Sportdryck utan citronsyra/surhetsreglerande medel?

Klubbrunda innebär väl rimligen att du drog ganska lite jämfört med dina solorundor. Skulle kanske ha kunnat vara en bidragande orsak till hur du upplevde det.

Med hårdare tempo än mina rundor menade jag högre snittpuls, eller i vart fall inte lägre. Det var inte precis något "snacktempo", och 50K längre.

Den innehåller ju knappt någon energi. Två portioner motsvarar en dryg deciliter Coca-Cola som en jämförelse. En annan jämförelse är att det är energi för mindre än tio minuter för en elitidrottare på tävling.

Och du såg att jag menar Resorb Boost och inte Sport?

Blev iofs en Budapest + wienerbröd mer på klubbrundan, men känns inte som att det skulle göra den skillnaden.

Har faktiskt upplevt flera gånger att jag får lite ont i musklerna om jag ligger mycket i Z2, vid Z3-4 blir jag mer skönt trött. Detta vid långa rundor. Kanske måste upp i puls för att gammelkroppen ska fungera bra...

Skulle tro att socker är svaret. Tar det slut blir man svag. Jag kör själv med godis när jag kör långt och behöver hålla högt tempo. I övrigt så kör jag dock med vatten i flaskorna och inget godis. Är det lopp och jag känner mig osäker på om jag fixar reptiderna så kan jag även ha socker i flaskorna.

Och du såg att jag menar Resorb Boost och inte Sport?

Blev iofs en Budapest + wienerbröd mer på klubbrundan, men känns inte som att det skulle göra den skillnaden.
Ja men det spelar ingen roll. Resorb Boost och Resorb Sport innehåller precis lika lite energi (120 kJ per påse).

Budapeststubbe och wienerbröd däremot innehåller båda gott om energi. Omräknat så blir det lika mycket kolhydrater i varje wienerbröd eller bakelse som i tiotals påsar Resorb Sport eller Boost.

många vägar finns att krångla till en högst enkel sak.

kör med vanlig utblandad saft, sätter till ett kryddmått seltin per flaska. då får man i sig lämplig mängd elektrolyter inkl magnesium mot bonka-krampen.

och den annars översöta smaken av saft balanseras.

Umaras sportdryck med neutral smak smakar nada och är inte det minsta söt.

Tycker själv den är perfekt.

Umaras sportdryck med neutral smak smakar nada och är inte det minsta söt.

Tycker själv den är perfekt.

Ehh va? Umaras neutrala U Sport 100g smakar sött av fruktos för att den innehåller tada - fruktos, den typ sötaste naturliga sockermolekylen som finns.....Det går liksom inte att ha en produkt med fruktos i större mängder som inte smakar sött. Sen kan beror allt på koncentration osv. ju mer du spär ut desto mindre söt.

Jag tvivlar på att fruktos kan penetrera nån annan cellvägg än hepatocyternas.
Rent hypotetiskt kan en fruktosmolekyl penetrera cellväggen i flera celltyper, men eftersom den är en polär molekyl, precis som glukos, kan den inte passera lipidbilagret utan hjälp av transportproteinet GLUT5 som bara vissa celler tillverkar. Även om levern står för det mesta av metabolismen som du är inne på, kan även andra celler såsom enterocyter och proximala tubuliceller i njurarna kan absorbera fruktos. Sackaros kan däremot inte tas upp direkt av celler, inte ens med hjälp av transportprotein, utan att först brytas ner av enzymet sackaras i tunntarmen.

Poängen med mitt inlägg var att en färdigblandad fruktos-glukosblandning tas upp något snabbare av kroppen än sackaros, eftersom fruktos och glukos inte först behöver brytas ner av sackaras.

Edit: Fördelen tidsmässigt ligger framför allt i att glukos kan tas upp redan i munnen genom transportproteiner som GLUT1 och GLUT3, även om den största delen av glukosabsorption sker i tunntarmen. Till skillnad från min far är jag inte molekylärbiolog men i samband att jag genomgick en flera år lång neurologisk utredning för sällsynta kongenitala metabola sjukdomar (förklaring till mitt nick) blev jag dessvärre tvungen att sätta mig in i sånt här.

Senast ändrad:
Ehh va? Umaras neutrala U Sport 100g smakar sött av fruktos för att den innehåller tada - fruktos, den typ sötaste naturliga sockermolekylen som finns.....Det går liksom inte att ha en produkt med fruktos i större mängder som inte smakar sött. Sen kan beror allt på koncentration osv. ju mer du spär ut desto mindre söt.

