Hör upp, cykel i media-tråden

Det finns så många underliga lagkrav när det kommer till cyklar och cyklister. En cykel där maximal sadelhöjd är mellan 435 och 635 mm måste vara utrustad med fotbroms. Så inte bara barncyklar utan även vissa liggcyklar, armcyklar etc måste ha fotbroms. Extra lustigt i fallet med armcykel då den som framför en sådan många gånger gör det på grund av att benen saknar full funktion.

Har det blivit någon rätsida på vad en ringklocka faktiskt är?
Är det reglerat hur den ska se ut, hur den ska låta och var den den ska vara montera?

//j

Har det blivit någon rätsida på vad en ringklocka faktiskt är?
Är det reglerat hur den ska se ut, hur den ska låta och var den den ska vara montera?

//j
Transportstyrelsen skriver följande på sin hemsida:

Krav på cykel​

Enligt lag måste en cykel alltid ha

• ringklocka (det finns inga krav på hur den ska se ut eller låta)

Senast jag cyklade (i förrgår, till affären) kom jag ikapp två yngre snubbar. Jag plingade i god tid. En vände sig om och gick sedan lugnt åt sidan närmare sin kompis och lämnade mig gott om plats att passera. Jag blev lite glad. Och statistiken blev något mindre dålig.

Finns det ingen app i telefonen man kan plinga med? Nä skämt å sido, jag använder ringklocka och tycker att den är oumbärlig mot gående i bredd. Blir relativt ofta omcyklad av en och samma man och har än så länge inte lyckats komma på vad han försöker ropa. Ev. något om höger, men jag vet inte. Hade uppskattat ett pling men oavsett vilket så håller jag min kurs.

Vad jag menade var att ringklockans betydelse ökar med farten. Cyklar man på en vardagscykel i gångfart är den inte lika viktig, mindre risk för olyckor, går fortare att stanna, man kan smyga om på gräset eller vilket exempel man nu vill ta.

Jag har i princip ingen chans att ta mig hemifrån på racer utan att cykla på vägar som nyttjas av både gående, cyklister och bilar. Således ingen idé att skippa ringklockan på någon cykel.

Dessutom trevligare/mindre otrevligt med pling än med hojtande, tycker jag.
Man utgår förstås rätt mkt från sig själv i denna typ av frågor.

Jag är förvisso som cyklist rätt tydligt en lvg-cyklist men jag har en gammal MTB (hardtail), vilken förvisso är outnyttjad sen många år men jag cyklade under en eller två säsonger lite på den. När jag jag gjorde det var transportcyklingen på en typiskt tur inte mindre med MTB.

Fartskillnaden mellan MTB och lvg var för mig klart mindre än fartskillnaden mellan MTB och gående. Därmed upplever jag nyttan av ringklocka som rätt likartad för de två cykeltyperna.

Man utgår förstås rätt mkt från sig själv i denna typ av frågor.

Jag är förvisso som cyklist rätt tydligt en lvg-cyklist men jag har en gammal MTB (hardtail), vilken förvisso är outnyttjad sen många år men jag cyklade under en eller två säsonger lite på den. När jag jag gjorde det var transportcyklingen på en typiskt tur inte mindre med MTB.

Fartskillnaden mellan MTB och lvg var för mig klart mindre än fartskillnaden mellan MTB och gående. Därmed upplever jag nyttan av ringklocka som rätt likartad för de två cykeltyperna.
Ok

Det finns så många underliga lagkrav när det kommer till cyklar och cyklister. En cykel där maximal sadelhöjd är mellan 435 och 635 mm måste vara utrustad med fotbroms.
Total idioti. Vad är nästa krav? Cyklar med reach under 458 mm måste vara försedda med Campabromsar om cykeln är inhandlad under februari, maj eller oktober månad på en ort med mindre än 45820 invånare?

Tycker det är bättre att tala om var man själv kommer, istället för att tala om vart den andra skall ta vägen. "Kommer vänster" eller "Kommer höger" brukar funka helt OK. Minst risk för att motparten gör något tokigt är dock att bara susa förbi ljudlöst.

Tycker det är bättre att tala om var man själv kommer, istället för att tala om vart den andra skall ta vägen. "Kommer vänster" eller "Kommer höger" brukar funka helt OK. Minst risk för att motparten gör något tokigt är dock att bara susa förbi ljudlöst.
Ett mycket mer sympatiskt förhållningssätt till omgivningen, tycker jag.

Jag cyklar mtb, 95% av mina turer är på stig men jag använder ringklockan i princip varje gång. Tycker det är artigare att plinga på behörigt avstånd så att folk blir medvetna om att man kommer. Framförallt när folk har hund och får lite tid på sig att få ordning på koppel och jycke

Plingade på en 2-åring som lallade runt i GC banan häromdan. Kanske borde kört på ungen så den fick lite direktlektioner i trafikvett men, men. Jag var väl på blödigt och/eller bra humör just då

Plingade på en 2-åring som lallade runt i GC banan häromdan. Kanske borde kört på ungen så den fick lite direktlektioner i trafikvett men, men. Jag var väl på blödigt och/eller bra humör just då
Vad gäller barn i den åldern skulle jag säga att ringklocka visserligen kan användas för att påkalla uppmärksamhet. Det är dock inte tillräckligt. Mycket god säkerhetsmarginal behöver också nvändas vid passage. Och det så länge barnet har fötterna på backen.

Ja, det finns endast två alternativ. Plinga eller köra på. Så slipper man fundera när man är ute och trampar.

Alternativ lättgömd men användbar ringklocka; Syns knappt och stör ej, plingar dugligt.
P_20240329_130004.jpg

P_20240329_130131.jpg

Nej jag ropar hellre nu kör jag om till höger eller nåt, folk har en tendens att flytta sig åt fel håll när man skrämmer dom med klockan

Och det vet du för att kompisar har berättat det? För jag gör antagandet att du inte har ringklocka.

Det här med att ropa skulle vara bättre än plinga känns som rent BS. Exemplet med "jag kommer vänster", menar ni då att man cyklar i 3 km/h så fotgängaren hinner analysera vad ni säger, och därefter ta beslutet att hålla höger?

Att "jag kommer vänster" eller höger eller liknande fungerar är för att det är enklare för framförvarande att spontant bedöma från vilket håll man kommer på grund av längden av ropet. Hörseln är ganska avancerad, både pling och rop (ju längre desto bättre) kan den framförvarande avgöra om man kommer från höger eller vänster, eller iaf fall troligast.

Det görs automatiskt någonstans i hjärnan. I 9 fall av 10 så sneglar dom jag plingar på åt rätt håll och håller sedan åt andra hållet.

Jag har ringklocka på alla mina cyklar (det pinsamt låga antalet av 3), på de jag cyklar i stan med skulle jag absolut inte vilja vara utan. På racern händer det väldigt sällan att jag har användning för den, men när det väl händer så tycker jag det är mycket smidigare än att ropa något. Och den stör inget/ingen om den sitter där.

Ropar något gör jag om ringklockan inte ger effekt.

Men vad fan är det här? Jag håller hårt på den svenska pragmatismen. Jag plingar och ropar och sedan ropar den gående och så försöker vi flytta oss båda två och helst inte i samma riktning och sedan uppnår vi konsensus och tycker egentligen samma sak men har lite olika ingångsvärden. 🌹

Men vad fan är det här? Jag håller hårt på den svenska pragmatismen. Jag plingar och ropar och sedan ropar den gående och så försöker vi flytta oss båda två och helst inte i samma riktning och sedan uppnår vi konsensus och tycker egentligen samma sak men har lite olika ingångsvärden. 🌹
Det är lite som när man kappseglar, hindret/styrman ska hålla farten, kursen och käften

Helt fel! Den gamla taktiken genererar varken klick eller rubriker...

Så vackert!

Men du har missat en sak från verkligheten (medvetet?).
och tycker egentligen samma sak men har lite olika ingångsvärden.
Det vill jag ha till det ursvenska:
och ler "tycker egentligen samma sak men har lite olika ingångsvärden"-leendet och tänker "sicken idiot".

Där jag cyklar finns det ofta utrymme bredvid väg eller cykelbana, då passerar jag ett par meter ifrån på gräs eller grus.

Tillbaka
Topp