Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
En hobo stove är ju mer som en rocket stove (syre/bränsle in underifrån). Och en wood gas stove är just en wood gas stove. En (top lit) wood gas stove är ju effektivast när den långsamt brinner uppifrån och ner. Gas frigörs från bränslet och antänds uppe vid de övre luftintagen (där varm luft strömmar in). Därav de underbara lågorna. Det går såklart att elda "traditionellt" även i en wood gas stove, genom att fylla på mer bränsle uppifrån (på glöden), men då går det snabbare (och det blir mer som en hobo/rocket stove). Man använder inte gasen på samma sätt. Plus att man missar mycket strålningsvärme.
Detaljer, detaljer. :) Det är aldrig fel att elda!
Ah då är jag med! Suboptimalt men härligt ändå :giggle:

Bikepacking
FB_IMG_1727189536728.jpg

Bikepacking
Hur tänkte han där? Troligen bra med låg tyngdpunkt på lasten, men vad hjälper det när cyklisten sitter så högt? Å andra sidan lär utsikten vara bra, men det gäller att se upp för grenar över vägen, låga cykeltunnlar mm. Framför allt ser jag vissa svårigheter då man t.ex. behöver stanna vid ett trafikljus, eller en korsning.

Bikepacking
Hur tänkte han där? Troligen bra med låg tyngdpunkt på lasten, men vad hjälper det när cyklisten sitter så högt? Å andra sidan lär utsikten vara bra, men det gäller att se upp för grenar över vägen, låga cykeltunnlar mm. Framför allt ser jag vissa svårigheter då man t.ex. behöver stanna vid ett trafikljus, eller en korsning.
Men är det inte något slags stöd där under det blå?
Eller är det bara en lös packrem?

Bikepacking
Cyklade en tur upp till norra Skåne igår med start i förrgår em, utgick från Smygehuk. Söderåsen erbjöd fin gruscykling och hittade några spännande platser att besöka igen, särskilt Stenestad park, en parkanläggning uppe på Söderåsen med hundratals olika sorters fruktträd och andra växter. Synd bara att caféet var stängt, det hade annars passat bra för maten jag hade med tog slut och jag hade glömt låset så ville inte stanna och proviantera vid någon affär.

Hård motvind hela vägen hem, regnade gjorde det också när jag närmade mig Lund så jag stannade till vid ett vindskydd på Nöbbelövs mosse precis utanför staden för att sova några timmar innan sista fem milen hem, väderprognosen lovade uppklarnande och mojnande vind framåt natten. Vid vindskyddet fanns ett ungt par och deras lilla dotter boendes i Lund som gjorde en minibikepacking med tältövernattning. Klockan var väl lite över nio på kvällen när jag vaknade och hörde dem tala om mig där satt vid grillplatsen intill:

-Han sa han cyklat trettio mil .... och nu skulle han cykla vidare till Smygehuk i natt ... vi har cyklat till Lomma som längst (någon mil från Lund) ... fast det finns ju förstås de som cyklat trettio mil, Vätternrundan är väl trettio mil ...

Misstroendet hördes tydligt på rösterna, haha, funderade på om jag skulle säga att trettio mil är en kortare tur men jag avstod, de hade nog inte trott mig utan bara blivit ännu mera övertygade om att det var en galning de mött.

Väderpognosen hade rätt, det klarnade upp och det blev sen nästan vindstilla när jag cyklade de sista fem milen hem under en stjärnklar himmel i den nästan ljumma höstnatten.

Senast ändrad:
Bikepacking
Bikepacking
En hobo stove är ju mer som en rocket stove (syre/bränsle in underifrån). Och en wood gas stove är just en wood gas stove. En (top lit) wood gas stove är ju effektivast när den långsamt brinner uppifrån och ner. Gas frigörs från bränslet och antänds uppe vid de övre luftintagen (där varm luft strömmar in). Därav de underbara lågorna. Det går såklart att elda "traditionellt" även i en wood gas stove, genom att fylla på mer bränsle uppifrån (på glöden), men då går det snabbare (och det blir mer som en hobo/rocket stove). Man använder inte gasen på samma sätt. Plus att man missar mycket strålningsvärme.
Den här som Chlas Olsson säljer är det en wood gas stove?

