Vad väger era framhjul?

himanka

Medlem
Vad väger era framhjul?
Jag startade tidigare en tråd om förslag på åtgärder på cykel jag köpt för någon månad sedan och att förbättra framöver och under vintern. Många tipsade om hjul, däck och kassett tillexempel.

Jag fick för mig att väga mitt framhjul som jag har nu för att se utgångsläget och ville veta om ni har koll på vad era hjul väger och särskilt framhjulet så jag har något att jämföra med. Vad väger era framhjul?
Mitt väger med allt utom hjulaxeln på hjulet 2020g, är det mycket? eller är det bara jag som tycker det låter väldigt mycket för ett framhjul.
Bakhjulet har jag inte vågat väga ännu :-)
Vet ni vad era bakhjul väger får ni gärna skriva det också.

Vad väger era framhjul?
Med däck? Du får i alla fall väga utan däck och skiva...
Ner mot 700g är väl en bra början...Det är dyrt med 30mm hjul som väger mindre än 1900+-
Varför ska jag väga utan däck och skiva?tänkte det var enklare också då det är lätt att väga utan att plocka isär allt.
Jag åker ju inte utan däck och skiva så allt det ska jag ju släpa på.
Jag var ute efter reella vikter körklart och inte tabellsiffror, eller tänker jag fel?

Vad väger era framhjul?
Varför ska jag väga utan däck och skiva?tänkte det var enklare också då det är lätt att väga utan att plocka isär allt.
Jag åker ju inte utan däck och skiva så allt det ska jag ju släpa på.
Jag var ute efter reella vikter körklart och inte tabellsiffror, eller tänker jag fel?
Ja, det får du nog fundera på hör jag

Vad väger era framhjul?
Jag startade tidigare en tråd om förslag på åtgärder på cykel jag köpt för någon månad sedan och att förbättra framöver och under vintern. Många tipsade om hjul, däck och kassett tillexempel.

Jag fick för mig att väga mitt framhjul som jag har nu för att se utgångsläget och ville veta om ni har koll på vad era hjul väger och särskilt framhjulet så jag har något att jämföra med. Vad väger era framhjul?
Mitt väger med allt utom hjulaxeln på hjulet 2020g, är det mycket? eller är det bara jag som tycker det låter väldigt mycket för ett framhjul.
Bakhjulet har jag inte vågat väga ännu :-)
Vet ni vad era bakhjul väger får ni gärna skriva det också.
Är det ett lvg-hjul? MTb? Är det för downhill eller xc? Osv osv.

Stalle

Vad väger era framhjul?
Och vad hittar jag där? såg inte ett enda exempel på vad ett komplett framhjul väger.

Poängen är att du frågar om vad ett framhjul väger - varpå jonte pekar dig till en sida där du kan se vad just framhjul väger. Inte vad framhjul, däck, bromsskiva, eventuell slang, fälgband mm. väger.

Hur ska någon veta vad du har för grejer på ditt framhjul? Har du ett däck som väger 1kg, en slang i på 150 g, bromsskiva på 180 g mm. så är ditt framhjul rätt lätt. Har du ett 750g däck, tubeless och lätta skivor är ditt framhjul tungt.

Vad väger era framhjul?
Man väger ju hjulet utan däck och ev. slang, så man har en vikt att referera till.
Jag tänker att allt bidrar väl till vikten, byter man till en lättare skiva blir totalvikten lägre.
Sen är det klart att det är lättare att ta en sak i taget men jag ville bara ha ett hum om hur mycket ett hjul inkl allt väger.

Ett hjul för mig är ett hjul som är klart att användas. Jag kan också titta på hemsidor och se vad hjul väger utan någonting på.

Vad väger era framhjul?
Mitt framhjul. Med slang, däck och bromsskiva. Och 6,5 BAR.

Bilagor

• 20240908_193324.jpg
    20240908_193324.jpg
    422.9 KB · Besök: 60
Vad väger era framhjul?
Poängen är att du frågar om vad ett framhjul väger - varpå jonte pekar dig till en sida där du kan se vad just framhjul väger. Inte vad framhjul, däck, bromsskiva, eventuell slang, fälgband mm. väger.

Hur ska någon veta vad du har för grejer på ditt framhjul? Har du ett däck som väger 1kg, en slang i på 150 g, bromsskiva på 180 g mm. så är ditt framhjul rätt lätt. Har du ett 750g däck, tubeless och lätta skivor är ditt framhjul tungt.
Jag frågade inte vad ett framhjul väger utan vad era framhjul väger totalt. Just för att kunna jämföra, vikter på hjul står på tillverkarnas hemsidor så det är ganska lätt att hitta.

Jag var mer ute efter att se om alla hjul är 500g lättare än mitt så vet jag om det finns en del att skala av.

Vad väger era framhjul?
Vad är skillnaden mellan fälg och hjul? Jag trodde fälg var själva nakna liraren medan hjul var med ekrar(kanske ibland inräknade i fälg) och body.

Vad väger era framhjul?
Mitt kompletta framhjul väger 550gram
Sen har jag monterat på en bromsskiva 108gram ventil 15gram däckgucka 50gram ett 2.25" däck på 680gram + 6st skruvar till bromsskivan ca taget ur minnet .

Vad väger era framhjul?
Ett hjul med 35 mm fälg, 2,6" enduro däck, utan skiva (jag kör utan) och med mycket vätska: 1985 gram.

Ett hjul med 27 mm fälg, 42 mm däck som mäter 45 mm, skiva och vätska 1410 gram.

Tillbaka
Topp