Hör upp, cykel i media-tråden

Har de ändrat skyltningen där så att det är cykelförbud numera?

Tidigare(?) skyltning såg ut så här, d.v.s. inget krav på att man ska leda cykeln. Däremot att anpassa farten till gångtempo och lämna företräde till gående.
1724066550098.png

Tidigare(?) skyltning såg ut så här, d.v.s. inget krav på att man ska leda cykeln. Däremot att anpassa farten till gångtempo och lämna företräde till gående.
Visa bilaga 720185

Jag antar att det är samma nu. Så man får cykla där. Jag håller dock med att många cyklar för snabbt där. Själva undviker jag den biten. Jag vill köra snabbare och inte sicksacka genom gångtrafikanter (och följer gärna rimliga reglarna).

Visa bilaga 720185
På bilden så ser det ut som gångtrafikanterna håller sig på trottoarbiten av vägen. Är det så mycket folk där så hela utrymmet mellan fasaderna täcks av folk till fots?

Vet inte vad man ska tycka.
Många cyklar säkert som tokar där. Men länge sen jag själv var där så det borde väl ha lugnat ner sig lite sen dess åtminstone.

Enda gången jag möjligen kan trycka på över knölen är om jag passerar där en tidig morgon då det är helt folktomt. I övrigt tar jag det lugnt eller ännu lugnare beroende på folkmängd. Är det tjockt med folk blir det typiskt Repslagargatan istället

Apapap, St Paulsgatan och Högbergsgatan ska det vara. (Hur det nu skulle gå till, jätte-bunnyhop kanske?) Annars blir skribenten ju upprörd.

Apapap, St Paulsgatan och Högbergsgatan ska det vara. (Hur det nu skulle gå till, jätte-bunnyhop kanske?) Annars blir skribenten ju upprörd.
Nja, det är väl "St Paulsgatan och runt" när man kommer norrifrån och "Högbergsgatan och runt" när man kommer söderifrån. I båda fallen tolkar jag det som att Repslagargatan kan ingå i "och runt".

För en som inte är så bevandrad i Göteborg, vad är problemen runt Brunnsparken och Vasagatan och vad är dom enkla lösningarna (som inte påverkar bilisterna får man anta)?

Edit: Och vad är dom enkla lösningarna vid Sjömanskyrkan och Godhemsgatan, som också pekas ut?
1724135293941.png

1724135248425.png

Senast ändrad:
För en som inte är så bevandrad i Göteborg, vad är problemen runt Brunnsparken och Vasagatan och vad är dom enkla lösningarna (som inte påverkar bilisterna får man anta)?
Enkla lösningar finns inte. Det är de mest trafikerade stråken i hela stan med en komplex trafikbild.

Brunnsparken är byggd på 1600-talet och fungerar som knutpunkt för alla spårvagnslinjer. Det går i princip bara att passera till fots eller på spårvagn, övriga trafikslag får köra runt. Ingen stor grej i bil, men på cykel är det rätt trögt då det är ett relativt stort område och vägarna runt är inte heller några höjdare ur cykelsynpunkt.

Vasagatan är en allé med kombinerade spårvagnsspår och bilfiler längst ut, och separerad gång- och cykelbana i mitten. Mängder av gångtrafikanter som myllrar runt och bilar och spårvagnar korsar hela tiden. Det har gjorts en del förbättringar på senare år och några bilkorsningar har försvunnit, men det är en stökigt gata att ta sig fram på.

Boström skriver att det är en enkel sak att åtgärda, det var därför jag använde det ordet.

Edit: Och vad är dom enkla lösningarna vid Sjömanskyrkan och Godhemsgatan, som också pekas ut?
Som MagerValp skrev ovan är problemet för mycket folk på för liten plats. Du kan ju gissa vilka "enkla" lösningar artikelförfattaren förordar

Godhemsgatan har jag aldrig cyklat på och inte många andra heller om en ska tro på Strava heatmaps. Att ta vägyta från E45'an för att bredda en kass cykelbana är sen fan inte enkelt

Där finns det faktiskt rätt enkla förbättringar. Om idioterna uppe på Henriksberg kunde sluta slänga ölflaskor ner på cykelbanan så den inte ständigt var täckt av glaskross skulle den vara lite mindre hopplös. Komplettera med bullerskydd liknande det på andra sidan. Godhemsgatan sedan är en relativt bred gata i ett vanligt bostadskvarter, skulle inte vara några problem att fixa bra cykelväg där om man ville, men troligtvis på bekostnad av parkeringsplatser.

