Pendlar ryggsäck gravel/racer

shibo

Medlem
Jag ska ev pendla till jobb, ca 25 cykling vart håll. Jag behöver hitta en ryggsäck för dator, kläder och matlåda. Kommer uteslutande cykla gravel/racer och vill då inte ha problem med att den ev. glider upp allt för mycket i nacken.

Någon som har svaret på vad jag ska köpa? Eller tips, storlek etc.

Tack på förhand!

Jag ska ev pendla till jobb, ca 25 cykling vart håll. Jag behöver hitta en ryggsäck för dator, kläder och matlåda. Kommer uteslutande cykla gravel/racer och vill då inte ha problem med att den ev. glider upp allt för mycket i nacken.

Någon som har svaret på vad jag ska köpa? Eller tips, storlek etc.

Tack på förhand!

Jag har ungefär en sån här, fast äldre. Det är bara om jag proppar den överfull som den stör huvudet. Jag klippte av sidoremmarna och knäpper ihop som en drybag. Det ser ut som att även denna har hona/hane på spännena så att det går.

Men, det jag tycker är superbra är att den är vattentät. Jag avskydde att hålla på med överdrag.

Evocs rygga glider upp i nacken. Jag hade en gammal evoc som inte gjorde det, men den nyare gör det tyvärr.

Jag har ungefär en sån här, fast äldre. Det är bara om jag proppar den överfull som den stör huvudet. Jag klippte av sidoremmarna och knäpper ihop som en drybag. Det ser ut som att även denna har hona/hane på spännena så att det går.

Men, det jag tycker är superbra är att den är vattentät. Jag avskydde att hålla på med överdrag.

Saknar du inte stabiliteten plus dedikerat fack för dator med en sån där enklare, drybag med remmar i princip? Den där ser ju bra ut på många vis och lagom stor. Jag är själv väldigt inkörd på nuvarande sönderfallande väska att ha datorn närmast ryggen i eget fack med sina små grejer o sen det andra med cykelkit, kläder, lås, matlåda i det stora. Man kanske klarar sig lika bra med löst fodral för datorn mot ryggen istället, så det blir jämnt och fint ändå?

Saknar du inte stabiliteten plus dedikerat fack för dator med en sån där enklare, drybag med remmar i princip? Den där ser ju bra ut på många vis och lagom stor. Jag är själv väldigt inkörd på nuvarande sönderfallande väska att ha datorn närmast ryggen i eget fack med sina små grejer o sen det andra med cykelkit, kläder, lås, matlåda i det stora. Man kanske klarar sig lika bra med löst fodral för datorn mot ryggen istället, så det blir jämnt och fint ändå?

Ja, jag har datorn i ett neoprenefodral närmast ryggen. Sen har jag normalt bara underkläder och matlåda. Plus det jag byter ut av det som ligger på jobbet (handduk, byxor etc)

Det är ju väldigt individuellt vad man gillar. Visst är det praktiskt med ett separat fack för datorn men ryggsäckar med många fack blir lätt klumpiga och onödigt tunga. Funkar kanske bra till pendling men blir rätt värdelösa till övriga aktiviteter där datorn inte behöver följa med.

Det är ju väldigt individuellt vad man gillar. Visst är det praktiskt med ett separat fack för datorn men ryggsäckar med många fack blir lätt klumpiga och onödigt tunga. Funkar kanske bra till pendling men blir rätt värdelösa till övriga aktiviteter där datorn inte behöver följa med.
Håller med när det gäller alla dessa fack man envisas med att ha. Det blir bara rörigt och svårt att hitta saker.

Thule har en commuter-ryggsäck jag är intresserad av, har någon erfarenhet av den?
Är det denna?

Har ju inte testat men ryggen ser rätt platt ut, risk att det blir svettigare än nödvändigt?

Ja, jag har datorn i ett neoprenefodral närmast ryggen. Sen har jag normalt bara underkläder och matlåda. Plus det jag byter ut av det som ligger på jobbet (handduk, byxor etc)

Nu har jag kört den här Asaklitt-18-liters sen i september tre dagar i veckan, 30-35 minuters rutt. Stort lyft! Kan bara rekommendera (trots trist varumärke). Robust, vattentät, flexibel lång rolltop för knäppa upphämtningar på väg hem, bekväm o luftig mot rygg. Kör som ovan datorn i eget fodral mot ryggen så håller jag ordning på allt som hör till den också. Saknar knappt de olika facken på min förra. Ytterfackets vattentäta dragkedja är dock nästan öppningsbar pga allt gummi, tror den ska gå sönder varje gång jag kämpar med den så den används sällan, det är väl det enda som stör.

Lukas som ligger bakom THLP har varit budcyklist i flera år och tyckte han kunde göra dom väskorna bättre. I stort sett alla cykelbud på "inte bara post" har en ryggsäck sydd av honom. Dom mindre väskorna är lika välsydda, i vattentät cordura och kommer hålla i åratal

Har kört med min messenger bag från mission ws i 8-9 år nu tror jag. Bra kvalla och blir inte lika svettigt på ryggen som en rygga.

Har en gammal drybag från NorthFace. Görs tyvärr inte längre. 35 liter och bara 500g. Slå det om ni kan😀. Småhålen tätas med gorillatejp.

1742548253880.webp

Tillbaka
Topp