Det kunde ha varit mycket värre!-tråden

På väg hem från ett nattskift kl 6 i morse, trött, och kallt och rått ute, sen så går växelvajern av, fick gå i två av backarna, men det kunde ku ha varit värre. Hur får man i nya vajern enklast med intern dragning, sist fick jag plocka bort vev och vevlager för att komma åt vajerdragningen, kan man knyta ihop nya och gamla vajern med en bit tandtråd eller nåt så man kan dra i den nya med den gamla?

På väg hem från ett nattskift kl 6 i morse, trött, och kallt och rått ute, sen så går växelvajern av, fick gå i två av backarna, men det kunde ku ha varit värre. Hur får man i nya vajern enklast med intern dragning, sist fick jag plocka bort vev och vevlager för att komma åt vajerdragningen, kan man knyta ihop nya och gamla vajern med en bit tandtråd eller nåt så man kan dra i den nya med den gamla?

1000035057.jpg

Jaha, dags igen då. Op på måndag och 12 v sjukskrivning att se fram emot. Men med tanke på att både resten av kroppen och cykeln klarade sig fint trots flygtur i 40 knyck kunde det definitivt ha varit värre.

Körde in i en sån där kabelränna utan att se mig för. Knäckte en eker och framhjulet är jävligt skevt. Landade på knä och handflatorna, men tack o lov hade jag handskar. Hade kunnat gå värre. Inget brutet, men fan vad ont det gör.
IMG_0166.jpeg
IMG_0167.jpeg
IMG_0168.jpeg

Det där var väl väl synligt kan jag tycka.

Sen är det lätt att vara ouppmärksam en stund och då händer skit. Jag hade satt in det på lärokontot..
Det är visseligen rätt lätt att se på dina bilder, och gissningsvis i verkligheten också vid god belysning.
Dock utgör det fortfarande än säkerhetsrisk för fullt funktionsdugliga cyklister såväl som människor med nedsatt fysisk förmåga, med rullator, rullstol, o.s.v.
Kablar ska alltid hängas upp över gång- och cykelbanor. Bör felanmälas.

Aldrig hört. Har du nån länk till den lagen/regeln/riktlinjen, eller är det bara nåt du tycker?

Den kabeldragning som visas på bilden är ju väldigt vanligt förekommande, så jag skulle bli ytterst förvånad om det inte vore tillåtet. Den är ju föredömligt uppmärkt, både rännan samt varningsskyltarna på sidorna.

Ang. kabelrännans synlighet: den normala cykelvägen var avstängd, så jag svängde höger in på banan där kablarna låg. Jag hade fullt fokus på att titta efter fotgängare och andra cyklister, så jag tittade inte så noga på marken.

En av de många vanliga hinder i Sverige som inte bryr sig om cyklister. Jag har aldrig sett sån konstruktion i Nederländerna eller Tyskland.

Den kabeldragning som visas på bilden är ju väldigt vanligt förekommande, så jag skulle bli ytterst förvånad om det inte vore tillåtet. Den är ju föredömligt uppmärkt, både rännan samt varningsskyltarna på sidorna.

Allt verkar vara tillåtet här är Sverige, och om inte tillåtet då har det aldrig konsekvenser för "ansvariga".

Och jag skulle säga att det är dåligt uppmärkt. Skylten står vridet och en meter från cykelvägen. Det skulle behöver skylt på både sidorna åtminstone tre meter innan hindret, precis på kanten av cykelbanan, så man hinner att bromsa i tid.

Det är visseligen rätt lätt att se på dina bilder, och gissningsvis i verkligheten också vid god belysning.
Dock utgör det fortfarande än säkerhetsrisk för fullt funktionsdugliga cyklister såväl som människor med nedsatt fysisk förmåga, med rullator, rullstol, o.s.v.
Det här är ingen diss av postaren ovan, har gjort liknande saker, det är lätt hänt.

MEN.

Ska någon anmälas så är det väl cyklisten för vårdslöshet i trafik. Det är en väl uppmärkt byggarbetsplats med ett hinder i form av en väl uppmärkt kabelränna. Cyklisten har inte varit tillräckligt uppmärksam och inte anpassat farten och karma har betalats.

Jag höll på att råka ut för en slang på Lovön igår.

Arbetet på cykelbana, gissar att de höll på att blåsa fiber eller kabel. Bil och två släpvagnar blockerar halva cykelbanan, inga avspärrningar eller markeringar.

Precis när jag passerar trycksätts slangen som då slingrar ut på det som är kvar av cykelbanan, dock inte så långt att det blev en fara för mig, men ändå lite läskigt.

Lite oklart, men var det omledd cykelbana där, eller bara för gångtrafik?
Om det var cykelbana och det inte varnades för kabeln, så anmäl iallafall för statistikens skull. Jag skulle dock inte räkna med ersättning.

Jag har sådan som farthinder på en privat väg som skulle vara riktigt intressant om det inte var för farthinderna. Ett hinder före och ett efter varje kåk + ca 100 meter mellan kåkarna. Jag missar inte hindren men det blir lite tröttsamt i längden.

Visa bilaga 729188

Jaha, dags igen då. Op på måndag och 12 v sjukskrivning att se fram emot. Men med tanke på att både resten av kroppen och cykeln klarade sig fint trots flygtur i 40 knyck kunde det definitivt ha varit värre.
Såhär dagen efter operation är det nästan läge att uppgradera till misärtråden. Nu gör det ont på riktigt.

Jag fick svar från kommunen. Tänkte att detta kan vara värt att veta för andra cyklister i Göteborg. Kablar och liknande över cykelbanor är alltså inte tillåtet i Göteborg. Jag kommer börja felanmäla varenda sådan jag ser.

Hej,

Stadsmiljöförvaltningen beklagar djupt det inträffade. Vi vill klargöra att Stadsmiljöförvaltningen inte har godkänt att kablar eller slangar får placeras över gång- eller cykelbanor, då detta inte är tillåtet enligt stadens regelverk.

Entreprenören har på eget bevåg lagt ut dessa kablar, och vi kommer att påtala detta för entreprenören/byggherren för att omedelbart åtgärda problemet.

För eventuell ersättning hänvisar vi dig till stadens skadehantering och ser fram emot att ta emot din skadeanmälan.

Jag fick svar från kommunen. Tänkte att detta kan vara värt att veta för andra cyklister i Göteborg. Kablar och liknande över cykelbanor är alltså inte tillåtet i Göteborg. Jag kommer börja felanmäla varenda sådan jag ser.

Wow, många pluspoäng för Göteborg! Jag hade inte tänkt mig att det kunde vara tillåtet.

Vet någon om det är lokala regler eller gäller hela Sverige?

Här finns lite om kablar och dylikt över GC: https://cyklandeombud.se/hinder/slangar-och-kablar-ar-risk-for-personskador/
Stockholm verkar vara lite tuffare än Göteborg i alla fall:
170425-Slang-Liljeholmsbron-Jonas-P-grafik4.jpg
Nu får Trafikkontoret i Sthlm i någon mån klä skott för ruttet beteende gentemot mig från min arbetsköpare. Men jag tänker att det jämnar ut sig i förhållande till tillfällen då jag knutit den berömda näven.

Nåväl. I länken som avhandlar ärendet som föranlett citaten finns ett minst sagt uppseendeväckande svar från en kommunikatör på Trafikkontoret. Som den källkritiker, med en tillika slumrande inneboende rättshaverist, var jag givetvis nödgad att dra iväg en från till nämnda kontor om det de facto är ett autentiskt svar. I det fallet det visar sig vara det här har förstått att JO numera har ett någorlunda rensat bord och är redo för nya tag.

Tillbaka
Topp