Öppen träning för barn och unga

freddes

Aktiv medlem
Funderar lite på att starta igång en cykelgrupp för barn och unga med fokus kanske på NPF.
Min äldsta son (9år) cyklade ihop med mig sitt första cykellopp i helgen och för första gången blev han stolt över vad han åstadkommit. Kan tillägga att jag spenderat 3år i gympasalar med hans volleyboll som inte passat honom med sin NPF och han har aldrig varit i närheten av att vara så stolt som han var igår.
Så kände jag att barn/unga med NPF sitter ju gärna hemma och idrott idag är för "vanliga" barn/unga men känner att cykling kanske inte är så dumt.

Har ju dock 0 erfarenhet av att leda barn inom fritidsaktiviteter men sträckan vi cyklade igår på loppet var bra och anpassar för barn oavsett ålder.

Vad skall man tänka på?
Tänkte gå på en föreläsning kring det nu i september, skall man börja successivt och bygga upp något? Vi har en löst sammansatt cykelklubb där jag bor men inget mot barn/unga.
Tanken är att man skall få hojja med på sina egna villkor vilket kanske kräver att fler vuxna är med? Kanske föräldrar kan haka på nån gång tänker jag då.

Men att äntligen få se sin son bli stolt gick som ett spjut av lycka genom familjen så vill gärna spinna vidare på det :)

Roligt. Friluftsfrämjandet är ett alternativ. Passade dock inte mina barn/syskonbarn. Oklart varför för jag tycker det verkar bra

Senast ändrad:
Har varit med som ledare inom Friluftsfrämjandet
Finns massa saker att tänka på, här kommer ett par:
Håll ner strl på grupperna så det inte blir så stor spridning på vad de orkar med, blir tråkigt både för de som är starka och de som inte har så mycket ork om man tvingas kompromissa för mycket.
Skönt att vara två vuxna per barngrupp. En först och en sist i ledet om man åker på tur och händer något kan en ta hand om vurpan och en ta hand om resten av gruppen.
Försäkringar och liknande, vet inte var som gäller men då är det skönt att ha en organisation bakom ryggen...
Lägg ordentligt med tid på att kolla barnens cyklar, iaf vid första träffen. Man blir ibland överraskad över skicket på cyklarna.
Vet att vi fick en bok i ämnet "cykla med barn" vid något tillfälle, skall kolla om jag hittar den så får du namnet.
Vi körde ganska mycket teknik och balans samt lekar. Ger bra träning!

Kul! Klart du ska!

Börja med att kontakta klubben. Jag tror att du behöver ha det organiserat mtp försäkringar och annat (utdrag ur belastningsregistret om man har aktiviteter för barn råddas av klubben tex. Kanske inte lagkrav på det, men lite skönt och ordning å reda. Tycker jag.). Annars får du nog hålla det på ”cykla-med-egna-barnen-och-några-av-deras-kompisar”-nivå.

Du har fått flera bra tips redan. Tex var inte själv med större grupp (det är trist att tappa bort ett par ungar i skogen. Har jag hört…) så ha fler ledare. Om du har yngre barn med kan du uppmuntra deras föräldrar att cykla/springa med. En trygghet för barnen, praktiskt på tusen sätt i skogen, och en liten pool att rekrytera nya ledare ur.

Försök dela grupper efter förmåga, många barn verkar vara väldigt känsliga för att ”det är för enkelt/svårt” eller ”går för fort/långsamt”. Argument som att ”det blir bättre/jämnare” nästa termin biter dåligt. De slutar. Kanske är sådant ännu viktigare vid vissa NPF-diagnoser? I vår klubb har vi tre fartgrupper innan de skolas in med snabbisarna i vuxen-gruppen. Det är för lite egentligen.

Det svåraste är att hitta ledare. Antingen är man cyklist men vill inte ”offra” sin egen träning, annars är man inte cyklist och tror inte man kan. Resten löser sig.

Ut och cykla med ungarna. Det kan starkt rekommenderas!

Tack för alla tips och bra input.
Har en föräldragrupp som jag kommer testa som pilotprojekt sen får man analysera framåt hur man går tillväga. Samt om där är intresse, grabben ville starta klubb igår så får se :)
Har egentligen 3 bra sträckor två på asfalt och en i skog man kan ta tillvara på så man slipper trafiken.
Tanken är väl att få till rundor på 1-2 mil till en början med och utöka ev ha olika grupper.
Skall försöka få till någon körning så kan man rapportera hur det har gått :)

Hej,
Kul och bra initiativ!

Du har redan fått många bra tips och jag skulle rekommendera att prata med din lokalavdelning i Friluftsfrämjandet. Finns det en i närheten så har du alla möjligheter att engagera dig och skapa något tillsammans med dem.

Har själv varit engagerad som ledare i olika sammanhang under åren och det finns några saker att tänka på förutom det som nämnts tidigare.

Att leda barngrupper är speciellt och blir i ditt fall med fokus på barn med NPF ännu mer speciellt. Förtroende och trygghet är ett måste, självklart för barnen men lika mycket för föräldrarna. Precis som att barnet skall känna sig tryggt i och som en del av gruppen så skall föräldern/föräldrarna känna sig trygga att lämna sina barn under ditt ansvar. Lägg tid på dialogen, säkerställ att alla kontaktuppgifter finns, säkerställ att alla vet var ni kommer vara och ta reda på alla eventuella omständigheter som är viktiga att veta (sjukdomstillstånd, mediciner, allergier osv.). Prata också om vad ni gör om något händer under aktiviteten. Även om målet självklart är att alla skall komma hem glada och fulla med upplevelser så kommer det att uppstå problem förr eller senare. Allt från trasiga cyklar till skador.

Barn älskar att utmanas och att bli utmanad på rätt nivå ger otroliga förutsättningar för att utvecklas, inte bara som cyklist utan även personligt. Det är otroligt viktigt att hitta rätt balans mellan att vara i komfortzon och rätt nivå på utmaning och den är individuell. Det som är enkelt och inget att fundera över för ett barn kan upplevas livsfarligt och omöjligt för en annan.

Se till att ha med extra energi, inte bara till dig utan även till barnen. Tänk på eventuella allergier.

Reservera tid innan varje aktivitet så du själv kan komma ner i varv, bort från stress i rätt stämning.

Lycka till, det kommer bli kanon!

Tillbaka
Topp