Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
Copyrigt_OlofA_20240407_10_miyata.JPG

Senast ändrad:
Stål!
Gängorna på den gamla TTT-stammen gav upp och den blev oanvändbar. Letade begagnat men utan resultat, så fick köpa nytt. Givetvis japanskt: Nitto. Passade på att byta ut TTT-styret mot ett Winpista. Det är ju fan att sadeln är italiensk.. ?

Våga fotografera era hojar från rätt håll - färdriktningen!
IMG_5928.jpeg

Senast redigerad av en moderator:
Stål!
Slitvarg som får stå ut med det mesta tills gruset landar på vägarna.
Ram från Crescent är väl typ det enda som är orginal från 80-talet...
Visa bilaga 723723
Är det någon racer-ram? Jag undrar eftersom den inte har den ramsvetsade hållare för cykelstöd som var vanligt på standard-Crescents på 80-talet.

Addendum: Jag ser nu att det sitter fälgbromsar bak och fram och att cykeln har kromad framgaffel. Tyder på racer.

Stål!
Är det någon racer-ram? Jag undrar eftersom den inte har den ramsvetsade hållare för cykelstöd som var vanligt på standard-Crescents på 80-talet.

Addendum: Jag ser nu att det sitter fälgbromsar bak och fram och att cykeln har kromad framgaffel. Tyder på racer.
Behöver inte vara en racer för det, MCB:s hurtbullecyklar saknade också svetsat fäste för stöd. Men ramen ovan är något slags träningsracer, gissar på en 92316.

@Cycloid Älskar stuket, mycket smakfullt. Konstigt nog fungerar det utmärkt med blandningen av svarta och "silvriga" komponenter. Suginovevarna är ett stort plus!

Stål!
Behöver inte vara en racer för det, MCB:s hurtbullecyklar saknade också svetsat fäste för stöd. Men ramen ovan är något slags träningsracer, gissar på en 92316.

@Cycloid Älskar stuket, mycket smakfullt. Konstigt nog fungerar det utmärkt med blandningen av svarta och "silvriga" komponenter. Suginovevarna är ett stort plus!
Det är en salig blandning av saker som satt på, saker min LBS råkade ha hemma och vad jag köpt på impuls ?

Stål!
Jag vill ha en utläggning om hur den där är att cykla på!! Supernice!

Tjena!

Nu är ju min en äldre variant med canti istället för skivor, men annars är ju ramen precis likadan. Men kan väl svara ändå.
Har använt den både som gravel, LVG och på rätt ruffiga skogsstigar. Inte riktigt lika rapp som Tarmacen jag hade innan, men skillnaden är inte stor och jag upplever den som bekvämare. Lätt (ramen väger nästan 2 hekto mindre än CDF 825 om jag inte minst fel) och fin för att vara en stålram, vilket har sina nackdelar eftersom mitt underrör är lätt böjt nuförtiden. Man får tänka på att det är en ram byggd för racing egentligen.
Så helt klart en ram jag rekommenderar, men kanske inte kötta så hårt som jag har gjort. Även om den var skitkul på ruffiga skogsstigar så var det nog det som ställde till det.

Men jag är sugen på att bygga en ny fast med skivor och smälla på flatbar på den gamla och ha den som pendlarhoj istället.

Senast ändrad:
Stål!
Första svängen idag så jag kan inte säga så jättemycket men upplevde den som följsam, kvick och väldigt rolig! Din fina cdf låg i tankarna när jag fantiserade ihop det här bygget:)
Kul!? Du får uppdatera när du testat ordentligt!

Har länge suktat efter en sådan där... Finns ju en hel del likheter med min Genesis förvisso, men det är ändå något speciellt med Ritchey. Just cykeltypen diggar jag så in i iallafall! Ibland har jag svårt att uppskatta nättheten och den (marginellt) kvickare känslan i en ren racer - det "obegränsade" med en sådan här hoj trumfar det kan jag tycka.

Hoppas du får många trevliga mil på den!

Stål!
Tjena!

Nu är ju min en äldre variant med canti istället för skivor, men annars är ju ramen precis likadan. Men kan väl svara ändå.
Har använt den både som gravel, LVG och på rätt ruffiga skogsstigar. Inte riktigt lika rapp som Tarmacen jag hade innan, men skillnaden är inte stor och jag upplever den som bekvämare. Lätt och fin för att vara en stålram, vilket har sina nackdelar eftersom mitt underrör är lätt böjt nuförtiden. Man får tänka på att det är en ram byggd för racing egentligen.
Så helt klart en ram jag rekommenderar, men kanske inte kötta så hårt som jag har gjort. Även om den var skitkul på ruffiga skogsstigar så var det nog det som ställde till det.

