The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
The Gravel tråd
IMG_1597.jpeg
IMG_1600.jpeg
IMG_1601.jpeg
IMG_1602.jpeg
IMG_1603.jpeg
IMG_1604.jpeg
IMG_1606.jpeg
IMG_1607.jpeg
lite dimmigt morgon och klättring på 1000 m.
På sista bilden: HÄR börjar (OK, lite högre ;-)) Wisla (Vistula) floden !!!

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Ni som håller hus om den norra delen av Siljan, vilken rutt från länken skall man välja om man vill ha flest saker att kika på?
Näckådalen är t.ex. en sak som kan vara trevligt att svänga förbi.

The Gravel tråd
Ni som håller hus om den norra delen av Siljan, vilken rutt från länken skall man välja om man vill ha flest saker att kika på?
Näckådalen är t.ex. en sak som kan vara trevligt att svänga förbi.
Jag vet inte vem GRVL är men tydligen leder hen i dalarna ;) Mysko skrivet.

Hur är den där gravelbanan det ska vara tävling på runt Örebro? Bara grusväg eller mer halvstig? Backar?

The Gravel tråd
Jag lästa nånstans att "dobbarna" är nästan borta efter en sladd-bromsning på asfalt. Tyckte att det ändå kunna vara ett bra däck till min fru, som är riktigt nöjd. Men det är klart inte ett bra däck till min son.
Slängde på Terra Trail 45 mm fram och bak på min slaskcykel. Får se hur de slits.
På hojen med Terra Speed 40 mm så funderar jag på att prova Goodyear. Annars så blir det tillbaka till Pirelli igen.

The Gravel tråd
Jag kör på samma däck och de ser inte alls lika slitna ut. Har kört asfalt, grus och stenkross. Ska kolla hur många mil jag cyklat. Återkommer med bild och miltal.
Mina Continental Terra Speed har rullat cirka 1800 km. Framdäcket ser bara inkört ut. Inte slitet alls. Bakdäcket börjar få lätt antydan till slitet i mitten. Vild gissning är att bakdäcket kommer att funka 500 km till.

Har haft en genomslagspunktering på bakdäcket. Slarv av mig som körde för lågt tryck. Samt en 5mm perforering av en stor skruv. Lagade hålet med Gorillatape och silvertape. Har fungerat perfekt ca 1000 km efter det. Det var tänkt som en provisorisk lagning. Men det har fått snurra vidare...

Gjorde en akutlåsning av hjulen på grus i hög fart. Syns inget extra slitage av det.

Användaren väger +100 Kg och kör mellan 2,6-2,8 BAR både fram och bak.

The Gravel tråd
Här är bilder på mina Conti Terra Speed. Framdäcket (övre bilden) har suttit på sen jag byggde cykeln 2022, och gått 5764 km. Bakdäcket på nedre bilden har gått ca 1000 km. Det förra bakdäcket byttes efter ca 4700 km och då var det slitet så de tre mellersta raderna av dubbar var borta. Det är en gravelhoj, men går mest som pendlarcykel på asfalt. Kör bara ca 10% grus med den då och då. Bara haft en enda punka med dem. Väldigt nöjd.
20240828_135914.jpg
20240828_135951.jpg
2024-08-28.PNG

The Gravel tråd
Här är bilder på mina Conti Terra Speed. Framdäcket (övre bilden) har suttit på sen jag byggde cykeln 2022, och gått 5764 km. Bakdäcket på nedre bilden har gått ca 1000 km. Det förra bakdäcket byttes efter ca 4700 km och då var det slitet så de tre mellersta raderna av dubbar var borta. Det är en gravelhoj, men går mest som pendlarcykel på asfalt. Kör bara ca 10% grus med den då och då. Bara haft en enda punka med dem. Väldigt nöjd. Visa bilaga 722354Visa bilaga 722355Visa bilaga 722357
Vilken gummiblandning kör du på?

The Gravel tråd
Här är bilder på mina Conti Terra Speed. Framdäcket (övre bilden) har suttit på sen jag byggde cykeln 2022, och gått 5764 km. Bakdäcket på nedre bilden har gått ca 1000 km. Det förra bakdäcket byttes efter ca 4700 km och då var det slitet så de tre mellersta raderna av dubbar var borta. Det är en gravelhoj, men går mest som pendlarcykel på asfalt. Kör bara ca 10% grus med den då och då. Bara haft en enda punka med dem. Väldigt nöjd. Visa bilaga 722354Visa bilaga 722355Visa bilaga 722357
Det verkar som slitaget är extremt olika! Intressant! Vad spelar störst roll i detta fall? Lufttryck, inbromsningar, cyklistens vikt?

Grattis till den enda punkan!

The Gravel tråd
Det verkar som slitaget är extremt olika! Intressant! Vad spelar störst roll i detta fall? Lufttryck, inbromsningar, cyklistens vikt?

Borde inte förvaringen av cykeln spela stor roll? Jag gissar att om cykeln står mycket utomhus i solljus etc. så åldras gummit mycket snabbare och blir även skörare så att det slits snabbare.

Addendum: Men det kanske är på längre tidshorisonter än två år som det spelar större roll.

The Gravel tråd

Framförallt underlag, skulle jag tänka. Gummin I Terra Speed verkar vara mjuk. Gissar att snäll rull på asfalt inte ger mycket slitage medan slitaget är hög på skarp/grov grus.

The Gravel tråd
Jag antar att svaret finns här någonstans i tråden men…
Jag letar efter ett par höst/vinter/vår däck som alternativ till mina gk ss. 27,5 så utbudet är ju mindre. Prioriterar rull före grepp men gärna utan några läskiga överraskningar. Blandning av asfalt och grusväg. För grövre terräng och skog har jag ett par Ultradynamico Mars Robusto.
Tips uppskattas verkligen.

The Gravel tråd
Hjälpe till på ett bygge med grunden i veckan, blev tvungen att inspektera att all går rätt till. Har ingen bil men cykel så jag tog mig dit. Åkte några fina grusvägar från Våmhus till Älvdalen sen asfalten till Evertsberg. Sista 4km på Vasaloppsleden och någon kilometer till på grusväg fram till bygget. Hem huvuddelen av färden på Vasaloppsleden till Eldris. Åkte totalt 105km och uppför 1100hm.
IMG_20240831_134302.jpg
IMG_20240831_133853.jpg
IMG_20240831_131932.jpg
IMG_20240831_150803.jpg
IMG_20240831_150153.jpg
IMG_20240831_134446.jpg

The Gravel tråd
När jag åkt till Åland så får man inte spänna fast cykeln på något sätt, de säger att de kan behöva knipsa lås eller remmar. Så jag fint ställa cykeln på det nyinstallerade cykelstödet och se till att vara först ner.
Såklart, för alla bilar är ju olåsta med nycklarna synliga ifall de måste flyttas…

The Gravel tråd

Hur funkar dina nya däck? Läste nån gång, att små stenar fastnar i däckmönstret, och en del flyger i väg (träffar din ram), medan resten siter kvar. Stämmer det? Själv älskar jag WTB (Raddler, Riddler, Byway, Vulpine och Horizon). Kör BARA på WTB!!! Väntar på Vulpine S, som troligen ersätter mina Byway däck

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp