Hur hittade du din (cykel)pendlingsväg?

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum

NLC

Aktiv medlem
Jag vill veta hur just du hittade din cykelpendlingsväg (alt multi-modala lösning) - genom att följa strömmen, titta på karta, använda en app eller något annat. Om du förändrat och förbättrat den med tiden, om du nyfiket letar alternativ eller kanske rentav varierar per säsong, veckodag och/eller humör.

Kort eller långt spelar ingen roll, men beskriv helst var i landet, typisk sträcka för enkel resa, och gärna annat som kan vara relevant.

//NisseNyfiken

Senast ändrad:
Är rätt nöjd då jag nu hittat en bättre väg sista km så jag slipper cykla förbi en rätt stor gymnasieskola inkl busshållplatsen. Brukar vara lugnt med kidsen men värre med alla föräldrar som kommer i bil o ska lämna av. De kör som idioter, några bussar på det och en rätt högtrafikerad rondell så har det varit nära ett par gånger. Annars cyklar jag mellan två orter så inte så mkt att välja på än den halvtaskiga cykelvägen

Jag har testat mig fram, med viss hjälp av kartan. Främsta målet har varit att undvika onödiga stopp, vägarbeten och andra människor så långt det går. Passerar Stockholms stad på vägen så det har varit en utmaning. Det har främst varit byggen av olika varianter som har tvingat mig till att justera rutten genom åren. Rätt nöjd med den jag har nu. Några backar att få upp flåset i, tvingas inte in i dom mest trånga pendlarstråken och har några ställen med trevlig utsikt i gryningen och skymningen.
IMG_7445.jpeg

Edit: Har egentligen ganska bra möjligheter att skarva för att få till bra träningsrundor, men har alltid en väldig massa packning med mig vilket gör att jag tappar sugen att göra det.

Senast ändrad:
Med 17-18 km har man möjlighet att variera. Har provat många olika alternativ och kombinerat. Mestadels lokalkännedom på min sida av stan och mycket kartstuderande på den andra. Har hittat både kortaste vägen och vägen med minst antal rödljus. Trevliga vägar, effektiva vägar, lågtrafikerade vägar.

Oftast tar jag kortaste vägen, som också är snabbast, men jag tröttnar ibland och kör en annan väg nån period.

Pendlingen går mellan Västerort och Johanneshov. Tranebergsbron-Västerbron-Skanstullsbron är "bäst" men när man tröttnar kan man ta Tvärbanebron-Gröndalsbron-Årsta istället. Eller Om det bara är Ringvägen man vill undvika så kan man antingen trängas med gående längs Årstaviken eller ta Liljeholmsbron-Årsta. På norra sidan har man Bergslagsvägen (:sick:), Beckombergavägen och Spångavägen att välja på. Eller kanske Ulvsundavägen och småvägar förbi Bromma flygplats.Men nästan alla vägar far förbi Alvik.

1727895169908.png

Kul tråd! Med 16 km rakaste vägen borde det finnas en massa alternativ, men mycket vatten och fåtal broar sätter en del praktiska begränsningar. Med det sagt finns det gott om utrymme för improvisation, och jag har bra lokalkännedom. Jag låter till stor del Nackas / Stockholms / Solnas oändligt många ombyggnader och projekt styra. Trista avstängningar / runtledningar -> då tar jag en annan väg. Soligt, krispig luft, cykeln går bra -> omväg. Ett grusvarv runt Djurgården, Stora Skuggan och / eller Hagaparken en tidig tisdagmorgon går inte av för hackor. Jag låter humör och praktiska tidsbegränsningar sätta gränserna. Men visst blir det rätt ofta rakaste vägen, inte minst på vintern när den vägen oftast är rimligt underhållen.

Första pendlingsvägen var Brommaplan till Regeringsgatan, via (föga förvånande) Drottningholmsvägen, Norr mälarstrand och Tegelbacken. Allt annat blir väl bara konstlat? Omvägar för omvägarnas skull.

Sedan dess har jag alltid behövt pendla över Södermalm och nu har jag försökt allt, men det finns inget skönt sätt att ta sig fram där, det minst sämsta är nog över östra Söder.

Jag studerar kartor. Att i Ride with Gps eller Google maps sätta en punkt vid start och mål och sedan dra I rutten för att hitta alternativ är ett enkelt sätt att hitta nya vägar.

Cyklar Saltsjö-Boo - Södermalm. 15km snabbaste vägen via Värmdövägen. Men den är usel pga ombyggnationer. Väljer ofta Kranglans väg in och via Kvarnholmen och Nyckelviken hem. Väljer rutt beroende på hur mycket tid jag har, väder/vind och väglag vintertid. Ibland längre via Hellas.

Edit: Strava Heat maps är ju kul det med.
IMG_9463.jpeg

Senast ändrad:
Cykla vilse är ett måste på nordöstra Själland. Finns en myriad med små superfina landsvägar och cb (och lite enstaka skog) så det gäller att man är hyfsat utvilad efter dagens dont innan man åker hem då allra kortaste vägen ändå är 35km. Brukar försöka orientera efter solen (samt nån slags flummig ”inre kompass”) men fuskar dock ibland med mobilen. Trängsel och tokcyklister lyser med sin frånvaro.

Vi har ju flyttat runt en del så behövt söka nya cykelvägar då och då.
Senast jag cykelpendlade var härom året när vi bodde i Beirut, med en, låt säga, rätt kaotisk biltrafik. Kunde bli rätt stressigt på cykel...
Så rätt snart valde jag att börja bröta mig igenom biltrafiken och söka mig närmsta väg ned till havet.
Och kunde sen följa stranden 90% av vägen. Blev en bit längre men såå mycket bättre, och säkrare, cykling. Tycker oftast "bästa" pendlingsvägen kan vara värt en skaplig omväg = "livskvalitet!
Screenshot_20241003_085952.jpg

Kul tråd,

Jag har nästan alltid börjat med en strava route efter popularitet och sedan tweakat den utefter behov för att få bort komplikationer. Tyvärr inte varierat mig så mycket på pendlingen. Nu när jag ska börja på nytt jobb bara 5 km från hemmet tänker jag att det är dags att börja komma på lite mer varierade omvägar man kan ta på vägen.

Uppskattar därför info om vilka verktyg folk nyttjar, själv sitter jag som sagt med strava route planner samt heatmappen och klickar ut rutter.

Vi har ju flyttat runt en del så behövt söka nya cykelvägar då och då.
Senast jag cykelpendlade var härom året när vi bodde i Beirut, med en, låt säga, rätt kaotisk biltrafik. Kunde bli rätt stressigt på cykel...
Så rätt snart valde jag att börja bröta mig igenom biltrafiken och söka mig närmsta väg ned till havet.
Och kunde sen följa stranden 90% av vägen. Blev en bit längre men såå mycket bättre, och säkrare, cykling. Tycker oftast "bästa" pendlingsvägen kan vara värt en skaplig omväg = "livskvalitet!Visa bilaga 730265
Började du med kompassriktning och leta cykelbara alternativ eller "som bilarna kör" för att hitta initial väg ?

Jag studerar kartor. Att i Ride with Gps eller Google maps sätta en punkt vid start och mål och sedan dra I rutten för att hitta alternativ är ett enkelt sätt att hitta nya vägar.

Cyklar Saltsjö-Boo - Södermalm. 15km snabbaste vägen via Värmdövägen. Men den är usel pga ombyggnationer. Väljer ofta Kranglans väg in och via Kvarnholmen och Nyckelviken hem. Väljer rutt beroende på hur mycket tid jag har, väder/vind och väglag vintertid. Ibland längre via Hellas.

