Vi får skilja på "bryta ner", respektive ta upp. Amylas som bryter ner kolhydrater utsöndras redan i saliven i munhålan och även i magsäcken bryts kolhydrater ner - men upptaget sker i tarmarna.
Gällande Maurtens "unika sammansättning" finns det rått mycket som pekar på att det i praktiken inte ger några fördelar gentemot konventionella sammansättningar - OM det vore så överlägset hade fler tagit fram den typen av produkt. Men det blir bra i marknadsföringen :)
@me.I.am - Mollo har redan svarat bra, men ja, jag använder sportdryck / saft / lösgodis / bullar / messmörsmackor och andra typer av kolhydratskällor på träning dikterat av längs på passet, intensitet och energistatus sen innan.
Ska jag köra ett entimmespass på morgonen och jag har ätit kolhydratsrikt kvällen innan tar jag inget under passet för det mesta, ska jag köra ett lugnt pass på 2 h som jag kan köra utan energi men det var länge sedan förra måltiden så sticker jag ut med någon form av energi med mig. Ska jag köra längre pass anpassar jag energimängden som följer med efter längs och syfte
Syftet med att ta energi under träningspass är mångfalt, bland annat:
- kunna hålla hög intensitet på tuffa pass över tid
- träna med den energi man ska använda på lopp / tävling
- inte avsluta passet med ett massivt energiunderskott och sen hänga vid kylen resten av dagen
- det kan peppa mentalt på pass när man känner sig sliten / det går segt - lägg en turkisk peppar i munhålan och sug på så blir livet genast roligare ;-)