Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Gjutjärn och kolstål är två helt olika material. Stek oavsett endast i smör, och diska med varmvatten.Det där gick ju inte alls. Så fort man har matfett i pannan så går det inte att mäta tempen med IR, eftersom ytan blir blank. Fladdrade hejvilt mellan 140 och 190 grader beroende på vinkel och avstånd.
Nå, ryggbiffen brände som vanligt fast samma sekund som jag la den i pannan. Delvis för att den var synnerligen mager och talget jag försöker steka i får så låg viskositet när det smält, att det av ytspänningen envisas med att slurkas ut mot pannans kanter och vägra stanna kvar i mitten.
Tillbaka till ritbordet. Var köper man linolja för matlagningsbruk? Har sett linfröolja, men bara i alldeles för stora förpackningar som måste förbrukas inom tre månader. Och med tanke på att det smakar apa känns det inte vettigt att köpa i syfte att förtära.
Nä, båda är stål med lite olika kolhalt bara. Synnerligen likvärdiga egenskaper så länge vi inte talar hållfasthet.Gjutjärn och kolstål är två helt olika material.
Smör funkar rätt bra men skvätter nåt hiskeligt. Gör dock ingen skillnad med avseende på pannans ickefunktion (att det polymeriserade ytlagret inte håller för en diskborste).Stek oavsett endast i smör, och diska med varmvatten.![]()
Man torkar naturligtvis ur pannan innan den diskas.läs gärna på. hoppas ni hinner innan era avlopp kloggar igen.
Jag har många ungar. Kör minst tre men i regel fyra pannor parallellt. Om man ska bli klar samma kväll som sagtDagens tips till er mina kamrater stekare.
Använd två pannor till pannkaksstekandet. Stek första sidan i en panna, vänd till den andra, fyll på ny smet i första pannan. På så vis har ni två pannkakor på gång samtidigt och ett bra workflow.
Visa bilaga 722393
Det är nog bra med pannkakslagg, eller stekpannor av samma storlek, men för en bra stekare så är det underordnat.
Hälsningar, mångårig stekare och trebarnsfar
Och en pall vid spisen så de når upp till stekpannan.Minst en panna per barn. Det är sen gammalt.
Jag fattar inte hur det här kan vara snabbare/effektivare än att steka klart pankisarna i sina ”egna” pannor, snarare tvärtom.Dagens tips till er mina kamrater stekare.
Använd två pannor till pannkaksstekandet. Stek första sidan i en panna, vänd till den andra, fyll på ny smet i första pannan. På så vis har ni två pannkakor på gång samtidigt och ett bra workflow.
Visa bilaga 722393
Det är nog bra med pannkakslagg, eller stekpannor av samma storlek, men för en bra stekare så är det underordnat.
Men det är väl det man gör, fast i många pannor..?Varför inte bara steka 4-8 pannkakor per barn färdigt och sen ropa till familjen att middagen är färdig? Då blir inte pannotakt ett problem och så slipper man ju stå som ett hjon medan alla andra äter.
Jag fattar inte hur det här kan vara snabbare/effektivare än att steka klart pankisarna i sina ”egna” pannor, snarare tvärtom.
Upplys mig!
Jag tänkte att svaren antydde att flera här gör så, men att tycka att otakt är ett problem måste ju tyda på att någon steker pannkakorna en och en till en väntande barnaskara. Eller?Men det är väl det man gör, fast i många pannor..?
Visa bilaga 722470
Står faktiskt och steker morgondagens pannkakor precis.
Dubbla gjutjärn på induktionshäll. Aldrig något problem med vare sig pannkakorna eller någon annan rätt. Finns ingen anledning att ha någon annan sorts pannor. Håller för evigt gör de också.
Ps: blanda i finrivna morötter och potatis och ett eller två extra ägg, och byt ut en del av mjölet mot grahamsmjöl, så blir det både godare och lite matigare.
Som att bli erbjuden en dadelboll med uppmaningen "den smakar precis som en vanlig chokladboll"Och förbered dig på kommentaren:" Men ååååh pappa, har du gjort såna nyttiga pannkakor igen...kan du inte bara göra vanliga?" ?
