Dagens fynd (bara diskussion, inga tips) – Läs första inlägget först!

Cirka 45 000, jag kan kolla eftersom jag är reggad och läst villkoren. Mina knappa tiotusen kronor var långt ifrån.
Man behöver inte vara reggad för att se avsluten. Jag får det till 44 ksek med moms och serviceavgift.

1724353847808.png

Edit: Dubbelpost. Missade inlägget från @pach. Sorry!

Just det radon också. Skeen 10 tex.

På bike24.com
Process, ett antal norco och two stroke bla

Senast ändrad:
Någon som testat OCCANO Bike Leg Warmer? Hur är storleken i så fall? Recensionerna säger åt det större hållet? Något att ha och slita på till höstpendlingen?
Jag känner inte till ngt test av dem
Men jag tillhör de som är frusen om både armar och ben och det som funkar bäst för mig är då
Gorewears armvärmare, benvärmare och knävärmare med Windstopper för extra skydd mot kylande fartvind
Jag är sedan flera år en nöjd användare av dem. Men de kostar ju en del mer...

Jag känner inte till ngt test av dem
Men jag tillhör de som är frusen om både armar och ben och det som funkar bäst för mig är då
Gorewears armvärmare, benvärmare och knävärmare med Windstopper för extra skydd mot kylande fartvind
Jag är sedan flera år en nöjd användare av dem. Men de kostar ju en del mer...
+1 på gorewear (Har däremot inte testat något annat och har bara använt en handfull gånger, köpt för en månad sen)

Flyttar diskussionen hit (ja det var pga mig den hamnade fel!)

varför ska du betala svensk moms om du köper någonting i Tyskland? Du betalar ju momsen där, och den ingår "inkl. MwSt."
När man handlar inom EU skall man betala skatten i leveranslandet, svensk moms i detta fallet.

Inom EU betalar man moms lokalt när omsättningen av online-butiken till ditt land överstiger en viss siffra, jag minns inte hur mycket. Kanske har gr2.bike tillräckligt små omsättning till Sverige att man betalar tysk moms.
Gäller det fortf?
Jag trodde man hade tagit bort/sänkt omsättningströskeln till åtminstone väldigt lågt belopp.

Flyttar diskussionen hit (ja det var pga mig den hamnade fel!)

När man handlar inom EU skall man betala skatten i leveranslandet, svensk moms i detta fallet.

Gäller det fortf?
Jag trodde man hade tagit bort/sänkt omsättningströskeln till åtminstone väldigt lågt belopp.

Tittade nu och gränsen är nu 10000 euro, så riktigt låg.

Nån som kan tipsa (i andra tråden?) om bra pris på 29" Ice Spiker (eller motsvarande från annat märke)..?

11 veckors leverans. Man får inte ha brottom.

11 veckor verkar vara Roses standard på grejor som inte finns i lager. Kan gå snabbare.
Fast numera går det inte att beställa sånt i förväg så priset kanske ändrar sig när prylarna finns inne igen?
Nagelbitande.

Aha, det gick ju förr ja. Då kanske priset inte stämmer ändå.

Diskutera i den här tråden istället kanske?

Idag är priset tillbaka på mer rimliga 2 894,40 kr.
Screenshot_20241001_104357_Chrome.jpg

Min order ligger kvar under "Mina beställningar". Ännu inget ytterligare email än order confirmation. Inget om att det var fel pris och att jag kommer bli återbetald eller så.
Har man tur så blir det en bra julklapp till mig själv om 11 veckor. 😊
Please note that this email is only a confirmation that we received your order and does not yet constitute our acceptance of your order. The sales contract is concluded when we accept your order by sending a shipping confirmation via email stating that the items have been sent to you.

Diskutera i den här tråden istället kanske?

Idag är priset tillbaka på mer rimliga 2 894,40 kr.
Visa bilaga 729901

Min order ligger kvar under "Mina beställningar". Ännu inget ytterligare email än order confirmation.
Please note that this email is only a confirmation that we received your order and does not yet constitute our acceptance of your order. The sales contract is concluded when we accept your order by sending a shipping confirmation via email stating that the items have been sent to you.
Ah! Då hann du beställa innan det var tomt på lager. Jag har en liknande order liggande, fanns när jag beställde men levererades inte pga gapande tom hyllplats.

