Hör upp, cykel i media-tråden

Det verkar vara lite si och så hur det löses. Bron på 272:an över Storsjön utanför Sandviken sköts tydligen av centralvakten på Sandvik (via kamera).

Wow, intressant. Trodde det behövde vara någon på plats för att garantera säkerheten. Det handlar ju trots allt om ett stort maskineri och människors liv.

Wow, intressant. Trodde det behövde vara någon på plats för att garantera säkerheten. Det handlar ju trots allt om ett stort maskineri och människors liv.
Det är nog sällan det är nån på plats. De gånger jag varit ute och seglat (iofs 10-15 år sedan nu) får man ju antingen passa de fasta tiderna eller ringa och begära broöppning, men öppningen sker oavsett remote. Gäller t.ex. Eriksundsbron utanför Sigtuna, och rimligtvis de flesta öppningsbara broar i Mälaren.
Med tanke på hur kameror och automation generellt utvecklats sedan dess borde det vara ännu mindre manuellt nu.

Under Vanliga frågor… 4,5 kronor.
Aha. Jag hittade inte den sidan!

50 öre var nog en underdrift från min sida (även om kostnaden förmodligen var lägre 2016 än i år) men 4:50 är i alla fall mindre än 5 kronor! Och det ligger något i att de flesta fakturor som skickas ut är på betydligt större belopp. Vi som passerar två gånger per år är nog kuriösa undantag.

Och det ligger något i att de flesta fakturor som skickas ut är på betydligt större belopp. Vi som passerar två gånger per år är nog kuriösa undantag.
Jag har fått fyra(4!) SEK i broavgift efter att ha passerat en(1) gång över nya Skurubron,
pga buss till Gustavsberg och nyköpt bil tillbaka.
Men jag har e-faktura.

Aha. Jag hittade inte den sidan!

50 öre var nog en underdrift från min sida (även om kostnaden förmodligen var lägre 2016 än i år) men 4:50 är i alla fall mindre än 5 kronor! Och det ligger något i att de flesta fakturor som skickas ut är på betydligt större belopp. Vi som passerar två gånger per år är nog kuriösa undantag.
Jo, men om det förmodligen är dyrare att fakturera säj under en tia är det väl bättre att inte driva in småbelopp. Skatteverket sätter gränsen vid 100:- och deras system innefattar inte kostnader för kamerasystem. Än, i alla fall.
Vi passerar Göteborg nån gång ibland och det brukar kosta 9 spänn men det går åtminstone automatisk på samma bg som vägtrafikskatten.

IMG_0314.jpeg

Kanske inte något riktigt medie men skriver ändå:

1723720002333.png

Som på beställning, hatiska kommenterar i kommentarsfältet. Jag skriver in till redaktionen och undrar varför de ens skapar denna "trafikinformation" då cyklisterna kommer vara över bron innan informationen kommer ut. Det hetsar givetvis endast på cykelhatarna, vilket jag nämnde för dem.

Svaret blev att det endast är trafikinformation och precis som om det skulle vara en älg på vägen som kanske den är borta innan informationen kommer ut.

Mitt svar blev att de inte kan likställa en cyklist som är en människa med en älg då älgen kanske fortfarande rör sig i området. Cyklisten är borta efter att de passerat bron....

Efter mitt mail ändrade de rubriken till detta och tog bort hatiska kommentarer:
1723720184683.png

Edit:
1723720348188.png
nu har de stängt av kommentarerna också

Edit 2: Nu tog de bort inlägget...

Senast ändrad:
Kanske inte något riktigt medie men skriver ändå:

Visa bilaga 719358

Som på beställning, hatiska kommenterar i kommentarsfältet. Jag skriver in till redaktionen och undrar varför de ens skapar denna "trafikinformation" då cyklisterna kommer vara över bron innan informationen kommer ut. Det hetsar givetvis endast på cykelhatarna, vilket jag nämnde för dem.

Svaret blev att det endast är trafikinformation och precis som om det skulle vara en älg på vägen som kanske den är borta innan informationen kommer ut.

Mitt svar blev att de inte kan likställa en cyklist som är en människa med en älg då älgen kanske fortfarande rör sig i området. Cyklisten är borta efter att de passerat bron....

Efter mitt mail ändrade de rubriken till detta och tog bort hatiska kommentarer:
Visa bilaga 719359
Edit: Visa bilaga 719360 nu har de stängt av kommentarerna också
Cyklade över bron häromdagen och de håller på att byta wirar. Det resulterar i rätt kass framkomlighet på cykelbanan ibland.
Misstänker att den kan ha varit helt blockerad tillfälligt.
Skulle dock vara väldigt försiktig med att cykla på vägbanan där. Det lutar en del och man kommer vara rätt långsam uppför med bilar som gärna kör i 80 även om jag tror det är reducerad hastighet just nu.

