Hör upp, cykel i media-tråden

Jag har väldigt dålig koll på infrastrukturen för hojande i Göteborg, så jag har egentligen inget att tillföra i sak.

Som princip (baserat på många år som cykelpendlare i såväl Sthlm som på landsbygden) är jag dock för all utbyggnad av infrastruktur för cyklande. Motargumenten får lov att vara väldans starka om de skall rubba min inställning. Måhända är de det i det här fallet - det vet du bättre än jag. ?
Jag är en van cykelpendlare i Göteborg och tanken om utbyggd infrastrkutur för cykel är god. Dock är min erfarenhet att historiskt sett (med vissa undantag) endast byggs cykelbanor för att få bort cyklister från vägbanan, söndagscyklister och att barn ska slippa behöva cykla bland alla bilar. Alla cykelbanor är undermåliga sett till mängden cyklister som cyklar där under rusningstrafik. Cyklister betraktas som någon hybrid mellan bil och gående. Ska följa regler som en bil ibland och gående ibland. Nästan omöjligt att göra rätt när infrastrukturen ser ut som den gör.

Allt för bilister ska få det så bra som möjligt och kunna bete sig hur som helst...

Senast ändrad:
Tjelvar är tyvärr inte helt utan giltiga poänger. Även om jag personligen gillar allt som prioriterar cyklar över bilar så ligger det mycket i hans argument.
Majvallenkorsningen är kass, Såggatan är bara en lokal cykelväg ingen matarled som Ekedalsgatan.
Majvallen må ha en kass korsning, men det står ju inte i motsats till att göra cykelbanor på Såggatan. Jag hittar inte byggplanerna på goteborg.se men det känns inte omöjligt att korsningen innefattas i arbetet?

Sen att Såggatan inte skulle vara, eller kunna bli, en stor cykelväg känns som en konstig inställning. Det ligger i alla fall ett halvdussin skolor och förskolor i anslutning till nederänden så underlaget finns. Gatan är dessutom rejält bred så det är ju inga problem att få plats med en ordentlig cykelbana.

Vill man läsa lite mer om projektet så finns det info här: https://goteborg.se/wps/portal/star...oteborg/pilotomrade-cykel/pilotomrade-majorna

Jag är en van cykelpendlare i Göteborg och tanken om utbyggd infrastrkutur för cykel är god. Dock är min erfarenhet att historiskt sett (med vissa undantag) endast byggs cykelbanor för att få bort cyklister från vägbanan, söndagscyklister och att barn ska slippa behöva cykla bland alla bilar. Alla cykelbanor är undermåliga sett till mängden cyklister som cyklar där under rusningstrafik. Cyklister betraktas som någon hybrid mellan bil och gående. Ska följa regler som en bil ibland och gående ibland. Nästan omöjligt att göra rätt när infrastrukturen ser ut som den gör.

Allt för bilister ska få det så bra som möjligt och kunna bete sig hur som helst...
Jag skriver under på det resonemang du för.

Jag var i Danmark för ett par veckor sedan och nyttjade delar av deras infrastruktur för cyklar. De förfaller kommit längre än vad vi gjort; valt att prioritera annorlunda.

Med det sagt är min inställning att cykelbanor oftast är bättre än inga cykelbanor.

Som fd majornaboende. Godhemsgatan, kan inte minnas nån större trafik alls på den, men så här i efterhand så kan jag förstå dess potential vid cykling. Har nåt ändrats i närområdet(Förutom ännu mer gentrifiering)? Jag upplevde Majorna som ok att cykla i. Däremot så ballade parkeringssituationen för boende ur, när det infördes tidsbegränsning och parkeringsavgift på Ekedalsgatan och massa fler gator. Eftersom jag bodde på Koopmansgatan som var gratis fortfarande, så fick man i regel parkera bilen en bit bort, och sen på dagtid försöka hitta en parkering i närheten.

Billobbyisterna på GP tar upp problematiken kring trånga gång och cykelpassagen förbi Västlänkens Haga-station. Bra tycker jag.
Körbanan brevid har två filer var åt båda färdriktningarna. Härlig och sedvanlig prioritering i Bileborg
https://www.gp.se/nyheter/goteborg/...vid-haga.b5854bf4-0a40-4c42-bd8e-a7abf1438133
Det var komiskt smalt redan innan: Street View. Nu däremot är det knappt framkomligt. Dock fortfarande bättre än att försöka cykla från Esperantoplatsen till Landsvägsgatan och då är det inte ens bygge där längre...

Billobbyisterna på GP tar upp problematiken kring trånga gång och cykelpassagen förbi Västlänkens Haga-station. Bra tycker jag.
Körbanan brevid har två filer var åt båda färdriktningarna. Härlig och sedvanlig prioritering i Bileborg
https://www.gp.se/nyheter/goteborg/...vid-haga.b5854bf4-0a40-4c42-bd8e-a7abf1438133
Åtgärdat idag. Tänk vad snabbt det går när det blir en helsida i tidningen ?
IMG_1547.jpeg

För att fortsätta på GBG-gnället.. idag så började officiellt ombyggnaden av Såggatan som jag sen ett år själv bor på. När jag kom hem idag satt det skyltar om P-förbud längs med gatan så jag fick ställa bilen nere vid majvallen och bära min dotter hem. Är ju främst cyklist men också bilist som så många andra här.