Då hann du beställa innan det var tomt på lager.
Nej. Det hann jag inte. Se skärmbilden i Dagens fynd (bara tips, ingen diskussion) tråden

Så det är helt klart osäkert om de kommer skicka något, eller om det blir återbetalning.

Det fanns väl ingen ytterligare information i det bifogade PDF dokumentet? På hemsidan är beatällningens status ändrad till "Färdig". Jag kan inte se något av någon återbetalning hos min betaltjänst.
Automatiskt återköp?
Screenshot_20241001_142659_Drive.jpg

Senast ändrad:
Nej. Det hann jag inte. Se skärmbilden i Dagens fynd (bara tips, ingen diskussion) tråden

Så det är helt klart osäkert om de kommer skicka något, eller om det blir återbetalning.

Det fanns väl ingen ytterligare information i det bifogade PDF dokumentet? På hemsidan är beatällningens status ändrad till "Färdig". Jag kan inte se något av någon återbetalning hos min betaltjänst.
Automatiskt återköp?
Visa bilaga 729953
Förr var det i alla fall så att Rose bara reserverade beloppet fram till dess att de skickade.

Förr var det i alla fall så att Rose bara reserverade beloppet fram till dess att de skickade.
Ja det är säkerligen bara en reservering eller möjligen en dragning men ordern lär ju inte skickas på en vecka till åtminstone.

Det sagt, har haft tur och fått allehanda produkter för spotstyvrar när jag testat att beställa från olika säljare.

Är det någon som hittat något fynd på någon heldämpad xc-cykel? Kompisens drygt 3 åriga cykel blev stulen.. Han gav 55 000 och fick ut typ 23 000 från försäkringsbolaget.

Någon som har något tips??

Är det någon som hittat något fynd på någon heldämpad xc-cykel? Kompisens drygt 3 åriga cykel blev stulen.. Han gav 55 000 och fick ut typ 23 000 från försäkringsbolaget.

Lite i samma sits.. kikar runt..
Oiz finns för den pengen. Tex: https://157xcc.com/sv-se/article/orbea-oiz-h20-22?attr1_id=706
Men känns lite meh..

Ett par snäpp dyrare, men kanske intressantare? Givet att S eller XL passa (fanns i alla storlekar tidigare): https://www.bike-discount.de/en/mondraker-podium-carbon-se

Men följer gärna om tips kommer.

Lite hög frakt men finns några bra deals hos Biker Boarder:
https://www.biker-boarder.de/cervelo/3102270.html (GX)
https://www.biker-boarder.de/cervelo/3102280.html (AXS)
https://www.biker-boarder.de/santa-cruz/3102350.html

Lite hög frakt men finns några bra deals hos Biker Boarder:
https://www.biker-boarder.de/cervelo/3102270.html (GX)
https://www.biker-boarder.de/cervelo/3102280.html (AXS)
https://www.biker-boarder.de/santa-cruz/3102350.html

App, app, ingen tips i tråden!

Biker-boarder verkar alltid har bra deals. Frakten är hög, men priserna är så bra att det gör inget. Jag köpte min gruscykel där.

En Blur är riktigt fin och snygg! Nästan lockande. Men jag behöver ingen XC-raket. TR versionen skulle vara ännu mer lockande.

De är slipade de där marknadsförarna på XXL. Många tänker nog att de får 60% rabatt (30 + 30). Men jag kan inte se annat än att man får max 46% rabatt, i bästa fall. Antag att du köper en vara som kostat 100k. Du betalar då 70k och får ytterligare en bonuscheck för 30k. Förutsatt att man hittar en vara man behöver, som kostar exakt 30k, samt att man inte får använda bonuschecken på redan rabatterade varor, så har man betalt 70k för något som ursprungligen kostade 100+30=130k. Mao 100*60/130≈46% rabatt. Visst, 46% är ju också en betydande rabatt, men kanske inte riktigt så mycket som många köpare säkert förleds att tro. Eller är det jag som missuppfattat något?

De är slipade de där marknadsförarna på XXL. Många tänker nog att de får 60% rabatt (30 + 30). Men jag kan inte se annat än att man får max 46% rabatt, i bästa fall. Antag att du köper en vara som kostat 100k. Du betalar då 70k och får ytterligare en bonuscheck för 30k. Förutsatt att man hittar en vara man behöver, som kostar exakt 30k, samt att man inte får använda bonuschecken på redan rabatterade varor, så har man betalt 70k för något som ursprungligen kostade 100+30=130k. Mao 100*60/130≈46% rabatt. Visst, 46% är ju också en betydande rabatt, men kanske inte riktigt så mycket som många köpare säkert förleds att tro. Eller är det jag som missuppfattat något?
Tror inte de tänkt alltför mycket på kombinationen som råkar bli på just cyklar. Det är 30% ”superbonus” som gäller allt och är den stora kampanjen, sedan råkar den sammanfalla med cykelrean då det är 30% rabatt på cyklar. Har faktiskt inte sett att de explicit talar om kombinationen nånstans.

Tror inte de tänkt alltför mycket på kombinationen som råkar bli på just cyklar. Det är 30% ”superbonus” som gäller allt och är den stora kampanjen, sedan råkar den sammanfalla med cykelrean då det är 30% rabatt på cyklar. Har faktiskt inte sett att de explicit talar om kombinationen nånstans.

Är det alltså BÅDE 30% rabatt på cykeln, och sedan får man en rabattcheck på 30% av det värdet?
Visst har jag förstått det hela riktigt då?

Ovanstående cykel kostar 68.490:-, med 30% rabatt blir det 47.943:-.
Får jag då tillbaka 30% av 47.943:- i rabattcheck OCKSÅ? Visst är det så?
Har dom lägsta pris-garanti på cyklarna nu? Om jag hittar en identisk cykel billigare än deras ordinarie pris, får jag först prismatchning och sedan rabatt på det priset?

En snabb OT-fråga: Gör Cube bra cyklar, och är den jag länkade till prisvärd?

Är det alltså BÅDE 30% rabatt på cykeln, och sedan får man en rabattcheck på 30% av det värdet?
Visst har jag förstått det hela riktigt då?

Ovanstående cykel kostar 68.490:-, med 30% rabatt blir det 47.943:-.
Får jag då tillbaka 30% av 47.943:- i rabattcheck OCKSÅ? Visst är det så?
Har dom lägsta pris-garanti på cyklarna nu? Om jag hittar en identisk cykel billigare än deras ordinarie pris, får jag först prismatchning och sedan rabatt på det priset?

En snabb OT-fråga: Gör Cube bra cyklar, och är den jag länkade till prisvärd?
Vet inte om de gör bra elcyklar, men de akustiska anses väl vara lika bra som vilket standardmärke som helst.

Senast ändrad:
Du får 30% superbonus på det du betalar inte varans ursprungliga pris.

Exempel: Varan kostar 100kr och du får 30% rabatt samt 30% superbonus på 70% av 100kr, alltså 30% superbonus på 70kr. Superbonusen är då på 21kr.

Senast ändrad:
Det står inte heller hur länge bonuschecken gäller? Jag hittar bara i medlemsvillkoren att "bonuscheckar kan ha olika giltighetstid". Köper man för mindre belopp än bonuschecken förfaller överskjutande belopp på bonuschecken. Överhängande risk tror jag att man köper något man inte behöver för mer än vad bonuschecken är på bara för att använda den.

Det står inte heller hur länge bonuschecken gäller? Jag hittar bara i medlemsvillkoren att "bonuscheckar kan ha olika giltighetstid". Köper man för mindre belopp än bonuschecken förfaller överskjutande belopp på bonuschecken. Överhängande risk tror jag att man köper något man inte behöver för mer än vad bonuschecken är på bara för att använda den.
Bra deal om behovet är tajmat ändå. Tonårsdottern testade tennis för första gången igår då min tänkta motståndare fick ställa in, lånat seniorracket, fick ändå mersmak, och XXL hade ett nybörjarracket i rätt greppstorlek för 499 sänkt från 999 som jag nyss beställde. De 150 kronorna i värdecheck kan jag använda när det är dax att fylla på proteinpulver som jag ändå oftast köper där.

Cube blandar moderna cyklar med billigare med omotiverat ålderdomlig geo.
Behöver man en heldämpad pendlingscykel för 80 k är det säkert kanon
Just den cykeln hade jag tänkt använda till lite snällare stigar med lite stenar och rötter.
Plus lite vardagscykling på stan.
Så den Cube, (från 2023), är inte jämförbar med de bättre märkena i branchen?

Om man jämför dom här två, vilken av dom skulle passa mig som total nybörjare som vill börja köra på inte så tekniskt svåra skogsstigar men med en hel del sten och rötter, samtidigt som cykeln ska fungera ok för att cykla på asfalt någon mil eller två?

