Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Tack för intressanta tips! Ska ta och kolla upp dessa modeller. En cykel som den på bilden är nog väldigt nära vad jag är ute efter. Som sagt, gärna en 22,5-tummare, med gott om utrymme i ramen för väska mm. Plats för breda däck, typ som de på bilden, och många fästen på ram och gaffel, för pakethållare, rack, skärmar, flaskhållare etc. Själv skulle jag nog föredra tredelat fram och bockstyre, kompletterat med aerobars, men det är ju sånt som går att fixa till i efterhand, bara man får tag på ett bra grundmaterial att bygga på.

Är osäker på geometrin på Terrarunner-ramen som @Carl Edfeldt erbjudit. Har försökt hitta uppgifter om det årets modell, men inte helt lätt. Hittade en forumpost med geometri för Terrarunner-ramar, men det framgår inte vilken årsmodell det är. Som jag förstått det har Terrarunner-modellerna ändrats en hel del genom åren efter att de introducerats, både i fråga om material och geometri.

Visa bilaga 731378
Det är nog stålgeo du har där 🤩

Visa din Miyata!
@Kalle Kula

Elevation 2-100000 har samma geo som din och min Terra

Bilagor

• IMG_1855.png
    IMG_1855.png
    740.9 KB · Besök: 46
Visa din Miyata!
Det finns lika många sätt att flå en katt som det finns kattflåare, och just den här gamla kattflåaren cyklar mest kortare turer med måttlig packning. Men om det är bikepacking/grustouring och gammel-ATB som hägrar - och det är det ju! - så skulle jag rekommendera en stål-ATB och helst då en On/Off Roadrunner eller SportRunner med alla de där extra fästena.

Storleken… Helst en 22,5-tummare skulle jag tro, men förutom runtomkring @jolov så är de irriterande ovanliga. Så fram till att en sådan dyker upp inom räckhåll så hade jag inte backat för en 20,5-tummare.

Såhär kan en sådan te sig i utflyktskostym:

Visa bilaga 731373
Det är spännande att @AnteL hämtat hem tre on/off / valley runners i 22,5 senaste månaderna. Mitt uppe i obygden där vädret är så snällt att inte ens stolparna fastnat efter 30 år

Visa din Miyata!
Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Eftersom LWB drog loss en stolpe med traktorn tror jag knappast att det är någon större fara, du.
Du får självklart göra hur du vill med dina cyklar men det kan finnas andra som inte vill ta risken att förstöra en fin ram och därför är det dumt att skriva saker som några gör att de här ramarna tåler att man tar i ordentligt för att lossa (inte inlägget jag svarade på). Med lite erfarenhet vet man att det inte stämmer.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Äntligen!
Tog bara en vecka att fräta bort sadelstolpen. Lacken blev hyfsat förstörd och i min iver / ilska råkade jag såga lite i sadelröret på slutet (påpassligt nog ser man inte det på bilden). Får se detta
som en övningscykel antar jag.
Sadelstolpe.jpg

Nu till det roliga hoppas jag, jag saknar ett skjutmått och ni sitter ju på sån otrolig kunskap så tänkte fråga om någon har koll på lite mått och andra frågor.
Behöver ny sadelstolpe (mått?), styrstam (mått?), kullager till drevet då jag råkade lägga det ena i rostlösning (modell?), däck (hur breda kan man ha, något man ska tänka på?), slang. Jag får inte av kasetten heller, har testat alla tricks jag hittat på nätet. Skulle egentligen vilja skippa framväxel för det är ju så trendigt men blir det knasigt om man har originalkasetten kvar? Hur många tänder på drevet är rimligt i så fall?
Detta är en on off road runner. Under bb står det SA57205 om det är till någon hjälp.

Tack på förhand!

