Visa din singlespeed mtb

Visa din singlespeed mtb
Hm det där är ju en strålande användbar gammal ram. Körde min med 700x35 mm och skärmar till jobb och annat. Så många kul byggen jag gjort på den.

Men alla komponenter på den där är ju rätt trista, även för en beater, så frågan är om den är värd det med tanke på sågningen.

Om du vill köra 26” och har lite gamla skivbromsar över kanske varför inte och sen köra tills sadelröret spricker. Går ju också att vända på bakhjulet och köra fixie på discfästet utan mer investeringar än en hundring för ett drev!
Håller med om att den är trist utrustad, större delen av delarna på den är skit. Givetvis vill man ha skivbromsar, men jag har inget liggandes. Att införskaffa vettigare cockpit och konvertera till skivbromsar blir en investering och det på en ram som inte är helt hundra.

Säljaren är någon sorts cykelmek som kränger utrensade cyklar. Han verkade inte särskilt seriös. Han påstod att cykeln var servad, men kunde inte nämna vad som var gjort. Han förstod inte/ låtsades inte förstå alls varför sadelröret är ett problem. Jag kan ju göra återbesök och testa att pruta, men jag tror inte det kommer gå något bra.

Visa din singlespeed mtb
Den där sågningen var ju inte så snyggt gjord, men borra som liveforthis skriver minskar väl risken för att det blir en fortsatt spricka. Jag skulle våga satsa på den, det är väl ändå sadelklämman som tar det mesta av påfrestningarna där uppe. Dåliga komponenter kan bytas till sånt som eventuellt finns i lådorna eller fråga i Yardsaletråden.
Jag har en äldre Inbred singlespeed (Reynolds 853 stål på den tiden) -funkar fint med ett lite högre moto-styre.
Förresten -mitt en kedjestag sprack, men jag fick hjälp av svetskunnig så nu rullar den igen. Så svetsning är också ett alternativ om det blir problem (men be någon som kan).

Visa din singlespeed mtb
På en stålram skulle inte den sågningen vara en dealbreaker för mig. Trist, men inte en dealbreaker. Vad gäller priset... Man ska ju betala ett pris man är nöjd med. Så om man hittar ett fel på en väldigt billig cykel? Lite prutmån kan jag tycka som köpare, men kanske inte som säljare. Cyklar blir billigare ju äldre och mer slitna de är, men priskurvan planar ut, den går inte mot noll.

Hade jag hittat en cykel, eller rättare sagt början på ett kul projekt, för 1200:- hade jag nog slagit till. Kan iofs tycka att en säljare kan pruta något symboliskt när du pekar på ett trist fel. En femtiolapp, en hundring kanske.

Visa din singlespeed mtb
Ja, om jag inte redan hade en likadan ram på vinden så hade jag nog trots allt blivit sugen på att köpa den där själv och sen gå förbi första bästa fulverkstad som kan stänga sågningen för en kanellängd.

Som bonus får man sen själv fylla på sin verkstad med ett sadelrörsbrotschverktyg för ungefär lika mycket pengar som cykeln kostar.

Visa din singlespeed mtb
Att ha fälgbroms bak är ju bra om man vill öva på manuals - mycket enklare kontroll med fälgbroms så att slipper vrida hjulet innan man får nosner moment.

Visa din singlespeed mtb
Lycklig nybliven On One ägare
A5A02C64-38AE-412E-BD81-E3298BA9E63C.jpeg

Visa din singlespeed mtb
Tjena!

Den är inte konverterad, dom hade dom där lustiga fästena.

Jag har nog såna där fästen i nån låda nånstans. Ramen gav jag bort till @Mathias nån gång, den var tig-svetsad på några ställen (insidan av kedjestagen bland annat) och penselmålad med silverfärgad hammarlack. Fick den för att den var sprucken..

Visa din singlespeed mtb
Försöker konvertera min On One Inbred från fälgbromsar till skivbromsar, men har stött på problem jag inte riktigt förstår.

Baktill så tar skivan i sidan av bromsoket. Antingen skulle bromsskivan behöva shimsas ut mycket eller så skulle oket behöva shimsas inåt mot kassettsidan. Båda alternativ känns som rejält fulmeck.
F2E1E613-5B3B-486C-8DDF-EFAB68683A30.jpeg
D0CD6351-06C0-4D15-82D9-2ED6332BAA36.jpeg

Jag mätte från bromsskivan till bromsfästet både fram och bak för att se hur mycket offset det är

Fram:
E4D12260-D4FF-4D5D-A9ED-0C11DC91FB87.jpeg

Bak:
053078A6-1B94-440B-B1D4-BEA782AD6D43.jpeg

Det skiljer alltså ca 5mm. För att få bakbromsen att funka skulle det alltså helst behövas 5mm shims, vilket inte lär vara möjligt.

Vad missar jag? Någon som haft liknande strul?

Visa din singlespeed mtb
Försöker konvertera min On One Inbred från fälgbromsar till skivbromsar, men har stött på problem jag inte riktigt förstår.

Baktill så tar skivan i sidan av bromsoket. Antingen skulle bromsskivan behöva shimsas ut mycket eller så skulle oket behöva shimsas inåt mot kassettsidan. Båda alternativ känns som rejält fulmeck.
Visa bilaga 726073Visa bilaga 726074
Jag mätte från bromsskivan till bromsfästet både fram och bak för att se hur mycket offset det är

Fram:
Visa bilaga 726076
Bak:
Visa bilaga 726075
Det skiljer alltså ca 5mm. För att få bakbromsen att funka skulle det alltså helst behövas 5mm shims, vilket inte lär vara möjligt.

Verkar skumt och hoppas att någon annan har en bättre lösning men annars kanske shimsa skiva 2,5mm ut och ok 2,5mm in?

Visa din singlespeed mtb

Visa bilaga 726073Visa bilaga 726074

Fram:
Visa bilaga 726076
Bak:
Visa bilaga 726075

Du har inte en distans för mycket på axeln?

Det är ingen problem att shimsa skivan med distanser för skivinfästningen.

Visa din singlespeed mtb
Du har inte en distans för mycket på axeln?

Det är ingen problem att shimsa skivan med distanser för skivinfästningen.
Navbredden verkar vara 135mm som den ska vara och hjulet sitter centrerat i ramen. Det är väl shims som gäller då. Hade hoppats på att det skulle finnas en snyggare lösning eller att det bara var jag som missat något uppenbart

Visa din singlespeed mtb
Verkar skumt och hoppas att någon annan har en bättre lösning men annars kanske shimsa skiva 2,5mm ut och ok 2,5mm in?
I verkligheten behövs det nog inte hela 5mm shims, det finns en del justermån i oket. Man jag helst skulle vilja hitta en snyggare lösning än mängder av shims.

Visa din singlespeed mtb
Hej.
Jag skulle tar en vanligt bricka mellan ramen och bromsadaptern. Brickorna komma vara täckta av ramen och man ser de inte direkt. Om du vill kan du lacka dem svart så syns det ännu mindre. Ibland måste man tricksar lite på single speed ramar. :-)

Visa din singlespeed mtb
Mellan ram och adapter. Shimsa skivan är mindre bra då skruvarna kan bli för korta och finns en risk att ha sönder navet.

Håller med när man måste shimsa mycket. Men om det bara behövs något som två millimeter, som verkar vara fallet här, skulle jag tänka att det är bättre att shimsa skivan. Oket får mindre stöd och kan enklare hamna snett när man shimsar det.

Visa din singlespeed mtb
Sen kan det skilja mellan olika ok(modeller) att dom passar lite sämre ihop med visa ramar. Så om du har någon annan skrivbroms tillgänglig prova med den och se om du får samma resultat , annars har du ju fått lösningen på problemet ovanför ??

Visa din singlespeed mtb
Det ska vara så på den där versionen. Man fick med ett par ca 5 mm tjocka brickor och längre bult för det. Anledningen är att de har sliders men bromsfästen i fasta i ramen utanför. Så gör man inte, man sätter såna fästen när man har horisontella dropouts och har man sliders så har man fästena i slidern. Tror de gjorde fel och kompenserade med shimsen efteråt för att lösa problemet.

Visa din singlespeed mtb
Det ska vara så på den där versionen. Man fick med ett par ca 5 mm tjocka brickor och längre bult för det. Anledningen är att de har sliders men bromsfästen i fasta i ramen utanför. Så gör man inte, man sätter såna fästen när man har horisontella dropouts och har man sliders så har man fästena i slidern. Tror de gjorde fel och kompenserade med shimsen efteråt för att lösa problemet.
Vart satte On One själva brickorna, i ramen eller bakom skivan?

Visa din singlespeed mtb
Jo, det händer och behövs i detta fall.

Tjena!

Klart att det kan hända, men det är inte "standard" på något sätt.

Alla dom åren jag har skruvat med cyklar så är det ett fåtal fall jag behövt använda shims för IS fäste med IS bromsar. Osäker på om jag någonsin har gjort det med PM adapter.

Däremot kan jag inte räkna hur många IS-fäsren jag har fått brotcha för att det ska bli rakt.

Visa din singlespeed mtb
?.. personen ville lösa ett problem och min lösning var shims mellan ram och adapter. På navet finns det oftast en ring för att registrera skivan och förhindra att den osilerar upp och ner, med en distans på navet så förlorar du den funktionen och skruvarna riskerar att bli för korta. Om det skiter sig så vad vill du ha, trasig adapter eller nav? Ramen i fråga är ju ur gammal från en tid när is bromsar var aktiva. Jag personligen har aldrig ägt en ram som inte kräver shims till mina hope bromsar.

Visa din singlespeed mtb
?.. personen ville lösa ett problem och min lösning var shims mellan ram och adapter. På navet finns det oftast en ring för att registrera skivan och förhindra att den osilerar upp och ner, med en distans på navet så förlorar du den funktionen och skruvarna riskerar att bli för korta. Om det skiter sig så vad vill du ha, trasig adapter eller nav? Ramen i fråga är ju ur gammal från en tid när is bromsar var aktiva. Jag personligen har aldrig ägt en ram som inte kräver shims till mina hope bromsar.

Tjena!

Gick och kollade på fem olika nav som jag äger och inget har nån form av ring. Hope, DT, Hadley och Roval så inga billiga skitnav.
Till Hadleynavet medföljer det tillochmed en adapter eftersom det behövs till den ramen jag har.
Skruvhålen i alla skrivit från seriösa tillverkare är såpass tighta mot skruvarna att skivan hålls på rätt plats.

Det går lika bra att shimsa mellan adapter och ram som det går att shimsa mellan skiva och nav. I det senare fallet är det dock viktigt med en "hel" adapter eller använda riktigt igt shimsbrickor som kostar satan..

Tillbaka
Topp