Skulle jag ens märka någon skillnad mellan dom två då den billigare har lite enklare komponenter men annars är ganska snarlik?

Just den cykeln hade jag tänkt använda till lite snällare stigar med lite stenar och rötter.
Plus lite vardagscykling på stan.
Så den Cube, (från 2023), är inte jämförbar med de bättre märkena i branchen?

Om man jämför dom här två, vilken av dom skulle passa mig som total nybörjare som vill börja köra på inte så tekniskt svåra skogsstigar men med en hel del sten och rötter, samtidigt som cykeln ska fungera ok för att cykla på asfalt någon mil eller två?

Skulle jag ens märka någon skillnad mellan dom två då den billigare har lite enklare komponenter men annars är ganska snarlik?
Jag vet inte. Började skriva nåt baserat på uppgifter från bike-discount men de verkar ha snurrat till det. Enligt andra uppgifter så verkar den ha rätt rimlig geo.

Jag kan inte bedöma hur en 140mm motordriven fulldämpare fungerar på asfalt.

Jag har muntligt fått bekräftat att de går att kombinera erbjudandena. Jag utgick från att det inte var möjligt och var därför sen på bollen.

Medlemsrabatten på cykel är 30%. Som @Sam redan har visat så är det faktiska värdet på bonusen 21%. Som @DanielS har påpekat så finns det en osäkerhet om checkens giltighetstid och risken att man överköper. Sammantaget måste det ändå anses som väldigt förmånligt.

Två konkreta tips:

Eftersom XXL och White bikes är usla på att informera vågar jag inte helt säkert dra den slutsatsen, men om de inte har ändrat så borde ramen vara en Carbonda CFR 696. Det är så vitt jag förstår en högst kompetent ram som @Steel is Real kört Sverigetempot på.
@NickPick - nu har du chansen att köpa den till bra pengar så att du slipper ångra att du inte köpte den förra gången. 😀

Finns kvar enstaka ex i strl 52, 54 och 56 i olika varuhus. Jag provcyklat en 56:a och den var för stor för mig, vilket den också ska vara. Jag har en LTD 54:a årsmodell 2022, så min bedömning är att geometrin är ganska snäll, men det är alltid lite svårt att bedöma när man provar cyklar i fel storlek. Mycket cykel för pengarna. Min 2022:a fick av olika skäl följa med till Alperna i år och den gjorde inte bort sig.

Jag har muntligt fått bekräftat att de går att kombinera erbjudandena. Jag utgick från att det inte var möjligt och var därför sen på bollen.

Medlemsrabatten på cykel är 30%. Som @Sam redan har visat så är det faktiska värdet på bonusen 21%. Som @DanielS har påpekat så finns det en osäkerhet om checkens giltighetstid och risken att man överköper. Sammantaget måste det ändå anses som väldigt förmånligt.
Så man betalar således 70 kr av bruttopriset på de två varorna, 100+21=121 kr, dvs. 70/121≈0,58 (58%) av bruttopriset, dvs. i bästa fall får man 42% rabatt på bruttopriset, om man hittar ännu en vara man vill ha, som kostar exakt 21 kr. Inte helt fel, men jag tror ändå många konsumenter tror att det är förmånligare än vad det egentligen är, vilket jag tror XXL är fullt medvetna om.

Två konkreta tips:

Eftersom XXL och White bikes är usla på att informera vågar jag inte helt säkert dra den slutsatsen, men om de inte har ändrat så borde ramen vara en Carbonda CFR 696. Det är så vitt jag förstår en högst kompetent ram som @Steel is Real kört Sverigetempot på.
@NickPick - nu har du chansen att köpa den till bra pengar så att du slipper ångra att du inte köpte den förra gången. 😀

Finns kvar enstaka ex i strl 52, 54 och 56 i olika varuhus. Jag provcyklat en 56:a och den var för stor för mig, vilket den också ska vara. Jag har en LTD 54:a årsmodell 2022, så min bedömning är att geometrin är ganska snäll, men det är alltid lite svårt att bedöma när man provar cyklar i fel storlek. Mycket cykel för pengarna. Min 2022:a fick av olika skäl följa med till Alperna i år och den gjorde inte bort sig.
Tack för tipset, men jag köpte en grifn och den smeker också grusväg utan problem :)
Priset är dock 👍

Tillbaka
Topp