Hur tungt är det att cykla över elassistansen?

HenrikSt

Medlem
Hej,

Jag cykelpendlar idag 2 dagar i veckan och har 24 km enkel väg. I dagsläget har jag inte energin till att cykla fler dagar.
Det är ca 20 km väldigt bra cykelbana där man kan dra på och sedan 4 km stadskörning där jag tar det väldigt lugnt.
De första 20 km så snittar jag ungefär 27-28 km/h.

Jag funderar nu på att köpa en elcykel för att börja cykla 3-4 dagar i veckan istället.
Jag vill ha en e-mtb då jag känner att de är skönast att cykla på och känner mig mest säker på dem i stadstrafiken (samt att jag har en bit grus/stenväg).
Cykeln jag tittar på har 50 Nm och 530 wh batteri. Cykeln väger 20 kg.

Nu till min fråga:
Hur tungt är det att få upp cykeln över 30 kmh? Dvs en bit över det att elassistansen slutar.

Det jag är rädd för är att cyklingen kommer ta längre tid då jag är rädd för att bara nå 25-26 kmh den första biten av min pendling.

Det beror väldigt mycket på vilken motor cykeln har - misstänker att det är en cykel med en Fazua 50 som du kikar på. Skulle säga att Fazuan har minst "drag" av alla motorer som jag testat. Visst motstånd finner du i den med, men att hålla 30 med en fullgung e-mtb är svettigt arbete. Jag har cirka 5k till skogen som jag kör i och brukar nog kunna snitta på 30 ungefär, mest för att få upp pulsen innan jag kör ut i skogen och då snittar jag ungefär 300w med min best till e-mtb.

Det beror väldigt mycket på vilken motor cykeln har - misstänker att det är en cykel med en Fazua 50 som du kikar på. Skulle säga att Fazuan har minst "drag" av alla motorer som jag testat. Visst motstånd finner du i den med, men att hålla 30 med en fullgung e-mtb är svettigt arbete. Jag har cirka 5k till skogen som jag kör i och brukar nog kunna snitta på 30 ungefär, mest för att få upp pulsen innan jag kör ut i skogen och då snittar jag ungefär 300w med min best till e-mtb.
Tack för svar!
Det är en Specialized cykel och motor.

Mentalt är det hemskt drygt när väggen kommer och det slutar driva. Dock högst personligt vad man tycker.

Jag har ett mentalt fel så jag måste trampa så mycket jag pallar. Därför funkar elhoj dåligt. Det går ju asfort att komma upp i max så motorn klipper.

Så det du behöver fundera på är om du kan tänka dig att växla ner så du ligger på max 25 för jag kan inte rekommendera elhoj annars.
Är det värt att ha det lätt upp till 25 för att sedan ha det tyngre efter 25?
El-mtb efter 25 är inte superkul.

Men det är riktigt bra träning!

Bra tankeställare!

Jag vill ju kombinera träning och pendling, och har som utgångspunkt att jag vill minimera tiden jag pendlar. Därav att jag vill ligga över 25 km/h.

Får bli att provcykla en emtb helt enkelt och utvärdera.

Ett tips är att även provcykla med assistansen avstängd. Det ger en bättre uppfattning av hur trög cykeln är, eftersom du då inte plötsligt kommer in i väggen vid 25 km/h.
För övrigt är jag lite fundersam på vad du vinner med elcykeln, om du ändå tänkt att snitta över 25?

Tack bra input, det ska jag testa.

Jag vinner väl en hel del i de långa uppförsbackarna? Samt i de partier med mycket motvind (cyklar längs med havet på västkusten).

Vad har du för typ av cykel idag? Cyklar du redan på en mtb med däck gjorda för skogen eller har du en cykel mer anpassad för asfalt?

Tack för bra inputs!

Jag köpte en Specialized Tero 3.0 vilket jag är väldigt nöjd med. Jag kan fortfarande få ut bra träning och hålla högt tempo, men även få lite boost av motern de dagar då energin brister.

Jag har redan en MTB idag som jag kommer komplettera med de dagar jag känner mig extra pigg :)

Hej,

Jag cykelpendlar idag 2 dagar i veckan och har 24 km enkel väg. I dagsläget har jag inte energin till att cykla fler dagar.
Det är ca 20 km väldigt bra cykelbana där man kan dra på och sedan 4 km stadskörning där jag tar det väldigt lugnt.
De första 20 km så snittar jag ungefär 27-28 km/h.

Jag funderar nu på att köpa en elcykel för att börja cykla 3-4 dagar i veckan istället.
Jag vill ha en e-mtb då jag känner att de är skönast att cykla på och känner mig mest säker på dem i stadstrafiken (samt att jag har en bit grus/stenväg).
Cykeln jag tittar på har 50 Nm och 530 wh batteri. Cykeln väger 20 kg.

Nu till min fråga:
Hur tungt är det att få upp cykeln över 30 kmh? Dvs en bit över det att elassistansen slutar.

Det jag är rädd för är att cyklingen kommer ta längre tid då jag är rädd för att bara nå 25-26 kmh den första biten av min pendling.
min haibike hardnine 6 stretar väldigt när jag kommer över 25 kmh känns som att någon håller i cykeln....

Tillbaka
Topp