Pendlar cykel model traktor.

dittnamn

Medlem
Hej jag har problem att hitta en bra pendlarcykel och då är min definition på bra är att cykeln inte går sönder. Jag vill ha en traktor som bara går.

Har köpa två olika standard cyklar senaste åren en gubbcykel från Monark och en tantcykel från Skeppshult. Återkommande problem med båda har vart att ekrarna går sönder och att kedjan pajar varje vinter. Skeppshults cykeln skulle enl säljaren ha de starkaste ekrarna på marknaden, tog två månader innan första ekern gick och då cyklar jag bara på asfalt.

Nu är det dax för en tredje cykel och jag funderar på att ta min gamla monark ram och sätta på extra kraftiga hjul så jag slipper att ekrarna går hela tiden. vet nån om det det finns att köpa? jag bryr mig inte om dom är tunga fula etc dom ska bara inte gå sönder eller rosta.

Sen undrar jag om nån har en lösning på att kedja pajar varje vinter? finns det rostfria kedjor man kan köpa? eller kanske kedjeskydd som faktiskt skyddar kedjan så vägsaltet inte förstör den?

Remdrift kan vara ett alternativ. Bara att skölja av med jämna mellanrum.
Fast då måste du (troligtvis) bygga om din nuvarande cykel eller köpa en ny.

Remdrift kan vara ett alternativ. Bara att skölja av med jämna mellanrum.
Fast då måste du (troligtvis) bygga om din nuvarande cykel eller köpa en ny.
Har funderat på remdrift, pratade med en försäljare i en cykelaffär som sa att dom gick sönder lika mycket som kedjor men det kanske bara var för att han inte sålde cyklar med remdrift.

Har funderat på remdrift, pratade med en försäljare i en cykelaffär som sa att dom gick sönder lika mycket som kedjor men det kanske bara var för att han inte sålde cyklar med remdrift.
Har aldrig råkat ut för att en kedja gått sönder. Frugans elcykel bytte jag kedja på efter 800 mil när den passerat slitagegränsen - den går i ur o skur. Men den görs ren o smörjs med jämna mellanrum

Tyvärr får man se kedjor som förbrukningsvara om man cyklar där det sopsaltas.

Standardcyklar håller bra om man sköter om dem, men vill du ha något som garanterat håller får du nog gå upp rejält i pris. En touringcykel med handbyggda hjul från Anders på Veloform kan nog ta sig ett varv eller två runt jorden utan problem, men det kostar därefter.

Vad det gäller kedjor så är det stor skillnad i hur rostbeständiga de är och de billiga som sitter på standardcyklar håller betydligt sämre än en kvalitetskedja. Räkna med 500-1000 kr för en bra krombehandlad kedja, men om du inte rengör och smörjer den så kommer den också att börja rosta efter ett tag i saltslask.

Rem håller däremot i åratal utan något underhåll. Min har gått i sju år än så länge och inte fått mer än en avspolning med vatten någon gång om året. Den är helt klart sliten vid det här laget men funkar fortfarande.

Nackdelen med rem är att det kräver specialram och blir lite dyrare i inköp. Det är betydligt billigare att lägga tio minuter någon gång i månaden på att torka av och smörja en kedja.

Jag kan nog tycka att en kedja för en oväxlad eller navväxlad cykel (för det är det väl?) ska hålla några vintrar med endast minimalt underhåll i form av lite kedjeolja på när den ser rostig ut. Likaså bör ett robust och enkelt bakhjul hålla utan massa efterarbete.

Likaså bör ett robust och enkelt bakhjul hålla utan massa efterarbete.
Min erfarenhet är att fabriksbyggda hjul på enklare cyklar (och dit räknas definitivt Monark och Skeppshult) har erbarmerligt dålig ekerspänning och efter några mil börjar enstaka ekrar skruva upp sig. Inte svårare än att de behöver spännas upp på nycykelservicen, men gör man inte det får man ekerbrott ganska omgående.

Man köper ju inte ny cykel för att kedjan behöver bytas och att ekrar gått av är nog bara en tillfällighet om det är normal belastning, dessutom väldigt enkelt att ersätta om det skulle behövas.

Och det finns rostfria kedjor som inte rostar och håller länge, kostar några kronor mer än vanliga men billigare än att byta hela cykeln :)

Senast ändrad:
här har du kardan
kardan.png

Om vi tar Gates, som är störst på remdrift för cyklar, så har de flera olika typer av remmar, CDN är "snik"-varianten som ofta kommer på nya cyklar och lämpar sig för de som cyklar sällan, och den har inte speciellt bra hållbarhet och jag har för mig den inte heller rekommenderas för vintercykling. CDX är toppmodellen som rekommenderas om man ska pendla.

Cyklar med CDN-rem kommer också oftast med CDN-framdrev som är av en komposit, och som också troligen behöver bytas tidigare än man kanske förväntar sig. Lämpligen byter man till CDX-framdrev i aluminium när det sker. (För elcyklar finns framdrev i stål som är ännu bättre.)

Canyon skriver att en rem kan förväntas hålla 15 000 - 30 000 km, jämfört med en kedja som kan hålla upp till 5 000 km, men det framgår inte vilken typ av rem de avser (förmodlingen CDX).

Min erfarenhet är att det bästa och billigaste sättet att inte få ekrar som pajar är att försöka få in så kraftiga däck som möjligt på cykeln, samt se till att däcken alltid är välpumpade och att inte ha för tung ryggsäck på mig då jag cyklar. Jag har nu 37 mm fram och 42 mm bak på min Crescent Trekking, vilket är max vad jag får in mellan skärmar och stag. Tidigare körde jag med smalare däck, hade ibland upp till 30 kg på ryggen då jag cyklade + att jag själv har vägt upp till 100-110 pannor. Hade tidigare mycket problem med genomslag, pajade ekrar mm, men inte nu längre.

Min erfarenhet är att det bästa och billigaste sättet att inte få ekrar som pajar är att försöka få in så kraftiga däck som möjligt på cykeln, samt se till att däcken alltid är välpumpade och att inte ha för tung ryggsäck på mig då jag cyklar. Jag har nu 37 mm fram och 42 mm bak på min Crescent Trekking, vilket är max vad jag får in mellan skärmar och stag. Tidigare körde jag med smalare däck, hade ibland upp till 30 kg på ryggen då jag cyklade + att jag själv har vägt upp till 100-110 pannor. Hade tidigare mycket problem med genomslag, pajade ekrar mm, men inte nu längre.
Gränsen verkar ligga där ungefär för att bakhjulet skall hålla, jag har runt 80 kg på bakhjulet och det håller det för men med någon faktor i hjulet inte helt rätt börjar saker gå sönder.

Jag kan nog tycka att en kedja för en oväxlad eller navväxlad cykel (för det är det väl?) ska hålla några vintrar med endast minimalt underhåll i form av lite kedjeolja på när den ser rostig ut. Likaså bör ett robust och enkelt bakhjul hålla utan massa efterarbete.

Det kan jag också tycka. Men jag behövde bytta kedje varje vår i Stockholm pga rost pga sopsaltning. Då lagde jag på olja regelbundet. Kör nu remdrift op vintern, så ingen problem med kedjor längre.

Har köpa två olika standard cyklar senaste åren en gubbcykel från Monark och en tantcykel från Skeppshult. Återkommande problem med båda har vart att ekrarna går sönder och att kedjan pajar varje vinter.
Trist men tyvärr inte helt ovanligt med billigt och dåligt maskinbyggda hjul på enklare cyklar.
Även enklare kedjor är ofta helt utan alla former av rostskydd

Skeppshults cykeln skulle enl säljaren ha de starkaste ekrarna på marknaden, tog två månader innan första ekern gick och då cyklar jag bara på asfalt.
De ekerbrotten beror inte på bristande styrka hos ekrarna, då hade det inte dröjt två månader innan ekerbrott.
Det är utmattningsbrott och de beror i princip alltid på en eller flera av tre anledningar
  • För dålig ekerspänning
  • För ojämn ekerspänning
  • Ej spänningsbefriade ekrar (interna spänningar från formningen)
Nu är det kanske lite väl sent för dina nuvarande hjul, men om du inte är främmande för att skruva själv är det enkelt att minimera framtida ekerbrott i dina nya hjul.
Det enda verktyg som behövs är en (tillräckligt) bra ekernyckel och gärna en droppe olja på varje eker där den går in i nippeln.
Läs mer här.

Men oavsett vilken cykel du skaffar liksom hjul och vad gör med dem, eller inte, förstås att den kommer att fungera bra och utan problem.
Men vanligt underhåll och service bör du försöka få till tillräckligt regelbundet. Det behövs!

En touringcykel med handbyggda hjul från Anders på Veloform kan nog ta sig ett varv eller två runt jorden utan problem, men det kostar därefter.
Hjul av den klassen är inte svårt att bygga själv, hjulbygge är ju inget magiskt. Men det tar flera ggr den tid som en duktig hjulbyggare behöver, åtminstone för mig.
Även färdiga hjul av osäker kvalité går enkelt att själv åtgärda/förbättra för att få bästa möjliga förutsättningar för minst möjliga risk för ekerbrott.

Gränsen verkar ligga där ungefär för att bakhjulet skall hålla, jag har runt 80 kg på bakhjulet och det håller det för men med någon faktor i hjulet inte helt rätt börjar saker gå sönder.
80kg på bakhjulet är en hög belastning, men långtifrån omöjlig eller ngt som kräver specialdelar. Jag har cyklat många mil (2.500-3.500 mil) med sådan belastning på 32-ekrade hjul under många olika förhållanden utan några som helst problem.
Med bra valda delar, en styv fälg, min 32 och allra helst 36 ekrar som förstås bör vara reducerade (för att fördela belastningen så mkt som möjligt) mässingsnipplar utan någon som helst form av låsning (nippellåsning kan dölja ojämn ekerspänning och på så sätt försena underhåll och service tills det är försent)
Nav med bra flänsplacering och ekerhål på max 2,4mm annars ekerbrickor för att ge ekern bästa möjliga stöd av navet.
Men det viktigaste är förstås hur hjulen byggs, dvs hårt och jämnt spända ekrar, många fälgtillverkare rekommenderar 1.200-1.300 N på hårdast spända sidan och att sedan avsluta med spänningsbefrielse.

Tandemhjul hör till de som fungerar bra med en belastning på mer än 80 kg. Men då brukar det krävas 40 till 48-ekrade hjul för att få tillräckligt lång livslängd och minimera risken för ekerbrott.
Jag hjälpte en kompis att bygga ett 40-ekrat bakhjul till hans och hans touringtandem, med hårt spända reducerade ekrar fungerade både hjul, liksom hela cykeln, på en långcykling med tält, kök o hela kitet till Medelhavet och även om det var flera år sedan har han, så vitt jag vet, ännu inte fått ngt ekerbrott eller ngt annat problem med hjulen.

Tillbaka
Topp