Uppgradering av instegscykel

himanka

Medlem
Jag har införskaffat en Ghost Lector SF LC Essential XL som jag hämtade ut samma vecka som jag cyklade cykelvasan på den.
Nu närmar i alla fall jag mig höstavslutningen och övergången till trainern fram till våren.
Vilka uppgraderingar (gärna lägre vikt) skulle ni rekommendera på nedanstående spec?

- Gaffel: Fox 34 Float SC Performance Remote 100 mm (XS-M) 120 mm (L-XL)
- Styrstam: Ground Fiftyone Dia. 31.8 mm
- Styren: Ground Fiftyone Dia. 31.8 mm 700 mm (XS) 720 mm (S) 740 mm (M-L) 760 mm (XL)
- Bakre växelförare: Shimano SLX RD-M7100 12-S
- Växelspak: Shimano Deore SL-M6100
- Vevparti: Shimano FC-MT511 32T
- Vevlager: Shimano BB-MT800
- Kassett: Shimano Deore CS-M6100 10-51
- Kedja: Shimano Deore CN-M6100
- Broms: Shimano SLX BR-M7000 / BR-M7110 180/160 mm Disc
- Rotor: Shimano SM-RT54 180 / 160 mm
- Bromsreglage: Shimano BL-M7100
- Bakre nav: Shimano HB-MT410-B 15x110 mm
- Främre nav: Shimano FH-MT410-B 12x148 mm
- Sadelstolpe: GND 51 Carbon 34.9 mm
- Sadel: Selle Italia SLS
- Sadelklämma: GW Seatclamp 38.0 mm
- Handtag: WTB Trail II
- Hängare: FRHG0025
- Styrlager: Acros Blocklock AZX-220-R4
- Däck fram: Schwalbe Racing Ralph Performance 29x2.25
- Däck bak: Schwalbe Racing Ralph Performance 29x2.25
- Framfälg: WTB ST Light i25
- Bakfälg: WTB ST Light i25

Kanske ett par SMCi30xc (ca 1200 g/par) från slowbuild. Det bör vara prylar han har i lager och som du faktiskt får inom ett par veckor.
Kan inget om schwalbes sortiment men det kan väl inte vara många gram att spara där?
I övrigt kan det nog bli dyra gram att jaga.

Hjul. Köp så dyra du kan :)

Däck med tillägg "performance" = inte performance. Så en uppgradering av däck behöver nödvändigtvis inte vara bara jakt på gram utan göra mer för åkkänsla och rullmotstånd. Så enklast möjligt är ju att köpa samma mönster men i en bra variant.

Däck absolut, och köra tubeless.
Men jag tror de är värt att jämföra dina idag faktiskt lätta fälgar med eventuell "uppgradering" om du vill gå de spåret, inte självklart att de finns en rimligt viktbesparing värd pengarna.
Sen beror de så klart på hur mycket pengar du är villig att lägga. Men du tycks fått en bra spec för att vara "instegscykel".
Har du fått tycke för stigcykling så är en dropperpost bra rolig, men givetvis med extra vikt.

Vevparti och Kassett kan du nog spara en del på tror jag. Dubbelkolla först bara. Annars är det ju hjul, som de andra säger

Håller med @Andreas12345678 om hjulen. Däcken kanske går att spara några gram på, men det blir på bekostnad av punkaskydd, inte nödvändigtvis det man vill spara på. Performance-gummit är helt ok, kanske byta framdäcket mot ett med addix-soft om du saknar grepp fram, eller bak mot ett mer eller mindre slick om du tycker det rullar dåligt men är nöjd med greppet fram. Beroende på var du cyklar.
Det finns vikt att spara på kassetten och vevpartiet, kassetten skulle märkas mest, vevpartiet nästan inte alls, men det är inte värt att byta om det inte behöver bytas, vilket tar ett tag.
Största uppgraderingen jag ser är att byta "växelspaken", reglaget, mot en SLX eller XT.

Det finns nog anledning att titta på vevparti. Svårt att hitta vikt på det och det är nog ingen slump. Fuskar de med det det så ska man nog väga sadel, stolpe, stam styre osv

Det är väl modern tlr performance får vi hoppas. 50g tyngre per däck än super race speed.

Sätter man ett super race speed thunder burt 2.1'' bak så gör det 100g drygt.

Som vägt av r2bike.

Radikalt förslag: Ny cykel, eller bättre begagnad. Om du bara använder trainern i vinter får du läge både att kika efter ny och hitta en köpare till den förra.

