Belse
Aktiv medlem
Det kunde ha varit mycket värre!-tråden
Vattenland som är fett kul, även som 53-åring, ju fetare kanor desto bättre...Jag är väl en bekväm 48-åring, så att slippa vattenlandet var ju ett stort fett +.![]()
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vattenland som är fett kul, även som 53-åring, ju fetare kanor desto bättre...Jag är väl en bekväm 48-åring, så att slippa vattenlandet var ju ett stort fett +.![]()
bara vajer ska väl gå att skjuta genom hölje utan problem
Intern utan heldraget? Det har jag missat men har ju inte meckat så mycket internOm det är genomgående hölje, ja. Men det är ofta inte fallet. Då får man hoppas att det finns guides i röret så att vajern kommer ut enkelt.
På väg hem från ett nattskift kl 6 i morse, trött, och kallt och rått ute, sen så går växelvajern av, fick gå i två av backarna, men det kunde ku ha varit värre. Hur får man i nya vajern enklast med intern dragning, sist fick jag plocka bort vev och vevlager för att komma åt vajerdragningen, kan man knyta ihop nya och gamla vajern med en bit tandtråd eller nåt så man kan dra i den nya med den gamla?
Intern utan heldraget? Det har jag missat men har ju inte meckat så mycket intern
Inte heldraget så går inte att bara skjuta igenom vajern..Intern utan heldraget? Det har jag missat men har ju inte meckat så mycket intern
Grattis! Du är nu en riktig cyklist. (Om du nu inte var det sedan tidigare.)Visa bilaga 729188
Jaha, dags igen då. Op på måndag och 12 v sjukskrivning att se fram emot. Men med tanke på att både resten av kroppen och cykeln klarade sig fint trots flygtur i 40 knyck kunde det definitivt ha varit värre.
Jodå, bröt det andra för ganska precis tio år sedan. Bra sätt att fira jubileum på!Grattis! Du är nu en riktig cyklist. (Om du nu inte var det sedan tidigare.)
Då får man väl gratulera till att du nu kommer vara symmetrisk.Jodå, bröt det andra för ganska precis tio år sedan. Bra sätt att fira jubileum på!
Ja de där är verkligen ingen höjdare att försöka hoppa i - har provat med ungefär samma resultat.Körde in i en sån där kabelränna utan att se mig för. Knäckte en eker och framhjulet är jävligt skevt. Landade på knä och handflatorna, men tack o lov hade jag handskar. Hade kunnat gå värre. Inget brutet, men fan vad ont det gör.
Visa bilaga 729855Visa bilaga 729856Visa bilaga 729857
Felanmäl och kräv ersättning? Kablar ska vara upphängda.Körde in i en sån där kabelränna utan att se mig för. Knäckte en eker och framhjulet är jävligt skevt. Landade på knä och handflatorna, men tack o lov hade jag handskar. Hade kunnat gå värre. Inget brutet, men fan vad ont det gör.
Det där var väl väl synligt kan jag tycka.Felanmäl och kräv ersättning? Kablar ska vara upphängda.
Det är visseligen rätt lätt att se på dina bilder, och gissningsvis i verkligheten också vid god belysning.Det där var väl väl synligt kan jag tycka.
Sen är det lätt att vara ouppmärksam en stund och då händer skit. Jag hade satt in det på lärokontot..
Är det så? Jag hittar inga regler som säger att det är ett krav. Skulle gärna kunna kräva ersättning.Felanmäl och kräv ersättning? Kablar ska vara upphängda.
Aldrig hört. Har du nån länk till den lagen/regeln/riktlinjen, eller är det bara nåt du tycker?Kablar ska alltid hängas upp över gång- och cykelbanor. Bör felanmälas.
Jag använde nog ordet "ska" lite för fritt här. Menar nog "bör" egentligen.Är det så? Jag hittar inga regler som säger att det är ett krav. Skulle gärna kunna kräva ersättning.
Det är något jag, och andra, tycker. Skulle ha skrivit "bör".Aldrig hört. Har du nån länk till den lagen/regeln/riktlinjen, eller är det bara nåt du tycker?
Polisen förstår inte risker ”Man ska kunna stanna”
Den kabeldragning som visas på bilden är ju väldigt vanligt förekommande, så jag skulle bli ytterst förvånad om det inte vore tillåtet. Den är ju föredömligt uppmärkt, både rännan samt varningsskyltarna på sidorna.
