Blockettråden 2

Blockettråden 2
IMG_4867.png
Något som fått sin Trek stulen? Tyresö.

Blockettråden 2
Nej jag är inte olika. Hade hellre skänkt eller kört till metallåtervinning. Man går ju nästan minus om man ska sälja t.ex. en styrstam för 50 spänn och sen krävas att stå för halva frakten. WTF liksom? Helt idiotiskt.

Håller med att bygga lågbudgetcyklar är kul. Men jag tycker att man som köpare självklart ska betala exakt vad det kostar att få ett paket skickat till sig. Däremot finns det en del giriga säljare som tar extra betalt för att skicka, utöver själva fraktkostnaden, sånt gillar jag inte, och sånt utövar jag heller inte om jag säljer med paketfrakt!
Nu är jag måhända på lite småpurket humör just jag, måhända har vatten runnit under broar och allt det där. Men. Jag avstod faktiskt från ett köp så sent som nu i veckan bara för att det var "frakten delar vi på"-användaren som stod bakom annonsen. Ibland är jag långsint... 😁

Beträffande frakt gör jag många, men inte alla, gånger så att jag avrundar nedåt när frakten lagts på. Jag säljer något för 250:-, frakten kostar 58:- och då känns det jämnt och fint att föreslå 300:- inklusive frakt.

Blockettråden 2
Nu är jag måhända på lite småpurket humör just jag, måhända har vatten runnit under broar och allt det där. Men. Jag avstod faktiskt från ett köp så sent som nu i veckan bara för att det var "frakten delar vi på"-användaren som stod bakom annonsen. Ibland är jag långsint... 😁

Beträffande frakt gör jag många, men inte alla, gånger så att jag avrundar nedåt när frakten lagts på. Jag säljer något för 250:-, frakten kostar 58:- och då känns det jämnt och fint att föreslå 300:- inklusive frakt.
Har gjort något liknande med samma användare, någon ordning får det faktiskt vara!

Blockettråden 2

Vilken frakttjänst brukar du använda? Jag ska skicka lite cykeldelar, bl.a. ett tredelat vevparti. Total vikt exkl. emballage är 2364 g. Jag såg att på Postnord så kostar det 132 kr att skicka ett paket på upp till 3 kg. Har du något bättre alternativ på lager?

Blockettråden 2
Vilken frakttjänst brukar du använda? Jag ska skicka lite cykeldelar, bl.a. ett tredelat vevparti. Total vikt exkl. emballage är 2364 g. Jag såg att på Postnord så kostar det 132 kr att skicka ett paket på upp till 3 kg. Har du något bättre alternativ på lager?
Nej, egentligen inte. Jag använder i första hand PostNord och i andra hand Schenker.

Precis som någon skrev tidigare har Tradera ganska kraftigt rabatterade fraktpriser. Å andra sidan tar det betalat för sålda varor så skillnaden blir inte nödvändigtvis så stor. Beroende på pris och fraktkostnad såklart.

Blockettråden 2
Nej, egentligen inte. Jag använder i första hand PostNord och i andra hand Schenker.

Precis som någon skrev tidigare har Tradera ganska kraftigt rabatterade fraktpriser. Å andra sidan tar det betalat för sålda varor så skillnaden blir inte nödvändigtvis så stor. Beroende på pris och fraktkostnad såklart.
I det här fallet ska jag inte sälja något, så jag gissar det blir komplicerat att använda Tradera. Jag kollade just Schenker, som var det andra alternativet jag funderade på. Prylarna får plats i en skokartong som väger 360 g och har mått enl. nedan. Det gör att jag klarar mig under 3 kg i totalvikt och priset på Schenker (116 kr) är något billigare än Postnord. Så det lutar nog åt Schenker. Tack för svar!

1727417095720.png

Blockettråden 2
Håller med om de andra påståendena men i det här fallet tolkar jag det som ramen, eller ska däcken, bromsskivor och kassett och också vara kolfiber?
Skriv då "ram i kolfiber" istället?

Tycker inte att "priset är fast" är dåligt, då vet man att prutande kommer bli svårt.
Folk sätter pris så olika, vissa skriver ett pris X för att de tänker att folk sen ska pruta mer till X-Y=Z. Medans vissa sätter ett rimligt pris som faktiskt är priset de vill sälja för. Men visst, sen finns det folk som sätter fantasipriser som de inte vill att det ska prutas på, men när varan inte säljs inser de förhoppningsvis sitt misstag :)

Blockettråden 2
Men om priset är fast och ingen vill betala priset så får ju personen ändå inga pengar. En cykel är ju bara värd så mycket någon är villig att betala för den! :-)

Blockettråden 2
Jag fattar inte:
Förstår att man kanske vill byta ut till annat en Rival till nya cykeln.
Men är 25% rabatt mot nypris värt att inte ha garanti och inte få känslan att öppna de nya förpackningarna?

Inte för mig iaf.

Blockettråden 2
Jag skulle tycka att det är värt! Tänk på köp av prylar som en hel pol av prylar istället och inte enstaka! Av alla prylar man äger är det få som skickas tillbaka på garanti. Fast än vissa begagnade saker ibland behöver bekostas för att lagas eller till och med kanske behöver kasseras så lönar det sig under sin livstid på jorden att köpa begagnat skulle jag säga!

Blockettråden 2
Blockettråden 2
Inte blocket, men jag tycker den kvalar in ändå:

Jag gillar framgaffeln starkt!!!
Jag gillar att det är mer text om reflexvästen man får på köpet än om cykeln. Märklig prioritering.

Blockettråden 2
Jag gillar att det är mer text om reflexvästen man får på köpet än om cykeln. Märklig prioritering.
På den tiden då det fanns människor i TV-rutan som presenterade kommande filmer och program så var det en utav dem som sa att om de skulle visa en film som var riktigt dålig så fokuserade de mer på att prata om skådespelarna och regissören istället för om just den specifika filmen. Gissar att det är samma tänk här. Eller som det gamla ordspråket säger "Om du inte har något bra att säga...".

Blockettråden 2
På den tiden då det fanns människor i TV-rutan som presenterade kommande filmer och program så var det en utav dem som sa att om de skulle visa en film som var riktigt dålig så fokuserade de mer på att prata om skådespelarna och regissören istället för om just den specifika filmen. Gissar att det är samma tänk här. Eller som det gamla ordspråket säger "Om du inte har något bra att säga...".
Alla deras cyklar verkar säljas antingen med reflexväst eller ett cykellås som extra tillbehör. 🤔

Blockettråden 2
Inte blocket, men jag tycker den kvalar in ändå:

Jag gillar framgaffeln starkt!!!
Ser på sajten att det inte bara är denna modell som sportar inverterad gaffel. Känns ju tryggt att folk kan köpa en färdigmonterad cykel, byggd av proffs.

Blockettråden 2
kanske att vinkeln med framhjulet närmare väggen än bakhjulet överdriver effekten? ser lite ut som en surly instigator-gaffel med 447 mm axle-to-crown, och cykeln kanske t o m såldes med dämpargaffel? i så fall är den inte så värst övergafflad.

men är det en 483-gaffel kanske det går att byta till ett 24-tums framhjul och få mer "korrekt" geo, eftersom det är skivbroms fram.

men @olofohlsson kanske kan reda ut det :)
Måste vara en 29" gaffel? Så typ 483mm a-c

Visa bilaga 729535

Blockettråden 2
Denna platsar definitivt här i blocket-tråden. Men här är säljaren ett dödsbo som inte vet vad de säljer. Därför tycker jag inte att prissättningen är helt tokig. Och tittar man på bilderna så ser man att det finns en hel del intressant för den som är intresserad av 26"-prylar. T.ex. en Demo 8 ram eller komplett cykel.

Som paket, utan att säljaren vet skick eller funktion så borde priset nog åka ner lite, men inte allt för mycket. 7500-10000 tycker jag är rimligt. Vad säger ni?

Blockettråden 2
Ser på sajten att det inte bara är denna modell som sportar inverterad gaffel. Känns ju tryggt att folk kan köpa en färdigmonterad cykel, byggd av proffs.
Nu är det kanske inte just den cykeln på bilden som du köper. Det är alltså fabriken som tagit fram cykelmodellen som monterat ihop den på det viset. Känns väldesignat och bra. Terrängmönstrade hjul och allt.

Blockettråden 2
Nu är det kanske inte just den cykeln på bilden som du köper. Det är alltså fabriken som tagit fram cykelmodellen som monterat ihop den på det viset. Känns väldesignat och bra. Terrängmönstrade hjul och allt.
Det känns som att den där butiken inte har så bra koll på vad det är de säljer. Det är nog mer eller mindre ett lotteri vad man får när man beställer något.

1727784035726.png

Blockettråden 2
Denna platsar definitivt här i blocket-tråden. Men här är säljaren ett dödsbo som inte vet vad de säljer. Därför tycker jag inte att prissättningen är helt tokig. Och tittar man på bilderna så ser man att det finns en hel del intressant för den som är intresserad av 26"-prylar. T.ex. en Demo 8 ram eller komplett cykel.

Som paket, utan att säljaren vet skick eller funktion så borde priset nog åka ner lite, men inte allt för mycket. 7500-10000 tycker jag är rimligt. Vad säger ni?
Bjud 7500 om du är tycker att det är rimligt.
Jag tycker det är helt orimligt att bjuda något överhuvudtaget för grisen i säcken.

Blockettråden 2
Såg den där också. På jakt efter en mindre 27.5 eller 29e tummare till sonen och blir facinerad över hur mkt pengar folk vill/tror de kan få ut. Måste vara en massa cyklar som aldrig blir sålda....eller så inser de faktum tre månader senare och sänker...
Det är svårt att sälja även rimligt prissatta cyklar just nu. Men ja, det finns så många som tror att det är ok att sälja en cykel med några år på nacken till rek. pris minus 10-15%.

Tillbaka
Topp