Dagens fynd (bara diskussion, inga tips) – Läs första inlägget först!

Hur bär man sig åt att köpa en prime grej då? Köpte en klocka åt flickan men ska väl ha nåt själv också

59 sek i månaden. Det hade inte blivit jättemycket senaste 24mån med tanke på flickans bokkonsumption och gratis frakt

Länkar in Stumpys svar
Kolla om det är samma typ av dragning som på Fenixen. Om så är fallet uppstår problemet även när det är dags för vajerbyte. @Stumpy har mer info. Jag är nästan helt säker på att han i någon tråd har skrivit att när det är dags för vajerbyte så uppgraderar han till elektroniska växlar.

Citerar Stumpys svar i Graveltråden #4150
"Jag byggde från ramset med integrerad styrkombo. Tog flera timmar och många svordomar att få igenom två bromsslangar och två vajerhöljen genom styrkombon och ner i ramen vid sidan om det D-formade gaffelröret. Byte av vajerhölje kommer bli jobbigt, för att inte tala om byte av styrlager. Dock sitter allt väldigt skyddat, så förhoppningsvis klarar jag mig ett bra tag till. Kanske kan vända mig till någon som har fastpris på jobbet när det är dags. ;)"

Länkar in Stumpys svar

Citerar Stumpys svar i Graveltråden #4150
"Jag byggde från ramset med integrerad styrkombo. Tog flera timmar och många svordomar att få igenom två bromsslangar och två vajerhöljen genom styrkombon och ner i ramen vid sidan om det D-formade gaffelröret. Byte av vajerhölje kommer bli jobbigt, för att inte tala om byte av styrlager. Dock sitter allt väldigt skyddat, så förhoppningsvis klarar jag mig ett bra tag till. Kanske kan vända mig till någon som har fastpris på jobbet när det är dags. ;)"
lyfter blicken och väntar in ngt med utanpåliggande ?

utan även intern dragning i ramen för sladden till baklampan!
Routing_Rear_Light_image1_2048x.jpg
Liten fundering:
Finns det någon uppenbar anledning till att dra sladden så att sista centimetrarna syns?

Jag tänker att det skulle kunna gå att göra utgången här för en lite renare look:
1721147154891.jpeg

Liten fundering:
Finns det någon uppenbar anledning till att dra sladden så att sista centimetrarna syns?

Jag tänker att det skulle kunna gå att göra utgången här för en lite renare look:
Visa bilaga 712541
Jag tror att du kommer på varför om du tänker en gång till ;)

lyfter blicken och väntar in ngt med utanpåliggande ?

Vill bara förtydliga att all intern vajerdragning inte är dålig. För lösningar där vajrar och bromsslangar dras genom styre, styrstam mm har jag dock mycket svårt att se att de någonsin skulle tillföra ett värde som skulle överstiga alla nackdelar.

Vill bara förtydliga att all intern vajerdragning inte är dålig. För lösningar där vajrar och bromsslangar dras genom styre, styrstam mm har jag dock mycket svårt att se att de någonsin skulle tillföra ett värde som skulle överstiga alla nackdelar.
Nej jag förstår och håller med ?

Nej jag förstår och håller med ?

Jag trodde att du gjorde det, men det skadar inte att vara tydlig ?

Bra att fler ratar idiotiska konstruktioner som dragning genom styrstammen. Förhoppningsvis påverkar det tillverkarna. Det vore tragiskt om skitkonstruktioner skulle bli de facto standard.

Bra att fler ratar idiotiska konstruktioner som dragning genom styrstammen. Förhoppningsvis påverkar det tillverkarna. Det vore tragiskt om skitkonstruktioner skulle bli de facto standard.

Det är väl redan en de facto standard, eller? Alla nya modeller av lvgcykel och gavelbikes har slangerna genom styrstammen och styrlagret, åtminstone i segmentet ovan 30k.

Till min fru, som är kort, hittade jag tyvärr bara lämpliga gruscyklar med dragning genom styrlager och stammen. Som tur är dragning längs styret externt så att vi kunde byta styret utan att koppla av slangerna.

EDIT: jag vill gärna kapa gaffelröret men vet inte om det går utan att kopla av slangerna.

Det är ju standard på alla "lite dyrare" nu. Hur ska tillverkarna annars kunna kränga cyklar om det inte händer något nytt med dom?
110mm stam i storlek "M" på Ridleyn tyckte väl jag var lite väl också... Vi får se.