Närå. Barnen gillar det. ?Och förbered dig på kommentaren:" Men ååååh pappa, har du gjort såna nyttiga pannkakor igen...kan du inte bara göra vanliga?" ?
Det här är ju också en cykel...Pannkaka är ingen riktig måltid. Funkar som efterrätt. Köps med fördel färdiggjord fr affärn.
Eller möjligen när den erbjuds som efterrätt på lunchaket.
Havremjöl och eller mandelmjöl och extra ägg är najs, potatis lät bra att få det mer mättande.Visa bilaga 722470
Dubbla gjutjärn på induktionshäll. Aldrig något problem med vare sig pannkakorna eller någon annan rätt. Finns ingen anledning att ha någon annan sorts pannor. Håller för evigt gör de också.
Ps: blanda i finrivna morötter och potatis och ett eller två extra ägg, och byt ut en del av mjölet mot grahamsmjöl, så blir det både godare och lite matigare.
Ja, precis! Tror det syns på min bild ovan, några finrivna morötter och nån potatis. Jag serverar med rivna äpplen, banan, keso & sylt. Petiga barn som sällan äter så mycket soppa så klassisk soppa & pannkakor funkar inte.Visa bilaga 722470
Det där är viktigt. Pannkaka steker man. Plättar är små.dvs ugnspannkaka
Det där är viktigt. Pannkaka steker man. Plättar är små.
Fast jag steker parallellt i två pannor. Sekvens låter bara asjobbigt och som man får takttidproblem.Ja, precis! Tror det syns på min bild ovan, några finrivna morötter och nån potatis. Jag serverar med rivna äpplen, banan, keso & sylt. Petiga barn som sällan äter så mycket soppa så klassisk soppa & pannkakor funkar inte.
Jag tror Stefan förklarade poängen med två stekpannor bäst. Det handlar om att effektivisera arbetsflödet maximalt, ovannämnda barn har en förmåga att komma på att de är hungriga för en timma sen och maten behöver vara framme nyss :-)
Man får testa sig fram med temperaturen, jag kör på nästan max på första pannan och just över hälften på andra. Beror såklart på stekpannor och spis.
Mera fett i baljan boys…Förlåt, orkar inte söka igenom tråden. Vi får inte igång kolstålspannan. Inoljad och i ugn länge så kan det bli en fin svart beläggning men den förvinner snart vid användning och så fastnar det igen. Även om vi går på med ett lager olja mellan användningarna. Hur funkar det, finns det saker man inte ska steka på den svarta ytan pgav fel kemi? Hur får man pannan att funka över tiden? Fattar inte...
Men är det inte bara att göra en ordentlig rengöring med efterföljande infettning.sura grejer som tomater, citron, vinäger etc. löser upp beläggningen
Jo, jag tycker det funkar i stort sett lika bra med en ren panna om man inte snålar med fettet. Med en fin polymeriserad yta kan man köra fettsnålare. Men varför skulle man vilja det ?Men är det inte bara att göra en ordentlig rengöring med efterföljande infettning.
Därefter funkar det ju smärtfritt.
Jag kör två likadana stekpannor parallellt. försöker att ha dom ur synk så jag har jämnt flöde.Dagens tips till er mina kamrater stekare.
Visa bilaga 722393
Ja, tyvärr finns det få vegoalternativ till sidfläsk, gillar man den rökta smaken i bacon så tar man rökt sidfläsk istället.Och den i ugnen ska ha fläsk.
Var en enorm kris här hemma när sambon gjorde ugnspannkaka och hade grädde och sylt till. Galna norrlänningar. :)
(Gävleborg)
När det begav sig och det var pannkakslördag, körde jag med fyra pannor parallellt. Då gäller det att ha ordning på värmen…Jag kör två likadana stekpannor parallellt. försöker att ha dom ur synk så jag har jämnt flöde.
När det vankades pankisar hos mormor när jag var barn för 45-50 år sedan (fy fan....där slog ångesten till) så var det alltid större andel ägg när det skulle vara till pannkakstårta eller om det var något lite extra jämfört med vardags-torsdags-pankisarna.Alltid på tok för få ägg i de traditionella recepten.