Bikepacking
Dagens höjdpunkt var att tillfälligt fly undan regnet under takt vid en nedlagd bensinstation för att äta några digestivekex.
I övrigt har dagen mest sugit.
Nu på kvällen har det iallafall slutat regna.
Visa bilaga 729091

Heldag med regn imorgon enligt prognos.
När det vankas regn gör jag inga utflykter. Är en solskenscyklist. Kan cykla i regn, men... Det gör jag bara när jag måste.

Bikepacking
När det vankas regn gör jag inga utflykter. Är en solskenscyklist. Kan cykla i regn, men... Det gör jag bara när jag måste.
Inte bara regn...

Es treten Sturmböen mit Geschwindigkeiten um 65 km/h (18 m/s, 35 kn, Bft 8) anfangs aus südlicher, später aus südwestlicher Richtung auf. In Schauernähe sowie in exponierten Lagen muss mit Sturmböen um 75 km/h (21 m/s, 41 kn, Bft 9) gerechnet werden.

Bikepacking
Inte bara regn...

Es treten Sturmböen mit Geschwindigkeiten um 65 km/h (18 m/s, 35 kn, Bft 8) anfangs aus südlicher, später aus südwestlicher Richtung auf. In Schauernähe sowie in exponierten Lagen muss mit Sturmböen um 75 km/h (21 m/s, 41 kn, Bft 9) gerechnet werden.
Extra skönt att komma hem efter en sån tur! Ja, jag vet att jag är positiv...

Bikepacking
Jag har en camping-fråga:
Har tänkt köpa mig en Flipfuel så jag kan fylla halvtomma gasbehållare. Det fick att tänka på skillnaden mellan märkesgas och billigare varianter, tex. Biltema eller liknande. Så länge blandningen är den samma så borde det väl inte vara skillnad (gaskvalitet tror jag inte är en grej) men trots det köper jag troget Primus, MSR, Jetboil osv i friluftsaffärer. Någon som vet hur det funkar?

Bikepacking
Det jag tycker skiljer är gängan, det är lite sämre kvalitet och tolerans på de billigaste. Och här man som jag ett par billiga brännare också så har det hänt att jag har fått jobba lite hårdare för att få kontakt.

Gasen är den samma

Bikepacking
Jag har en camping-fråga:
Har tänkt köpa mig en Flipfuel så jag kan fylla halvtomma gasbehållare. Det fick att tänka på skillnaden mellan märkesgas och billigare varianter, tex. Biltema eller liknande. Så länge blandningen är den samma så borde det väl inte vara skillnad (gaskvalitet tror jag inte är en grej) men trots det köper jag troget Primus, MSR, Jetboil osv i friluftsaffärer. Någon som vet hur det funkar?
Anekdotiskt, men ... en kompis hade med Coleman-tuber till fjällen för ett par år sen och den funkade mycket sämre än (sommarvarianterna av) Primus och MSR när tempen var kring (men ovan) nollan. Vet inte om det var gasblandningen eller något annat i konstruktionen (har för mig att vintergas har nåt material i burken för att accelerera förgasningen?) men det var både påtagligt och förvånande att de funkade så illa.

Bikepacking
Gasbehållare kan ha olika blandningar med olika proportioner av propan och butan. En del avsedda för kallt väder, andra för varm sommar. Och en del tillverkare kanske bara tar det billigaste...
Så det kan nog vara skillnad.

