Hur förmånligt egentligen med förmånscykel?

• Trådstartare Trådstartare BL
  • Start datum Start datum

BL

Aktiv medlem
Läst att man löser ut för okänd summa. ingen garanti men någon hemsida angav ca 20% av nypriset.
Tittar på en cykel för 49500,
blir 1375 brutto per mån 36 mån.
med marginalskatt 935 per mån netto enlig hemsidan , då har dom räknat med kostnader för förmånsvärde.

plus 20%?

Då blev cykeln inte mer än 5940 kronor billigare, en rabatt på 12%.
Hur beräknas storleken på lösen?
Kan det vara en lägre procent än 20% nypris.

Vad har ni fått betala och hur räknades ert restvärde ut?

Mvh!

Två små detaljer som kröp fram när jag räknade på förmånscykel för egen del.

Det blir ingen avsättning till tjänstepensionen på bruttolöneavdrag et, du får alltså något lägre pension med cykel. Är du över brytet blir det faktiskt en slant.

Cykeln du väljer får listpriset, du kan alltså alltid få ett bättre pris själv. På precis samma cykel, eller väsentligt bättre om du letar runt bland modeller och handlare.

Däremot köper jag att det är ett tilltalande upplägg på avbetalningsköp, om det finns behov av finansiering. I det läget är det kanske intressant ändå(?)

Därför att avsättningen till tjänstepensionen gör ett skutt för att kompensera att den allmänna går i taket (inte ger mer). Så 1000 i sänkt lön (bruttolöneavdrag) ger eventuellt 300 i lägre pensionsavsättning.

Två små detaljer som kröp fram när jag räknade på förmånscykel för egen del.

Det blir ingen avsättning till tjänstepensionen på bruttolöneavdrag et, du får alltså något lägre pension med cykel. Är du över brytet blir det faktiskt en slant.

Cykeln du väljer får listpriset, du kan alltså alltid få ett bättre pris själv. På precis samma cykel, eller väsentligt bättre om du letar runt bland modeller och handlare.

Däremot köper jag att det är ett tilltalande upplägg på avbetalningsköp, om det finns behov av finansiering. I det läget är det kanske intressant ändå(?)
Så jag tänkt också. Och den där odefinierade avgiften för att lösa ut gör ju att det inte går att veta hur bra affär det blir öht. Tror ett cykelköp i November December eller ngt år äldre modell kan vara mer prispressat i många fall.
Hade gärna köpt med tanken att det var så mkt billigare, men nu verkar det inte så, Och stor osäkerhet.

Den stora fördelen är ju att det går att köpa saker till cykeln på din bruttolön också. Däck, slitdelar och så vidare. Service går också att dra av.
Nya fina hjul, som hittat. ;)

Jobbar på en stor industri, varit väldigt populärt med förmånscykel ett tag. Fördomsfullt är det många som gillar det pga noll kontantinsats och ingen UC-check.

Jobbar på en stor industri, varit väldigt populärt med förmånscykel ett tag. Fördomsfullt är det många som gillar det pga noll kontantinsats och ingen UC-check.
Vi delar fördomar ser jag, men det är väl inget större fel på upplägget så länge man inte tror att man tjänar massor på det. Tror man det får man börja finräkna. Ffa vaska fram alternativen 😀

Jag räknade noga för några år sen på totalkostnaden på några olika hojar inklusive uppskattat utköpsvärde och kom fram till att det blir visserligen billigare än listpris, men vem fasiken köper en cykel till listpris? Själv klickade jag nyss hem en Radon Swoop 9.0 med den vanliga höstrabatten hos tysken och fick nästan 40 procent på listpriset. Besparingen jämfört med samma cykel som förmånscykel är nog närmare 8000 spänn!

Hellre cykel på rea och avbetalning än förmånscykel!

Det är nog inte bara en fördom; säkert en medveten målgrupp. Som med dator via jobbet - man ville att fler blev digitala. Men vissa hade dragit på sig betalanmärkningar etc.

Är man egenföretagare kan man väl bestämma själv vilken butik och vilken cykel man gör avtal på. Borde väl kunna bli bra då som Mattias skrev. Själv är jag landstingsanställd, tror inte jag kan teckna avtal med vemsomhelst utan får nöja mig med förslag från en leverantör som Landstinget kommit överens med.

Tillbaka
Topp