Byta vevparti GRX 600 till Ultegra

mackan 76

Medlem
Hej
Har GRX600 vevparti 42T enkelklinga.
Funkar det att montera 105/Ultegra vevparti i samma vevlager? Samma bredd diameter på axel mm?

Vill ha större drev än 42. Vet det finns större klingor att köpa men vill samtidigt ha längre vevarmar.
Kedjelinjen är annorlunda har jag läst men har gott om plats och ingen framväxel.

Kanske någon som har ultergra/105 vevparti med bra drev 53T och 175 mm längd

// Markus

Hej
Har GRX600 vevparti 42T enkelklinga.
Funkar det att montera 105/Ultegra vevparti i samma vevlager? Samma bredd diameter på axel mm?

Vill ha större drev än 42. Vet det finns större klingor att köpa men vill samtidigt ha längre vevarmar.
Kedjelinjen är annorlunda har jag läst men har gott om plats och ingen framväxel.

Kanske någon som har ultergra/105 vevparti med bra drev 53T och 175 mm längd

// Markus
Det är väl Hollowtech II? I sådana fall spelar bredden ingen roll, det är din ram som avgör om du får plats med större klinga.

Finns det Ultegra med 1x? Tror inte det, vad? Och att välja bort framväxel är ju dumt, tänker jag.

Det är väl Hollowtech II? I sådana fall spelar bredden ingen roll, det är din ram som avgör om du får plats med större klinga.

Finns det Ultegra med 1x? Tror inte det, vad? Och att välja bort framväxel är ju dumt, tänker jag.
Har ingen framväxel idag. Kommer inte behöva det i framtiden. Tänkte mig ett vevparti med 2 klingor men bara använda storkakan. Viktökningen kvittar.

Har ingen framväxel idag. Kommer inte behöva det i framtiden. Tänkte mig ett vevparti med 2 klingor men bara använda storkakan. Viktökningen kvittar.

Jag hade satt dit en framväxel, varför ha ett högkvalitativt vevparti utan att utnyttja det? Annars hade jag bara satt en större klinga på nuvarande vevar, har kört med olika vevarmslängd och ärligt talat inte märkt någon skillnad att tala om.

Nu riskerar jag förstås att bli kraftigt emotsagd angående det senare, men sådan är min upplevelse.

Senast redigerad av en moderator:
Tänkte du köra vanliga Ultegra-klingan? Är det inte stor risk att du tappar kedjan då om du inte har någon växel som håller den på plats? Det hade jag iaf problem med när jag körde det tvådelade GRX-partiet utan växel ett tag.

Då skulle jag letat lösa armar GRX/105/Ultegra el. dyl. i den längd du vill ha. Sen köper du en NW klinga i den storlek du vill ha. Innan du köper klinga kollar du hur stor klinga ramen klarar. En ram som byggts för 1x klarar nödvändigtvis inte 53t vare sig som 1x eller 2x.

Jag har bytt på flera racer cyklar, fram och tillbaka beroende på säsong, ifrån ultegra till grx och tillbaka igen. Bytt från 2x11 till 1x11 utan problem. Körde 50 tagg på ultegra till 42 på grx. Hade även icke Shimano drev på vinter. Ha koll på bcd stämmer överens när du byter drev. För tillfället sitter en 46 kugg på utan kedje stopp. Har tappat kedjan i stökig miljö och kedjan var slut 3ggr. Efter bytet av kedjan inga som helst problem på samma sträcka.
De är bare å åk som en viss legendar har sagt. ?

Tillbaka
Topp