110mm stam i storlek "M" på Ridleyn tyckte väl jag var lite väl också... Vi får se.
Vi har ju alla olika kroppslängd, proportioner och preferenser.
Efter den brasklappen: Jag upplever min Ridley Grifn i XL som kort,
får se om det ändras efter lite mer finjustering av ffa sadelhöjd, sadelposition och styrets vridning.
Det regnar i dag :censored:

Jag har sneglat lite på radon spire 8.0 med 105DI2 och en gammal hederlig styrstam just för att kunna byta enkelt
Endast baserat på geometrin tycker jag att den ser ut att vara mer rejsig jmf med Ridley Grifn, åtminstone i största strl, så det är kanske inte den man ska jmf mot.
Men cykeln ska funka för dig, inte mig och även om den kostar mer är inte minst utrustningen med 12-delat Di2 helt klart bättre.

får se om det ändras efter lite mer finjustering av ffa sadelhöjd, sadelposition och styrets vridning.

Endast baserat på geometrin tycker jag att den ser ut att vara mer rejsig jmf med Ridley Grifn, åtminstone i största strl, så det är kanske inte den man ska jmf mot.
Men cykeln ska funka för dig, inte mig och även om den kostar mer är inte minst utrustningen med 12-delat Di2 helt klart bättre.
Bra poänger Håkan och tack för återkoppling. Har svårt att fatta beslut. Kommer från en mindre rejsig Serious Gravix (från köptipstråden) och en ganska rejsig (sic) randonneur
Vill återgå till ngt med carbon, gärna elektroniskt i endurance segment.
1721818113024.jpeg

Det är ju standard på alla "lite dyrare" nu. Hur ska tillverkarna annars kunna kränga cyklar om det inte händer något nytt med dom?

Som tur inte utan undantag, se @johnboy Radon. Jag förstår den retoriska frågan, men konstaterar att i mitt fall så blir det ingen cykel såld med en sån lösning. Då fortsätter jag cykla på befintliga, så cykelindustrins förlust. Måste dock bli fler som tydligt skickar det budskapet.

Funderar du på att byta stam eller lämna tillbaka cykeln?

I strl M är reach 391 mm, bara en 1 mm kortare än Fenix. Stacken är dock 22 mm högre än Fenixen.

Spirens reach är 382 mm, så ganska mkt kortare än båda Ridley cyklarna. Däremot så är ju stacken mkt lägre än för Grifn, men bara 6 mm lägre än Fenixen. Fenixen marknadsförs ju av Ridley som en komfortracer. Nettoeffekten vågar jag inte sia om, men lite olika blir det.

Ang. auktionen på Stenströms konkurslager: Intressant att jämföra bud med uppskattat marknadsvärde för olika kategorier. Verktyg verkar vara populära. En del har fått bud i närheten av uppskattat marknadsvärde, andra ca. hälften av uppskattat marknadsvärde.
Ex: https://psauction.se/item/view/773618/verktygstavla-och-bank-med-div-verktyg
Konfektion, som skor och cykelkläder verkar måttligt populärt, likaså småplock v.g. vissa reservdelar. Kan vara bud på 1-5% av uppskattat marknadsvärde.
Ex: https://psauction.se/item/view/773628/reservdelar-i-lador

Kan tänka mig att det finns en hel del andra cykelaffärer bland budgivarna. Sjysst att kunna köpa upp reservdelar och tillbehör till ca. 10% av uppskattat marknadsvärde.

Ang. auktionen på Stenströms konkurslager: Intressant att jämföra bud med uppskattat marknadsvärde för olika kategorier. Verktyg verkar vara populära. En del har fått bud i närheten av uppskattat marknadsvärde, andra ca. hälften av uppskattat marknadsvärde.
Ex: https://psauction.se/item/view/773618/verktygstavla-och-bank-med-div-verktyg
Konfektion, som skor och cykelkläder verkar måttligt populärt, likaså småplock v.g. vissa reservdelar. Kan vara bud på 1-5% av uppskattat marknadsvärde.
Ex: https://psauction.se/item/view/773628/reservdelar-i-lador

Kan tänka mig att det finns en hel del andra cykelaffärer bland budgivarna. Sjysst att kunna köpa upp reservdelar och tillbehör till ca. 10% av uppskattat marknadsvärde.
Jag håller med dig.
Tänker också såhär: Ska man gå i konkurs bör man kanske veta av det: Vore kanske najs att hinna sälja varorna till säg 50% rabatt istället för att klumpa ihop dom till tramspriser som mycket kommer gå för hos PS.

