det vet vi inte.

Stolpe är 30.9mm

hur som helst så spelar det ingen roll eftersom frakten är 7-8000 spänn. Klantskallar.

Jag ska maila dem en gratis marknadsanalys och fråga om de vill sälja en stam till mig.

I rest my case :)
Square är som sagt intressant men kommunicerat riktpris har ju varit i storleksordningen 1250 €, vad sen faktisk retail blir hos onlinedrakarna återstår att se. Men likväl lär man hamna på runt 15 000 kr med frakt alla gånger, och då saknas trainern.

Så förutsatt att Zwift gjort läxan på frakten (har inte kollat) så skulle jag satsa mina pengar på att de blir mest framgångsrika (än så länge),

Borde det inte gå att designa en justerbar stam liknande Rivetdesignen, där man kan justera höjden diagonalt längs en slider och sen längden med en horisontell slider. Då skulle man kunna göra en vanlig ram enkelt justerbar utan behov av en svintung pjäs som kostar multum att frakta.

Borde det inte gå att designa en justerbar stam liknande Rivetdesignen, där man kan justera höjden diagonalt längs en slider och sen längden med en horisontell slider. Då skulle man kunna göra en vanlig ram enkelt justerbar utan behov av en svintung pjäs som kostar multum att frakta.
Jag försökte få igång en tråd på det men ingen med "relevant kompetens" högg.

Relevant i det här fallet är väl att äga en svets eller ett CAD program

Den där första lösningen på stam är väl helt perfekt ju, sen en gammal small ram med onödigt långt sadelrör så man kan få upp sadeln rejält med bibehållet min. instick så är man hemma :)

Tillbaka
Topp