Jag brukar blanda 100 gram/ 500ml vatten och tycker att deras U sport med smak är betydligt sötare och sliskigare än neutral

Har provat alla smaker kan även tilläggas

Jag brukar blanda 100 gram/ 500ml vatten och tycker att deras U sport med smak är betydligt sötare och sliskigare än neutral

Har provat alla smaker kan även tilläggas

Motsätter mig inte att man upplever smaker olika, menar bara att "neutral" fortfarande smakar sött. Inget annat, utan bara sött. Sen är det smaksak vad man föredrar. Jag hade själv önskat att den var smakfri, typ som maltodextrin kan vara, men i och med fruktosen blir det typ omöjligt.

Maurten är neutralt o lättdrucket pga sockret är inkapslat i nån gel som gör att det tas upp först i tarmen . Lite dyrt bara.

@glitch jag har fått uppfattningen i trådar om energidryck att du har det även vid träningspass typ intervall. Om det är så, varför? Bättre träning genom att man kan hålla högre intensitet?

Och ni som nu känner ett trängande behov av att in och skriva "när jag körde Vättern drack jag en klunk vatten efter Jönköping", ja, ni är jätteduktiga, men jag är nyfiken på om träningen blir bättre eller om det bara är för känslan att man har bättre ork.

@glitch jag har fått uppfattningen i trådar om energidryck att du har det även vid träningspasstyp intervall. Om det är så, varför? Bättre träning genom att man kan hålla högre intensitet?

Och ni som nu känner ett trängande behov av att in och skriva "när jag körde Vättern drack jag en klunk vatten efter Jönköping", ja, ni är jätteduktiga, men jag är nyfiken på om träningen blir bättre eller om det bara är för känslan att man har bättre ork.
Nu är inte jag glitch, men jag svarar ändå. De senare åren har man gått från "train low" till att tillsätta kolhydrater på vissa träningspass. Jag använder kolhydrater när jag tränar. Både för att kunna träna hårdare, och för att träna kroppen att ta upp kolhydrater under träning. Jag kör oftast med vatten när jag cyklar mina lugna 2-3 timmars rundor, men när jag kör hårdare så har jag nästan alltid sportdricka eller vingummin. Framförallt på vintern när jag kör Zwift. Då behöver jag extra energi för att orka hela vägen.
Umara-podden pratade om detta för några år sen och det känns ganska solklart. Om man tex ska cykla vätternrundan och har tänkt sig att trycka gel och sportdricka så måste man vänja magen med det. Det är väldigt ofta folk får magras på såna lopp, antagligen pga att de inte har vant magen vid stora mängder kolhydrater eller just den gelen eller sportdrickan.

Ja , i magen såvitt jag förstår.

Vi får skilja på "bryta ner", respektive ta upp. Amylas som bryter ner kolhydrater utsöndras redan i saliven i munhålan och även i magsäcken bryts kolhydrater ner - men upptaget sker i tarmarna.

Gällande Maurtens "unika sammansättning" finns det rått mycket som pekar på att det i praktiken inte ger några fördelar gentemot konventionella sammansättningar - OM det vore så överlägset hade fler tagit fram den typen av produkt. Men det blir bra i marknadsföringen :)

@me.I.am - Mollo har redan svarat bra, men ja, jag använder sportdryck / saft / lösgodis / bullar / messmörsmackor och andra typer av kolhydratskällor på träning dikterat av längs på passet, intensitet och energistatus sen innan.

Ska jag köra ett entimmespass på morgonen och jag har ätit kolhydratsrikt kvällen innan tar jag inget under passet för det mesta, ska jag köra ett lugnt pass på 2 h som jag kan köra utan energi men det var länge sedan förra måltiden så sticker jag ut med någon form av energi med mig. Ska jag köra längre pass anpassar jag energimängden som följer med efter längs och syfte

Syftet med att ta energi under träningspass är mångfalt, bland annat:
- kunna hålla hög intensitet på tuffa pass över tid
- träna med den energi man ska använda på lopp / tävling
- inte avsluta passet med ett massivt energiunderskott och sen hänga vid kylen resten av dagen
- det kan peppa mentalt på pass när man känner sig sliten / det går segt - lägg en turkisk peppar i munhålan och sug på så blir livet genast roligare ;-)

Är tyvärr känslig mot syrlig mat och dryck och letar efter sportdryck utan citronsyra. Verkar dock väldigt ovanligt, så tänkte blanda egen sportdryck. Testade precis socker (8%)+ salt (0,2%) i flaskan men sockersmaken ger mig kväljningar. Går den att dölja med någon form av smaksättare?