Men jag är sugen på att bygga en ny fast med skivor och smälla på flatbar på den gamla och ha den som pendlarhoj istället.
Ditt utlåtande om din hoj är något som följt med mig ganska länge - minns det sedan du visade det där böjda röret i rambrottstråden eller var det var! Härligt med cyklar som trots att de precis gått sönder ändå väcker ett stort begär!?

Stål!
Ditt utlåtande om din hoj är något som följt med mig ganska länge - minns det sedan du visade det där böjda röret i rambrottstråden eller var det var! Härligt med cyklar som trots att de precis gått sönder ändå väcker ett stort begär!?

Tjena!

Används frekvent fortfarande, senast idag. Lätt grusrunda med hunden.
De enda sakerna som egentligen motsäger att bygga en ny är att den faktiskt fungerar och jag är inte nervös för underröret och att jag har en Scott Scale kolfiberram som jag tänkte bygga pendlare av egentligen, för då får jag skivor vilket inte är så dumt till vintern.. Men N+1 gäller ju alltid ?

Stål!
Tjena!

Används frekvent fortfarande, senast idag. Lätt grusrunda med hunden.
De enda sakerna som egentligen motsäger att bygga en ny är att den faktiskt fungerar och jag är inte nervös för underröret och att jag har en Scott Scale kolfiberram som jag tänkte bygga pendlare av egentligen, för då får jag skivor vilket inte är så dumt till vintern.. Men N+1 gäller ju alltid ?
Härligt med grejer som används, och att de gör så trots lite stukning. Svårt göra samma sak med en kolfiberram.?

Cykelbyggarplanerna vilket aldrig helt och hållet...

På tal om det - finns det någon här som har eller känner någon som har en Nordest Sardinha? Vet att det funnits ett par i Sverige.. Tror mig veta att cykelstallet är komplett med en sådan!

Stål!
Är det inte i princip en softail, men där man fegat lite och lagt till en bakdämpare. Påminner ju lite om en Pedersen-cykel också och borde inte det mindre framhjulet vara riktigt aero iaf!

Stål!
Tredje Singularen är nu min (Swift mk2 Peregrine MK4 finns sedan tidigare)! Otroligt rapp och snärtig sak. Tidigare ägaren sa att han kört två gånger runt sjön och jag var lite skeptisk, men det skulle nog absolut funka.
Ingen plan än, förutom bara ren Gollum (vilket ju var rätt).

Bilagor

• Screenshot_2024-09-27-18-40-18-316_se.appcorn.Blocket.jpg
    Screenshot_2024-09-27-18-40-18-316_se.appcorn.Blocket.jpg
    182.5 KB · Besök: 147
Stål!
Den här har varit uppe här förut men måste få skryta lite.

För två veckor sedan körde jag Tjeckien runt. 10 mil per dag knappt och nästan lika många öl per dag.
Visa bilaga 718202

Idag körde jag distanspass med lokala klubben.

Det här är fan riktigt nära en ”Do it all” för mig. Synd jag inte får in mer än 28-30 mm däck (beroende på fabrikat). Hade varit fint med lite mer utrymme. Men eftersom ramen är kromad vågar jag inte bocka den. Och det finns ju andra cyklar till grus :)
Visa bilaga 718201

Edit:
Hittade även en bild från när jag tourade en vecka med tält i Tyskland. Visa bilaga 718203

Får jag fråga vad du har för styrstamsadapter? Även nyfiken på modell på bromsarna samt vad det är för "cable stops"? Jag funderar på att uppgradera en (enklare) Crescent på liknande sätt.
Vad väger din cykel med så fin ram?

Stål!
Snygg! Lite annorlunda design med de där knixarna på det övre ramröret och sadelstagen. Finns det några funktionella fördelar med det konceptet?
Det är en bra fråga jag önskar jag hade svar på. Jag tror det mest är en design som är vald av Andrew på Stooge. Jag är inte kvalificerad nog att kunna bedöma funktionella fördelar annars, tyvärr 🙂 jag föll mest för utseendet och för möjligheten att kunna ha plusdäck.

Stål!
Tredje Singularen är nu min (Swift mk2 Peregrine MK4 finns sedan tidigare)! Otroligt rapp och snärtig sak. Tidigare ägaren sa att han kört två gånger runt sjön och jag var lite skeptisk, men det skulle nog absolut funka.
Ingen plan än, förutom bara ren Gollum (vilket ju var rätt).
Skönt att den där hamnade i goda händer. Jag har suttit och sneglat på den alldeles för många gånger på blocket.

Stål!
Snygg! Lite annorlunda design med de där knixarna på det övre ramröret och sadelstagen. Finns det några funktionella fördelar med det konceptet?
Sadelstagen borde väl vara för att få till lite flex i bakändan? Kanske ska det förstärka känslan av stål?

Edit. bytte punkterna mot frågetecken så jag slipper känna att jag ska stå till svars från nån besserwisser...

Tillbaka
Topp