[Nybörjare] Val av cykel för viktnedgång

4000 för att få Deore över Sram SX och framförallt bakdämparen. Jag gissar att du köper den här för att cykla enduro (annars skulle jag nog kika på något lättare med mindre slag typ Neuron Al). Då är en dämpare med piggyback att föredra och kostar ändå en slant att uppgradera till en bättre bakdämpare.
Skulle du kunna länka ett alternativ är du snäll på neuron?

Grymt pris men finns bara i XL.

Edit och i M

Ett alternativ är väl nya Occam.

Grymt pris men finns bara i XL.

Edit och i M

Ett alternativ är väl nya Occam.

Är bara 183 så xl är lite väl stort ?

Edit: såg också att maxvikten enligt neuron är 100kg så för nu är de uteslutet ?

Senast ändrad:
MB31 Rescue för 13K är svårslaget.
Argumenten för att det ska få kosta mer än 10 är att den har riktigt bra hjul som kan vara viktigt för en fullvuxen karl.
Skulle det visa sig att cykling inte var din grej så är det en populär cykel som bör vara lätt att sälja utan att gå ner allt för mycket i pris.
Det här är riktigt klokt. Jag köpte en budgetcykel när jag började med min cykel, 9000kr för en hardtail från Decathlon. När väl mjukostfälgarna gett upp och jag köpt nya märkte jag hur otroligt dåligt rull det var i de gamla hjulen.

Det här är riktigt klokt. Jag köpte en budgetcykel när jag började med min cykel, 9000kr för en hardtail från Decathlon. När väl mjukostfälgarna gett upp och jag köpt nya märkte jag hur otroligt dåligt rull det var i de gamla hjulen.
det kan väl ok läropengar så länge man kan lösa det ekonomiskt.
Jag tycker det är än mer drygt om man då samtidigt lär sig att 141mm bak och 100mm fram inte är en bra standard om man vill hitta ett bra par på rea som också funkar på nästa bygge.
Nu tror jag kanske du klarade dig men för 9000 är det rätt vanligt att det är lite knas med axlar och headtube.

det kan väl ok läropengar så länge man kan lösa det ekonomiskt.
Jag tycker det är än mer drygt om man då samtidigt lär sig att 141mm bak och 100mm fram inte är en bra standard om man vill hitta ett bra par på rea som också funkar på nästa bygge.
Nu tror jag kanske du klarade dig men för 9000 är det rätt vanligt att det är lite knas med axlar och headtube.
Bakaxeln är jätteovanlig, en happyhjälte kollar efter den i Spanien just nu xD

Just det ja. Jag tänkte på hjulstandarden - men reservdelar till ram är inte heller roligt.
Vevlager rätt standard och lätt att hitta. Hjul har jag hittat bra alternativ riktigt billigt som är både lättare och bättre rull än vad som satt på, men som du säger.. Budgetmärken kan göra ovanliga val.

Tips är att försöka hitta något lokalt så du kan få en cykel som passar dig, eller hitta en med liknande geometri du kan testa och se.
För passar inte cykeln sen så kommer det antagligen kosta med justeringar eller kosta suget som du kommer tappa.
Sen svåra med mtb är om man har en mindre så blir den ju mer lekfull eller så blir den som ett tåg :) valda det sista själv eftersom man började bli med åren.

Tips är att försöka hitta något lokalt så du kan få en cykel som passar dig, eller hitta en med liknande geometri du kan testa och se.
För passar inte cykeln sen så kommer det antagligen kosta med justeringar eller kosta suget som du kommer tappa.
Sen svåra med mtb är om man har en mindre så blir den ju mer lekfull eller så blir den som ett tåg :) valda det sista själv eftersom man började bli med åren.

Har kollat runt lokalt, närmsta butik är 40 min bort (Sportson) modell liten butik så de hade kanske 5 st mtb totalt och ingen av de föll mig i smaken riktigt. Så känns som att det är nätet som gäller, därför jag får hålla mig till internet. Var i en cykelkraft butik 60 min bort och de rekommenderade en scott spark 960 men har läst mycket på forumet att den inte är värd pengarna

Jag skulle köpa en racer eller kanske en gravel beroende på vilka möjligheter du har till gruppcykling där du bor. Sedan skulle jag hänga på och köra med någon cykelklubb. Då blir det mer hojat och i roligare sällskap.

Har kollat runt lokalt, närmsta butik är 40 min bort (Sportson) modell liten butik så de hade kanske 5 st mtb totalt och ingen av de föll mig i smaken riktigt. Så känns som att det är nätet som gäller, därför jag får hålla mig till internet. Var i en cykelkraft butik 60 min bort och de rekommenderade en scott spark 960 men har läst mycket på forumet att den inte är värd pengarna

Testa du nån av cyklarna? Tänkte mer för att veta på ett ungefär för mått man skall leta efter :) finns nån geogeeks eller vad dom heter där man kan jämföra storlekar och ramar mot andra märken osv. Så om de hade en som passade rent storlektsmässigt så vet man vad man skall leta efter :)

Jag skulle köpa en racer eller kanske en gravel beroende på vilka möjligheter du har till gruppcykling där du bor. Sedan skulle jag hänga på och köra med någon cykelklubb. Då blir det mer hojat och i roligare sällskap.

Existerar tyvärr inga klubbar här, ser du någon cykla racer så är det max 2 personer åt gången

Tillbaka
Topp