[Köpråd] Canyon Tourque eller Strive?

TMA-1

Aktiv medlem
Sitter på en Canyon Spectral 125 AL6 som jag köpte som första fulldämpade 2022. Då ville jag inte ha för mycket dämpning då jag cyklade mycket i skogen. Men då denna har en ganska aggresiv geometri fick jag mersmak för utförsåkning och det blev nu till slut nästan uteslutande Vallåsen för hela slanten.
Jag kör typ alla nedfarter förutom någon svart som jag undvikit än så länge.

Nu vill jag så klart ha något mer anpassat för tuffare utförsåkning och har just nu riktat in mig på Tourque och Strive.

Är det någon skillnad mellan Strive och Tourque när det gäller hopp och lekfullhet? När jag läser om dom verkar Striven vara väldigt stabil men det går väl hoppa med den med? Dom väger typ samma och har typ samma geo. Strive har 1cm mindre dämpning bak.

Striven tänker jag för OM jag skulle få för mig att köra skog, men Tourquen kanske är mer bikepark-anpassad vad det nu innebär?

Kollar även lite på Commencal Meta v5 och SX för att dom är så coola. Men Canyon kan jag (2 cyklar) och gillar dom.

Svårt.

Kan inte riktigt svara på jämförelse mellan de två. Men jag är mycket nöjd med min Strive. Stabil i stöket, hoppar utmärkt och funkar även bra som stighoj när man vill det med shapeshiftern.

Jag har en torque och det är inget jag skulle rekommendera som stigcykel, därimot är den jättefin och förlåtande när det ska hoppas å köra stök nerför 🙂

Kan inte riktigt svara på jämförelse mellan de två. Men jag är mycket nöjd med min Strive. Stabil i stöket, hoppar utmärkt och funkar även bra som stighoj när man vill det med shapeshiftern.
Ja, det är ju den där stigmöjligheten som lockar. Ifall man blir sugen 🙂
Det blir i så fall en XL för mig då jag inte vill ha kortare reach än vad jag har idag. Men den blir då nästan 4cm längre hjulbas och det låter lite långtradare 🙂

Ja, det är ju den där stigmöjligheten som lockar. Ifall man blir sugen 🙂
Det blir i så fall en XL för mig då jag inte vill ha kortare reach än vad jag har idag. Men den blir då nästan 4cm längre hjulbas och det låter lite långtradare 🙂

Antar att du nu har en Spectral 125 i XL. Obs att Strive i XL har 19 mm högre stack. Då får du 8 mm extra reach när styret är på samma höjd.

Antar att du nu har en Spectral 125 i XL. Obs att Strive i XL har 19 mm högre stack. Då får du 8 mm extra reach när styret är på samma höjd.
Den får du gärna förklara lite mer 🙂
Ja precis, Spectralen är XL.
Med Strive i XL får jag vad jag förstår +14mm reach, och i L -11mm. Men jag kanske missförstår?

Den får du gärna förklara lite mer 🙂
Ja precis, Spectralen är XL.
Med Strive i XL får jag vad jag förstår +14mm reach, och i L -11mm. Men jag kanske missförstår?

Stack på Strive är 19 mm högre på XL. För att har styret på samma höjd som nu skulle du behöva tar bort 19 mm distanser under stammen. Då blir effektiva reach 8 mm längre, för att styret inte bara går neråt men också framåt. Om du nu kör med mindre än 19 mm distanser skulle du behöva ett styre med mindre rise, som ger samma effekt som mindre distanser.

Strive i L har samma stack som Spectral 125 i XL. Så med L får du 11 mm mindre reach. Med XL får du 22 mm mee reach vid samma styrhöjd.

Stack på Strive är 19 mm högre på XL. För att har styret på samma höjd som nu skulle du behöva tar bort 19 mm distanser under stammen. Då blir effektiva reach 8 mm längre, för att styret inte bara går neråt men också framåt. Om du nu kör med mindre än 19 mm distanser skulle du behöva ett styre med mindre rise, som ger samma effekt som mindre distanser.

Strive i L har samma stack som Spectral 125 i XL. Så med L får du 11 mm mindre reach. Med XL får du 22 mm mee reach vid samma styrhöjd.
Ah, tackar för förklaringen. Uppskattat. 🙂

Du menar att effektiva reach inte blir kortare med ett riserstyre? På de flesta riserstyre är rise parallel med gaffelröret, så ingen skillnad med distanser. Man kan vinkla styret framåt, men då blir "effektiva stamlängden" längre.
Rise är väl uppåt....i alla fall på mina styren

definitionen av rise är: This measurement is how high your hands are (measured vertically) from the stem.

På mitt riserstyre är rise precis parallel med gaffelröret, om man följer monteringsanvisningen. Samma på de flesta bilder jag googlar fram. Men det finns kanske riserstyre där rise är vertikalt.

På mitt riserstyre är rise precis parallel med gaffelröret, om man följer monteringsanvisningen. Samma på de flesta bilder jag googlar fram. Men det finns kanske riserstyre där rise är vertikalt.
Då man kan vrida som man vill på sitt eget styre är det ju upp till den som monterar hur man vill nyttja sin rise.
Skulle inte säga att man har gjort fel om man monterat styret med rise i lodrät riktning.

Det är nog inte exakt och vad jag vet så kan/får man montera det som man vill.

Hur man montera det bör bestämmas relativt horisontellplanet. Låter helt tokigt att montera det relativt gaffel.
Men det är nog få som mäter in det

Då man kan vrida som man vill på sitt eget styre är det ju upp till den som monterar hur man vill nyttja sin rise.
Skulle inte säga att man har gjort fel om man monterat styret med rise i lodrät riktning.

Nej, man kan såklart göra hur man vill. Jag ville bara säga hur det är tänkt av många tillverkare. Men det är viktigt att har koll att händerna hamnar längre framför rotationsaxeln när man har rise mer vertikalt. Om man byter till ett styre med mer rise kan det ger oönskade effekter.

Det låter rätt så tokigt att ha rise parallellt med gaffelröret. Finns ju andra faktorer som up/backsweep som skulle bli rätt konstigt då. Men alla får ju ha sina styren precis som man vill.

On topic: Torque är helt klar mer freeride men går att trampa med. Tror nog Strive är mer kompatibel som vanlig stigcykel också. Annars om du är sugen på Commencal finnas ju nya och gamla Metan (inte SX) som är bra hojar för stig och utför.
1727764808728.png

Det är nog inte exakt och vad jag vet så kan/får man montera det som man vill.

Hur man montera det bör bestämmas relativt horisontellplanet. Låter helt tokigt att montera det relativt gaffel.
Men det är nog få som mäter in det

På mitt fina OneUp styre finns det markeringar med gaffelrörsvinkeln skrivet bredvid. Så kan man montera precis som är tänkt relativt till marken. Men då kommer rise alltså vara inom en eller två grad av gaffelrörsvinklen på det flesta MTB.

Sen är det framförallt upsweep och baksweep som jag vill har rätt. Jag tänkte att köra mitt styre med rise lite mer vertikalt, men då känns det inte bra för handlederna.

På mitt fina OneUp styre finns det markeringar med gaffelrörsvinkeln skrivet bredvid. Så kan man montera precis som är tänkt relativt till marken. Men då kommer rise alltså vara inom en eller två grad av gaffelrörsvinklen på det flesta MTB.

Sen är det framförallt upsweep och baksweep som jag vill har rätt. Jag tänkte att köra mitt styre med rise lite mer vertikalt, men då känns det inte bra för handlederna.
Jag tror man först år optimera för komfort och sen mäta rise och impact på reach - om man nån nu bryr sig så mycket. Nu monterade jag ner enda cykel med > 12mm rise igår men jag tror rise gick mer uppåt än gaffel men kanske inte rakt upp.

Jag tror man först år optimera för komfort och sen mäta rise och impact på reach - om man nån nu bryr sig så mycket. Nu monterade jag ner enda cykel med > 12mm rise igår men jag tror rise gick mer uppåt än gaffel men kanske inte rakt upp.

Håller med. Men det kan betyda att man måste byta stam, som är jobbigt när man experimenterar med positionen av styret och som kostar. Som tur hade jag innan "felköpt" en för kort 40 mm stam, så jag kunde byte fram och tillbaka med min 50 mm stam när jag experimenterade med lutningen av mitt riserstyre.

Min poäng var mer att det är bra att har koll på hur tillverkaren har tänkt det, för att upsweep och backsweep blir annorlunda när monterar styret annorlunda.

Ännu mer OT: jag har förvånat mig över hur många hos Pinkbike tycker om att vrida styret mycket bakåt, så rise nästan 45 grad.

Jag kör en Strive CF från 2020 i storlek L. Sonen har en Torque AL från 2023 i storlek M. Båda är riktigt fina cyklar, och för sonen som tränar enduro trampas det en hel del stig och uppåt. Man känner att Torquen har bättre sadelrörsvinkel vid klättring, man sitter mer över vevparti än bakom.
Nya Strive nya har antagligen liknande ändring och har blivit bättre både utför och uppför.

Torquen är kategori 5 så om du kör riktigt hårt utför med stora hopp osv och vill ha något som håller lite extra bra så skulle jag välja den. Vill du ha lite rappare på stig så är striven ett bra val och den klarar ju bevisligen riktigt tuff utförsåkning också.

Nu är den säsongen över men Canyon brukar vara med på Endurotävlingarna med demohojar så att man kan provcykla.

Nu vet jag inte hur viktfixerad du är men den angivna vikten enligt canyons sida är med slang, iallafall var min det och dom slangarna vägde 250gram styck så med mjölk i däcken och stora plattispedaler så hamnade jag på den specade vikten ( 16,5kg) al 5, mullet, 2023

Nu vet jag inte hur viktfixerad du är men den angivna vikten enligt canyons sida är med slang, iallafall var min det och dom slangarna vägde 250gram styck så med mjölk i däcken och stora plattispedaler så hamnade jag på den specade vikten ( 16,5kg) al 5, mullet, 2023
Tack för info. Intressant, då Torque CF7 är specad till 15.88kg. Det är alltså inte superskillnad med kolfiber viktmässigt i denna kategorin cyklar.

Tillbaka
Topp