Edit: Strava Heat maps är ju kul det med.
Visa bilaga 730232
Inte provat att i google maps på datorn dra i rutterna. Funkade bättre än förväntat! Tack för tipset :)

ny sträcka i ny omgivning kollas med cykelkarta eller numera google.

sen när man kört ett par gånger börjar man kolla alternativen. irl förstås, men ibland med hjälp av heat map

trots att jag pendlat nuvarande sträcka sedan 2017 hittar jag då och då fortfarande nya varianter.

cykelpendlat i stockholm sedan 80-talet. innerstan kors och tvärs, solna sumpan spånga söder axelsberg handen nacka danderyd täby upplands väsby....

så hittar ganska bra i tokholm.

har under uppväxten flyttat runt en del, och iom brompton med på möten och så haft nöjet cykla för transport snarare än nöje i många andra svenska städer. det är väl göteborg där jag för övrigt tidigare bott som kan sticka ut negativt, men cykel där ändå så oerhört mycket bättre än bil.

Började du med kompassriktning och leta cykelbara alternativ eller "som bilarna kör" för att hitta initial väg ?
Kollar först "huvudriktning" och letar sen bra alternativ med 'try and error'. Blir oftast en kombo av 'bilvägar' med en hygglig "vägren" och alternativa stråk (a k a bakgator), bara allt är i samma riktning.

För snart 25 år sedan funderade jag på om det skulle vara bäst att köra via Nynäsvägen och Götgatan eller Hellasgården och Stadsgården. Har valt det senare alternativet sedan dess.

Lite varianter finns det, jag kanske började med den utskyltade cykelvägen först men sedan hittade man andra cykelvägar och vägar som funkade bättre. Sedan kan vägvalet variera på årstid och cykelval. Det här är väl från de 5 senaste åren. (jag hann inte redigera bilden klart tidigare)

1727955633580.png

Senast ändrad:
Google maps för grundrutten och sedan har den justerats för att minska antalet onödiga stopp istället för att vara absolut kortaste väg.
Har bara 3,5 km till jobbet och ca 7 km åt andra hållet, så det är inte så mycket att jobba med.

Större delen av sträckan går på cykelbanor i Örebro.

För snart 25 år sedan funderade jag på om det skulle vara bäst att köra via Nynäsvägen och Götgatan eller Hellasgården och Stadsgården. Har valt det senare alternativet sedan dess.
Hellas passar fint även för den som bor i Älvsjö och ska till stan. Om man har tid. Har man inte tid får man cykla fortare.

Jag har också kört google maps och "dragit" i rutten för att få till en utgångspunkt. (Så gör jag också när jag ska ut och träna lvg). Sen anpassar jag när jag testat. Försöker undvika rödljus och osäkra vägar (tex industrigator med mycket infartsvägar över cykelbanan). 4 rödljus på 13km in till Göteborg centrum just nu.
Sen brukar vissa vägar sållas bort på oklara grunder. Mölndalsvägen är tex för tråkig att cykla. Jag har också lite olika vägval beroende på dagsform, platt vs backigare, mer natur vs mer stad osv.

Ni (@Audioholic, @kais01, @Bonzo mfl) som ruttat mha Google Maps, har det varit i mobilappen (med tillhörande navigeringshjälp) eller via web UIt ? Förutom Strava heatmaps, har ni använt andra verktyg som t.ex roadfinder.se för att kartreka sträckor?

Klev ut genom dörren och tog den kortaste vägen vilket är 49,5km.
(Alternativet är 63km på mestadels 80-väg helt utan vägren och mycket mer trafik).

Är jag osäker på en väg brukar jag droppa ner Googlegubben för streetview för att kolla läget, typ av väg, fartskyltar och väggren etc.

För nya rutter eller relativt nya cyklister som ska börja pendla så kan ett alternativ vara att göra det på helgen och eventuellt tillsammans med någon annan. Så att man inte behöver göra första turen i skarpt läge och ev komma för sent till första arbetsdagen!

Får jag fråga varför @NLC ställer frågan? Har du nytt jobb/boende eller hjälper du någon annan?

Ni (@Audioholic, @kais01, @Bonzo mfl) som ruttat mha Google Maps, har det varit i mobilappen (med tillhörande navigeringshjälp) eller via web UIt ? Förutom Strava heatmaps, har ni använt andra verktyg som t.ex roadfinder.se för att kartreka sträckor?
Mobilappen, men den har mest använts innan resan påbörjas första gången för att få ett grepp om vilka vägar man ska ta. Som sagt har jag bara tot drygt 10 km daglig pendling så det är inte så mycket att orda om.

Apropå rödljus har jag ett på vägen till jobbet och ett annat på tillbakavägen*. Behöver dock korsa en hyfsat trafikerad väg ett par gånger på hemresan, vilket är rätt irriterande. Det är ute i ett industriområde och jag har inte hittat några rimliga vägar att undvika det.

*Hämtar hunden på dagis på vägen hem, så det är därför sträckorna skiljer sig åt.

Förutom ett genuint kart- & ruttintresse (för cykel) och därför vill veta hur andra gör så är jag också nyfiken på om digitala verktyg påverkar. Om man jämför med den motoriserade världen behöver man ju sällan läsa karta eller rutta, det går oftast lika bra att följa skyltningen. Som cyklist behöver man vara mer medveten, reka & leta, pröva och utvärdera - är den kortare vägen med fler trafikljus bättre ? Eller den med största andel separerad cykelbana, bäst sikt i korsningar/minst antal konfliktpunkter etc. E

Jag använder komoot på pc för att planera och få en bra överblick på en längre rutt.Tycker den funkar relativt bra.

Förutom ett genuint kart- & ruttintresse (för cykel) och därför vill veta hur andra gör så är jag också nyfiken på om digitala verktyg påverkar. Om man jämför med den motoriserade världen behöver man ju sällan läsa karta eller rutta, det går oftast lika bra att följa skyltningen. Som cyklist behöver man vara mer medveten, reka & leta, pröva och utvärdera - är den kortare vägen med fler trafikljus bättre ? Eller den med största andel separerad cykelbana, bäst sikt i korsningar/minst antal konfliktpunkter etc. E
Även om jag förlitar mig mycket på lokalkännedom där det går och om jag bara vill ta mig från A till B så påverkar digitala verktyg mycket när jag ska hitta alternativa vägar eller jämföra två alternativ.
Använder då främst Google Maps med streetview men även Komoot som är bättre på att hitta vägar för just cykel.

Utanför pendlingen använder jag båda dessa mycket mer flitigt, både för att hitta helt nya vägar men också för att hitta förbättringar på favoritrutter.

Edit: Båda på PC i förväg. I fallet nöjescykling skapar jag ofta rutter i Komoot som jag navigerar efter. På pendling behövs det inte.

Håller med, var bara nyfiken på bakgrunden till frågan när den kom från en tillsynes erfaren cyklist som du!

För stadstrafik "bäst sikt i korsningar/minst antal konfliktpunkter" tror jag man får testa sig fram precis som du säger. Det är små detaljer som gör stor skillnad där. Skolor, sporthallar, busstrafik, korsningar, hastighetsbegränsningar, konstiga filbyten, snöröjning, kvalitet på underlag, bra/dåliga lösningar på GC-bana etc etc. Google kan kanske ge en hint men måste upplevas för att förstå helheten.

OT: Ruttar nästan ALLTID i bilen med. Mardröm att behöva sitta längre än absolut nödvändigt i den där dumburken.

För träningsrundor använder jag en massa olika kartor och heatmaps, men för pendling i Stockholm tycker jag att det är trial and error som gäller. När en väg inte funkar tittar jag på kartor för alternativ (och då oftast kortaste vägen tillsammans med lokalkännedom) och testar själv. Att cykla efter skyltning är helt hopplöst i Stockholm om man ska längre än till närmsta tunnelbanestation.

