Visa din singlespeed mtb

Visa din singlespeed mtb
IMG_5701.jpeg
Så där ja.

Visa din singlespeed mtb
Kanske är vinkeln men det ser ruskigt tight ut mellan sadelrör och bakdäck. ?

Det är så tight med 430 mm kedjestag, rak sädelrör och tjocka däck. Har själva länge funderat på sån, mycket fina färger också, den röda här och framförallt den rosa. Själva kör jag 2,4" bak (mina Chameleon tar dessutom inte mer bak), jag har ingen behöv av bredare.

Visa din singlespeed mtb
Hepp!

1. Funderar på att dumpa växlarna på min MB31 Rescue till vintern.
Vilka delar rekommenderas för konverteringen? Micro spline body och ej justerbara dropouts

2. Vilken utväxling kör folk i Nacka?

3. Ser ett par FS SS hojar på nätet, någon som testat?

Visa din singlespeed mtb
Hepp!

Vilka delar rekommenderas för konverteringen? Micro spline body och ej justerbara dropouts

Det finns Micro Spline SS kit, men jag har bara hittat riktigt dyra hos tysken: Reverse Components är 4-5 gånger dyrare för MS än för HG. Jag förstår inte varför.

Valfri chain tensioner border funka, eller din nuvarande bakväxel.

Jag kör 34 oval fram och 21 bak. Riktigt tuff uppför brantaste backarna i början, men efter några månader får man mycket starkare pannben.

Jag skulle säga att SS är ortogonalt mot dämpning. Så inte mycket att säga där, förutom att man brukar köra lite långsammare på SS så att behöv av dämpning bak är mindre (själva kör jag helstel).

Visa din singlespeed mtb
Hepp!

Tjena!

Det går inte att byta body till vanlig HG? Känns som den lättaste lösningen.

Har ett bra tag funderat på en BLI..

Visa din singlespeed mtb
Det finns Micro Spline SS kit, men jag har bara hittat riktigt dyra hos tysken: Reverse Components är 4-5 gånger dyrare för MS än för HG. Jag förstår inte varför.

Valfri chain tensioner border funka, eller din nuvarande bakväxel.

Jag kör 34 oval fram och 21 bak. Riktigt tuff uppför brantaste backarna i början, men efter några månader får man mycket starkare pannben.

Jag skulle säga att SS är ortogonalt mot dämpning. Så inte mycket att säga där, förutom att man brukar köra lite långsammare på SS så att behöv av dämpning bak är mindre (själva kör jag helstel).

Vilken storlek hjul och däck?

Visa din singlespeed mtb

Ja så tänker jag med men Joe på Starling verkar ju tycka att Beady little eye är helkul! Vore riktigt spännande att testa. Konstig hoj med 90mm slag och 0mm sag.

Visa din singlespeed mtb
Fs o singlespeed är skit kul man vågar stå på lite hårdare i stök än med ht så man behåller bättre fart även över små stök. Gillar min kona process 134 som fan med ss kör 32/20t.Visa bilaga 730327
Oj, nu fundera jag om jag inte ska göra det med. Ser väldigt simpel ut. Har en gammalt Shimano växelforare med short cage liggande som skulle vara perfekt för en single speed.

Visa din singlespeed mtb
Oj, nu fundera jag om jag inte ska göra det med. Ser väldigt simpel ut. Har en gammalt Shimano växelforare med short cage liggande som skulle vara perfekt för en single speed.
Har kört lite olika fs med zee bakväxel som spännare. Har kört med två kugg i bak så det går att byta utväxling om man tar med lite verktyg. Ett mini verktyg från Specialized i fickan på shortsen har funkat fint för ändamålet. Har länge haft planen att montera på en sån skruvjusterings pryl som satt på många bskväxlar förr i tiden för att på så sätt kunna byta utväxling utan verktyg.

Utväxling har varit 30t fram och 14t + 17t i bak. Kört uteslutande i nacka skogarna bortsett från någon parkdag.

Senast ändrad:
Visa din singlespeed mtb
IMG_8041.jpeg

En sån. Vajerstoppet sitter då i justeringsmuttern. Borde funka för att växla mellan två kugg om hoppet i antal tänder inte är för stort.
Edit: barrel adjuster verkar prylen heta

Senast ändrad:
Visa din singlespeed mtb
Har kört lite olika fs med zee bakväxel som spännare. Har kört med två kugg i bak så det går att byta utväxling om man tar med lite verktyg. Ett mini verktyg från Specialized i fickan på shortsen har funkat fint för ändamålet. Har länge haft planen att montera på en sån skruvjusterings pryl som satt på många bskväxlar förr i tiden för att på så sätt kunna byta utväxling utan verktyg.

Utväxling har varit 30t fram och 14t + 17t i bak. Kört uteslutande i nacka skogarna bortsett från någon parkdag.
Yes det kör jag med på min grx400 bakväxel då dom har sån justerskruv. Perfekt och köra med tex 18-20t i mitt fall bak.

Senast ändrad:
Visa din singlespeed mtb
Intressant! Det var lite större skillnad i antal tänder mot vad jag trott skulle funka.
Får du till bra ”chain wrap” på minstingen då?
Otäckt när kedjan slirar/hoppar på ss
Det blev autocorrect där. Men ja det går fint har haft som störst spann 18-24t utan problem det är ju trots allt en bakväxel ;) den klarar 10-34t utan problem.

Visa din singlespeed mtb
Förstår att den tar ett större spann än så. Jag monterar mina kuggar i bak bredvid varandra för att få en så rak kedjelinje som möjligt.
Men accepterar man ett stort mellanrum mellan kuggen så kan man så klart få till mega hopp i antal tänder och bra chain wrap.

Visa din singlespeed mtb
Förstår att den tar ett större spann än så. Jag monterar mina kuggar i bak bredvid varandra för att få en så rak kedjelinje som möjligt.
Men accepterar man ett stort mellanrum mellan kuggen så kan man så klart få till mega hopp i antal tänder och bra chain wrap.

Med en Sram X-Horizon bakväxel skulle man också får bra chain wrap med drev bredvid varandra.

Visa din singlespeed mtb
Har dålig koll på SRAM växlar pga klånkandet vid växling. Men i detta sammanhang så spelar inte växlings”kvalitén” någon roll. Så en SRAM short cage x-horizon skulle absolut kunna vara acceptabel i sammanhanget.
Sitter övre jockey hjulet lite längre fram än på shimanos bakväxelar? Är just det utmärkande för x-horizon?

Visa din singlespeed mtb
Har dålig koll på SRAM växlar pga klånkandet vid växling. Men i detta sammanhang så spelar inte växlings”kvalitén” någon roll. Så en SRAM short cage x-horizon skulle absolut kunna vara acceptabel i sammanhanget.
Sitter övre jockey hjulet lite längre fram än på shimanos bakväxelar? Är just det utmärkande för x-horizon?
Det jag inte gillar med sram är att avståndet mellan trissan och kassett ökar avsevärt mer vid kompression av fjädringen jag har kört med en nx eagle innan och då "slirade" det när fjädringen jobbade och man stod upp och tryckte på. Vilket är skumt med tanke på att det inte göra det vid "växlar" och eagle. Grx400 så står övre trissan helt still när hojen tar kedjelängd vid fjädring .

Visa din singlespeed mtb

Nej, inte att hjulet är längre fram. På X-Horizon är parallelogrammen horisontellt, så det spelar ingen roll var mindre och större drev är placerade. Så om man har ett stort drev bredvid ett mindre drev kommer chainwrap också vara bra på mindre drevet. Jag vet dock inte hur stor skillnaden är i praktiken. Själva har jag kört en kassett med 28t som största drev medan bakväxeln tar max 42t och det funkar perfekt.

Visa din singlespeed mtb
Jag har lite svårt att fatta hur x-horizon får det att funka. Att SRAM påstår den har samma avstånd oavsett vilket kugg kedjan ligger på kan jag tänka mig stämmer så länge man kör deras kassett som är tänk att funka i den grupp vxl tillhör. Men att avståndet blir det samma med tex en 14t och en 30t kugg placerade bredvid varandra har jag svårt att se funka. Det är inte bara rörelsen bakåt (hos tex shimano vxl) med triss hjulen som sabbar chain wrap. Även det avstånd b-tension skruven gör har påverkan.

Visa din singlespeed mtb
Jag har lite svårt att fatta hur x-horizon får det att funka. Att SRAM påstår den har samma avstånd oavsett vilket kugg kedjan ligger på kan jag tänka mig stämmer så länge man kör deras kassett som är tänk att funka i den grupp vxl tillhör. Men att avståndet blir det samma med tex en 14t och en 30t kugg placerade bredvid varandra har jag svårt att se funka. Det är inte bara rörelsen bakåt (hos tex shimano vxl) med triss hjulen som sabbar chain wrap. Även det avstånd b-tension skruven gör har påverkan.

Systemet är oberoende av kassett. Det är konstruerat så att avståndet av överste trissan till dreven regleras bara av rotationen av cagen och inte av vertikala rörelsen av parallelogrammen. B-skruven behövs för att justera bakväxeln för olika kedjelängd.

Det funkar genom att flytta rotationsaxeln av cagen framåt med överste trissan ungefär på samma position. Det ger en längre rotationarm för trissan så att den rör sig tillräckligt mycket vertikalt för att passa bra på alla drev.

Visa din singlespeed mtb
Ber så hemsk mycket om ursäkt för att jag ställde en fråga som resulterade i att div diskussion om växelförare hamnade i SS tråden. 😱

Funkar denna till ett DT370 nav?

Visa din singlespeed mtb
Intressant att du vill ha en S. Jag är lika lång och skulle föredra en L.
Ja men med reach på 445mm så är den som min medium ns eccentric. Förstår inte grejen riktigt med super långa hojar blir så mycket mindre "lekfulla" en S idag har lika lång reach som min stumpjumper L 2016/2017 och den va lekfull om än lite nervös nerför berg ,mer stress på stora ryggmusklerna och längryggen vid "aktiv" cykling men det är mitt tycke det 😊

Tillbaka
Topp