[OT] Rekommendera en TV-serie...

Oavsett så blir det galet när det inte finns en enda laglig väg att se något. Exempelvis Babylon 5 kan man varken se på streaming eller köpa digitalt. Tycker man inte kan gnälla på att folk är pirater när produkten inte ens är tillgänglig.
Om en ägare inte längre kan/vill/orkar ta betalt för visst konstobjekt (såsom en film) i sitt ägande, bör det konstobjektet släppas ut i världen för alla att njuta av.

En sådan regel tillämpas redan för varumärken: försvarar man inte ett varumärke förlorar man det (se t.ex. aspirin, termos m. fl.) Men copyright fungerar tyvärr på annat sätt och ägaren får därför sitta på sin »egendom« och göra ingenting med den för tiotals år utan att släppa ut den.

8.4 på imdb. Med på så gott som alla topplistor på s.f serier och några generella topplistor. Vunnit Emmys.

Mer en retorisk fråga som inte behöver besvaras, men hur kan en sån serie vara underskattad?

Många av de som jag har pratat med om tv serie rekommendationer (anekdotisk bevisföring, jag vet) verkar inte känna till den öht.

Många av de som jag har pratat med om tv serie rekommendationer (anekdotisk bevisföring, jag vet) verkar inte känna till den öht.
Den visades väl inte i Sverige när det begav sig? Jag hörde först om den av några utlandssvenskar jag träffade i mitten av 90-talet, när jag sedan flyttade till England runt 2000 så gick repriserna på tv mest hela tiden.

I Sverige visades serien först på TV4 under titeln Borta i rymden hösten 1990.[2] Den började sedan istället sändas från början på TV2 under originaltiteln, som ett inslag i ungdomsprogrammet PM, med premiär den 21 september 1994.[3] I TV4 visades endast de två första säsongerna, på SVT sändes de första säsongerna i PM fram till 1995 och från våren 1998 fick Red Dwarf sedan en egen programtid, klockan 20 på SVT1.[3] Under 2008 började TV4 Science Fiction återigen sända serien under titeln Borta i rymden.[4]

Den visades väl inte i Sverige när det begav sig? Jag hörde först om den av några utlandssvenskar jag träffade i mitten av 90-talet, när jag sedan flyttade till England runt 2000 så gick repriserna på tv mest hela tiden.

Nu han visserligen @mzi före, men jo, den gick på svt under mitten av 90talet. och det var där jag såg den för första gången. (den har dock hängt med enda sedan dess)

Alla spel till tv är avhandlade och sedda?
Halo - kass
Last of us - bra
Fallout - oklart

See är inte från spel...orkade inte med den.

Fallout var bra, trots att jag knappt spelat det. =)
Lite annan ton. Jag har inte spelat nån av dem men tyckte last of us vara bra.

Kvaliteten generellt har sjunkit enormt de senaste åren + plus jag har nog blivit för gammal. Väldigt lite jag orkar med.
Star Wars kass, star trek kass, sagan om ringen kass, house of dragon s2 långsam som fan.

De få som är bra släpper 6 avsnitt var 3e år. Orka

Kvaliteten generellt har sjunkit enormt de senaste åren + plus jag har nog blivit för gammal. Väldigt lite jag orkar med.
Star Wars kass, star trek kass, sagan om ringen kass, house of dragon s2 långsam som fan.

Då är det trevligt att hitta en bra serie i efterhand, som Breaking bad, tror den var inne på fjärde säsongen när jag började kolla, sen fick dom för sig att släppa en 5:e, det var inte kul att behöva vänta. =)

Fallout återspeglar tonen i spelen väldigt bra. Nog bäst av dom 3 du listade. Men jag gillar också feel-good scifi så som stargate, TNG Star trek och Serenity.

Håller med dig om att kvaliten sjunkigt rejält på sina fronter. Mycket skit som trycks ut med löjliga budgetar.

Foundation får man ju se men ingen riktig hit...och för långa ledtider. Lika bra att vänta tills den är slut som 42hz säger.

3body orkade jag inte med i bokform och än så länge inte på TV heller. De borde skippat kulturrevolutionen eller ersatt det med Sovjet så kanske man kunnat hänga med. Det är eventuellt min bildningdet är fel. (åsikt baserad på boken och säkert rasistisk på nåt sätt)

De borde skippat kulturrevolutionen eller ersatt det med Sovjet så kanske man kunnat hänga med. Det är eventuellt min bildningdet är fel.
Jag tyckte just kulturevolutionsbiten var det enda riktigt bra i de två böckerna jag läst. Sen gav jag upp.

Sen är det just där, om jag fattat rätt som de enda stora skillnaderna mot kinesiska originalet ligger. Ken Lui (som ju skrivit en del böcker som jag tycker är bättre än 3-body..) flyttade alla kulturevolutions bitarna från att vara flashbacks i mitten av boken till att bli den typ prologen den är i våra översättningar. Just för att han trodde att vi (västerlänningar) inte skulle fatta varför folk gjorde som de gjorde annars.

Sen när det gäller sci-fi. Någon med lite tid över kan väl se om den här, sen säga om den är bra eller dålig. Jag tyckte att den var rätt trevlig när det begav sig:

Om den inte redan är nämnd (orkade inte scrolla hela tråden) är Slow Horses på Apple TV+ min absoluta favorit just nu med en lysande Gary Oldman. Om den är nämnd är den värd en påminnelse till.
Rekommenderar att se avsnitten i varje säsong i hyfsad tät följd då den har små detaljer insprängt här och där som är lätt att missa/glömma om man ser ett avsnitt i veckan. Fjärde säsongen klar nu, femte säsong redan inspelad.
Vansinnigt bra spionserie, spännande, smart och fylld av torr brittisk humor.

Om den inte redan är nämnd (orkade inte scrolla hela tråden) är Slow Horses på Apple TV+ min absoluta favorit just nu med en lysande Gary Oldman. Om den är nämnd är den värd en påminnelse till.
Rekommenderar att se avsnitten i varje säsong i hyfsad tät följd då den har små detaljer insprängt här och där som är lätt att missa/glömma om man ser ett avsnitt i veckan. Fjärde säsongen klar nu, femte säsong redan inspelad.
Håller med att den funkar som bäst utan pauser mellan avsnitten.

Vilket leder till frågan: VARFÖR VISAR STREAMINGPLATTFORMARNA AVSNITT VECKOVIS?!?! Jag fattar ju att det är för att håva in prenumerationer månad efter månad, men var inte hela grejen med video on demand att SLIPPA vänta? Till och med SVT kör ju serier veckovis (just nu Sherwood t ex), jag skall maila dem och fråga vad fan som är grejen.

Jag tyckte just kulturevolutionsbiten var det enda riktigt bra i de två böckerna jag läst. Sen gav jag upp.

Sen är det just där, om jag fattat rätt som de enda stora skillnaderna mot kinesiska originalet ligger. Ken Lui (som ju skrivit en del böcker som jag tycker är bättre än 3-body..) flyttade alla kulturevolutions bitarna från att vara flashbacks i mitten av boken till att bli den typ prologen den är i våra översättningar. Just för att han trodde att vi (västerlänningar) inte skulle fatta varför folk gjorde som de gjorde annars.

Sen när det gäller sci-fi. Någon med lite tid över kan väl se om den här, sen säga om den är bra eller dålig. Jag tyckte att den var rätt trevlig när det begav sig:
Körde boken som ljudbok vilket jag har ganska stor erferenhet av men med 20 kineska namn....så gick det dåligt. Jag har precis kämpat mig igenom hela "Malazan Book of the Fallen." på ljud också och det var fan ingen lek.

Vad jag vet “allt” inom sci-fi som kommit senaste 20åren. Men då det är så mycket streaming tjänster och även usa specifika tjänster så kan något kommit ut som gått mig förbi. Exempelvis Scavangers reign hade jag missat men den är inte ännu tillgänglig här. Sett alla Stargate, Star Trek, expanse, dark matter, firefly osv.

Men det finns äldre serier som typ bara försvunnit. Eureka var rolig feel-good serie som inte går att de lagligt. Babylon 5 samma historia.
Minns denna som riktigt bra https://www.imdb.com/title/tt0090424/
Sen får du gärna leta upp och se dessa, och återkomma med en recension :)

Slow horses är absolut trevlig, men tycker den känns lite för actionspännande och overklig. Skulle vilja ha något lite torrare och mer realistiskt. Bokstavstrogen Le Carré-serie, kanske? Överlag tycker jag att det är få serier som lyckas kombinera spänning och välskriven karaktärsdriven realism (a la Sopranos, Mad Men) på ett bra sätt. Tycker det är mer spännande med realistiska människor som har bråttom till tåget än stålmän som måste rädda jorden.

Den där franska spionserien på SVT kändes iofs smart och trovärdig. Kanske lite för realistisk, den var rätt långsam som jag minns det... 🙃

Slow horses är absolut trevlig, men tycker den känns lite för actionspännande och overklig. Skulle vilja ha något lite torrare och mer realistiskt. Bokstavstrogen Le Carré-serie, kanske? Överlag tycker jag att det är få serier som lyckas kombinera spänning och välskriven karaktärsdriven realism (a la Sopranos, Mad Men) på ett bra sätt. Tycker det är mer spännande med realistiska människor som har bråttom till tåget än stålmän som måste rädda jorden.

Den där franska spionserien på SVT kändes iofs smart och trovärdig. Kanske lite för realistisk, den var rätt långsam som jag minns det... 🙃
Le Bureau des Légendes, på svenska taffligt översatt till Falsk Identitet, i vårt hushåll kallad Fransk Identitet, tyckte jag var en avamerikaniserad Homeland på bästa möjliga sätt. Och på tal om det, Berlinsäsongen i Homeland var enligt mig en av de bättre, och kan man hitta den nånstans så är Berlin Station, om ett CIA-kontor i dagens Berlin, inte alls dum i spion/backstabber/dubbelagent/politik-genren. Tre säsonger och enligt mig slår den långt över sina 7,6 på IMDB

Foundation får man ju se men ingen riktig hit...och för långa ledtider. Lika bra att vänta tills den är slut som 42hz säger.

3body orkade jag inte med i bokform och än så länge inte på TV heller. De borde skippat kulturrevolutionen eller ersatt det med Sovjet så kanske man kunnat hänga med. Det är eventuellt min bildningdet är fel. (åsikt baserad på boken och säkert rasistisk på nåt sätt)
3 body problem är riktigt bra. Lite slow burn kanske men de bygger lite världen i season 1. Det där med kulturrevolution är mera relevant i boken än serien. Men förstår att man inte vill ändra för mycket få ”fans” kommer bli oproportionerligt upprörda.

Jag gav upp foundation efter 5-6 avsnitt då det inte hade något med boken att göra. Värt att ge det ett försök till?

3 body problem är riktigt bra. Lite slow burn kanske men de bygger lite världen i season 1. Det där med kulturrevolution är mera relevant i boken än serien. Men förstår att man inte vill ändra för mycket få ”fans” kommer bli oproportionerligt upprörda.

Jag gav upp foundation efter 5-6 avsnitt då det inte hade något med boken att göra. Värt att ge det ett försök till?
Jag har svårt för den men ser den ändå. Jag läste alla böckerna för 30-35 år sen så minns inte detaljerna men har svårt för att det utspelar sig över flera 100 eller 1000 år.

Tillbaka
Topp