Visa din Miyata!
Du får självklart göra hur du vill med dina cyklar men det kan finnas andra som inte vill ta risken att förstöra en fin ram och därför är det dumt att skriva saker som några gör att de här ramarna tåler att man tar i ordentligt för att lossa (inte inlägget jag svarade på). Med lite erfarenhet vet man att det inte stämmer.
Du gör självklart som du vill med dina. Men med lite erfarenhet vet man att en stålrörsbyggd Miyata tål:

• Rubbing av lacken
• Spilla jättemycket lut på lacken utan att det händer någonting alls
• Många mils gruscykling med sprickor i sadelstaget
• Hålborrning av vevhuset
• Att driva ur kärvande vevlager med handslägga

Allt detta och mer har jag gjort utan att det händer någonting negativt med ramen. Det är min erfarenhet. Jag har nu renoverat 13 stycken Miyata.

Visa din Miyata!
Du gör självklart som du vill med dina. Men med lite erfarenhet vet man att en stålrörsbyggd Miyata tål:

• Rubbing av lacken
• Spilla jättemycket lut på lacken utan att det händer någonting alls
• Många mils gruscykling med sprickor i sadelstaget
• Hålborrning av vevhuset
• Att driva ur kärvande vevlager med handslägga

Allt detta och mer har jag gjort utan att det händer någonting negativt med ramen. Det är min erfarenhet. Jag har nu renoverat 13 stycken Miyata.
Du glömde glödgningen och det efterföljandet badet i linolja :)

Visa din Miyata!
Äntligen!
Tog bara en vecka att fräta bort sadelstolpen. Lacken blev hyfsat förstörd och i min iver / ilska råkade jag såga lite i sadelröret på slutet (påpassligt nog ser man inte det på bilden). Får se detta
Visa bilaga 731411

Nu till det roliga hoppas jag, jag saknar ett skjutmått och ni sitter ju på sån otrolig kunskap så tänkte fråga om någon har koll på lite mått och andra frågor.
Behöver ny sadelstolpe (mått?), styrstam (mått?), kullager till drevet då jag råkade lägga det ena i rostlösning (modell?), däck (hur breda kan man ha, något man ska tänka på?), slang. Jag får inte av kasetten heller, har testat alla tricks jag hittat på nätet. Skulle egentligen vilja skippa framväxel för det är ju så trendigt men blir det knasigt om man har originalkasetten kvar? Hur många tänder på drevet är rimligt i så fall?
Detta är en on off road runner. Under bb står det SA57205 om det är till någon hjälp.

Tack på förhand!
Beroende på vilken typ av cykling som ska göras skulle jag säga att det går utmärkt med originalkasett och singelklinga. I så fall typ en runt 34-38 tänder on du inte har för avsikt att typ dra cykelvagn eller ha barnsadel, då tycker jag att en 32 är hyfsat lagom. Nackdelen blir ju att du trampar ur vi hyfsat låga hastigheter men i min bok är det helt ok om en mest ägnar sig åt att cykla i stan.
Styrstam lär ju vara en quill-variant?

Visa din Miyata!
Äntligen!
Visa bilaga 731411

Tack på förhand!
Sadelstolpe: 26,8 mm
Styrstam: 1” (25,4 mm)
Vevlager: BSA (brittisk gänga)

Jag har vevlager som passar till modellen, om du behöver ett nytt. Dra ett PM.

Visa din Miyata!
Aha, så de som såldes som "Terrarunner Alloy" i Europa 1993 kallades "Elevation 5000" på den kanadensiska marknaden!? Rörigt värre... Kan tänka mig att det var olika komponenter också, på olika marknader.
Finns ett inlägg någonstans där jag förklarar att i USA tyckte man att Elevation 100000 och neråt var mer passande då
Greg Herbold vann DH i Durango där höjden var just 10000.

Komponenter har varit olika för olika marknader helt klart

Visa din Miyata!
Finns ett inlägg någonstans där jag förklarar att i USA tyckte man att Elevation 100000 och neråt var mer passande då
Greg Herbold vann DH i Durango där höjden var just 10000.

Komponenter har varit olika för olika marknader helt klart
Det borde jag ha sett. Det är ju bara 18654 inlägg i tråden före din post. 😅

Tillbaka
Topp