Det här är ingen diss av postaren ovan, har gjort liknande saker, det är lätt hänt.Det är visseligen rätt lätt att se på dina bilder, och gissningsvis i verkligheten också vid god belysning.
Dock utgör det fortfarande än säkerhetsrisk för fullt funktionsdugliga cyklister såväl som människor med nedsatt fysisk förmåga, med rullator, rullstol, o.s.v.
Kablar ska alltid hängas upp över gång- och cykelbanor. Bör felanmälas.
Såhär dagen efter operation är det nästan läge att uppgradera till misärtråden. Nu gör det ont på riktigt.Visa bilaga 729188
Jaha, dags igen då. Op på måndag och 12 v sjukskrivning att se fram emot. Men med tanke på att både resten av kroppen och cykeln klarade sig fint trots flygtur i 40 knyck kunde det definitivt ha varit värre.
Tyckte väl att låret såg lite klent ut!Visa bilaga 729994
Gör ont, men läker på några veckor. Lite Ipren, vila och linda.... jaja, kunde varit värre.
Det är alltså armbågen.
Sånt j*kla sidospår, men är nyfiken.Körde in i en sån där kabelränna utan att se mig för. Knäckte en eker och framhjulet är jävligt skevt. Landade på knä och handflatorna, men tack o lov hade jag handskar. Hade kunnat gå värre. Inget brutet, men fan vad ont det gör.
Hålla inne kokosen?Sånt j*kla sidospår, men är nyfiken.
Eltejpen på toptuben, vad är den till för?
Pungskydd :P skämt åsido: min ramväska satt dåligt pga smalt överrör, så jag gjorde det lite tjockare.Sånt j*kla sidospår, men är nyfiken.
Eltejpen på toptuben, vad är den till för?
Hej,
Stadsmiljöförvaltningen beklagar djupt det inträffade. Vi vill klargöra att Stadsmiljöförvaltningen inte har godkänt att kablar eller slangar får placeras över gång- eller cykelbanor, då detta inte är tillåtet enligt stadens regelverk.
Entreprenören har på eget bevåg lagt ut dessa kablar, och vi kommer att påtala detta för entreprenören/byggherren för att omedelbart åtgärda problemet.
För eventuell ersättning hänvisar vi dig till stadens skadehantering och ser fram emot att ta emot din skadeanmälan.
Jag fick svar från kommunen. Tänkte att detta kan vara värt att veta för andra cyklister i Göteborg. Kablar och liknande över cykelbanor är alltså inte tillåtet i Göteborg. Jag kommer börja felanmäla varenda sådan jag ser.
Han hänvisade ju specifikt till "stadens regelverk" så jag gissar att det är en lokal förordning.Wow, många pluspoäng för Göteborg! Jag hade inte tänkt mig att det kunde vara tillåtet.
Vet någon om det är lokala regler eller gäller hela Sverige?
Här finns lite om kablar och dylikt över GC: https://cyklandeombud.se/hinder/slangar-och-kablar-ar-risk-for-personskador/Wow, många pluspoäng för Göteborg! Jag hade inte tänkt mig att det kunde vara tillåtet.
Vet någon om det är lokala regler eller gäller hela Sverige?
Här finns lite om kablar och dylikt över GC: https://cyklandeombud.se/hinder/slangar-och-kablar-ar-risk-for-personskador/
Stockholm verkar vara lite tuffare än Göteborg i alla fall:
![]()
Citat från bilden. "Trafikkontoret Stockholm: det får cyklande acceptera"Hade sett denna länk. Var läser du att Stockholm är tuff(are)?
Citat från bilden. "Trafikkontoret Stockholm: det får cyklande acceptera"
Ja, precis. Tänkte inte på det andra alternativet!Ah, du menar tuffare mot cyklister och inte mot byggare?
Nu får Trafikkontoret i Sthlm i någon mån klä skott för ruttet beteende gentemot mig från min arbetsköpare. Men jag tänker att det jämnar ut sig i förhållande till tillfällen då jag knutit den berömda näven.Här finns lite om kablar och dylikt över GC: https://cyklandeombud.se/hinder/slangar-och-kablar-ar-risk-for-personskador/
Stockholm verkar vara lite tuffare än Göteborg i alla fall:
![]()