Själv skulle jag byta däcken, Schwalbe 2.25 är verkligen inte mycket däck på en stökig stig men det beror ju på var man kör. Får du i ett par 2.4” så blir det nästan alltid roligare. Vilken sort? Ta samma som nån som kör samma stigar som du men har hållit på längre.

Uppgradering gör du när du byter cykel bästa gång.

Kanske ett par SMCi30xc (ca 1200 g/par) från slowbuild. Det bör vara prylar han har i lager och som du faktiskt får inom ett par veckor.
Kan inget om schwalbes sortiment men det kan väl inte vara många gram att spara där?
I övrigt kan det nog bli dyra gram att jaga.
Ja dom kostade ju en slant, gav 15 för cykeln så att lägga nästan lika mycket på nya hjul känns tveksamt. Kanske om jag kan hitta något begagnat. Men tack för tipset.

Själv skulle jag byta däcken, Schwalbe 2.25 är verkligen inte mycket däck på en stökig stig men det beror ju på var man kör. Får du i ett par 2.4” så blir det nästan alltid roligare. Vilken sort? Ta samma som nån som kör samma stigar som du men har hållit på längre.

Jag gillar inte stökig stig utan tyckte Vasan var ganska idealisk med ganska mycket grus, hårda stigar och emellanåt kortare partier med blöta eller gräs. Rötter och stenar är bara besvärligt tycker jag och undviks helst.

Jag har haft cykeln i 1 månad och du rekommenderar byte. Lite mer får jag nog slita den innan det kan bli tal om byte av cykel.
Ett dåligt råd helt enkelt. Din hoj är helt ok och kan bytas när du vet med dig att det är en annan hoj du hellre vill ha.

I övrigt säger jag hjul och däck. Som alla andra, av en anledning. Hjul kan du du flytta med om du byter cykel i framtiden, och de föreslagna hjulen (men sök lite på hjultrådar här på forumet, för det finns annat också) skulle troligen vara en uppgradering även på en tre gånger så dyr cykel som din.

Men sen ska man ju inte bara vara förnuftig heller. Du kan troligen lätt kapa några hundra gram på styre, styrstam och sadel och det är kanske inte vikt som brukar nämnas som ”viktig”. Men den kan vara rolig och ganska prisvärd krona/gram. Kolla tex Lyti-prylarna på https://www.dulight.fr/en/mtb/755-2944-lyti-carbon-sl-bar-700mm.html#/808-model-700mm, kanske de mest prisvärda weight-weenie prylarna därute. Och bra och snygga.

Sen slänger du bort hela viktbesparingen på att installera en dropper-post. Bara gör det! :-)

Ha det så roligt med uppgraderingarna (och skaffa en momentnyckel om du börjar tricksa med ww-prylar)!

Ja dom kostade ju en slant, gav 15 för cykeln så att lägga nästan lika mycket på nya hjul känns tveksamt. Kanske om jag kan hitta något begagnat. Men tack för tipset.
Jag trodde att du kanske gett det dubbla för cykeln, men det gör egentligen ingen större skillnad. Jag tänkte precis som Freddie L skriver att hjulen kan du ta med dig till en annan cykel om det skulle vara så. Hjul för halva summan kapar kanske 200-300 gram från istället för 900-1000 g. Dyrt men prisvärt kanske.

Jag gillar inte stökig stig utan tyckte Vasan var ganska idealisk med ganska mycket grus, hårda stigar och emellanåt kortare partier med blöta eller gräs. Rötter och stenar är bara besvärligt tycker jag och undviks helst.
En hardtail med förmodligen ganska kort o brant geo, utan dropper, i XL med 2.25" billiga däck som lär vara jäkligt hårt pumpade är ett jättedåligt instrument för rötter och stenar, så det är klart att TS inte gillar sådana. Skaffar TS dropperstolpe och byter däcken mot bredare, bättre dämpade och mönstrade däck monterade slanglöst och med däckilägg bak så TS kan ta ner trycket till under 2 bar så kommer upplevelsen bli en helt annan och TS kanske börjar tycka att stigcykling är riktigt roligt.
Då har hen kommit till oss på den mörka sidan ?
Och mer seriöst skaffat sig förutsättningar att utveckla sin teknik så mycket.