I nya områden använder jag RidewithGPS, Komoot, Strava heatmaps etc, rutten kollas alltid till viss del med Google streetview. Fördelen med att ha snurrat runt i stan några år är ju att man kan spontanåka åt något håll när andan faller på och sällan behöver bli alltför vilse.

Jag brukar prioritera trafikflöde framför absolut kortast väg. Minst antal dumma korsningar, trafikljus etc. Flytet känns viktigt. Tyvärr är inte cykelinfrastrukturen i Stockholm av den kvaliteten att det är lätt att hitta flyt någonstans mer än korta bitar. Och kryddat med rikliga vägarbeten, husbyggen etc får man ibland hitta nya vägar.

när det gälller google sitter jag inför resan och kollar alternativ, oftast i appen. använder den inte sedan för ren vägvisning som jag tenderar görs med bil, memorerar snarare segment och stannar vd tveksamhet och kollar om jag ligger rätt. på det sättet upplever jag att jag lär mig geografin snabbare.

heatmap för att se dels om t ex en tänkbar genväg ens är framkomlig. dels för se vilka vägar folk i praktiken tar.

Bor (under arbetsveckorna) inom den lila cirkeln och arbetar inom den ljusblå. Följer i så stor utsträckning som möjligt @mkallstrom s devis om att undvika Solna – vilket tydligt syns. Antingen så cyklar jag bekanta vägar, eller tittar på Google Maps kvällen innan och cyklar lite på känn.
IMG_4730.jpeg

just solna är ett exempel på att det kan vara särskilt knixigt i fallet när man som du och jag tar sig på tvärs av typisk pendlingsriktning. men även det som spontant ser icke inbjudande ut kan erbjuda pärlor.

själv tar jag mig delvis samma sträcka som du och har en finfin väg från sumpans station via solna station vidare till stocksundsbron. väl funnen inget att klaga på där, men det tog ett tag att optimera.

i mer normal radiell pendlingsriktning är stråken längs lötsjön och råckstasjön finare än det mesta i stockholm, liksom hagaparken. och missa inte stråket norr om ulvsundasjön. hur trevligt som helst, och landar på ett effektivt sätt antingen st eriksplan eller via norra kungsholmen till stadshuset.

solnavägen däremot är verkligen inget vidare. men den går att undvika.

Styrs av pågående vägarbeten och trafik. Undviker även sega motlut till förmån för ståbackar, vilket ger ett naturligt "medsolsvarv" (olika väg till och från) som lirar väl med trafiken på respektive sträcka.

just solna är ett exempel på att det kan vara särskilt knixigt i fallet när man som du och jag tar sig på tvärs av typisk pendlingsriktning. men även det som spontant ser icke inbjudande ut kan erbjuda pärlor.

själv tar jag mig delvis samma sträcka som du och har en finfin väg från sumpans station via solna station vidare till stocksundsbron. väl funnen inget att klaga på där, men det tog ett tag att optimera.

i mer normal radiell pendlingsriktning är stråken längs lötsjön och råckstasjön finare än det mesta i stockholm, liksom hagaparken. och missa inte stråket norr om ulvsundasjön. hur trevligt som helst, och landar på ett effektivt sätt antingen st eriksplan eller via norra kungsholmen till stadshuset.

solnavägen däremot är verkligen inget vidare. men den går att undvika.
Antar att du menar Råstasjön.
Nu ligger Solna inte på min pendlingsväg men har ett par gånger cyklat genom på väg hem från stan.
Tycker Hagaparken-Hagavägen-Hagalundsgatan-Östervägen-Sjövägen-GC förbi Lötsjön-Karlavägen har funkat väldigt bra.
Enda trixiga är att passera Tvärbanan och Frösundaleden.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp