Bakaxel utan "huvud"
Hej,
Tappade bakaxeln i betonggolvet när jag fixade punktering på bakhjulet på min MTB. Huvudet / hatten ramlade av och sitter nog inte 100 fast även efter att jag försiktigt bankade dit den igen.
Vågar man köra med axel utan "huvud", tills den nya axeln jag har beställt levereras?
Man kan ju dra den även utan huvudet 10nm och den sitter rätt i gängorna...
Bonusfråga:
Axlar verkar som mycket annat MTB vara en halv vetenskap.
Min axel är listade i cykelns spec:ar som
Rear axle standard: BOOST 148 THRU-AXLE
Rear axle measurements: 12x168mm
Rear axle thread pitch/lenght: 1.5x12mm
Nu hittade jag en exakt enligt den specifikationen, men 170 - 175 mm längd verkar vara mycket vanligare.
Hade t ex en vanligare 175 mm axel 12mm + M12-1.5 gänga fungerat även om den som satt på från början är ovanligare 168mm?
Tappade bakaxeln i betonggolvet när jag fixade punktering på bakhjulet på min MTB. Huvudet / hatten ramlade av och sitter nog inte 100 fast även efter att jag försiktigt bankade dit den igen.
Vågar man köra med axel utan "huvud", tills den nya axeln jag har beställt levereras?
Man kan ju dra den även utan huvudet 10nm och den sitter rätt i gängorna...
Bonusfråga:
Axlar verkar som mycket annat MTB vara en halv vetenskap.
Min axel är listade i cykelns spec:ar som
Rear axle standard: BOOST 148 THRU-AXLE
Rear axle measurements: 12x168mm
Rear axle thread pitch/lenght: 1.5x12mm
Nu hittade jag en exakt enligt den specifikationen, men 170 - 175 mm längd verkar vara mycket vanligare.
Hade t ex en vanligare 175 mm axel 12mm + M12-1.5 gänga fungerat även om den som satt på från början är ovanligare 168mm?
Senast ändrad: