Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

plinga verkar störigt. ett hej uppfattas vänligare. tyvärr hör en del äldre och många öronpluggade yngre varken det ena eller det andra.

så här års har man gärna lampa, och den framförvarande uppfattar snart sin egen skugga...
Samma, kan ibland svänga lite på styret så att ljuskällan rör sig för att hjälpa folk att uppfatta att cykel är på ingång.

Första morgonen med is på marken. Startade senare så fläckarna syntes väl. Är väl dags att börja överväga dubb. I fram iaf.

1729062886950.png

Det är ju de här dagarna man drömmer om när man drömmer om cykelpendling ! Lugnt, svalt och fint!

Börjar tunnas ut med folk både i omklädningsrummet och på vägarna. Alltid skönt. Fint väder. Det blev långbyxor, vinterjackan, andra handskar, mössa och lampor. Försökte gasa på lite men orkade inte. Blev riktigt kall om dom nedre delarna. Dags att stoppa in paketet i typ en raggsocka innan man drar iväg. Fläckvis is. Men kommer nog köra dubbfritt i år med. Förvånansvärt bra grepp i dom nya däcken på löv och sånt. När snön och slasken kommer byter jag nog grushojen mot hybriden med lite mönstrade däck. Dubbfritt då med. Saltet äter verkligen upp cyklar. Hybriden får offras.

Fin morgonpendling. Tog en liten längre runda då kom iväg rätt tidigt. Väldigt vackert i skogen nu när solen framme.

Testade ett par nya ytterhandskar, med merioinnervantarna. Det var inte tillräckligt, lite förfrusna händer.

Tunna kläder räckte idag, skönt. Men det gick segt, knäböj på gymmet igår och motvind. Sen säger min garmin att jag var klen och ska ta i mer. Tack för den! I eftermiddag blir det sol och medvind!

Klev upp imorse, satte igång kaffebryggaren, skulle börja ta på mig pendlarkläderna jag tagit fram igår kväll. Kollade termometern. 9 grader! Dags att rota fram svalare kläder. SMHI varnade för kuling. Den hade jag i ansiktet på väg till kontoret kändes det som.
Precis vid infarten till cykelbanan parallell med Riddarholmskanalen hade något ljushuvud parkerat två elsparkcyklar. Visserligen lutat mot räcket, men i en halvskymd kurva på en av de absolut smalaste bitarna. I övrigt händelsefattig pendling, förutom några elcyklister som ser chockade ut när deras slagskepp till cykel drar iväg i betydligt högre fart än de trodde möjligt.

Klev upp imorse, satte igång kaffebryggaren, skulle börja ta på mig pendlarkläderna jag tagit fram igår kväll. Kollade termometern. 9 grader! Dags att rota fram svalare kläder. SMHI varnade för kuling. Den hade jag i ansiktet på väg till kontoret kändes det som.
Precis vid infarten till cykelbanan parallell med Riddarholmskanalen hade något ljushuvud parkerat två elsparkcyklar. Visserligen lutat mot räcket, men i en halvskymd kurva på en av de absolut smalaste bitarna. I övrigt händelsefattig pendling, förutom några elcyklister som ser chockade ut när deras slagskepp till cykel drar iväg i betydligt högre fart än de trodde möjligt.
Det är fantastiskt när stressade elcyklister kör om höger på gångbanan, ett beteende som börjat bli allt vanligare. (Självklart försöker jag dock kränka dem senare som "hämnd" men det är en annan sak...)

Skönt idag igen , liiite motflås idag igen så omvägen blev återigen mot bmxbanan i sned motvind, mötte upp stora killen å vi cyklade pumptrack en innan hemcykling i medvind .
Grabben sa att vi skulle ta det lugnt hemåt men det blev race mellan oss och jag ”lät” honom vinna 😃.
Återigen en misärpendling , NOT 😜
IMG_1112.jpeg
IMG_1114.jpeg

Senast ändrad:
Händer lite då och då, att en snubbe på en elektrisk enhjuling kommer i minst 35 knyck på cykelbanan och kör slalom bland alla cyklister utan att sakta ner det minsta. Hur fort får man stopp på en sån i den farten och något skulle hända.

Händer lite då och då, att en snubbe på en elektrisk enhjuling kommer i minst 35 knyck på cykelbanan och kör slalom bland alla cyklister utan att sakta ner det minsta. Hur fort får man stopp på en sån i den farten och något skulle hända.
Inte tillräckligt fort när jag har provat, men det var några år sedan så det kan utvecklats och blivit bättre, jag brukar se dem som männsklig kanonkulor... Det gäller att hålla sig på bra avstånd.

Inte tillräckligt fort när jag har provat, men det var några år sedan så det kan utvecklats och blivit bättre, jag brukar se dem som männsklig kanonkulor... Det gäller att hålla sig på bra avstånd.
Brukar möta en yngre man på en trimmad elsparkcykel. Ser iaf ut att hålla hastigheter uppe mot 50km/h. Hjälm eller annan skyddsutrustning? Neeeeeeej.

Tillbaks till icke OT, blir första pendlingen idag (ToR hemmakontor vid lunch) på nästan 7 dagar pga den årliga oktobersjukstugevabveckan (som alltid ska inträffa då hösten är som vackrast/bäst)

Ah... jobbigt pendla 17 km med en mönstrad gravelutrustad hoj (40 mm ganska greppiga däck med lite lägre däcktryck) men det är väl så det kommer kännas varje dag snart med dubbisar. 🙃

Kom iväg sent. Helt tomt på folk. Typ 3 cyklister på min 25km sträcka. Höll på att smälla in i en asfaltskant, där man rivit av ett lager vid en korsning strax innan Brommaplan. Ingen skylt om vägbygge vad jag kunde se. Hann med en sjysst bunnyhop. Men var på håret. Medvind idag. Varmt. Fick ändå inga medaljer i Strava. Skyller på däcken. 48mm på 650b är inte snabbt. Men gud vad skönt det är. Gissar på motvind hela vägen hem. Får bli en pitstop på lämplig bar.

Dagens pendling var till och från tandläkaren, 5 km enkel tripp. På vägen dit kom det en karbongravel förbiswishande, så då var jag tvungen och haka på och se hur snabbt min gamla stålhoj gick att köra. Höll jämna steg med honom fram tills han gjorde en hyfsat vårdslös omkörning i en skymd kurva, vilket jag lät bli. Men det var kul! Bra rull i min gamla DBS.

Något sen rapport med en sammanfattning av veckans pendling.
Tyresö-Solna, t/r

Tisdag:
Såg att det skulle bli kyligt, så jag hade förberett med skoöverdrag, merionotröja, buff och tjockhandskar.
Cyklingen på 25 km blev något varm, men med ett lugnt tempo pga 3 v förkylning och inte så mycket cyklande, var jag nöjd.
Hemåt blev även det en lugn resa, med lite mindre kläder på mig.

Onsdag:
Som tisdag, och då det var kyligare på morgonen blev jag heller inte lika varm...var perfekt klädd.
Hem...skön cykling.

Torsdag:
Varmare morgon, så det var betydligt mindre med kläder...skön temp.
Hem...lugnt och fint.

Sammanfattning:
Sommarufona på elspark och elcykel är färre...skönt!.

Tillbaka
Topp