Bockstyre till rakt

Nozen

Medlem
Bockstyre till rakt
Tjena! Ska fixa mig en pendlarhoj till skolan och har kollat in en äldre racer. Vill byta till rakt styre istället för bockstyret och undrar hur jag ska gå till väga för att flytta över broms och växelreglage. Någon som gjort detta tidigare? Gärna så billigt som möjligt då jag inte har så mycket pengar att lägga ner.

Tack!

Bilagor

• A0E87060-1C31-4D3D-A185-192B7D9EF52D.png
    A0E87060-1C31-4D3D-A185-192B7D9EF52D.png
    316.9 KB · Besök: 349
Bockstyre till rakt
Tjena! Ska fixa mig en pendlarhoj till skolan och har kollat in en äldre racer. Vill byta till rakt styre istället för bockstyret och undrar hur jag ska gå till väga för att flytta över broms och växelreglage. Någon som gjort detta tidigare? Gärna så billigt som möjligt då jag inte har så mycket pengar att lägga ner.

Tack!
Växelreglagen sitter på ramen. Rakt styre blir knepigt med quillsram. Du behöver andra bromsreglage för rakt styre.

Välj en annan cykel.

Bockstyre till rakt
Om inte cykeln är gratis (och i funktionsdugligt skick) eller har stort emotionellt värde för dig så finns det säkert bättre och/eller roligare kandidater. Välj isf något med skärmar eller iaf möjlighet att montera skärmar och fan vet om du inte vill ha pakethållare också.

Men man ska inte underskatta vikten av att sätta idéer och planer i verket, så om du vill så kör för all del.

Jag umgicks en kort tid med planer på att gjuta liv i en gammal SCO, planer som dessbättre aldrig blev av då cykeln var väl risig. Den hade i alla händelser rakt/upprätt styre men bockstyrereglage. Jag har haft fel förut, men jag undrar om inte Bridgestone XO-1 på sin tid hade Nitto moustache och bockstyrereglage? Jag har hört att danskarna kallar det måkestyre, nån som vet?
4A39A8DC-5620-4DCC-89A5-3AA673594C13.jpeg

Bockstyre till rakt
Växelreglagen sitter på ramen. Rakt styre blir knepigt med quillsram. Du behöver andra bromsreglage för rakt styre.

Välj en annan cykel.
Oj missat helt att växlarna sitter på ramen. Detta stör mig inget men bromsarna. Hur blir det med dem? Finns det att byta till andra bromsreglage som passar för rakt styre?

Bockstyre till rakt
Oj missat helt att växlarna sitter på ramen. Detta stör mig inget men bromsarna. Hur blir det med dem? Finns det att byta till andra bromsreglage som passar för rakt styre?
Självklart finns det och går det. Antyder bara att det är lite pyssligare än man kanske tror att få det bra. Lista ur var du vill ha händerna och fundera sedan på hur du får styret dit. Racercyklar har i grunden kort reach för att passa med styre som har reach i sig själv. Med ett rakt styre måste styret fram kanske 8cm eller så och troligen vill du ha upp det lite. Långa 160mm quillstammar med raise finns kanske, men förvissa dig om att du har en metod att lösa problemet så att du inte blir besviken.

Bockstyre till rakt
Om inte cykeln är gratis (och i funktionsdugligt skick) eller har stort emotionellt värde för dig så finns det säkert bättre och/eller roligare kandidater. Välj isf något med skärmar eller iaf möjlighet att montera skärmar och fan vet om du inte vill ha pakethållare också.

Men man ska inte underskatta vikten av att sätta idéer och planer i verket, så om du vill så kör för all del.

Jag umgicks en kort tid med planer på att gjuta liv i en gammal SCO, planer som dessbättre aldrig blev av då cykeln var väl risig. Den hade i alla händelser rakt/upprätt styre men bockstyrereglage. Jag har haft fel förut, men jag undrar om inte Bridgestone XO-1 på sin tid hade Nitto moustache och bockstyrereglage? Jag har hört att danskarna kallar det måkestyre, nån som vet?
Visa bilaga 502958
gamla bockstyre reglage går köra på måsvingestyre ja men kör man dom på nått rakare styre tar spetsen på bromsarmen i styret

Bockstyre till rakt

Visa bilaga 502958
Mågevingestyr (måsvingestyre)
s-l960.jpg

(Inte min cykel)
Bromshandtag för rakt styre - MTB-handtag - funkar ju i regel alldeles utmärkt även om många med svår ångest börjar prata om pull ratio och annat ängslig räddhågsensnack.

Bockstyre till rakt
Äh! På slutet av 80-talet/början av 90-talet cyklade varannan tonåring runt med bockstyre fast vi bara skulle 1km till skolan. Fungerade fint. Låt det gamla styret sitta. ?

Edit: Såhär kunde det se ut.

(Men som någon ovan nämnde. Stänkskärmar är bra att ha på en transportcykel.)

Bockstyre till rakt
Tack för alla svar! Ska kolla lite närmre på olika idéer. Det där med stänkskärmar kan ju va bra. Tycker dock det är så jädra fult, finns det någon snyggare variant?

Bockstyre till rakt
Jag blir lite fundersam på sadelstolpens och quill-stammens instick i ramen/gaffeln. Det är farligt att höja dem för mycket, brukar finnas ett angivet min-instick.

Vet inte om cykeln är inställd för dig på bilden, men det ser nästan ut som att ramen är för liten. Det i sin tur gör att det kommer bli än svårare att konvertera till rakt styre.

Bockstyre till rakt
Om du vill konvertera så behöver du hitta ett rakt ”styre” med rätt diameter. Järnhandeln kanske kan hjälpa dig med ett rör på 26.0mm (eller vad det nu kan vara!). Biltema har en del stålrör i olika dimension t ex,

Som handtag kan man använda vanlig styrlinda.

Det finns bromsreglage, så kallade ”froglegs” som passar racerbromsar och rakt styre.

Sen kan cykeln vara skitkonstig att cykla på pga storlek, etc. Men att konvertera går ju alltid.

Bockstyre till rakt
Tack för alla svar! Ska kolla lite närmre på olika idéer. Det där med stänkskärmar kan ju va bra. Tycker dock det är så jädra fult, finns det någon snyggare variant?

Hur långt har du att pendla egentligen?
Sen, att komma fram med ett par byxor som ser ut som man skitit på sig därför att man mötte regn på vägen är inte heller så snyggt. SKS har en del lätta rätt diskreta skärmar i sortimentet.

Bockstyre till rakt
Det där med stänkskärmar kan ju va bra. Tycker dock det är så jädra fult, finns det någon snyggare variant?
Det tar några veckor för hjärnan att ställa om sig, men efter ett tag och efter ett antal mil i blött väder ser man lättare skönheten i ett par proffsigt monterade kvalitetsskärmar.

Bockstyre till rakt
Det tar några veckor för hjärnan att ställa om sig, men efter ett tag och efter ett antal mil i blött väder ser man lättare skönheten i ett par proffsigt monterade kvalitetsskärmar.
Speciellt som att montera skärmar är det enskilt svåraste cykelmecket att utföra perfekt! Bygga hjul är väl i samma liga, men annars så innehåller skärmmontering många spännande utmaningar om man är pedantiskt laggd....

Bockstyre till rakt
När det gäller övergången från bockstyre till rakt styre, hur bör man tänka kring stack och reach?

Jag har ett par cyklar med bockstyre (lands- och gruscykel) som passar mig bra, men funderar nu på att skaffa en pendlarcykel med rakt styre. Bör man försöka matcha stack och reach med sin landsvägscykel, eller är det bättre att satsa på en längre reach för att kompensera för det raka styrets annorlunda position? Om ja hur många cm handlar det om tro?

Bockstyre till rakt
När det gäller övergången från bockstyre till rakt styre, hur bör man tänka kring stack och reach?

Jag har ett par cyklar med bockstyre (lands- och gruscykel) som passar mig bra, men funderar nu på att skaffa en pendlarcykel med rakt styre. Bör man försöka matcha stack och reach med sin landsvägscykel, eller är det bättre att satsa på en längre reach för att kompensera för det raka styrets annorlunda position? Om ja hur många cm handlar det om tro?
1,5-2 cm längre ram med rakt styre för de Miyata jag har tror jag, alltså mellan en randonneur med bock och en allroad med rakt, samma längd (100 mm) på styrstammen men då med äldre typ av bockstyre. .

Bockstyre till rakt
1,5-2 cm längre ram med rakt styre för de Miyata jag har tror jag, alltså mellan en randonneur med bock och en allroad med rakt, samma längd (100 mm) på styrstammen men då med äldre typ av bockstyre. .
Tack för svar. Verkar dock som den cykeln jag kollat in Cube Nulane mest växer på höjden och inte så mycket på längden. Som referens i länken ser du min cykel som jag ställt in genom bikefit.

Undrar vilken storlek som blir bäst hmm??

Bockstyre till rakt
Tack för svar. Verkar dock som den cykeln jag kollat in Cube Nulane mest växer på höjden och inte så mycket på längden. Som referens i länken ser du min cykel som jag ställt in genom bikefit.

Undrar vilken storlek som blir bäst hmm??
Jag gissar att du vill ha lite mera upprätt körställning med rakt styre? Cuben har förhållandevis brant sadelrör så med mer upprätt position vill man nog ha sadeln någon cm längre bak, kanske den är ganska lagom i längd?

Mina cyklar är också i ganska stor storlek, så skillnaden i längd bör vara mindre med mindre cykel.