Filma den här snutten (youtube är ju media) för att visa er som inte bor här hur trafikintensiteten är en måndag morgon kl. 08:05. Jag har filmat ca 10 minuter totalt och det passerade runt 5 bilar, 10 cyklister och 5 fotgängare på den tiden.

Är inte emot förbättringar av cykel-infra men tycker det är en dålig lösning, självklart väger det in att jag blir av med min p-plats och förmodligen får betala 200kr mer i månaden och gå upp en taxenivå för att lättare kunna hitta en plats framöver. Och med tanke på de många insändarna tycker nog fler som jag.

Min lösning hade kanske varit att sänka hastigheten till 30 i hela området, och lägga mina skattepengarna på att fixa cykelbanan på Ekedalsgatan. Det är en genomfartsled med bedrövlig bana som halvt om halvt försvinner ut i vägbanan eller upp på trottoaren.

Tack för förklaringen angående var allt glas och skräp vid sjömanskyrkan-cykelbanan kommer från, har observerat det i 20 års tid och alltid undrat.

För att fortsätta på GBG-gnället.. idag så började officiellt ombyggnaden av Såggatan som jag sen ett år själv bor på. När jag kom hem idag satt det skyltar om P-förbud längs med gatan så jag fick ställa bilen nere vid majvallen och bära min dotter hem. Är ju främst cyklist men också bilist som så många andra här.

Filma den här snutten (youtube är ju media) för att visa er som inte bor här hur trafikintensiteten är en måndag morgon kl. 08:05. Jag har filmat ca 10 minuter totalt och det passerade runt 5 bilar, 10 cyklister och 5 fotgängare på den tiden.

Är inte emot förbättringar av cykel-infra men tycker det är en dålig lösning, självklart väger det in att jag blir av med min p-plats och förmodligen får betala 200kr mer i månaden och gå upp en taxenivå för att lättare kunna hitta en plats framöver. Och med tanke på de många insändarna tycker nog fler som jag.

Min lösning hade kanske varit att sänka hastigheten till 30 i hela området, och lägga mina skattepengarna på att fixa cykelbanan på Ekedalsgatan. Det är en genomfartsled med bedrövlig bana som halvt om halvt försvinner ut i vägbanan eller upp på trottoaren.

Tack för förklaringen angående var allt glas och skräp vid sjömanskyrkan-cykelbanan kommer från, har observerat det i 20 års tid och alltid undrat.
Är det en väg eller en parkeringsplats?

Är det en väg eller en parkeringsplats?
Det är en gata, sånna har vi i staden, med syftet att folk ska ta sig fram (till fots eller med hjälp av hjul), och även för förvaring av vissa av hjulen ovan. Som ni ser finns det gått om plats för alla.

Är inte direkt ett privilegium att bo i hyresrätt och betala 750kr/månad för ett p-tillstånd som inte garanterar en plats. Idag är beläggningen 70% i snitt och 2/3 platser ska bort.

Det är en gata, sånna har vi i staden, med syftet att folk ska ta sig fram (till fots eller med hjälp av hjul), och även för förvaring av vissa av hjulen ovan. Som ni ser finns det gått om plats för alla.

Är inte direkt ett privilegium att bo i hyresrätt och betala 750kr/månad för ett p-tillstånd som inte garanterar en plats. Idag är beläggningen 70% i snitt och 2/3 platser ska bort.
Väldigt mycket förvaring, om du frågar mig.

Tråkig hockey/cykel nyhet
Såg rubrikerna igår: "NHL spelare död i olycka"
När man sedan läser om händelsen visar det sig att han och hans bror var ute och cyklade när de blev nermejade av ett rattfyllo och båda dog.

Fråga: Är det ur ett rent språkligt perspektiv korrekt att använda ordet "olycka" om man drar i sig sju bärs och sedan ger sig ut i trafiken och kör ihjäl folk?

Edit: Enligt en Amerikansk artikel som jag fick upp när jag googlade så hade rattfyllot tydligen försökt köra om ett långsamtgående fordon på en plats där det inte fanns plats att köra om. Den har vi aldrig hört förut, eller?

Detta läste jag mig till på länken:
"Olyckan skedde när mannen skulle köra om en SUV som han trodde försökte blockera honom. SUV:en hade i själva verket väjt undan för att ge plats åt de cyklande bröderna Gaudreau. Mannen körde in i cyklarna bakifrån."

Håller helt med om att det inte borde omskrivas som olycka, föraren är ju också misstänkt för vållande till annans död.

Detta läste jag mig till på länken:
"Olyckan skedde när mannen skulle köra om en SUV som han trodde försökte blockera honom. SUV:en hade i själva verket väjt undan för att ge plats åt de cyklande bröderna Gaudreau. Mannen körde in i cyklarna bakifrån."

Håller helt med om att det inte borde omskrivas som olycka, föraren är ju också misstänkt för vållande till annans död.
Fyllot måste försökt köra om på insidan?!?

En Tomas Asplund har cyklat breveter i Sthlm,
men det var några år sedan enl

Jag har inte läst på om olyckan men jag gissar att bröderna hade blivit upphunna av en bilförare som saktade ner till cykelfart istället för att köra om varpå bakomvarande rattfyllo bestämde sig för att göra en tvär omkörning.

Nja, bilen framför höll ut för cyklisterna, fyllot trodde bilen försökte blocka honom, blev sur och körde om på högersidan. Så har jag förstått det.

Tillbaka
Topp