En annan tanke är att blanda maltodextrin + fruktos + salt, med/utan smaksättare, det kanske blir mindre sött? Dock verkar fruktos vara svårt att få tag på.

Har ni några tips?

Mvh Niklas
Du vet vad din mage har för pH? #SVBK

Hur kommer det sig att du har fått för dig att du är känslig för citronsyra? Det lär ju inte gör någon dryck speciellt sur i använda mängder och är en grundläggande kropsegen substans. https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/antioxidanter/citronsyra
Kom just att tänka på citronsyracykeln. Utan den processen i ceĺlerna blir det nog svårt att leva. Men man kanske ändå kan vara känslig för alltför mycket citronsyra på vissa ställen i kroppen, typ i matsmältningskanalen.

Addendum:

Magsäcken innehåller saltsyra, en annan kroppsegen substans. Men bara för att substansen är kroppsegen behöver det inte betyda att man är okänslig för den. Det är ju t.ex. inte så bra om man får saltsyra på fel ställe i kroppen, som i ögonen t.ex.

Senast ändrad:
citronsyra är ju gott och friskt ju:)

till skillnad från den jolmiga askorbinsyran, även den allmänt använd som surhetsreglerande medel. men den senare kanske möjligen är nyttigare, upphöjd till vitamin som den är.

Vi får skilja på "bryta ner", respektive ta upp. Amylas som bryter ner kolhydrater utsöndras redan i saliven i munhålan och även i magsäcken bryts kolhydrater ner - men upptaget sker i tarmarna.

Gällande Maurtens "unika sammansättning" finns det rått mycket som pekar på att det i praktiken inte ger några fördelar gentemot konventionella sammansättningar - OM det vore så överlägset hade fler tagit fram den typen av produkt. Men det blir bra i marknadsföringen :)

@me.I.am - Mollo har redan svarat bra, men ja, jag använder sportdryck / saft / lösgodis / bullar / messmörsmackor och andra typer av kolhydratskällor på träning dikterat av längs på passet, intensitet och energistatus sen innan.

Ska jag köra ett entimmespass på morgonen och jag har ätit kolhydratsrikt kvällen innan tar jag inget under passet för det mesta, ska jag köra ett lugnt pass på 2 h som jag kan köra utan energi men det var länge sedan förra måltiden så sticker jag ut med någon form av energi med mig. Ska jag köra längre pass anpassar jag energimängden som följer med efter längs och syfte

Syftet med att ta energi under träningspass är mångfalt, bland annat:
- kunna hålla hög intensitet på tuffa pass över tid
- träna med den energi man ska använda på lopp / tävling
- inte avsluta passet med ett massivt energiunderskott och sen hänga vid kylen resten av dagen
- det kan peppa mentalt på pass när man känner sig sliten / det går segt - lägg en turkisk peppar i munhålan och sug på så blir livet genast roligare ;-)
Fördelen med Maurten är att jag inte alls upplever den så ettersöt som andra sportdrycker och är snäll i magen.

Fördelen med Maurten är att jag inte alls upplever den så ettersöt som andra sportdrycker och är snäll i magen.

absolut, och man bör välja den sportdryck man gillar smaken på och som funkar. Själv gillar jag inte alls smaken eller konsistensen speciellt efter ett tag när den blir helt gooey.

Men givet hur många alternativ som finns lär alla kunna hitta nåt som passar.

Är tyvärr känslig mot syrlig mat och dryck och letar efter sportdryck utan citronsyra. Verkar dock väldigt ovanligt, så tänkte blanda egen sportdryck. Testade precis socker (8%)+ salt (0,2%) i flaskan men sockersmaken ger mig kväljningar. Går den att dölja med någon form av smaksättare?

En annan tanke är att blanda maltodextrin + fruktos + salt, med/utan smaksättare, det kanske blir mindre sött? Dock verkar fruktos vara svårt att få tag på.

Har ni några tips?

Mvh Niklas
Kallt kaffe/ te med druvsocker är det bästa som finns.
Mvh Douglas

Tillbaka
Topp