Bakaxel utan "huvud"

Montahue

Medlem
Bakaxel utan "huvud"
Hej,

Tappade bakaxeln i betonggolvet när jag fixade punktering på bakhjulet på min MTB. Huvudet / hatten ramlade av och sitter nog inte 100 fast även efter att jag försiktigt bankade dit den igen.

Vågar man köra med axel utan "huvud", tills den nya axeln jag har beställt levereras?
Man kan ju dra den även utan huvudet 10nm och den sitter rätt i gängorna...

Bonusfråga:

Axlar verkar som mycket annat MTB vara en halv vetenskap.
Min axel är listade i cykelns spec:ar som

Rear axle standard: BOOST 148 THRU-AXLE
Rear axle measurements: 12x168mm
Rear axle thread pitch/lenght: 1.5x12mm

Nu hittade jag en exakt enligt den specifikationen, men 170 - 175 mm längd verkar vara mycket vanligare.
Hade t ex en vanligare 175 mm axel 12mm + M12-1.5 gänga fungerat även om den som satt på från början är ovanligare 168mm?

Senast ändrad:
Bakaxel utan "huvud"
Som så mycket annat beror det på. Finns det gänga så det räcker? Kan axeln sticka ut 7mm utan att ta i något? Kan axeln sticka ut alls?

Bakaxel utan "huvud"
Det låter som en riktigt dålig bakaxel eller produktionsfel när huvudet går av så enkelt. Axeln får mycket stryck i cykeln, om huvudet hade gått av där lunda mycket har gått sönder.

Troligtvis passar den 175 mm axel inte. Gängorna hamnar 7 mm längre utåt. Så det skulle vara funka om nu vara sista 5 mm av gängorna används.

Bakaxel utan "huvud"
Vilken modell har cykeln? Jag vet att t.ex. NS bikes hade sådana axlar med extra ändebult men numera speccar de enkla axlar.

Bakaxel utan "huvud"
Mmm...

Men exempel jag får fram när jag filtrerar fram alternativ är t ex

SRAM Rear Maxle Stealth E-Thru Thru Axle 12x148mm Boost - 170mm - M12x1.5mm
Length: 170 mm (E-Thru version)
Thread Length: 10 mm
Thread Pitch: M12x1.5 mm

Skulle den t ex funkat? 2mm längre, men 2mm kortare thread length?

Vilken modell har cykeln? Jag vet att t.ex. NS bikes hade sådana axlar med extra ändebult men numera speccar de enkla axlar.
Orbea Alma H50 2021

Bakaxel utan "huvud"
Som så mycket annat beror det på. Finns det gänga så det räcker? Kan axeln sticka ut 7mm utan att ta i något? Kan axeln sticka ut alls?

Finns det gänga så det räcker?
Försöker lära mig och förstå - är det "thread length" vi talar om då? Måste thread length vara minst samma som ursprunglig axel?

Kan axeln sticka ut 7mm utan att ta i något? Kan axeln sticka ut alls?
Den tar inte i något om den sticker ut. Rent estetiskt spelar det inte mig någon roll. Som det är nu är den ju monterad och dragen utan hatt, och är väl mest där jag funderar på om det går cykla tills ny axel anländer med posten?

Den nya jag beställde är originaldel, så den ska väl förhoppningsvis passa. Bonusfrågan är ju mest om det går beställa någon annan mer standard-axel som är någon mm längre nästa gång och spara några kronor.

Bakaxel utan "huvud"
Utan huvudet funkar väl inte axeln alls? Längre axel kräver motsvarande längre gänga för att inte riskera att bottna innan du har nått tillräcklig spänning (om du inte hade tillräckligt med marginal med orginalaxeln). Alternativt köra med en bricka på sidan med huvudet för att korta ner effektiva längden.

Bakaxel utan "huvud"
Skulle den t ex funkat? 2mm längre, men 2mm kortare thread length?

Det berör på. På nuvarande börjar gängorna vid 168-12=156 mm. På den du föreslår börja gängorna vid 170-10=160 mm. För att veta om den passar behöver du montera gamla axeln och ser om du har 4 mm av gängorna kvar på innersidan av ramen. Men kanske går det inte att prova nu huvudet är av.

Bakaxel utan "huvud"
Det berör på. På nuvarande börjar gängorna vid 168-12=156 mm. På den du föreslår börja gängorna vid 170-10=160 mm. För att veta om den passar behöver du montera gamla axeln och ser om du har 4 mm av gängorna kvar på innersidan av ramen. Men kanske går det inte att prova nu huvudet är av.
Gamla axelns sitter monterad, dragen till där "huvudet" satt innan, och nä den har definitivt inte 4mm till godo innanför ramen.

Tillbaka
Topp