En hardtail med förmodligen ganska kort o brant geo, utan dropper, i XL med 2.25" billiga däck som lär vara jäkligt hårt pumpade är ett jättedåligt instrument för rötter och stenar, så det är klart att TS inte gillar sådana. Skaffar TS dropperstolpe och byter däcken mot bredare, bättre dämpade och mönstrade däck monterade slanglöst och med däckilägg bak så TS kan ta ner trycket till under 2 bar så kommer upplevelsen bli en helt annan och TS kanske börjar tycka att stigcykling är riktigt roligt.
Då har hen kommit till oss på den mörka sidan ?
Och mer seriöst skaffat sig förutsättningar att utveckla sin teknik så mycket.
Du lever upp till ditt namn verkar det som :-) Bestämmer du alltid vad alla andra ska tycka är roligt?
1 månad och redan i behov av uppgraderingar. Det tyder på felköp.
Jag behöver inte uppgraderingar men något ska man ju göra med cykeln när den inte används att cykla på. Jag är en sån som gillar meckandet också. Och gillar inte vintercykling utomhus.

Är denna kassett någonting att ha?

https://www.ethirteen.com/collectio...12-speed-9-52-cassette?variant=40071981924455

Låter nästan för bra för att vara sann med ett spann från 9 till 52 kugg. Dessutom är vikten låg, gissar att det har att göra med att 2 drev är aluminium. Nån som har testat eller har några synpunkter om detta kan vara ett rimligt alternativ?
haft en föregångare till den. 9 och till stor del 11 kugg är inte önskvärt, de slits fort. Har de inte förbättrat sin lösning för att låsa kassetten till navet/hubben så är det ren dynga imho.

Är denna kassett någonting att ha?

https://www.ethirteen.com/collectio...12-speed-9-52-cassette?variant=40071981924455

Låter nästan för bra för att vara sann med ett spann från 9 till 52 kugg. Dessutom är vikten låg, gissar att det har att göra med att 2 drev är aluminium. Nån som har testat eller har några synpunkter om detta kan vara ett rimligt alternativ?
XX1 väger mindre och kostar typ samma. 9t eller 10t spelar väl egentligen ingen roll, sen antar jag också att 10t på pappret är det minska du kan köra.

Du lever upp till ditt namn verkar det som :-) Bestämmer du alltid vad alla andra ska tycka är roligt?

Jag behöver inte uppgraderingar men något ska man ju göra med cykeln när den inte används att cykla på. Jag är en sån som gillar meckandet också. Och gillar inte vintercykling utomhus.
Du frågar ju om uppgraderingar, vill du inte höra vad folk tycker är vettigt kanske du inte ska fråga.
Men du slipper få några tips från mig hädanefter.

Du frågar ju om uppgraderingar, vill du inte höra vad folk tycker är vettigt kanske du inte ska fråga.
Men du slipper få några tips från mig hädanefter.
Fast du skriver ju till och med vilket tryck jag har i de väldigt billiga däcken utan att veta så dina tips verkar utgå väldigt mycket från vad du föredrar när det kommer till den terrräng du föredrar istället för att fråga vad jag vill med det material jag har.

Jag kör ju inte så stökig stig utan mer grusväg och promenadstig utan stenar och rötter. Är däcken ändå en dålig variant?

Jag kör ju inte så stökig stig utan mer grusväg och promenadstig utan stenar och rötter. Är däcken ändå en dålig variant?
Det går bra med 2.25 om du prioriterar vikt. Det är säkert inget fel på däcken men de är den enklaste och billigaste versionen.
Jag tror du får gå till metodiskt till väga. Ta först reda vad som passar på cykeln och sen vad du vill förbättra. Är det vikten så väg alla komponenter, ta reda på vad alternativet kostar och lägg in krona per gram.
Många prioriterar däck och hjul. Det går bra att uppgradera kassett men då får man veta varför och vad som passar.

Minimum får ju kassetten passa på hjulet men det är också väldigt tveksamt att börja blanda grejor.

XX1 väger mindre och kostar typ samma. 9t eller 10t spelar väl egentligen ingen roll, sen antar jag också att 10t på pappret är det minska du kan köra.
Ja läser man specen för alla bakväxlar så finns det ingen som anger att de klarar 9t - 52t så därför jag var tveksam till om det funkar och ville höra om någon gjort ett försök och hade praktisk erfarenhet om man fått det att funka.

Varför passar de inte hjulen? Ärlig fråga.
Du har shimano hjul på hojen och tittar på en kassett för sram.

Börja med normalt underhåll och service och läs på lite. Möjligen köp dyrare grejor i samma serie- efter att ha frågat om de passar. Blanda inte in 3e parts grejor innan du har koll.

Du behöver inte bredare däck men samma däck i superrace speed är lättare. Vill du ha mer grepp eller bättre punkaskydd istället så finns det på bekostnad av vikt.

Eller så sliter du ut däck och kassett innan du byter nåt alls. Långt innan det inträffar så kommer gaffeln att passera service intervall så börja fundera på det

Tillbaka
Topp