Senast ändrad:
Bockstyre till rakt
Jag gissar att du vill ha lite mera upprätt körställning med rakt styre? Cuben har förhållandevis brant sadelrör så med mer upprätt position vill man nog ha sadeln någon cm längre bak, kanske den är ganska lagom i längd?
Ja lite så kanske – man sitter ju gärna något mer upprätt på en stadscykel än räser så man ser trafiken bättre.

Sitter och fnular på om jag ska ta cykeln, Cuben i S eller XS. XS motsvarar bättre S på min Giant. Den är bara 2 mm längre i reach och 2 cm högre stack. Samma vinkel på sadelröret. Sitter ganska perfekt på min Giant som sagt men är lite rädd att det blir för kort reach om jag kör på rakt styre, detta då det verkar som cykeln levereras med 80mm styrtapp (min giant har 100mm plus då bockstyrets reach på 75mm). Däremot är det högst oklart om detta löses genom att köpa Cuben i S då den bara är 6 mm längre än XS

Bockstyre till rakt
Ja lite så kanske – man sitter ju gärna något mer upprätt på en stadscykel än räser så man ser trafiken bättre.

Sitter och fnular på om jag ska ta cykeln, Cuben i S eller XS. XS motsvarar bättre S på min Giant. Den är bara 2 mm längre i reach och 2 cm högre stack. Samma vinkel på sadelröret. Sitter ganska perfekt på min Giant som sagt men är lite rädd att det blir för kort reach om jag kör på rakt styre, detta då det verkar som cykeln levereras med 80mm styrtapp (min giant har 100mm plus då bockstyrets reach på 75mm). Däremot är det högst oklart om detta löses genom att köpa Cuben i S då den bara är 6 mm längre än XS
Jag jämförde längden på överröret på mina, tänkte inte på att skillnaden i reach är mindre.

Svårt att råda, själv hade jag nog tagit den större för att få upp styret förutsatt att ståöverhöjden inte blir för stor.

Bockstyre till rakt
Ah, Cube har fortfarande konstiga geometrin där det skiljer sig bara 31 mm i reach mellan minsta och största storlek.

På en cykel med rakt styre vill man har några cm längre avstånd mellan sadeln och infästningen av styret. Dessa extra cm kan man lägga på ram, stam eller båda. Om du nu redan har 100 mm stam borde ramen vara längre. Jag skulle välja S, då får man lite längre reach, men också lite flackare sadelrörsvinkel, som ger mer justeringsutrymme. Dessutom blir effektiva reach längre pga högre stack.

Bockstyre till rakt
1,5-2 cm längre överrör mellan mina men dels är det stora ramar och sen har mitt bockstyre ungefär 13 cm reach och geometrin i ramen är anpassad för det, kollade länken med geo-jämförelsen ochen Giant TCR (i samma storlek som min) med modernare kompakt bockstyre har ungefär 2 cm längre överrör jämfört med min randonneur från slutet av 80-talet.

Så utifrån det skulle det alltså inte behövas längre ram med rakt styre.

Bockstyre till rakt
Inga problem att göra en sån konvertering. Har gjort det själv och tycker det blev toppen!
Du behöver en del komponenter men det kan nog lösas via tradera eller här på happy.

Som många sagt, skaffa ett lämpligt styre med rätt diameter för din styrstam så har du möjlighet att återanvända quill-styrstammen som sitter på.
Ramväxlar som du har tycker jag är bra eftersom du slipper skaffa nya växelreglage för nämnd konvertering.

Bromshandtag skaffar du någon typ av BMX eller Mountainbike bromshandtag. De ska vara short pull och ska vara till road calipers eller cantilever brakes.
Bromshandtag till V-bromsar eller mekaniska skrivbromsar använder long pull ”utväxling” och kommer inte fungera lika bra.

Sedan köper du nya bromshöljen, bromsvajrar i lämplig färg (t.ex jagwire eller liknande). Eventuellt växelvajrar + växelhöljen beroende på om de behöver bytas. Sedan monterar du allt och så är det färdigt. Se till att kolla över växeljustering, hjulllager, styrlager etc. När du ändå är igång och smörj vid behov.
Lycka till! Bifogar bild på min cykel också 😊

Edit: om du nödvändigtvis vill ha växelreglage på styret är det lättast med Mountainbikereglage, antingen med integrerad bromsreglage eller endast växelreglage (typ shimano tourney-serie eller dylikt). Se då till att antalet växlar på reglaget och på cykeln matchar. Isåfall tillkommer nya växelkabelhöljen och kablar till den monteringen, samt ramväxelstopp för att ersätta befintliga ramväxelspakarna. Enklast och billigast att behålla dina nuvarande växlar alltså.

Edit 2: Detta var ju en gammal tråd med hoppas att TS löste situationen. Låter inlägget vara kvar om någon annan skulle hitta denna tråden i framtiden 😄

Bilagor

• IMG_4488.jpeg
    IMG_4488.jpeg
    1.8 MB · Besök: 67
  • IMG_4489.jpeg
    IMG_4489.jpeg
    1.4 MB · Besök: 51
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp