Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Mindre planering ger mer utrymme för positiva överraskningar. Negativa överraskningar är alltid roligare att återberätta efteråt än en väl genomförd plan. Lite planering = win-win (skillnad om man kör med små barn eller partner som kan bli lite kinkigare)
Japp, jag tror på allt det här; men älskar verkligen att planera i detalj. Men att släppa det kan vara karaktärsdanande!

Bikepacking
Japp, jag tror på allt det här; men älskar verkligen att planera i detalj. Men att släppa det kan vara karaktärsdanande!
Inför första cykelturen med exet (då inte ex) hade jag köpt en papperskarta (att titta på kartor är ju en njutning i sig)! Oldschool! Jag (vi) hade ett mål och en plan. Jag var osäker på vad hon klarade av, så jag hade ett förstaval och sen kunde jag korta av dagsetappen om krafterna sinade. Krafterna sinade och det blev en kortare/genare väg (fortfarande på mindre vägar). Men, det blev en bra tur ändå. :) Vi improviserade rätt mycket. Tex stannade vi för att käka på ett vandrarhem bredvid Göta kanal. Varmt väder, hamburgertallrik, kall öl. Ingen av oss ville cykla vidare. Så vi sov där. :) Skönt att inte planera ibland!

Bikepacking
Ett sätt kan ju vara att planera rutten hyfsat väl men låta det vara öppet var man övernattar, d v s hur långt man cyklar varje dag. Gäller då att det finns tillräckligt många ställen att välja på och att man inte behöver boka i förväg... Det finns för- och nackdelar med att planera rutter, men jag tycker att fördelarna överväger. Risken att hamna på skitvägar minskar betydligt om man har en någorlunda välplanerad rutt. Men alla är vi olika och som någon sagt redan, det viktigaste är att komma iväg! Det mesta löser sig oftast...

Bikepacking
Ett sätt kan ju vara att planera rutten hyfsat väl men låta det vara öppet var man övernattar, d v s hur långt man cyklar varje dag. Gäller då att det finns tillräckligt många ställen att välja på och att man inte behöver boka i förväg... Det finns för- och nackdelar med att planera rutter, men jag tycker att fördelarna överväger. Risken att hamna på skitvägar minskar betydligt om man har en någorlunda välplanerad rutt. Men alla är vi olika och som någon sagt redan, det viktigaste är att komma iväg! Det mesta löser sig oftast...
Jag minns en del skitvägar som jag inte önskar ogjorda. :) Utmaningar har också sin charm och den dag jag slutar göra "djärva" (läs: korkade/optimistiska) val är jag inte mig själv längre.

Bikepacking
Låter som att fler använt Google maps :) Det är som ett lotteri vad man hamnar på för vägar, kan vara i princip vad som helst. I stort sett varenda tur har jag svurit på att nu är det sista gången jag använder Google maps för att hitta väg och likt förbannat slutar det med Google maps ändå. Nu på senaste turen drog jag dock en vinstlott och fick cykla ett fantastiskt fint grusavsnitt uppe vid Sunne i Värmland :)

Bikepacking
Någon som har en idé vilka orter man skulle kunna ha som riktmärken längs vägen så man inte drattar ut på läskiga vägar? Smålandskusten förstod jag var ett no-no

Bikepacking
Någon som har en idé vilka orter man skulle kunna ha som riktmärken längs vägen så man inte drattar ut på läskiga vägar? Smålandskusten förstod jag var ett no-no
Jag har en del favoritvägar som jag brukar cykla när jag tar mig uppåt i landet men det är nog dumt att rekommendera för det är så olika vad man tycker är roligt att cykla. Men ett tips är de cykelleder som finns och de är många. Tror de flesta är inritade om man kollar på ridewithgps och väljer "OSM cycle" som karta och åtminstone en del finns med i Vägverkets NVDB om man väljer turismcykelleder, i NVDB finns även all info om trafikmängd och underlag och en hel massa annat.

Bikepacking
Har inte cyklat där så inga rekommendationer, men testa att knappa in start- och slutadresser i Komoot och RidewithGPS och se var förslagen hamnar. Sen in på Google Maps och se på Streetview hur vägarna ser ut. Strava Heatmaps kan ge en indikation var folk cyklar, men jag tycker att det ofta fallerar för mig eftersom många gruppcyklister cyklar på väldigt mycket mer trafikerade vägar än jag själv uppskattar, och därmed ser de vägarna välanvända ut på Strava. Komoot låter dig t ex välja preferens för asfalt eller grus, vilket då kan ge helt olika rutter.

Bikepacking
Jag håller med @aben. Kika på Sverigeleden, Euro velo etc. De är aldrig rakast men oftast trevliga. Sedan lite Google streetview och nvdb om man vill dra egna rutter :)

Har man inte så bråttom kan man spänna ett blad från motormännens vägatlas på styret. Det är ett rätt kul sätt att navigera. Och sedan försöka hålla sig till små vägar som inte är den enda vägen mellan två stora orter.

Bikepacking
Och kan du dessutom pricka roliga matställen som avviker från pizza och thai så är det ännu bättre.

Med hotell så faller annars ett av mina bästa tips: att riva läger tidigt och cykla någon eller några timmar innan frukost. På hotell är det mer omvänt: att äta in så mycket värde som möjligt på frukostbuffén och sedan idissla någon eller några timmar innan du kommer iväg.

Bikepacking
Och kan du dessutom pricka roliga matställen som avviker från pizza och thai så är det ännu bättre.

Med hotell så faller annars ett av mina bästa tips: att riva läger tidigt och cykla någon eller några timmar innan frukost. På hotell är det mer omvänt: att äta in så mycket värde som möjligt på frukostbuffén och sedan idissla någon eller några timmar innan du kommer iväg.
Jag brukar inte vara förtjust i frukostbufféer. De öppnar oftast så sent, sällan tidigare än 6:30. Då vill man ju redan vara en bit på väg.

Bikepacking
Vi tog med barnen på 5 och 7 ut på en tur för första gången i helgen. Det gick över förväntan så nu tror jag vi satsat på lite fler när våren börjar närma sig. Lite bilder til inspiration:

Bilagor

• IMG_20240914_134033.jpg
    IMG_20240914_134033.jpg
    1.3 MB · Besök: 92
  • IMG_20240915_130638.jpg
    IMG_20240915_130638.jpg
    1.2 MB · Besök: 93
Bikepacking
Det går att bikepacka på hösten också. Mysigt med eld när det blir mörkt och lite svalt.
Det är mest ledige helger det kniper med till mitten av november :sneaky:

Hur långt orkade de pinna på?
Det blev 2 mil till läger och så samma väg hem. Det var platt och lättcyklat men med lite mer planering hade 3 till 4 mil i samma terräng troligtvis inte varit något större problem. Det var dessutom på helt nya cyklar och den yngsta var inte van till växlar så allt i allt en succé.

Bikepacking
Det är mest ledige helger det kniper med till mitten av november :sneaky:

Det blev 2 mil till läger och så samma väg hem. Det var platt och lättcyklat men med lite mer planering hade 3 till 4 mil i samma terräng troligtvis inte varit något större problem. Det var dessutom på helt nya cyklar och den yngsta var inte van till växlar så allt i allt en succé.
Låter klockrent. Bra insats!

Min koncentration på cykel i den ålder hade nog inte hållit längre än 5-6km.

Bikepacking
Låter som barnen fick en optimal start (på ett livslångt cykelberoende)!

Bikepacking
Hur pass mycket litar ni på ex RideWithGPS?
Har bara planerat lite kortare dagsutflyckter tidigare men det har varit ett flertal gånger att vägen som märks som unpaved försvinner eller är helt ocykelbar. Är det fler om upplever liknande fenomen?
Planerar man riktigt lång rutt så är det svårt att verifiera allt via satellit och google maps också.

Bikepacking
Har bara planerat lite kortare dagsutflyckter tidigare men det har varit ett flertal gånger att vägen som märks som unpaved försvinner eller är helt ocykelbar. Är det fler om upplever liknande fenomen?
Planerar man riktigt lång rutt så är det svårt att verifiera allt via satellit och google maps också.
Har precis samma erfarenhet av Komoot.

Bikepacking
Någon på forumet har en och verkar nöjd men de är väl dyra som skam? En vätskeblåsa i frame bag måste vara nästan lika smidigt?

Var nära att köpa den Cranktank @Raemoe sålde så hör med honom. Önskar jag haft en på mina cykelturer i Sydost Asien och Latinamerika för den är perfekt i varmare klimat med osäker vattentillgång. Har nu slutat flyga så på mina turer räcker en komprimerbar vattensäckar med drickaslang eller flaskor bra. Låser inte heller upp utrymme och får då plats en större ramväska eller flaskställ.

Senast ändrad:
Bikepacking
Har precis samma erfarenhet av Komoot.
Ingen karttjänst är bättre än den underliggande datan. Jag gör allt jag kan med satellitbilder, streetview och heatmaps när jag letar rutter. Lik f*rbannat får jag vända om ibland när kartan och verkligheten inte stämmer överens. Det tillhör bikepackingens, eller åtminstone upptäckandets, natur!

Bikepacking
Någon som har någon erfarenhet av crank tank?

Ingen erfarenhet men jag skulle behöva en pump för att bekvämt kunna dricka ur den. Jag testade med vattenpåse i en ryggsäck, det fungerade men "jobbet" att suga i slang gjorde att jag drack mindre än vad jag skulle gjort med flaska. Dock troligen ett bra sätt att få med massor av vatten.

Bikepacking
Ingen karttjänst är bättre än den underliggande datan. Jag gör allt jag kan med satellitbilder, streetview och heatmaps när jag letar rutter. Lik f*rbannat får jag vända om ibland när kartan och verkligheten inte stämmer överens. Det tillhör bikepackingens, eller åtminstone upptäckandets, natur!
Helt klart en del av tjusningen men kan bli problematiskt om man är i en annan del av Sverige och just den vägen du planerat är ej tillgänglig. Fast andra sidan så är Sverige ganska täckt av vägar så borde in påverka tiden jätte mycket. Kanske blåser upp problemet mer än vad det är :)

Bikepacking
Att kunna dyka ner i street view i RWGPS är supersmidigt och brukar göra det lätt att bekräfta om rutten går längs en cyklingsbar väg. För längre rutter får man nog antingen göra sin hemläxa eller vara ok med att man ibland måste hitta en annan väg.

Bikepacking
Vi tog med barnen på 5 och 7 ut på en tur för första gången i helgen. Det gick över förväntan så nu tror jag vi satsat på lite fler när våren börjar närma sig. Lite bilder til inspiration:
Ypperliga cykelval därtill! Mersmak från min sida sedan sommarens äventyr med Omnium + ungar där barnen för första gången cyklade lite längre och flera dagar på rad. Superskoj! Hoppas på fler liknande inlägg!

Bikepacking
Att kunna dyka ner i street view i RWGPS är supersmidigt och brukar göra det lätt att bekräfta om rutten går längs en cyklingsbar väg. För längre rutter får man nog antingen göra sin hemläxa eller vara ok med att man ibland måste hitta en annan väg.
Spännande funktion, det visste jag inte fanns. Får det inte heller att lira.
Hur gör du för att gå direkt från en rutt på ridewithgps till streetwiev?

Bikepacking
Ypperliga cykelval därtill! Mersmak från min sida sedan sommarens äventyr med Omnium + ungar där barnen för första gången cyklade lite längre och flera dagar på rad. Superskoj! Hoppas på fler liknande inlägg!

Omniumen är ju som gjord för familjer som vill bikepacka! Ska helt klart jobba lite med setuppet då det gav lite mycket svaj med last både bak, fram och under flaket. Jag tror jag anskaffar en duffel till flaket, syr en full ramväska och kör vatten i feedbags bakom flaket. Dessutom har jag spekulerat lite på om man ska ha ett nät eller en hopfällbar låda med ovanpå duffel till smågrejor och att handla.

Bikepacking
Ja titta! Vilken överraskning, så skönt att slippa jobba med dubbla fönster :)
Stort tack!
Heatmaps på rwgps är rätt nice med. Ger bra indikation i områden med många cyklister. Annars är möjligen nvdb och trafikvolym per dygn en möjlighet men vet inte hur lågt den går. Snackar vi stigar och gamla kyrkvägar etc är det ju kört. Jag har flera grusvägar hos svärföräldrarna som är praktiskt taget borta idag. Det räcker med lite gallring med skogsmaskin, avspärrning av någon boende med stor Sten för att slippa genomfart, sumpigt område och inte nära en tätort så gror en väg igen väldigt fort.

Bikepacking
Jag ska sy ramväska inför kommande turer och har sett att vissa fäster väskan med tunt repsnöre istället för kardborreband, som i bilden nedan.
Är det någon som har sytt väska som kan ge lite input om hur det funkar? Ser snyggt ut i alla fall.

Bilagor

• zyo3z9xnsoe61.jpg
    zyo3z9xnsoe61.jpg
    914.3 KB · Besök: 60
Bikepacking
Jag ska sy ramväska inför kommande turer och har sett att vissa fäster väskan med tunt repsnöre istället för kardborreband, som i bilden nedan.
Är det någon som har sytt väska som kan ge lite input om hur det funkar? Ser snyggt ut i alla fall.

Funkar kalas, och ger en snyggare profil på väskan om den sys av lite halvsladdrigt tyg. Jag har ibland varit lite lat och tagit ett längsgående band på båda sidor om toppröret och sicksackat fast det med några centimeters mellanrum, för att sedan trä in repsnöret (gärna grövre elastiskt snöre) i luckorna.

Min erfarenhet är att väskor som fästs på detta sätt tenderar att sitta kvar, mycket för att det är så bökigt att ta loss dem :)

Bikepacking

Har gjort exakt så på ett par av mina. Sy in tunn webbing på lagom avstånt alternativt sy in öglor av repsnöre. Använder elastisk lina för att väva fast väskan på överröret. Ramväskan sitter mycket stabilt men går så klart inte så snabbt att ta av och på. Bör även sprida ut vikten över hela röret och därmed minska skav från ett annars fåtal kardborre remmar.

Bikepacking
Jag som bor en del på hotell och annars tar med väskorna in i tältet testade på en väska. Men rätt drygt att behöva riva ut massa saker varje kväll och stoppa tillbaka varje morgon. Men tycker kardborre också är för osmidigt. Klurar på att modda en sådan magnetiskflaskhållare men det får bli i framtiden.

Bikepacking
15 kg totalt inkl allt för en övernattning (vatten, kök, sovsäck, liggunderlag, ej tält då det blir vindskydd). Rätt nöjd med den vikten då jag ändå försökt köpa budgetgrejer med skapligt låg vikt. Då ser ni att det är ”bikepacking light” med låg komfort med en hyfsat snabb gruskompatibel cykel. Vad hamnar ni på för vikter på ekipagen?
Vad är erfarenheterna av att spara lite vikt - vad kan man ta bort eller köra lättvikt och var ska man det inte tycker folket?
OBS: detta är inte menat som upptakt till en diskussion om ”lättvikt vs tungvikt” men det vore intressant att höra åsikter om vikt kontra funktion för olika produkter och ändamål. Själv tycker jag köksutrustning är en lätt sak att banta på korta turer men det beror kanske mest på att jag inte bryr mig så mycket om varm mat - varmt te eller kaffe räcker bra.

Bilagor

• IMG_4926.jpeg
    IMG_4926.jpeg
    1.6 MB · Besök: 88
Senast ändrad:
Bikepacking
15 kg totalt inkl allt för en övernattning (vatten, kök, sovsäck, liggunderlag, ej tält då det blir vindskydd). Rätt nöjd med den vikten då jag ändå försökt köpa budgetgrejer med skapligt låg vikt. Då ser ni att det är ”bikepacking light” med låg komfort med en hyfsat snabb gruskompatibel cykel. Vad hamnar ni på för vikter på ekipagen?
Vad är erfarenheterna av att spara lite vikt - vad kan man ta bort eller köra lättvikt och var ska man det inte tycker folket?
40 kg ungefär för cykel, utrustning och mat. Tycker inte vikten påverkar cyklingen negativt, snarare tvärtom att cykeln är skönare att cykla på lastad än olastad. Långsammare uppför såklart men rullet nedför är desto bättre. Och packningen måste sitta ordentligt fast och inte svaja, en vek pakethållare är inte kul.

Tillbaka
Topp