Cyklade över bron häromdagen och de håller på att byta wirar. Det resulterar i rätt kass framkomlighet på cykelbanan ibland.
Misstänker att den kan ha varit helt blockerad tillfälligt.
Skulle dock vara väldigt försiktig med att cykla på vägbanan där. Det lutar en del och man kommer vara rätt långsam uppför med bilar som gärna kör i 80 även om jag tror det är reducerad hastighet just nu.
Japp, det är väl inte speciellt vanligt. Man kan dock förstå att turister kan komma fel där och komma upp på bron via körbanan. Skyltning mot någon cykelbana över bron är väl obefintlig?

Japp, det är väl inte speciellt vanligt. Man kan dock förstå att turister kan komma fel där och komma upp på bron via körbanan. Skyltning mot någon cykelbana över bron är väl obefintlig?
Ja den är inget vidare. Man behöver veta hur man skall cykla skulle jag säga.
Detta är nog det enda som finns. (dvs en liten stenungsunds skylt)
1723721074207.png

Edit: rätt väg här är alltså rakt fram trots att bron är väldigt uppenbart upp till höger.
När man kört över vägen går den i en båge under bilvägen och i en båge på andra sidan för att sen ansluta till bilvägen vid själva brofästet.

Senast ändrad:
Intressant artikel här (obs olämpliga namnet på media outlet). De skriver att Shimano säger man kan uppdatera bakväxeln men att de skrivs ingenting om bakväxeln. Men allt styrs väl från bakväxeln?

Negativa rubriker om Skandisloppet i år igen. Betalvägg.
Är det avstängt i fem-tio veckor eller fem-tio dagar eller fem-tio timmar?
Jag gissar på fem-tio timmar och att det är rullande avstängningar.
Förstörs hela skördearbetet då?

Är det avstängt i fem-tio veckor eller fem-tio dagar eller fem-tio timmar?
Jag gissar på fem-tio timmar och att det är rullande avstängningar.
Förstörs hela skördearbetet då?
Beror lite på vad det är för väder innan loppet, under loppet och vad det skall vara för väder efter loppet.
Hamnar loppet då det är en "väderlucka" för deras arbete, då tror jag nog att de tycker att ingen skall vara vägen för dem.

Beror lite på vad det är för väder innan loppet, under loppet och vad det skall vara för väder efter loppet.
Hamnar loppet då det är en "väderlucka" för deras arbete, då tror jag nog att de tycker att ingen skall vara vägen för dem.
Jag är ju från landet och vet att man kan då aldrig få en bonde nöjd, över något alls.
Allt är skit och alla är bara ivägen. Allemansrätten? Vilket skit. Bort från min mark!!!11 :)

Jag är ju från landet och vet att man kan då aldrig få en bonde nöjd, över något alls.
Allt är skit och alla är bara ivägen. Allemansrätten? Vilket skit. Bort från min mark!!!11 :)
Helt sant, "väderlucka" betyder hela månaden då inga fotgängare, bilister och definitivt inga onödiga cyklister ska vara i närheten.

Nu ser ju väderprognosen ganska gynnsam ut även för kommande dagar, men hade hade det väntat ett omslag till en längre period med ostadigare väder på söndag så kan det handla om skörd för flera hundratusen kronor som går förstörd för en enskild gård.

Tidigare har ju loppet gått i maj, men nu har förbundet gjort om tävlingskalendern så det hamnat i augusti av mån anledning. Samtidigt har Uppsala påbörjat byggnationer för ett pengaslukhål (spårväg) där loppet traditionellt brukat gå. Men det blir fina vägar som loppet går på nu.

Helt sant, "väderlucka" betyder hela månaden då inga fotgängare, bilister och definitivt inga onödiga cyklister ska vara i närheten.
Det är ju det som är hela grejen. Hade det gått att planera är det ju inga problem, men har du en verksamhet som är extremt väderberoende gäller det att passa på när vädret tillåter och skörda så mycket det bara går då. Det finns en anledning att det körs från tidig morgon till sen kväll oavsett veckodag när väderluckan väl kommer.

Vådan av att cykla med hörlurar och därmed allmänt ouppmärksam. Kunde rubriceras som vårdslöshet i trafik?
Bara struntsnack av cyklisten att skylla på hörlurar i öronen. Med tanke på hur många bilister som lyssnar på musik/nyheter när de kör, skulle ju bilar fastna i broöppningar varje dag.
Det är något annat som brustit här. Jag gissar på antingen att det är en person som saknar mentala eller fysiska förutsättningar att klara sig själv i trafiken eller en våghals som chansat lite och sen inte vill erkänna det.

Bara struntsnack av cyklisten att skylla på hörlurar i öronen. Med tanke på hur många bilister som lyssnar på musik/nyheter när de kör, skulle ju bilar fastna i broöppningar varje dag.
Det är något annat som brustit här. Jag gissar på antingen att det är en person som saknar mentala eller fysiska förutsättningar att klara sig själv i trafiken eller en våghals som chansat lite och sen inte vill erkänna det.

Du menar alla dom bilister som stannar mitt på bron och letar efter något i baksätet?

Tillbaka
Topp