Fritiof Andersson
Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Jag är en van cykelpendlare i Göteborg och tanken om utbyggd infrastrkutur för cykel är god. Dock är min erfarenhet att historiskt sett (med vissa undantag) endast byggs cykelbanor för att få bort cyklister från vägbanan, söndagscyklister och att barn ska slippa behöva cykla bland alla bilar. Alla cykelbanor är undermåliga sett till mängden cyklister som cyklar där under rusningstrafik. Cyklister betraktas som någon hybrid mellan bil och gående. Ska följa regler som en bil ibland och gående ibland. Nästan omöjligt att göra rätt när infrastrukturen ser ut som den gör.Jag har väldigt dålig koll på infrastrukturen för hojande i Göteborg, så jag har egentligen inget att tillföra i sak.
Som princip (baserat på många år som cykelpendlare i såväl Sthlm som på landsbygden) är jag dock för all utbyggnad av infrastruktur för cyklande. Motargumenten får lov att vara väldans starka om de skall rubba min inställning. Måhända är de det i det här fallet - det vet du bättre än jag. ?
Allt för bilister ska få det så bra som möjligt och kunna bete sig hur som helst...
Senast ändrad: