Törs man köpa cykel utomlands?

N.Blomqvist

Aktiv medlem
Hej!
Jag fick en Scott Axis eRIDE 20 stulen i helgen och jagar ny hoj.
Först tänkte jag köpa exakt samma ige då jag trivs mycket bra med den.
När jag under dagen lusläst om dom olika modellerna så hittade jag en sida på nätet som heter ”Buycycle”.

buycycle.com

Hitta din begagnade landsvägscykel, gruscykel och MTB | buycycle SE

Köp & sälj begagnade landsvägscyklar, gravelcyklar & MTB på buycycle. Den största marknadsplatsen för begagnade cyklar. Med köparskydd, frakt och säker betalning.
buycycle.com
buycycle.com

På den sidan hittade jag en firma i Ungern som säljer Axis eRIDE 10 FS för ca 10.000 SEK mer än vad jag kan få en Axis eRIDE 20 för i Sverige.
Man får köparskydd och dessutom går det att betala med PayPal eller Klarna för att gardera sig ytterligare.
Jag antar att garantier i Sverige bara är att glömma om man köper en cykel i ett annat EU-land?
Hur skulle ni ha gjort?
Spelat det säkra kortet och köpt en Axis eRIDE 20 i Sverige eller lagt till en tia och köpt FS 10:an i Ungern?
Man får ju onekligen mycket mer för pengarna…
Tilläggas bör att att cykeln i Ungern är fabriksny, från cykelaffär.

Jag antar att garantier i Sverige bara är att glömma om man köper en cykel i ett annat EU-land?
EU har gemensamma regler men precis som i Sverige så är det hög sannolikhet att cykeln skall tillbaks till säljaren för åtgärd som inte går att lösa enkelt. Men det är samma om du köper hos någon av de stora tyska butikerna. Bike24, bike-discount, Rose mfl. Vissa är flexibla och kan låta dig fixa enklare problem lokalt och så får du ersättning av dom. Men det är nog från fall till fall

När det gäller internetköp av prylar så handlar jag bara av stora & välkända firmor som funnits i flera år.

Tack för svar.
Det verkar inte vara några som helst problem att köpa en fabriksny cykel från en handlare i utlandet alltså?
Då är nästa fråga, är det värt 10.000:- extra att uppgradera från en Axis eRide 20 till en Axis eRide 10 FS?
Jag cyklar vardagscykling, 90% asfalt, 9% grus, 1% terräng.
Man får ju lite gottigare komponenter och en annan display på 10 FS.
Alternativet är ju att jaga efter en vanlig Axis eRIDE 10, men dom verkar helt slutsålda i storlek M i Sverige.

Tack för svar.
Det verkar inte vara några som helst problem att köpa en fabriksny cykel från en handlare i utlandet alltså?
Då är nästa fråga, är det värt 10.000:- extra att uppgradera från en Axis eRide 20 till en Axis eRide 10 FS?
Jag cyklar vardagscykling, 90% asfalt, 9% grus, 1% terräng.
Man får ju lite gottigare komponenter och en annan display på 10 FS.
Alternativet är ju att jaga efter en vanlig Axis eRIDE 10, men dom verkar helt slutsålda i storlek M i Sverige.
Det beror kanske på om man tycker att "inte några som helst problem" innefattar att jiddra med en butik i Ungern vid eventuella problem eller kanske behöva skicka tillbaks cykeln eller delar till Ungern om det krävs.

När det gäller frågor kring cykeln i sig så rekommenderar jag att frågan postas i https://happyride.se/forum/forums/elcykel.29/

Tillbaka
Topp