Bikepacking
Primus vintergas, den svarta. Har ju något skröfs inne i flaskan som skall hjälpa till flödet i minusgrader. Sen finns det såklart olika blandningar. Är man snål kan man fylla på sina gängade flaskor med de billiga butanpatronerna som används i exempelvis portabel campingkök. Men ren butan är ju inte supereffektivt. Men funkar på sommaren

Bikepacking
Jag slog till på ett kök från Clas, ändå dags att uppdatera mitt hemmafixade konservburkskök. Återkommer när det testats i fält.

I helgen satte jag inte mindre än fem kräsna barn på att testköra Clas-köket. Det känns rätt robust: inte ens två fyraåringar lyckades böja något snett vid montering. Däremot är det rätt tungt, men tveksamt om det blir så mycket värre än en full gasflaska plus brännare.

Valet av bränsle (bananskal och blöt mossa) var inte optimalt till en början, men med några torra pinnar i brasan gick det fint att koka vatten - helt utan sot på kastrullen.

IMG_20240928_134433.jpg

IMG_20240928_141119.jpg

Bikepacking
I helgen satte jag inte mindre än fem kräsna barn på att testköra Clas-köket. Det känns rätt robust: inte ens två fyraåringar lyckades böja något snett vid montering. Däremot är det rätt tungt, men tveksamt om det blir så mycket värre än en full gasflaska plus brännare.

Valet av bränsle (bananskal och blöt mossa) var inte optimalt till en början, men med några torra pinnar i brasan gick det fint att koka vatten - helt utan sot på kastrullen.

Visa bilaga 729796
Visa bilaga 729797
Eddy Merckx keps, vad är den andra?

Lovande test :) var inne på Classe i närmsta stad och skulle köpa men de var slut .

Bikepacking
Så "rätt" eldning med wood gas är att tömma bränslekorgen från glöd innan man lägger i en ny laddning bränsle?

Edit. Köpte också den från Clas Ohlson, för pengarna känns den helt ok men har inte testat den än.

Bikepacking
Så "rätt" eldning med wood gas är att tömma bränslekorgen från glöd innan man lägger i en ny laddning bränsle?
Det kan man säga. Om man vill utnyttja det kökets fördelar. Och då ska man packa bränslekorgen ganska tätt (för att det inte ska bli en snabb/vanlig förbränning). Det ska brinna uppifrån och ner.

Bikepacking
Håller på att spana på vattenfilter för div äventyr men även att ha i krisberedskap osv. Tittade mycke på befree, hydrablue för hastighet samt möjlighet att kötta på ett kolfilter. Men seywer squeeze verkar vara den bästa när det kommer till långvarig drift, flöde men också det filtret som har minsta filtertrådsstorlek som de dessutom garanterar ska stämma, (hur man nu som lekman kan kontrollera detta) är squeezeen värd de 800:- som de säljs för i Sverige eller ska man kika på nån billigare?

Bikepacking
Håller på att spana på vattenfilter för div äventyr men även att ha i krisberedskap osv. Tittade mycke på befree, hydrablue för hastighet samt möjlighet att kötta på ett kolfilter. Men seywer squeeze verkar vara den bästa när det kommer till långvarig drift, flöde men också det filtret som har minsta filtertrådsstorlek som de dessutom garanterar ska stämma, (hur man nu som lekman kan kontrollera detta) är squeezeen värd de 800:- som de säljs för i Sverige eller ska man kika på nån billigare?
Hadeden minsta Sawyern (mini?) i 5 år men gick upp på Micro Squeeze i år för att få lite bättre flöde, Minin fick jag pressa medan Micro (som alltså är större, usla namn) funkar bättre när den bara får hänga. Den kostade 600 på Röda Stjärnan. Är mycket nöjd (inte blivit sjuk trots rätt risiga vattenkällor ibland, använder inte i fjällvärlden dock) men har inte heller testat annan.

Gissar att jag gjorde researchen första köpet (annat vore inte likt mig). Flöde är viktigt och renhet är ju poängen så om Sawyer fortfarande toppar där så är det inte så mycket att fundera på. Som du skriver, bra att ha om krisen kommer.