Som MagerValp skrev ovan är problemet för mycket folk på för liten plats. Du kan ju gissa vilka "enkla" lösningar artikelförfattaren förordar

Godhemsgatan har jag aldrig cyklat på och inte många andra heller om en ska tro på Strava heatmaps. Att ta vägyta från E45'an för att bredda en kass cykelbana är sen fan inte enkelt
Han har ju två konkreta förslag; bilpooler och hyrbilstjänster kan uppmuntras (hur han nu tänker sig att staden ska lägga sig i det) och parkeringar i anslutning till kollektivtrafiken kan få fler att parkera utanför staden (jo hej du). Jag antar att tanken är att detta ska lösgöra yta som ingen tar i anspråk och att den då kan användas för cykelbanor (eller att inga cykelbanor behövs för att staden kommer att vara närapå bilfri). Jag tycker att det resonemanget är så fånigt att jag blir upprörd på riktigt, speciellt när det förs fram i samband med att han kritiserar dom som faktiskt försöker göra något alls.

Han har ju två konkreta förslag; bilpooler och hyrbilstjänster kan uppmuntras (hur han nu tänker sig att staden ska lägga sig i det) och parkeringar i anslutning till kollektivtrafiken kan få fler att parkera utanför staden (jo hej du). Jag antar att tanken är att detta ska lösgöra yta som ingen tar i anspråk och att den då kan användas för cykelbanor (eller att inga cykelbanor behövs för att staden kommer att vara närapå bilfri). Jag tycker att det resonemanget är så fånigt att jag blir upprörd på riktigt, speciellt när det förs fram i samband med att han kritiserar dom som faktiskt försöker göra något alls.
Sen vill han ju ha ett utomstående undersökning för att ta reda på vad folk egentligen vill. Att folk röstade för 2 år sen duger tydligen inte. Det skönaste med den stollen är att han gnäller på Centern som inte ens är ett av de styrande partierna i Gtb ?

Där finns det faktiskt rätt enkla förbättringar. Om idioterna uppe på Henriksberg kunde sluta slänga ölflaskor ner på cykelbanan så den inte ständigt var täckt av glaskross skulle den vara lite mindre hopplös. Komplettera med bullerskydd liknande det på andra sidan. Godhemsgatan sedan är en relativt bred gata i ett vanligt bostadskvarter, skulle inte vara några problem att fixa bra cykelväg där om man ville, men troligtvis på bekostnad av parkeringsplatser.

Plus ett på Henriksberg.
Godhemsgatan lider av att den är brant. Dvs cyklarna går långsamt upp på båda sidor om knölen. Samt rejält smal när det är parkerade bilar på båda sidor.

Åh jösses.

Ledarskribenten: "De cykelvägar som finns är på flera ställen farliga eller obefintliga. Det är dock inget som staden prioriterar att göra något åt."

Kommunen: *prioriterar och bygger ny cykelväg*

Ledarskribenten: JAG MENADE INTE ATT NI SKULLE GÖRA DET I VERKLIGHETEN!

Godhemsgatan lider av att den är brant. Dvs cyklarna går långsamt upp på båda sidor om knölen. Samt rejält smal när det är parkerade bilar på båda sidor.
Japp, just därför skulle det vara väldigt bra med separat cykelbana på Godhemsgatan där man kan trampa i sitt eget tempo utan att konstant behöva förhålla sig till biltrafiken.

Njae... det virrvarr av halvgenomtänkta cykelvägar vi har i Göteborg är uppenbarligen inte prioriterat på någon vettig nivå. Man hittar på en ny lösning för varje liten gatsnutt och ingenstans hålls det ihop till en helhet.
Visst, jag har ingen koll på hur Göteborgs kommun prioriterar rent geografiskt. Men det är ett faktum att om man vill göra en åtgärd i den befintliga stadsmiljön som inte är på fotgängarnas bekostnad så blir det på biltrafikens bekostnad, till exempel att prioritera en cykelbana framför en rad bilparkering. Det är lite oklart vilken prioritering ledarskribenten tänkte sig. Antagligen vilken som helst bara biltrafiken kommer först.

Ta bort parkeringarna, så löser det sig!
Bygg en bilparkering utanför stan. Kan inte vara en rättighet att parkera var som helst. Har man funktionshinder, finns färdtjänst.

För att? Varför borde de flytta?
Kanske för att när de partier som förespråkar bilfrihet bygger cykelbanor där deras väljare bor så kanske det bara är dags acceptera detta. Eller flytta?

Det här är ju skrämmande nära politik men jag hoppas det går igenom ändå eftersom det här verkar vara ett fall av att folk röstar och får ungefär vad de vill ha. Någon som faktiskt bor däromkring majorna får gärna uttala sig men annars tycker jag vi kan lägga ner diskussionen

Intressant. Med den logiken borde alltså de som inte gillar regeringens politik hålla käft och lämna landet? Vet inte om jag vill ha ett sånt samhälle.

Intressant. Med den logiken borde alltså de som inte gillar regeringens politik hålla käft och lämna landet? Vet inte om jag vill ha ett sånt samhälle.
Det blir ju lite knepigare på riksnivå men gillar du inte ditt lands politik så flytta! Enklaste exemplet är väl folk som vill hemskola sina barn och drar till Åland.

Demokrati handlar ju om att nästan alla gnäller och är missnöjda. Duger det ändå inte och du bor i ett fritt land är det bara flytta på sig. Förstår inte problemet...

Kollade lite på valkartan och en del valdistrikt där i Majorna hade 40% V. De som gillar gråta "min bil!" Borde kanske flytta
Jag tror inte att det går att dra några större slutsatser om vilken politisk tillhörighet bilägarna har, inte mer än att det är lite troligare att du äger bil om du är höger och lite mindre troligt om du är vänster eller grön.

Vad som däremot är hårt fakta är att nästan all bilparkering i de välbevarade landshövdingehusområdena i Stigberget-Majorna-Kungsladugård är gatuarkering. Det finns i stort sett ingen bilparkering på fastigheterna.

Om det finns en brist på bilparkering i sådana områden så finns två lösningar:
1. Höj gatuparkeringsavgiften till den nivå som gör att fastighetsägarna finner det värt att riva av innergårdarna och göra bilparkering av dem.
2. Höj gatuparkeringsavgiften till den nivå som gör att en fastighetsägare kan finansiera en större parkeringsanläggning.

Någonstans i närheten av nivåerna i fall 1 eller 2 så finns den nivå som gör att några bilägare väljer att sälja bilen vilket också är en lösning på brist på bilparkering.

(Värt att påpeka här är att kommunens ansvar för att ordna bilparkering avskaffades 1959.)

//"Tidigare konsult".

Högt tonläge... ?
Haha!
Tjelvar är tyvärr inte helt utan giltiga poänger. Även om jag personligen gillar allt som prioriterar cyklar över bilar så ligger det mycket i hans argument.
Majvallenkorsningen är kass, Såggatan är bara en lokal cykelväg ingen matarled som Ekedalsgatan.

Senast ändrad:
Haha!
Tjelvar Eäär tyvärr inte helt utan giltiga poänger. Även om jag personligen gillar allt som prioriterar cyklar över bilar så ligger det mycket i hans argument.
Majvallenkorsningen är kass, Såggatan är bara en lokal cykelväg ingen matarled som Ekedalsgatan.
Jag har väldigt dålig koll på infrastrukturen för hojande i Göteborg, så jag har egentligen inget att tillföra i sak.

Som princip (baserat på många år som cykelpendlare i såväl Sthlm som på landsbygden) är jag dock för all utbyggnad av infrastruktur för cyklande. Motargumenten får lov att vara väldans starka om de skall rubba min inställning. Måhända är de det i det här fallet - det vet du bättre än jag. ?

Jag har väldigt dålig koll på infrastrukturen för hojande i Göteborg, så jag har egentligen inget att tillföra i sak.

Som princip (baserat på många år som cykelpendlare i såväl Sthlm som på landsbygden) är jag dock för all utbyggnad av infrastruktur för cyklande. Motargumenten får lov att vara väldans starka om de skall rubba min inställning. Måhända är de det i det här fallet - det vet du bättre än jag. ?
Alltså de får hjärtans gärna bygga cykelbana på den gatan för min del.
Dock kan jag tänka mig mer effektiva ställen att lägga cykelpengar.

Tillbaka
Topp