Känns spontant som det hade gått att räkna hem tiden att fota obrutna förpackningar individuellt......verkar som de slänger bort en hel del pengar?
Jag förstår att en ram som ligger på golvet får slumpas bort men obrutna shimano?

Nu kollade jag inte så noga men random ramar & gafflar + lådorna med hjul kanske kan vara nåt.

På tal om obrutna shimano så kan vi se framemot 100 sådana på K&S. Dåligt specat och dyrare än tysken?

Känns spontant som det hade gått att räkna hem tiden att fota obrutna förpackningar individuellt......verkar som de slänger bort en hel del pengar?
Jag förstår att en ram som ligger på golvet får slumpas bort men obrutna shimano?

Nu kollade jag inte så noga men random ramar & gafflar + lådorna med hjul kanske kan vara nåt.

På tal om obrutna shimano så kan vi se framemot 100 sådana på K&S. Dåligt specat och dyrare än tysken?
På i stort sett alla annonser finns en pdf där artikel nummer/antal/marknadvärde är angivet. Så det är busenkelt att räkna hem det man vill ha. Allt är ju specificerat.

På i stort sett alla annonser finns en pdf där artikel nummer/antal/marknadvärde är angivet. Så det är busenkelt att räkna hem det man vill ha. Allt är ju specificerat.
ok, missade det på mobilen. Det förklarar några bud som verkade vågade i relation till bilden.

ok, missade det på mobilen. Det förklarar några bud som verkade vågade i relation till bilden.
Tyvärr saknas det på en del. Känns som att när det var obrutna förpackningar specar man. Verktygen var inte specificerade.
Jag funderade på att buda men orkar inte åka dom 50 milen det blir för mig. Bara aktionen med verktyg skulle man kunna tjäna en rejäl hacka på genom att sälja verktygen separat bra mycket nilligare än nya sämre verktyg kostar.
Bara bordet säljs lätt för 1500-2000:- på en verktygssida på facebook ?‍♂️

Vore kul men för långt.

Som sagt, kommer att bli kul på K&S. Kkommer ut för 3500 snart?
Visa bilaga 720763

Visa bilaga 720764
När det låg på under 4000 kändes det värt det. Men moms ska med i priset och som du länker, dom ligger mellan 2500-3000 nya i butik. Får man 1500:- per fälg ska man vara glad tror jag, så 9000-10000:- en bra dag. Nuvarande but på 7000:- känns högt. Om nu inte en firma ska ha det och montera på cyklar som ska säljas.

När det låg på under 4000 kändes det värt det. Men moms ska med i priset och som du länker, dom ligger mellan 2500-3000 nya i butik. Får man 1500:- per fälg ska man vara glad tror jag, så 9000-10000:- en bra dag. Nuvarande but på 7000:- känns högt. Om nu inte en firma ska ha det och montera på cyklar som ska säljas.
Förutom verktygen, som alltid är kul, så hade det varit roligt om man kunde få ihop ramar, hjul & gafflar till hela cyklar. Blir så klart ett massa jobb och stor risk att man inte tjänar mycket

Förutom verktygen, som alltid är kul, så hade det varit roligt om man kunde få ihop ramar, hjul & gafflar till hela cyklar. Blir så klart ett massa jobb och stor risk att man inte tjänar mycket
Om inte annat är detta ett guldläge för en person att kunna starta upp ett företag. Verktygen och diverse service delar skulle ge någon en väldigt bra start.

Jag håller med dig.
Tänker också såhär: Ska man gå i konkurs bör man kanske veta av det: Vore kanske najs att hinna sälja varorna till säg 50% rabatt istället för att klumpa ihop dom till tramspriser som mycket kommer gå för hos PS.
Jag tror också konkursboet hade kunnat fått ut mer genom att sälja ut varorna en och en i butik under t.ex. en helg. Istället för att sälja hela partier, med t.ex. 20 likadana vevpartier till MTB för en spottstyver på auktion, t.ex. 10% av uppskattat marknadsvärde, hade man kunnat ha en löpande sänkning av priserna under en konkursutförsäljning. Först börjat med 10% rabatt på allt, därefter ökat rabatten med t.ex. 10 procentenheter varje eller varannan timme, tills de sista varorna säljs med 90-95% rabatt. När priserna hade börjat komma ned mot 50% rabatt jämfört med ordinarie pris hade nog många varit intresserade av att plocka ihop och köpa diverse komponenter innan någon annan hann före, men kanske inte hela partier.

Jag slapp att åka hämta 201 par cykelskor, de andra bjöd över förmiddagens bud.

Tillbaka
Topp