Bikepacking
Statusuppdatering... befinner mig nu straxt utanför Le Havre. Det har gått långsammare än planerat då vädret varit dåligt och mycket motvind. Även haft en del mekaniska problem. De danska grusvägarna med flinta var inte snälla mot mina däck så de ville inte täta ordentligt, och växelvajern till backväxeln gick av inne i handtaget och fastnade så jag behövde söka upp en verkstad.

Bikepacking
Jag använder en BeFree och har även med mig vattenreningstabletter om det är riktigt illa. Jag har hittills bara använt den för vatten som ser rent ut men som jag inte litar på, så livslängden har inte varit ett problem.

Bikepacking
Jag använder en BeFree och har även med mig vattenreningstabletter om det är riktigt illa. Jag har hittills bara använt den för vatten som ser rent ut men som jag inte litar på, så livslängden har inte varit ett problem.
Har tittat mycke på befree'n och det enda som känns tveka på den är just livslängden som du nämner den verkar ge upp långt före de 1000L som är max.
Hade sawyer squeeze kostat 30-40 dollars som den gör på andra sidan Atlanten hade det varit en no brainer men 8-900:- då vill man verkligen köpa rätt från början.

Bikepacking
Tur i norra Skåne/Södra Blekinge i helgen. Vad, tältet rasade, råkade doppa ena skon i sjön, god mat, hamburgare till frukost, stjärnklart och många fina grusvägar samt stigar.
IMG_7965.jpeg

Bilagor

• IMG_8020.jpeg
    IMG_8020.jpeg
    1.3 MB · Besök: 102
  • IMG_8005.jpeg
    IMG_8005.jpeg
    749.9 KB · Besök: 107
  • IMG_7995.jpeg
    IMG_7995.jpeg
    1 MB · Besök: 105
  • IMG_7985.jpeg
    IMG_7985.jpeg
    1.2 MB · Besök: 104
  • IMG_7958.jpeg
    IMG_7958.jpeg
    1.1 MB · Besök: 102
  • IMG_7937.jpeg
    IMG_7937.jpeg
    1.5 MB · Besök: 113
  • IMG_7927.jpeg
    IMG_7927.jpeg
    1.4 MB · Besök: 132
  • IMG_7923.jpeg
    IMG_7923.jpeg
    1.7 MB · Besök: 111
Bikepacking
Bygga frontrack: Lite experimenterande med att bygga om en gammal pakethållare ( bak) till frontrack. Tror ni att det kommer att funka? Tänkte ha sovsäck, liggunderlag och lite annat krafs där, så inga tyngre grejor. Kanske hör hemma i fulmekstråden?😁

Bilagor

• IMG_20241011_142026.jpg
    IMG_20241011_142026.jpg
    470.7 KB · Besök: 73
  • IMG_20241011_142345.jpg
    IMG_20241011_142345.jpg
    524.9 KB · Besök: 62
Bikepacking
I kväll har jag slagit läger vid Refuge CYCLO i Champagné-les-Marais. Planerar att försöka laga riktig mat. Börjar bli så trött på bröd med ost som är typ det enda vegetariska fransmännen vet hur man gör.
Går fortfarande långsamt. Man sitter och trampar på i godan ro och så dyker det upp en 'route barrée'-skylt. Antingen försöker man med den sönderkörda traktorvägen, eller så vänder man och tar en omväg på några mil.
1000000121.jpg
1000000127.jpg
1000000136.jpg
1000000137.jpg
1000000123.jpg

Bikepacking
Bygga frontrack: Lite experimenterande med att bygga om en gammal pakethållare ( bak) till frontrack. Tror ni att det kommer att funka? Tänkte ha sovsäck, liggunderlag och lite annat krafs där, så inga tyngre grejor. Kanske hör hemma i fulmekstråden?😁
Ser ut att kunna bli bra. Hur tänkte du kring de vassa kanterna?

Tillbaka
Topp