Cyklade en tur upp till norra Skåne igår med start i förrgår em, utgick från Smygehuk. Söderåsen erbjöd fin gruscykling och hittade några spännande platser att besöka igen, särskilt Stenestad park, en parkanläggning uppe på Söderåsen med hundratals olika sorters fruktträd och andra växter. Synd bara att caféet var stängt, det hade annars passat bra för maten jag hade med tog slut och jag hade glömt låset så ville inte stanna och proviantera vid någon affär.
Hård motvind hela vägen hem, regnade gjorde det också när jag närmade mig Lund så jag stannade till vid ett vindskydd på Nöbbelövs mosse precis utanför staden för att sova några timmar innan sista fem milen hem, väderprognosen lovade uppklarnande och mojnande vind framåt natten. Vid vindskyddet fanns ett ungt par och deras lilla dotter boendes i Lund som gjorde en minibikepacking med tältövernattning. Klockan var väl lite över nio på kvällen när jag vaknade och hörde dem tala om mig där satt vid grillplatsen intill:
-Han sa han cyklat trettio mil .... och nu skulle han cykla vidare till Smygehuk i natt ... vi har cyklat till Lomma som längst (någon mil från Lund) ... fast det finns ju förstås de som cyklat trettio mil, Vätternrundan är väl trettio mil ...
Misstroendet hördes tydligt på rösterna, haha, funderade på om jag skulle säga att trettio mil är en kortare tur men jag avstod, de hade nog inte trott mig utan bara blivit ännu mera övertygade om att det var en galning de mött.
Väderpognosen hade rätt, det klarnade upp och det blev sen nästan vindstilla när jag cyklade de sista fem milen hem under en stjärnklar himmel i den nästan ljumma höstnatten.